صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) دشمن می‌خواهد یأس ایجاد کند؛ یک جریانی هم متأسفانه در داخل کمک می‌کند به دشمن. (خطاب به اساتید و نخبگان دانشگاهی) شما در مقابل این جریان خائن و خبیث بایستید و ایجاد امید کنید. (08/03/1398) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                     

پیام‌های یک دیدار

سفر بشار اسد به ایران، در شرایط کنونی بازتاب رسانه‌ای زیادی دارد. در این دیدار که در فضایی صمیمانه انجام شد، امام خامنه‌ای مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تأکید کردند: «با توجه به روحیه و نشاط و اراده بالا در شخص رئیس‌جمهور و دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقا یابد». نظر به اهمیت سوریه در تحولات منطقه و جایگاه دمشق و نظام سیاسی این کشور در جبهه مقاومت ضد صهیونیستی، اهداف و آثار و پیام‌های مهم و زیادی بر این سفر مترتب است.

نکات تحلیلی: 1- این سفر در چنین شرایط ویژه‌ای به لحاظ تحولات اوکراین، تحولات پیرامونی منطقه غرب آسیا و سلسله عملیات‌های استشهادی مبارزان فلسطینی که قدرت تصمیمی گیری را از صهیونیست‌ها سلب کرده است، مانور قدرتی است از سوی ریس جمهور کشوری که به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و تحمیل‌ جنگ نیابتی جهانی، با قدرت سر پا ایستاده است و مشغول رتق‌وفتق امور دیپلماتیک کشورش است. 2- عزم ملی از سوی دو طرف برای توسعه و تعمیق روابط تهران- دمشق نشان می‌دهد که این رابطه‌ مستحکم و ناگسستنی است و طبعاً توسعه این روابط از حوزه مستشاری نظامی و امنیتی به سایر حوزه‌های اقتصادی، سازندگی، سیاسی و علمی کشیده شد و در دستور کار روسای جمهور دو کشور قرار دارد؛ در این رابطه نیز دیدارها و گفتگوهای مهم و مستمری بین مسئولان دو کشور هم از گذشته شکل گرفته و در این سفر نیز دنبال شد. 3- راست‌قامتی و ایستادگی سوریه در جنگی بین‌المللی و نابرابر به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نمایشگاهی واقعی برای تجلی مصداقی دو موضوع مهم بود؛ «پیروزی غایی مقاومت» و «کم بودن هزینه مقاومت بر هزینه‌های سازش». مرور هدف‌گذاری‌های نظام سلطه و صهیونیسم جهانی از تحمیل سلسله جنگ‌های نیابتی، با توسل به گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه نشان داد که می‌شود با دستانی خالی اما دلی سرشار از ایمان و باور به امدادهای الهی، مقاومت کرد. امروز سوریه به‌عنوان مرکز ثقل جبهه مقاومت ضد صهیونیستی و سلطه‌گری، دارای این شرافت و جایگاه سرافرازانه متفاوت از گذشته است. 4- در مقابل روحیه امیدوارانه به آینده روشن مقاومت در منطقه، رژیم صهیونیستی وفق اعتراف تلخ ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق این رژیم، در مسیر زوال قرار گرفته و بیشتر از این‌که به فکر نقش‌آفرینی در آینده منطقه و مسئله جهانی شده فلسطین باشد، درگیر روند زوال و اضمحلال تدریجی است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          

شکست پشت شکست!

شاید بهترین واژه برای توصیف این روزهای رژیم صهیونیستی همین واژه «شکست پشت شکست» است. ششمین عملیات تلافی‌جویانه علیه صهیونیست‌ها در منطقه العاد تل‌آویو هفته گذشته با 3 کشته توسط یک فلسطینی صورت گرفت که هنوز شناسایی نشده است!

گزاره‌های خبری: 1- المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که در پایان ارزیابی امنیتی از وضعیت کنونی، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، تصمیم گرفت همه گذرگاه‌های کرانه باختری و غزه مسدود شوند. 2- عومر بارلیو، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرده که این رژیم بهای سنگینی را در عملیات‌های اخیر متحمل شده است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- مستأصل شدن رژیم صهیونیستی در برابر عملیات‌های اخیر، کاملاً مشهود و معلوم است. شکل عملیات‌ها به‌گونه‌ای است که این رژیم توان مقابله با آن‌ها را ندارد و تنها اقدامی که صورت داده، بستن گذرگاه‌ها با کرانه باختری و غزه است؛ این یعنی تنگ شدن حصارهای امنیتی در درون سرزمین‌های اشغالی برای حفظ امنیت. درحالی‌که صهیونیست‌ها همواره مدعی امنیت پایدار در درون سرزمین‌های اشغالی و دور نگه داشتن تهدیدها بوده‌اند. 2- ضعف‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به حدی عمیق است که دولت این رژیم را در معرض فروپاشی قرار داده است. بسیاری از احزاب مخالف دولت ائتلافی کنونی همچون نتانیاهو، معتقدند که ضعف دولت بنت- لاپید منجر به بروز این اتفاقات شده است. به همین منظور از هم‌اکنون برخی وزرای کابینه برای فرار کردن از واقعیت‌های موجود، به فکر جدایی از دولت افتاده‌اند تا مقصر وضع فعلی نباشند. 3- اقتدار مقاومت نشان داد که توان عملیاتی و پاسخ‌گویی آن فراتر از آن چیزی است که صهیونیست‌ها محاسبه کرده‌اند. بااین‌حال، بیشترین آسیبی که صهیونیست‌ها از آن نگران و هراسانند، وجود شکاف‌های عمیق امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه چندپاره صهیونیستی است و به عقیده صهیونیست‌ها و مقامات رژیم اشغالی، اگر جبهه مقاومت هم این رژیم را نابود نکند، وضعیت اجتماعی موجود در سرزمین‌های اشغالی، نقطه پایان این رژیم را نشان می‌دهد.

نکته پایانی: درمجموع می‌توان گفت که وجود ضعف‌ها و شکاف‌های عمیق هویتی و موجودیتی در رژیم صهیونیستی در حال آشکار شدن است و این رژیم در حالتی از ضعف و ناتوانی در عرصه امنیتی سیر می‌کند و آسیب‌پذیری آن به مرحله‌ای رسیده است که اولین اشتباه آن در برابر جبهه مقاومت، آخرین اشتباهش خواهد بود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه

نیروهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی فارسی یاد می‌گیرند!

به‌تازگی شبکه «کان» رژیم صهیونیستی گزارشی از بخش امور اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی پخش کرد که در آن، در کنار آموزش‌های سخت شش‌ماهه، برای کارآموزان کلاس‌های اجباری و فشرده آموزش زبان فارسی دایر است. این تنها گوشه‌ای از اقدامات دشمن درجه‌یک ایران برای شناخت بیشتر کشورمان صورت می‌گیرد. جالب است بدانید بزرگ‌ترین مرکز شیعه شناسی جهان نیز در تل‌آویو رژیم صهیونیستی قرار دارد. به‌کارگیری قوی‌ترین مترجم، مفسر، محقق و منابع (اعم از مالی و انسانی) در این مرکز، نه برای ترویج شیعه، بلکه ابتدا با هدف شناخت مذهب شیعه به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین دشمن فکری و دوم، زدن باورهای شیعی در میان پیروان آن است؛ کاری که انگلیس بیش از یک قرن در ایران و کشورهای اسلامی انجام داد و به‌واسطه آن لقب «روباه پیر» از ایرانیان گرفته است. شک نباید کرد که برای زدن دشمن، ابتدا باید مرام و عقیده و داشته‌های آن را شناخت؛ همگی این زمینه‌ها در دین و زبان مردم یک کشور خلاصه می‌شود؛ بنابراین به‌موازات تک دشمن، نباید از نقشه و طراحی عملیات متقابل غافل بود.

▼ اخبار

روزنامه‌نگار عرب: شرایط منطقه و جهان به نفع ایران است

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم می‌نویسد: «قدرت آمریکا به نفع دو هم‌پیمان ایران یعنی روسیه و چین با سرعت فزاینده‌ای روبه‌زوال است و محاصره آمریکا کارآیی خود را از دست داده و ایران توانسته این محاصره را دور بزند و هم‌اکنون تهران در حال صدور تجربه خود به کشورهای جهان به‌ویژه روسیه است. تمام شرایط کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع ایران است که برجسته‌ترین آن، جنگ اوکراین است که تاکنون قیمت نفت را به بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه و میزان تولید نفت ایران را به مرز دو میلیون بشکه در روز رسانده و بخش عمده آن به چین صادر می‌شود؛ بدون آنکه آمریکا و اسرائیل جرئت کنند سد راه یک نفت‌کش ایرانی در آب‌های آزاد شوند». این روزنامه‌نگار برجسته عرب معتقد است که «ایران اقدام به خارج شدن از مذاکرات هسته‌ای نخواهد کرد تا آمریکا را وادار به خارج شدن از مذاکرات کند تا پیامدهای حاصل از این امر متوجه واشنگتن شود. هر کسی جز این را بگوید، معلوم است که با سیاست بردباری طولانی‌مدت ایران و هوش و ذکاوت ایرانیان آشنا نیست. ایران توانسته که به تمامی اهداف خود در گمراه کردن دولت آمریکا که هم‌اکنون به‌شدت سرگرم جنگ اوکراین است، برسد». افول آمریکا و متحدانش مانند رژیم صهیونیستی و هم‌زمانی آن با افزایش توان گفتمان مقاومت، امری انکارناپذیر است و این موضوع حاصل درایت، مقاومت بر اصول و عزتمندی در عرصه بین‌المللی است که نتیجه سیاست‌های مدبرانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب است.

بی‌عرضگی ما و مهارت دشمن!

«عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه همشهری نوشت: سیستم اطلاع‌رسانی اقتصادی دولت‌ها در ایران آن‌قدر ضعیف است که عمده مردم تا اکنون نمی‌دانستند که دولت برای ماکارونی، انواع شیرینی، شکلات، کیک، بیسکوییت، انواع نان صنعتی و ساندویچ، یارانه می‌دهد. اگر می‌دانستند، به‌جای «گران شدن» از عبارت «واقعی شدن» قیمت‌ها استفاده می‌شد. از سوی دیگر کوتاهی ما رسانه‌ای‌ها و دولتمردان باعث شده که ملت از نقش کلیدی روسیه و اوکراین در تأمین گندم و روغن جهان مطلع نباشند. آیا ملت می‌دانند که نیمی از روغن آفتابگردان جهان در اوکراین بحران‌زده تولید می‌شود؟ آیا می‌دانند روسیه و اوکراین حدود ۴۰ درصد گندم جهان را تأمین می‌کنند؟ آیا می‌دانند هم‌اکنون آلمان، انگلیس، ترکیه، اندونزی و ... روغن را تحت کنترل دولت درآورده‌اند؟ آیا ملت می‌دانند که جنگ اوکراین باعث قاچاق آرد یارانه‌‌دار آنان به کشورهای همسایه می‌شود؟ اگر نمی‌دانند از بی‌عرضگی ما و مهارت دشمن است.

غرب و طالبان؛ مسئول ناامنی افغانستان

«ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «خبرهای زیادی وجود دارد که دستگاه‌های امنیتی غرب به ناامنی افغانستان دامن می‌زنند که نمونه آن خبری مبنی بر همکاری ژنرال دوستم با سرویس جاسوسی انگلیس برای ایجاد ناامنی در افغانستان است. قطعاً سیستم امنیتی دیگر کشورهای غربی مانند آمریکا هم در ایجاد این ناامنی‌ها شریک هستند. با همه این تفاصیل، این موضوعات بهانه‌ای نمی‌شود که طالبان از مسئولیت وضعیت امنیتی امروز افغانستان شانه خالی کند. طالبان مسئول اصلی این معضلات است و باید تمهیدات امنیتی و نظامی برای جلوگیری از حوادث مشابه بیندیشد».

نشست مجلس با موضوع «نان»!

«سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس در خصوص جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گفت: «دلایلی که دولت برای آزادسازی نرخ آرد صنعتی عنوان می‌کند شامل افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی، خشک‌سالی، جنگ روسیه و اوکراین و به‌تبع آن مشکلات در تأمین و واردات کالاهای اساسی است. بحث قاچاق نیز از سوی وزرای دولت مورد تأکید قرار گرفت». خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در نشست علنی مجلس گفت: «برنامه پیشنهادی جداگانه‌ای به عنوان طرح هوشمندسازی یارانه نان به دولت ارائه کرده‌ایم. امکان رصد صفر تا صد زنجیره در برنامه پیشنهادی وجود دارد».

اخبار کوتاه

چندمین اقتصاد دنیا هستیم؟/ ایران در جدیدترین رده‌بندی صندوق بین‌المللی پول از اقتصادهای جهان، در جایگاه بیستم و بالاتر از کشورهایی مثل لهستان، مصر، هلند، آرژانتین، سوئیس، بلژیک و اتریش قرار گرفت. اقتصاد ایران باوجود چهار دهه تحریم‌های همه‌جانبه غرب و باوجود فشارهای اقتصادی چند سال گذشته که به اذعان دولتمردان آمریکایی و غربی، تحریم‌های حداکثری بوده است و هیچ کشوری تاکنون به این حد مورد تحریم قرار نگرفته، همچنان از ۱۷۳ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ جلوتر است.

سخنران مراسم سالروز ارتحال امام (ره)!/ در جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی اعلام شد رئیس‌جمهور شب ۱۴ خرداد در حرم امام سخنرانی خواهد کرد. مراسم سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، روز ۱۴ خرداد با حضور و سخنرانی مقام معظم رهبری و یادگار امام در مرقد مطهر برگزار خواهد شد.

راهبرد دریامحور برای عبور از ‌تحریم‌ها/ «سرلشگر رحیم صفوی» دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: «همه قدرت‌های جهان به موقعیت استراتژیک خلیج‌فارس چشم ‌دوخته‌اند. با توجه به موقعیت استراتژیک خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای تبادلات تجاری، اتخاذ راهبرد دریامحور نقش تعیین‌کننده‌ای در روند صادرات، ترانزیت و اقتصاد این منطقه دارد».

رسانه‌های صهیونیستی: اتحاد ایران و سوریه قدرتمندتر می‌شود/ رسانه‌های اسرائیلی در واکنش به سفر امروز «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به تهران اعلام کردند، این سفر نشان می‌دهد اتحاد میان ایران و سوریه باقی خواهد ماند و قدرتمندتر خواهد شد.

امیر قطر به ایران می‌آید/ امیر قطر در رأس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی قرار است به ایران سفر کند. مقرر است در سفر امیر قطر به تهران، توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور که در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قطر صورت گرفته بود، پیگیری شود؛ اما خبرگزاری انگلیسی رویترز درباره این سفر گزارش داد: «سفر امیر قطر به تهران تلاش برای احیای برجام و تأمین انرژی با توجه به جنگ اوکراین است».

ایران؛ رابط صلح اوکراین با روسیه!/ امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری با وزیر خارجه لهستان در تهران گفت: «لهستان در جنگ اوکراین، نقش انسان‌دوستانه را درباره آوارگان و انتقال فوری اتباع ایران داشت. در ۲ مرحله در دیدار با لاوروف حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش‌بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق بودم و به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه می‌دهیم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات