صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۵ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برادران عزیز، خواهران عزیز! قدر این ماه رمضانی را که الآن در آن هستیم، بدانیم. هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم. (۲۵/۰۳/۱۳۹۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

افشاگری عدالت‌خواهانه یا همسویی با ضدانقلاب

 در روزهای اخیر، به اسم شفافیت و افشاگری، درباره سفر فرزند یک مقام مسئول به ترکیه، اتفاقاتی افتاد که عایدی‌ای جز هزینه سازی برای آبروی کشور و خوشحالی دشمنان و مخالفان ملت ایران در پی نداشت. سخن از این نیست که نباید بر خطاها شورید و راه درست را متذکر شد، بلکه سخن از چگونگی انجام این مهم است. دست یازیدن به امربه‌معروف و نهی از منکر که امری لازم و ضروری است، در سطح ملی و در اندازه مسئولان ارشد کشور، نیاز به الزامات و قواعدی دارد که در دنیا نیز تلاش می‌شود مراعات شود. درباره نقدها و تحلیل‌هایی که صورت گرفت و آفات و پیامدهای یک افشاگری، بدون ملاحظه جوانب امر، مرور برخی نکات خالی از لطف نیست؛

نکات تحلیلی: در یادداشت حاضر، روی سخن با شیوه‌های غلط و پیامدهای نامتوازن کاری است که به وقوع پیوسته و ابداً به دنبال تبرئه و تطهیر اصل اقدام ناپسند صورت گرفته نیستیم. 1- شیوه روشنگری افشاگران مدعی عدالت و ارزش‌گرایی، نه‌تنها با تقوای در بیان هم‌خوانی نداشت، بلکه خود، ابزار و بهانه‌ای شد برای اثبات تندخویی بچه‌های به‌اصطلاح ارزشی از سوی جریان‌هایی که زاویه‌ای پرناشدنی با جماعت ارزشی و عدالت‌خواه کشور دارند. 2- باعث تأسف است که در ایران پسا چهار دهه از انقلاب اسلامی، هنوز هم هزینه تهمت زدن و افشاگری بدون مبنا و سند، بسیار پائین و در حد «هیچ» است! لذا هم بستر تسویه‌حساب سیاسی را فراهم می‌کند و هم آلودگی فرهنگی و تربیت عمومی را رقم می‌زند و هم خیال اتهام زنندگان بدون سند و مدرک راحت است که کسی پی‌جوی هزینه شهرت‌اندوزی‌های آن‌ها نخواهد شد و نشر دهندگان ‌افترا و تهمت می‌توانند ثمره تولید ثروت از فالوور و توئیت‌هایشان را هم ببینند! 3- شاید در ابتدا باورش سخت بود که یک دانشجوی ارزشی مدعی عدالت‌خواهی، کارش به جایی برسد که همسو با ضدانقلاب، دفاع از دستاوردهای نظام اسلامی را به «ماله‌کشی» تعبیر کند، یا اعتراض رهبر انقلاب به لجن پراکنی‌های ضدانقلاب را صریحاً به سخره بگیرد؛ اما به هر صورت محصول چنین فرایند ناقصی، ظهور و بروز چنین خروجی‌هایی است که باید برای اصلاح آن تدبیر عاجلی صورت گیرد. البته قاطبه جوانان انقلابی و عدالت‌خواه کشور مبری از چنین ضعف‌هایی هستند.

نکته پایانی: به نظر می‌رسد راه درست مقابله با انحراف در جنبش‌های عدالت‌خواهی، علاوه بر روشنگری مستمر، نشان دادن الگوهای درست مقابله با فساد از سوی مسئولان و رسانه‌های انقلابی است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                     

مأموریت داعش در افغانستان

وقوع انفجارهای متعدد در مساجد و مراکز آموزشی در چند نقطه از افغانستان، موج ناامنی جدیدی را در این کشور رقم زده است. انفجار در مرکز آموزشی «ممتاز» در منطقه قلعه‌نو در غرب کابل و دو انفجار پیاپی در منطقه تانک تیل کابل، در کنار انفجارهای تروریستی در مساجد، جدیدترین جنایت‌های داعش علیه مردم مظلوم و ستم‌کشیده افغانستان طی روزهای اخیر بوده است. در رابطه با این انفجارها و اهداف بازیگران آن باید به چند نکته اشاره کرد؛

گزاره‌های تحلیلی: 1- ابعاد این عملیات‌ها نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش، با سازمان‌دهی برخی بازیگران خارجی، اقدام به این عملیات‌ها می‌کند. نوع این عملیات‌ها که از نوع عملیات‌های مقیاس کوچک است، نشان می‌دهد که داعش به دنبال ضربه زدن و مورد هدف قرار دادن اماکنی است که محل تجمعات است؛ زیرا امکان تلفات انسانی آن بیشتر است. نوع عملیات‌ها که مراکز آموزشی و مساجد است، گواه این مدعاست. 2- گروه‌های تروریستی همچون داعش در فضاهایی شروع به تکثیر و انجام عملیات می‌کنند که خلأ امنیتی در آن وجود داشته باشد. افغانستان که در یک سال گذشته از این خلأ رنج می‌برد، به محلی برای اقدامات داعش در سطح منطقه‌ای تبدیل شده است. این عوامل حامل یک پیام برای کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه است که تهدیدهای داعش منحصراً در افغانستان نخواهد ماند و گسترش و رشد آن در افغانستان، تهدیدی برای همه جوامع بشری خواهد بود. 3- داعش همان راهبردی را اجرایی می‌کند که بازیگران حامی آن یعنی آمریکا به دنبال پیاده‌سازی آن هستند؛ راهبرد بی‌ثبات‌سازی منطقه با تکثر کشورهای درگیر؛ یعنی ابتدا بی‌ثباتی در یک حوزه و سپس تعمیم آن به سایر حوزه‌ها. آمریکا به دنبال آن است که در وهله اول بی‌ثباتی گسترده در افغانستان و سپس کل منطقه ایجاد کند و سپس این راهبرد را به کشورهای پیرامونی و مناطق دیگر همچون شبه‌قاره و آسیای مرکزی و چین بکشاند. با توجه به عدم حضور آمریکا در افغانستان، اکنون تنها بازیگری که می‌تواند این سناریو را برای واشنگتن به مراحل نهایی برساند، داعش است.

در خصوص عملیات‌های تروریستی گروه تکفیری داعش در افغانستان، از یک نکته نیز نباید غافل شد که، داعش در پروژه‌ای با بازی‌گردانی آمریکا وارد شده که هدف آن علاوه بر موارد ذکرشده، ایجاد یک نوع دوئیت بین شیعه و سنی است. مورد حمله قرار دادن اماکن شیعی و سنی در افغانستان و ایجاد فرافکنی‌های دینی، پروژه تاریخی اختلاف بینداز و حکومت کن روباه پیر است که این بار توسط آمریکا و جنایتکاران نیابتی آن در افغانستان رونمایی شده است تا مسلمانان این کشور را به جان هم اندازد و داشتن یک جامعه عاری از درگیری و صلح پایدار را برای افغانستانی‌ها، همچنان به عنوان یک رؤیا حفظ کند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                       

تا این‌ها هستند، کشور نیاز به دشمن ندارد!

یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی با رد ادعای علی مطهری، نماینده سابق مجلس در خصوص غیر صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای کشورمان، گفت: «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هیچ‌گاه جهت‌گیری نظامی نداشته و اظهارات افراد غیرمسئول در این زمینه ناشی از بی‌اطلاعی و یا رویکرد سیاسی خاص آن‌ها است. وارد کردن اتهام پنهان‌کاری در فعالیت‌های هسته‌ای به کشورمان اقدامی است که از سال‌ها قبل دشمن برای محدودسازی برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان دنبال کرده و هرگز موفق به اثبات آن نشده است». پیشتر علی مطهری در مصاحبه‌ای گفته بود: «از همان ابتدا که وارد فعالیت هسته‌ای شدیم هدفمان ساخت بمب و تقویت قوای بازدارنده بود، اما نتوانستیم محرمانه بودن این مسئله را حفظ کنیم». اعمال بیشتر فشارها از سوی دشمن، مرهون تحلیل‌ها و جهت‌دهی‌های سیاسی مطهری‌ها در سال‌ها و دهه‌های گذشته است و تا زمانی که چهره‌هایی این‌چنینی در کشور هستند، نیازی به دشمن نداریم!

 ▼ اخبار

مخالفان پیشرفت سیستان و بلوچستان!

پس از قطع «تک درخت ساحل درک»، این بار در سریال تخریب مراکز گردشگری سواحل مکران توسط افراد ناشناس، نوبت به «کمپ کوه‌های مریخی» رسید. شامگاه ۳۱ فروردین،‌ افراد ناشناس، این کمپ را در مسیر گردشگری معروف به جاده ساحلی واقع در حدفاصل شهرستان‌های چابهار و دشتیاری به آتش کشیدند و این مکان به‌طور کامل تبدیل به خاکستر شد. معاون گردشگری منطقه آزاد چابهار گفته است: «متأسفانه عده‌ای از افراد مخالف توسعه سواحل مکران که البته تعداد آن‌ها نیز اندک است، چنین حادثه ناگواری را رقم زدند و ضرورت دارد برای جلوگیری از موارد مشابه، پیگیری موضوع و برخورد با عوامل از طریق مراجع قضائی با جدیت دنبال شود». این موارد اولین و آخرین اقدام دشمنان مردم سیستان و بلوچستان برای عقب نگه‌داشتن این استان نیست؛ سپاه پاسداران و نیروی انتظامی تاکنون ده‌ها شهید در راه آبادانی و امنیت این منطقه تقدیم کشور کرده است و تلاش نظام مقدس جمهوری اسلامی، آبادانی این منطقه همچون سایر مناطق کشور است و منطقه اقتصادی چابهار در آینده نزدیک به یکی از قطب اقتصادی و گردشگری کشور تبدیل خواهد شد که نقش بسزایی در آبادانی کل استان خواهد داشت؛ ازاین‌رو تلاش‌های جسته‌وگریخته‌ای برای ایجاد مانع در به ثمر رسیدن این اراده ملی صورت می‌گیرد.

توزیع پول‌‌های انتخاباتی برای تخریب مقاومت

«علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گفت: «حزب‌الله همواره وجود داشته و هنوز هم وجود دارد و به عنوان یکی از نیروهای سیاسی بزرگ منطقه باقی خواهد ماند و این حق را دارد که هر کسی را برای انتخابات پارلمانی معرفی کند و در چارچوب دموکراتیک با دیگر احزاب رقابت داشته باشد. کسی که برای به دست آوردن کرسی پارلمانی، اقدام به دروغ‌گویی و اتهام زنی و نشر اطلاعات نادرست و تحریک علیه حزب‌الله می‌کند، به دنبال کشاندن مردم به نزاع و درگیری داخلی است. ما اکنون با یک چالش بزرگ و یک نبرد واقعی سیاسی روبرو هستیم که در آن مخالفان، همه امکانات را برای ورود به این نبرد به کار گرفته‌اند و از طریق تبلیغات دروغین و نشر اکاذیب و توزیع پول‌های انتخاباتی، تلاش دارند مردم را از مقاومت دور کنند». از چندی پیش، شواهدی از فعال شدن مجدد رژیم آل سعود و سران عربی متحد با سعودی در لبنان دیده می‌شود که هدف از آن، تأثیر گذاشتن بر انتخابات آتی این کشور است.

بانک مرکزی: آمارهای رئیس‌جمهور درباره تورم، مستند است

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: «نرخ تورم از 47.1 درصد در سال ۱۳۹۹، نهایتاً به 59.3 درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ رسید که در ۷ دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. خوشبختانه از شهریورماه ۱۴۰۰ به بعد، نرخ تورم ۱۲ ماهه در مسیری نزولی قرار داشته و با 13.1 واحد درصد کاهش به 46.2 درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ رسیده است. بر این اساس، آماری که رئیس‌جمهور درباره کاهش ۱۳ درصدی نرخ تورم بیان کردند، کاملاً صحیح و مستند به آمار بانک مرکزی بوده است. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز که در شهریورماه ۱۴۰۰ در سطح 54.9 درصد قرار داشت، با 25.4 واحد درصد کاهش به 29.5 درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده است».

نشریه آمریکایی: این آمریکا دیگر آن آمریکای سابق نیست

نشریه فارن‌افرز نوشت: «برای کسانی که تاکنون به چالش‌های فزاینده سلطه آمریکا بر جهان توجه نکرده بودند، یورش ماه فوریه روسیه به اوکراین باید همه تردیدها را از بین برده باشد. البته بسیار قبل‌تر از یورش روسیه به اوکراین، نشانه‌های فراوانی از افول نسبی آمریکا آشکار شده بود. اقتصاد آمریکا اکنون کمتر از یک‌چهارم تولید ناخالص جهانی را دارد، سهمی که در سال ۱۹۶۰ چهل درصد بود. هزینه‌های نظامی آمریکا، هنوز هم هنگفت است و برابر با چهل درصد کل هزینه‌های نظامی جهان است؛ اما دیگر آن حاشیه امنی را که زمانی برای برتری و غلبه آمریکا فراهم می‌کرد، تأمین نمی‌کند».

اخبار کوتاه

بحث تغییر برخی وزرا چقدر جدی است؟/ «حسینی» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در واکنش به داغ شدن مجدد خبر تغییر برخی وزرا و مسئولین دولت رئیسی در برخی رسانه‌های داخلی، گفت: «بحث تغییر هیچ‌یک از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در دولت مطرح نشده. استانداران مطالبه رئیس‌جمهور برای تغییر بانیان وضع موجود را محقق کنند. در این دوره ارتباط نمایندگان با رئیس‌جمهور سهل و آسان شد. یکی دو نفر از نمایندگان حتی حاضر به نشست برای حل ‌و فصل مسائل فی‌مابین نیستند. بعضاً درخواست‌هایی از سوی نمایندگان مطرح می‌شود که محدودیت‌ها، تنگناها و واقعیت‌های میدانی مانع اجرای آن‌هاست. برخی از درخواست‌های نمایندگان قابل اجراشدن نیست».

محتوای برنامه‌های کارشناسی اینترنشنال از زبان یک ضد ایرانی!/ «عبدالستار دوشوکی»، فعال سیاسی ضد ایرانی در خصوص نگاه خطی رسانه سعودی در دشمنی با ملت ایران و جهت‌دار بودن انعکاس برنامه‌های به‌اصطلاح کارشناسی در این رسانه، گفت: «هر کارشناسی که در تلویزیون اینترنشنال دعوت می‌شود، اگر طبق اهداف این شبکه صحبت نکند، حذف خواهد شد؛ مثلاً فردی که هیچ تخصصی درباره استان سیستان و بلوچستان نداشت و با تلویزیون‌های تکفیری هم همکاری داشت را دعوت می‌کردند؛ فقط برای اینکه حرف‌های مجری برنامه را تأیید کند!».

گرانی غیرقابل‌دفاع؛ مقصر کیست؟!/ رئیس مجلس گفت: «در شرایط فعلی در صورت هر موفقیتی، آن را به‌پای مجلس و دولت می‌نویسند و در صورت شکست نیز باز این‌گونه خواهد بود. وضع گرانی‌ها در کشور غیرقابل‌دفاع شده است. آیا می‌توانیم به مردم بگویم که این موضوع مربوط به دولت بوده و به مجلس ربط ندارد؟ مجلس و دولت در کنار هم باید مسائل را پیش ببرند و با این نگاه باید مشکلات مردم را حل کرد».

فردا؛ موعد دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب/ دیدار رمضانی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب، به‌رسم هرساله، امسال نیز در ایام ماه رمضان برگزار می‌شود و دانشجویان سه‌شنبه، ۶ اردیبهشت‌ماه، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند.

راهپیمایی مردمی در محکومیت رژیم صهیونیستی در غرب!/ در شهر تامپا واقع در ایالت فلوریدای آمریکا صدها نفر در اعتراض به اقدامات و حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و تعرض به مسجدالاقصی، راهپیمایی «همبستگی با مسجدالاقصی» برگزار کردند. تظاهرات مشابه دیگری نیز با حضور هزاران نفر در آلمان به‌منظور حمایت از فلسطین برگزار شد که موجب تعجب پلیس از انبوه افراد حاضر در این تظاهرات شد.

برای صرفه‌جویی در انرژی، دوش آب گرم نگیرید!/ رئیس شبکه گاز آلمان خطاب به مردم گفت: «آیا واقعاً لازم است هر روز دوش آب گرم بگیرید؛ آن‌هم وقتی این آب با مصرف گاز، گرم می‌شود؟ اگر آلمان واردات انرژی از روسیه را متوقف کند، ذخایر گاز ما تنها تا پایان تابستان دوام می‌آورد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات