صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۸۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه 20 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کی توانایی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق، آنچه را که فهمیده است، بروز دهد؟ مثل یک عقده‌ای در گلوی مؤمنین باقی بود. این عقده روز اربعین اولین نشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد.(1387/11/28)
 
▼ حرف روز
اربعین چه قدرتی دارد؟
عراق هزاران سال مقاومت فرهنگی در برابر ظالمان و خونریزی‌ها کرده است، چند هزار سال پیش از میلاد، حکومت‌های سومر، اکد، و آشور و پس از آن هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان، امپراتوری روم و سپس امویان، عباسیان، مغولان، عثمانی و انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر بر عراق حکومت کرده‌اند اما عراق امروز با همه خواسته‌های آن حاکمان و اشغالگران که اعمال حاکمیت، خونریزی و ظلم کرده‌اند متفاوت است. 
حکومت‌های پی‌درپی عراق از آغاز پایه‌گذاری عراق قرن گذشته در پی ‌ایجاد هویتی ناسیونالیستی بر پایه قومیت عربی ‌برآمدند، صدام حسین برای از بین بردن هویت شیعی و اسلامی‌ مردم عراق با دیکتاتوری بی‌سابقه‌ای که داشت مردم کشورش را با بمب‌های شیمیایی مورد حمله قرار داد و بسیاری از مردم شیعه را با عملیات‌های تروریستی به، حبس، اخراج و اعدام محکوم کرد اما اکنون در اربعین حسینی مردم عراق هویت خود را آشکار کرده‌اند و نام گهواره تمدن‌ها را در سایه ولایت‌مداری به اهل بیت(علیهم‌السلام) به جهانیان نشان داده‌اند. 
آمریکایی‌ها در سال 2003 که متوجه انقلاب درونی ملت عراق علیه رژیم بعث شده‌اند بایک حمله پیش‌دستانه صدام را ساقط می‌کنند تا در یک پروژه جدید مجدداً مردم عراق در زیر سلطه آمریکا باقی بماند اما ‌این بار شیعیان و مردم عراق با حماسه‌سازی در ایام محرم و صفر و بزرگداشت عاشورا و اربعین و تبعیت از مرجعیت شیعی عرصه را بر نیروهای متجاوز آمریکا و تروریست‌ها تنگ می‌کنند و آنها را وادار به خروج و فرار از عراق می‌کنند، آمریکایی‌ها آمده بودند که با جنگ عراق پازل خاورمیانه را به نفع خود دگرگون کنند اما فرهنگ اربعین بر آنها مسلط شد و بسیار زود مضمحل شدند و نقشه آنها در فروپاشی کشورهای محور مقاومت ناکام بماند. 
نکته نهایی‌: آمریکا امروزه از روش‌های غیر محسوس در صدد بازگشت دیکتاتوری و آشوب به عراق است، روش‌هایی مانند نفوذ در بین مردم و مسئولان، تحریک کشور‌های همسایه مانند آل‌سعود، ترکیه و امارات، مسدود کردن میلیاردها دلار از پول‌های عراق در بانک‌های آمریکایی به عنوان اهرام فشار، تربیت و آموزش نسل جدیدی از جوانان سکولار برای به دست گرفتن مسئولیت در عراق و... اما عراق از مسیر تربیت اربعینی می‌تواند بر‌ این مشکلات، توطئه‌ها و حیله‌گری‌ها هم پیروز شود و سرآمد جهانیان بماند.              
(فرهاد مهدوی)
 
▼ گزارش روز
فضای مجازی؛ بی‌قانونی یا قانونمندی؟
در هفته گذشته مصوبه‌ای با عنوان «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و‌این مصوبه بهانه‌ای شد که رسانه‌های اصلاح‌طلب و نیز ضد انقلاب در یک اقدام مشترک عملیات «جنگ ‌اینترنت» با هدف تحریک بخش خاکستری را کلید بزنند! روزنامه سازندگی طرح صیانت را آغاز فیلترینگ هوشمند در کشور خواند و هم‌میهن با تیتر «گام‌های پنهان صیانت» بدان پرداخت و شرق نیز‌این طرح را محرومیت از دسترسی به جامعه آزاد اطلاعات قلمداد کرد. 
گزاره تحلیلی: در مواجهه با ‌این شبه نقدها باید به طرح برخی سؤالات پرداخت تا منطق حکمرانی فضای مجازی بر همگان روشن شود:
1ـ آیا فضای مجازی که‌این روزها به اعتراف همگان به واقعیت مؤثر و غالب جامعه تبدیل شده و همه افراد جامعه از سنین مختلف تا اقشار و اصناف متنوع را در برگرفته است نیازمند سامان‌دهی منطقی و قانونمند نیست!؟ فضایی که علاوه بر تبادل اطلاعات و آگاهی (به عنوان مقدمه تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌ها) از یک‌سو به بستر تعلیم و تربیت و مؤلفه بسیار مؤثر در فرایند جامعه‌پذیری تبدیل شده و از سوی دیگر محل کسب درآمد و تبادلات پولی و بانکی مردم نیز می‌باشد. 2ـ چرا با وجود قوانین متنوع و سخت‌گیرانه حاکم بر فضای مجازی در کشورهایی چون آمریکا (قوانینی به نام‌های کوپا COOPA، سیپا CIPA و قانون نزاکت ارتباطات CDA)، انگلیس (منشور اسنوپر و بیناد‌ ای.‌دبلیو.اف)، فرانسه (قوانین «هادویی» و «لوپسی») و... که‌این قوانین شدید و سخت‌گیرانه را از دهه 90 میلادی تا به حال اعمال کرده‌اند؛ چنین هیاهوی رسانه‌ای در کشورشان ‌ایجاد نشده! آن‌ هم در کشورهایی که خود خالق‌ این شبکه‌ها و اتاق فرمان‌ تولید محتوای نامطلوب در سراسر جهان هستند و وقتی تولیدکننده‌ کالایی در مصرف آن ملاحظاتی را رعایت می‌کند؛ چرا در کشور ما در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران و حفاظت از سرمایه‌های انسانی ‌این کشور که نوجوانان و جوانان‌این مرز و بوم باشد، ‌این‌ همه جوسازی می‌شود!؟
3ـ آیا راه‌اندازی فروشگاه مواد غذایی نیاز به کسب مجوز و پذیرش تعهدات لازم جهت ارایه محصولات سالم و مطلوب و رعایت قوانین مربوطه دارد اما راه‌اندازی کسب‌وکار ‌اینترنتی و کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی که بر جان و مال و قلب و ذهن مردم تأثیر دارد نیاز به کسب مجوز و ارائه تخصص لازم و تعهدات مبتنی بر ارزش‌های حاکم بر یک جامعه ندارد!؟
نکته پایانی: ضرورت وجود قوانین شفاف و کارآمد در فضای مجازی جهت صیانت از حقوق عامه در هر کشوری امری مسلم و پذیرفته شده است؛ اما در مسیر تصویب و اجرای درست آن می‌بایست تبیین درست، اطلاع‌رسانی دقیق و همفکری لازم با بدنه کارشناسی صورت گیرد تا به دور از هرگونه ابهام و فضاسازی رسانه‌ای به هرج و مرج فضای مجازی در کشور خاتمه داده شود.
(جواد خسروی)
 
▼ خبر ویژه
خشم قاره سیاه علیه ملکه
توئیت‌های آفریقایی‌ها در واکنش به مطالب تولیدی بی‌بی‌سی آفریقا از نکات جالب پس از مرگ ملکه الیزابت است، در حالی که بی‌بی‌سی آفریقا سعی می‌کند به توجیه حضور بلندمدت انگلیسی‌ها در آفریقا بپردازد. اعتراض آفریقایی‌ها باعق بسته شدن بخش کامنت صفحه بی‌بی‌سی شد. آفریقایی‌ها‌ اینگونه به ‌این رسانه پاسخ می‌دهند که چرا شما از پاسخ آفریقایی‌ها می‌ترسید؟ اگر نمی‌خواهید آفریقایی‌ها حقیقت را بگویند، تعطیل کنید و به همان بریتانیا برگردید! بستن کامنت‌ها برای یک سایت خبری یک ابتذال جدید و مایه شرم است. تک‌تک جواهرهای ملکه دزدی‌ است؛ از آفریقای جنوبی ‌تا هند، از مصر تا استرالیا. پیش از ‌این بی‌بی‌سی فارسی هم برای فرار از انتقادات کامنت‌های خود را بسته بود.
 
▼ اخبار 
1ـ دعوای اروپا بر سر گاز الجزایر
این روزها که جنگ در اوکراین ادامه دارد و روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب، انتقال گاز خود به اروپا را متوقف کرده، الجزایر و منابع گازی آن برای اروپا و دیگر کشورهای غربی ‌اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مکرون، در اواخر ماه اوت دومین سفر رسمی ‌خود به الجزایر را انجام داد تا در آنجا به الجزایری‌ها اعلام کند که ‌این روزها به گازشان نیازمند است. اما یک سال پیش از ‌این سفر، مکرون هویت ملی الجزایری‌ها را زیر سؤال برده و گفته بود که الجزایری‌ها تا پیش از استقلال هویت نداشتند. ‌این اظهارات با خشم الجزایری‌ها روبه‌رو شد و روابط با پاریس تا سر حد فراخوانی سفیر پرتنش شد، اما آتش ‌این تنش‌ها به‌ تدریج فروکش کرد و اکنون که اروپا با کمبود گاز روبه‌روست، بار دیگر چشم اروپایی‌ها به الجزایر دوخته شده است. الجزایر در شرایط فعلی سومین تأمین‌کننده گاز اتحادیه اروپاست.
 
2ـ پا در جای پای صهیونیست‌ها
روز گذشته فرانسه، آلمان و انگلیس بدون در نظر گرفتن حقوق ملت ‌ایران و ‌اینکه آمریکایی‌ها با بدعهدی از برجام خارج شده‌اند؛ در بیانیه‌ای اعلام کردند که درخواست‌ پادمانی ‌ایران تردیدهایی جدی در قصد برای به‌ نتیجه رساندن برجام‌ ایجاد کرده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند! سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه غیرسازنده گفت سه کشور اروپایی، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسئولیت نتایج آن را نیز بپذیرند. اولیانوف نماینده روسیه در وین بیانیه تروئیکای اروپا درباره‌ ایران را خیلی نابهنگام توصیف کرد و گفت بیانیه تروئیکای اروپا واقعا بسیار نابهنگام بود. دقیق در لحظه حساس گفت‌وگوهای وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. 
 
3ـ اقدام جهادی برای ساخت مسکن
مرکز ارتباطات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که دولت از آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۷۳ واحد مسکونی زمین تأمین کرده و روند تأمین زمین ادامه دارد؛ همچنین بر اساس آمار ارائه شده تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساخت یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۲۴ واحد مسکونی آغاز شده است. تأمین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن در سه قالب احداث شهر جدید و شهرک، بازنگری طرح‌های جامع شهری و توسعه سکونت‌گاه‌های شهری موجود در قالب الحاق به محدوده انجام می‌گیرد، که در سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان بیش از ۳۵۱۱ هکتار تخصیص زمین صورت پذیرفت. در سال جاری نیز تأمین زمین به میزان بیش از ۷۸۰۷ هکتار در سه قالب ذکر شده انجام پذیرفته است و همچنان در حال اقدام است. 
 
4ـ یک گام تا عضویت رسمی ایران در شانگهای
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در نشست سمرقند در ازبکستان قرار است ‌ایران، یادداشتی از تعهدات برای به دست آوردن عضویت سازمان همکاری شانگهای را امضا کند که به‌ این کشور اجازه می‌دهد به اسناد مؤسس و معاهدات بین‌المللی‌ این سازمان بپیوندد. روند الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند نیز آغاز خواهد شد. پیمان شانگهای یکی از بزرگترین پیمان‌های اقتصادی است که سهم بزرگی از اقتصاد جهانی را در اختیار دارد. 
 
5ـ آوارگی کودکان افغانستان در آمریکا
رسانه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد بر اساس آمارهای اداره فدرال اسکان پناهندگان آمریکا بیش از ۲۳۰ کودک افغان انتقال یافته به آمریکا همچنان بدون سرپرست زندگی می‌کنند. در جریان تخلیه شهروندان افغانستان بیش از ۱۵۰۰ کودک بدون همراه به آمریکا منتقل شده‌اند. سی‌ان‌ان پیش از ‌این گزارش داده بود شماری از ‌این کودکان هنگام خواب خانواده‌ها‌ی‌شان را یاد می‌کنند و ممکن است شمار زیادی از آنها نتوانند به خانواده‌های خود برسند.
 
اخبار کوتاه
نتایج نظرسنجی هسته‌ای در آمریکا/ تارنمای ‌اندیشکده آمریکایی شورای امور جهانی شیکاگو دیروز با انتشار نتایج یک نظرسنجی خبر داد که بیشتر آمریکایی‌ها از بازگشت کشورشان به توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند. ۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ‌این مؤسسه مستقل غیرحزبی ‌با بازگشت آمریکا به برجام موافقند که در‌این میان ۴۱ درصد جمهوری‌خواهان، ۷۳ درصد دموکرات‌ها و ۶۱ درصد مستقلین چنین موضوعی را تأیید می‌کنند. 
 
رفتار دوگانه مرتجعین منطقه/ مایا صباغ فعال رسانه‌ای اهل سنت خطاب به آل‌سعود و کشورهای عربی ‌حوزه خلیج‌فارس گفت‌ آیا جایز است برای ملکه‌ای که کشورهای زیادی را استعمار کرد و ثروت‌هایشان را به یغما برد اعلام عزا کنیم اما نباید برای امام حسینی که برای دفاع از دین، مظلوم و تشنه کشته شد عزاداری کنیم؟
 
جشن ‌ایرلندی‌ها پس از مرگ ملکه انگلیس/ طرفداران تیم فوتبال شامروک روورز در جریان بازی با تیم یورگوردن در ورزشگاه تالاخت دوبلین ‌ایرلند در چارچوب رقابت‌های لیگ کنفرانس اروپا شعار ضد سلطنتی Lizzie's in a box  (لیزی در جعبه است) را سر داده و مرگ ملکه انگلیس را جشن گرفتند. 
 
رشد یک پله‌ای ‌ایران در توسعه انسانی/ در حالی که ‌ایران در رده‌بندی توسعه انسانی طی سال 2020 در رتبه 77 جهان قرار گرفته بود و در سال 2021 به رتبه 76 ارتقا یافته است. ‌این ارتقاء در حالی است که طی دو گزارش قبلی‌این سازمان، ‌ایران از ‌این نظر سه پله نزول کرده بود. 
 
قبض رایگان برای ۵ میلیون مشترک/ وزیر نیرو گفت از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قبضی که شامل دریافت پاداش صرفه‌جویی شدند، حدود ۵ میلیون قبض برق، رایگان یا بستانکار شد که نشان می‌دهد پاداش صرفه‌جویی ‌این مشترکان بیش از هزینه قبض آنها بوده است. 
 
رشد تجارت با اعضای شانگهای/ سخنگوی گمرک گفت ارزش تجارت ‌ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۷ میلیارد دلار بوده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش داشت. 
 
مسئولان حماس به مسکو رفتند/ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، بنا به دعوت وزارت خارجه روسیه به همراه اعضای ‌این جنبش به مسکو رفته و قرار است در‌ این سفر با مقامات روس دیدار و گفت‌وگو کند. 
 
دیوار‌نگاره سلام یا مهدی در مرکز بغداد/ سازمان الحشدالشعبی ‌عراق به مناسبت ‌ایام اربعین حسینی، بزرگترین دیوارنگاره بغداد را در میدان الفردوس بغداد با عنوان «سلام يا مهدي» رونمایی کرد. 
 
ملت علیه پرزیدنت/ بر اساس یک نظرسنجی ۵۲ درصد از مردم آمریکا خواستار استیضاح «جو بایدن» هستند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات