صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۱ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بنده به‌هیچ‌وجه نمی‌گویم که دنبال رفع تحریم نباشیم؛ کسانی که دارند تلاش می‌کنند و کار می‌کنند در این زمینه، اشکالی ندارد، دنبال کنند؛ لکن اساس قضیّه این است که کشور را جوری اداره کنیم که تحریم‌ها نتواند ضربه اساسی و مهمی به آن بزند. [مسائل کشور]به تحریم گره زده نشود. (۰۱/۰۱/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                     

فصل باد موافق!

از آغاز دور جدید مذاکرات برجامی تا امروز که شاهد دگرگونی سریع و عمیقی در جهان هستیم؛ حمله روسیه به اوکراین تغییرات جدیدی را رقم زد که می‌تواند زمین بازی را به کلی تغییر دهد؛ به عبارتی، ادامه مذاکرات در جهانی متفاوت از سال ۱۴۰۰ به‌پیش خواهد رفت؛ اما موضوع این است که در این جهان جدید، گذشت زمان به نفع کیست؟

جنگ اوکراین و تأثیر آن بر افزایش قیمت انرژی، سبب شده تا بایدن بیش از گذشته به برجام و عواقب آن بیندیشد. تصور کنید در مارس ۲۰۲۳ قیمت جهانی نفت همچنان بیش از صد دلار در هر بشکه باقی بماند و زمستان سخت در کشور‌های اتحادیه اروپا از راه برسد. احتمالاً آن‌ها مجبور می‌شوند تا سهمیه‌بندی انرژی را آغاز کنند و صنایع را از برق موردنیاز محروم کرده و مدارس را به دلیل مشکل گرمایش تعطیل کنند. از این بدتر اینکه قیمت بالای انرژی می‌تواند اروپا را وارد دوره‌ای از رکود و تورم فاجعه باری کند. تورمی که به گفته بلومبرگ در همین ابتدای بحران (اسفند 1400) به رقم 7.2 درصد رسیده است.

حتی با وجود آن‌که ایالات‌متحده ممکن است از این رکود و تورم در امان بماند؛ اما قیمت بالای بنزین همچنان آمریکایی‌ها را خشمگین نگه‌ خواهد داشت. در این شرایط حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، کنترل سنا و مجلس نمایندگان را از دست می‌دهد و به‌طور چشمگیری توانایی رئیس‌ جمهور آمریکا برای پیشبرد سیاست‌هایش تضعیف می‌شود.

طبیعتاً برای پیشگیری از این معضل‌، غرب باید علاوه بر اینکه در درازمدت خود را از وابستگی به انرژی روسیه رها سازد، در کوتاه‌مدت سایر تولیدکنندگان را به تولید بیشتر و بیشتر نفت ترغیب نماید. به‌زعم طرف غربی با احیای برجام، ایران می‌تواند به‌سرعت فروش قانونی خود را افزایش دهد و تا حدی این کمبود جبران شود. مسئله مهم‌تر اینکه بدون برجام، تأسیسات و زیرساخت‌های نفتی عربستان و امارات همچنان در معرض تهدید موشک‌ها و پهپادهای یمنی خواهند بود و غرب برداشته شدن تهدید در این حوزه را نیز به‌نوعی در دست ایران می‌داند.

نکته راهبردی: در شرایط کنونی، قیمت جهانی انرژی رشد تصاعدی یافته و ایران نیز از این طریق به درآمدهای قبل از تحریم‌های ترامپی رسیده است و اما غرب با نزدیک شدن به زمستان، به لبه پرتگاه بحران انرژی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. غرب چه بخواهد و چه نخواهد، در جهان جدید باد موافق از سمت شرق می‌وزد. (نویسنده: حسین حسینی نژاد)

▼گزارش روز               

محرم، فاطمیه یا رمضان چندان تفاوتی ندارد!

تطبیق تحولات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در موسم اوج‌گیری مراسم مذهبی و ایجاد فضای معنوی در جامعه، ضدانقلاب به همراه برخی افراد و جریان‌های داخلی همسو به زبان می‌آیند و با تفسیر به رأی و تحلیل به مقصود، گزارش و یادداشت می‌نویسند و یا با گفتگو با برخی افراد و به بهانه نواندیشی و حفظ نشاط اجتماعی، امواج تحریف را به سمت مقدسات و احکام اسلامی روانه می‌کنند.

گزاره‌های خبری: 1- 17 فروردین روزنامه اعتماد در گفتگو با یک پژوهشگر دین و فلسفه می‌نویسد: «این فرد صائم (روزه‌دار) است که باید مراعات دیگران را بکند، نه اینکه دیگران همگی از کار خود باز بمانند، چراکه او روزه گرفته است! این قضیه کاملاً بالعکس فهمیده شده است. گویی همگان می‌باید مراعات حال فرد روزه‌دار را بکنند!». 2- در 14 فروردین، محمد مهاجری از چهره‌های جریان اصلاحات و از گردانندگان خبرآنلاین نیز در خصوص برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان، در کانال تلگرامی خود نوشت: «تلویزیون مکتب گریه راه انداخته!»، «اینکه القا شود همه ما گناهکاریم واقعاً چه شوقی را برمی‌انگیزد؟» و «این کارها باعث افسردگی و گریز از دین می‌شود!». 3- مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز نیز در آذرماه 1400 با حمله به مناسبت‌های مذهبی نظیر محرم و صفر، فاطمیه و ... با این توجیه که کسب‌وکار عده‌ای در درست کردن چنین مناسبت‌هایی است، مدعی شد، این افراد با این مراسم بیزینس می‌کنند!

گزاره‌های تحلیلی: 1- این‌گونه رفتارها مسبوق به سابقه است؛ چنانچه توهین به شعائر دینی و یا زندگی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مانند خشونت‌طلب نامیدن پیامبر(ص) و یا اشتباه دانستن قیام امام حسین(ع) در دهه 70 را شاهد بودیم و این رویه با هتک حرمت عاشورای حسینی در سال 88 و «امت خداجو» نامیدن جماعت هتاک به پرچم و تکیه حسینی ادامه داشته و تا به امروز استمرار دارد. 2- هم سویی و همراهی این افراد و جریان‌ها با رسانه‌های غربی در زیر سؤال بردن ارزش‌ها و احکام اسلامی، این امر را به ذهن متبادر می‌کند که این حرکات از یک اتاق فرمان مشترک در طراحی و اجرا استفاده می‌کنند. 3- طراحی دشمنان در هجمه به این ارزش‌ها و احکام نشان دهنده درستی منطق این شعائر و تأثیر آن در تربیت نسل مؤمن، انقلابی و مقاوم است که خار چشم دشمن شده است، چرا که تجربه نشان داده که دشمنان همواره به نقاط قوت ملت ایران حمله می‌کنند.

نکته پایانی: جامعه ایرانی باوجود تکثر در سلایق سیاسی، دارای ریشه و بنیه اعتقادی بالای مذهبی و اعتقادی است. اعتقاد به همین شعائر مذهبی و اعتقادی مانند عاشوراست که باعث مجاهدت در دفاع مقدس و استقامت و پایداری در دیگر برهه‌های سخت انقلاب شده است؛ لذا دشمن بر این اساس سعی دارد این اعتقادات را که بنیان و شالوده جامعه بر آن استوار است، تخریب کند و جلوگیری از این رویه، نیازمند تبیین جهادی و انقلابی برای نسل جوان کشور است. (نویسنده: جواد خسروی)

▼خبر ویژه             

رئیسی: نمی‌گذاریم رشد دانش هسته‌ای در کشور کند شود

رئیس‌جمهور در مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای اعلام کرد: «تحریم‌ها، تهدیدها و ترورها ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد. غرب از اقتدار جمهوری اسلامی می‌ترسد نه سلاح هسته‌ای، ما جزو ۵ کشور دارای دانش هسته‌ای هستیم. اجازه نمی‌دهیم روند رو به رشد فناوری و دانش هسته‌ای دچار کندی شود».

▼ اخبار

نتایج عدم پذیرش FATF از سوی ایران!

هنوز نه توافقی در وین صورت گرفته و نه ایران FATF را امضا کرده است. بااین‌حال، وزیر نفت خبر می‌دهد: «بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش 16.5 میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است. دولت گذشته ۸ سال کشور را معطل امثال شرکت فرانسوی کرد، اما الآن شرکت‌های بزرگ دیگری آمده‌اند و در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شدند و قرارداد هم امضا کرده‌اند». ایران همچنین در سال گذشته، رکورد صادرات غیرنفتی به کشورهای مختلف را با ۳۷ درصد افزایش، شکست. در بخش مقابله با کرونا نیز، ایران صدرنشین تولید واکسن در منطقه است و وزیر بهداشت خبر داد: «صادرات واکسن کرونا را از یکی ‌دو هفته پیش آغاز کرده‌ایم و واکسن ایرانی، فعلاً به ۱۰ کشور آفریقایی صادر خواهد شد». بانک مرکزی کشورمان نیز بارها خبر از بهبود وصول طلبه‌ای ارزی ایران و از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور خبر می‌دهد. بااین‌وجود، چرا دولت قبل و مشخصاً رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آن این همه بر لزوم عضویت ایران در FATF و پذیرش شروط تحمیلی آن برای عبور از تحریم‌های اقتصادی تأکید می‌کردند؟!

حضور سپاه در مراکز هسته‌ای کشور تأیید شد!

دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای کشورمان، گفت: «نظام جدید حفاظت هسته‌ای از آذر ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و آسیب‌‎پذیری سایت‌های هسته‌ای را از بین خواهد برد». خردادماه سال گذشته و پس از چند مورد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای کشور، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از تشکیل یک فرماندهی واحد دفاعی- امنیتی هسته‌ای خبر داد و تأکید کرد که با تشکیل این فرماندهی، ضعف‌های گذشته کاملاً برطرف و مجموعه کاملاً آسیب‌ناپذیر خواهد شد. در اسفندماه سال گذشته نیز در خلال گزارش مربوط به کشف شبکه‌ای که قصد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای فردو را داشتند، برای نخستین بار در گزارش رسانه ملی از «فرماندهی سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای» نام برده شد. اکنون با تأیید این خبر از سوی سازمان انرژی اتمی، می‌توان امیدوار بود که نواقص و کاستی‌های امنیت هسته‌ای کشور طی سال‌های اخیر جبران شود و امنیت پایداری با حضور سپاه پاسداران در مراکز هسته‌ای کشور برقرار شود.

انرژی هسته‌ای چه سودی برای مردم دارد؟

کل هزینه‌ای که ایران در ۳۰ سال اخیر در صنعت هسته‌ای صرف کرده‌، چیزی حدود ۷ میلیارد دلار است، یعنی سالانه ۲۵۰ میلیون دلار. کارشناسان حوزه انرژی معتقدند ارزش یک بشکه نفت بسیار بیشتر از آن است که از آن برای تولید الکتریسیته استفاده شود. این نکته که عصر نفت به‌عنوان منبع انرژی پایه رو به پایان است، امری قطعی به نظر می‌رسد و از میان انرژی‌های شناخته شده تنها انرژی هسته‌ای است که قابلیت جایگزین شدن به جای نفت را دارد. جالب است بدانید روسیه ازجمله کشورهای پیشرو در صنعت هسته‌ای است که بخش زیادی از انرژی موردنیاز خود اعم از صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی (شامل؛ گرمایش منازل، پخت‌وپز و ...) را از نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌کند. اولین نتیجه توقف چرخش سانتریفیوژهای ایران، در چرخ زندگی مردم ایران و دسته و پنجه نرم کردن با کمبود انرژی در سال‌های آتی، آلودگی هوا و وابستگی به غرب خواهد بود که چند سالی است دارو را هم از بیماران ما دریغ کرده‌اند. با این نگاه صرفاً انرژی محور، بدون نظر گرفتن مزیت‌های سیاسی، امنیتی و استراتژیک انرژی هسته‌ای، پیگیری توسعه برنامه هسته‌ای برای ایران نه‌تنها مهم، بلکه یک ضرورت است.

گام ایران برای خودکفایی در برنج

پژوهشگران بخش کشاورزی هسته‌ای کشورمان توانستند با تولید دو رقم برنج هسته‌ای به نام‌های روشن و شهریار، گامی بزرگ در جهت خودکفایی در تولید برنج بردارند. این رقم‌ها نیاز به آب کمی داشته و طول دوره کشت کوتاه‌تری به نسبت سایر رقم‌های بومی دارند؛ همچنین این دو رقم، معطر و متناسب با ذائقه ایرانی و پرمحصول هستند و حدود دو برابر طارم هاشمی محصول می‌دهند. ایران جزو کشورهای پیش رو در صنعت کشاورزی هسته‌ای به شمار می‌رود و با توسعه این صنعت در کشور، شاهد کاهش واردات محصولات کشاورزی خواهیم بود.

اخبار کوتاه

گوشزد وزیر امور خارجه به طرف اماراتی!/ دیروز (20 فروردین) امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اماراتی گفت: «ما جز خیر و امنیت و پیشرفت برای همسایگان، منطقه و امارات نمی‌خواهیم، اما صهیونیست‌ها ریشه ناامنی در منطقه بوده و هستند». رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه خواند و گفت: «باید تلاش کرد تا عوامل بحران‌آفرین نتوانند در منطقه جای پا پیدا کنند».

رئیسی به قولش عمل کرد؛اعلام اسامی بدهکاران بزرگ بانکی/ در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و به منظور شفاف‌سازی تسهیلات گیرندگان کلان و ابربدهکاران بانکی، پس از بانک ملی، بانک‌های مسکن، کشاورزی و پست‌بانک نیز اسامی بدهکاران خود را اعلام کردند.

حماس: ترکیه و بحرین عذرخواهی کنند!/ سخنگوی حماس در انتقاد از اقدام ترکیه و بحرین در محکوم کردن عملیات تل‌آویو گفت: «این حملات در پاسخ به جنایات اشغالگران علیه مردم فلسطین است. از ترکیه و بحرین می‌خواهیم که محکومیت‌ها را پس گرفته و از مردم ما عذرخواهی کنند».

برنامه‌ریزی برای حضور میلیونی زائران در اربعین 1401/ رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: «پیش‌بینی می‌شود با رفع مشکلات مربوط به روادید و محدودیت‌های کرونایی، شاهد حضور میلیونی زائران در اربعین پیش‌رو باشیم. انجام هماهنگی‌های لازم برای نقل‌وانتقال امکانات و تجهیزات موکب‌های ایرانی با نهادهای مرتبط مثل گمرک، مرزبانی و طرف عراقی آغاز شده است».

ترکیه؛ منشأ آلودگی هوا!/ سازمان محیط‌زیست خبر داد: «پروژه سدسازی ترکیه موسوم به «گاپ» عملاً بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات در خاک عراق را قطع می‌کند. زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشأ گردوغبار تبدیل شده‌اند، با وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی، گردوغبار را به کشور ما می‌آورند».

ایران همچون روسیه نفت خود را با ارز ملی می‌فروشد/ روزنامه هندی نیوایندین اکسپرس نوشت: «منابع آگاه می‌گویند که ایران می‌خواهد به‌زودی یک نرخ مبادله و ارزش‌گذاری بین ریال و طلا ایجاد کند که باعث تشویق روی آوردن مشتریان نفت و گاز این کشور به استفاده از ریال یا طلا شود. این تصمیم ایران می‌تواند ضربه دیگری به دلار آمریکا باشد».

جزیره ایرانی میزبان مسافران جام جهانی می‌شود/ وزیر راه و شهرسازی خبر داد: «ایران برای همکاری با قطر برای میزبانی از مسافران جام جهانی فوتبال آمادگی دارد. زیرساخت‌های مناسب هتلی، کیش را به یکی از مهم‌ترین نقاطی تبدیل کرده و می‌تواند در میزبانی از مسافران جام جهانی نقش‌آفرینی کند». وزیر حمل‌ونقل قطر امروز برای بازدیدی دو روزه از امکانات و زیرساخت‌های کیش، وارد این جزیره خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات