صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 4 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز حفظ جمعیت جوان کشور یکی از ابزارهای قوت است؛ اینکه بنده زیاد روی موالید تکیه می‌کنم، به خاطر این است. کشور ما امروز کشور جوانی است؛ اگر چنانچه موالید در این کشور به قدر لازم و به قدر کافی تولید نشوند‌ـ که الان به قدر کافی نیست-چند صباح دیگر، چند سال دیگر نسل جوان در کشور کمیاب خواهد شد. آن وقت کشوری که در آن جوان کم است، پیشرفتش [هم] کم است. یکی از ابزارهای قدرت حفظ اکثریت جوان در جامعه است.‌‌‌(1399/1/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
جنگ کفتارها
شرایط براندازان جمهوری اسلامی دقیقا شبیه داستان معروف ملا نصرالدین شده است که مردم را فریب می‌داد که سر کوچه آش نذری می‌دهند، ولی خودش هم برای اینکه از این جماعت عقب نیفتد قابلمه به دست می‌دوید. بعد از اینکه کمپین فکاهیگونه #من‌ـ وکالت‌ـ می‌دهم، رضا پهلوی را به این توهم رساند که او مالک الرِّقاب آینده ایران است در مصاحبه با من‌وتو به تسویه حساب با رقیب قدیمی‌اش یعنی سازمان مجاهدین پرداخت و رفتار دوگانه آنها را زیر سؤال برده و گفت: «یک سازمانی ادعای دموکراسی و برابری کند، اما در خود آن سازمان، زنان یک‌ طرف و مردان جدا از هم می‌نشینند و اسمش را هم می‌خواهند دموکراسی و حقوق بشر بگذارند. نمی‌دانم این را چطور می‌خواهند توجیه کنند؟»
البته منافقین هم از این دعوا پا پس نکشیده و رضا پهلوی را خطاب قرار داده و سخنگوی‌شان گفت: «تو را چه به دموکراسی؟ قبل از هر چیز باید دهان را از کلمه‌ شاهزاده آب کشیده و سپس جنایت‌های دیکتاتوری‌های دست‌نشانده‌ ارتجاعی و استعماری شاه و رضاشاه را یک‌به‌یک محکوم کنی. میلیاردها پول ربوده‌ شده را هم باید به مردم ایران برگردانی. این لازمه‌ آزادی و استقلال و آلترناتیو دموکراتیک است.»
البته این دعوا فقط به دعوای بین مجاهدین و سلطنت‌طلب ختم نشد بلکه امثال امیر فخرآور سلطنت‌طلب هم به کمپین شاهزاده لگد زده و جواب منفی دادند. البته آش چنان شور شده که نواده فتحعلی‌شاه قاجار و نادرشاه افشار هم به جمع رقبای ربع پهلوی پیوستند. آنچه مشخص است این است که کمپین اخیر و دعواهای موجود نشان می‌دهد که سرویس‌های امنیتی پشت پرده اغتشاشات اخیر، متوجه یکی از ضعف‌های اصلی پروژه براندازی یعنی نداشتن ایده‌ای ایجابی شده‌اند و تلاش دارند برای رفع این ایراد به سراغ شخصیت‌پردازی بروند. اما این شخصیت‌پردازی از یک چهره ضعیف که 44 سال است به قول فجازی‌های «پول تو جیبی‌اش را از ننه‌اش می‌گیرد» نتوانسته است براندازها را به مرحله اقناع برساند و به جای وحدت با هم درگیر شده‌اند.
این زد و خوردها یک چیز را نشان داد که آنچه پس پرده از براندازان و تجزیه‌طلبان در حال رخ دادن است چیزی شبیه جنگ کفتارهاست که برای رسیدن به طعمه حاضرند هم‌جنس خود را بدرند؛ اما تفاوتی که با جنگ کفتارها وجود دارد این است که طعمه مد نظر نه یک موجود ضعیف و بی‌خاصیت بلکه نظامی است که 44 سال تنومندتر و توانمندتر شده است و بیدی نیست که باد دلقک بازی ربع پهلوی و بابک قاجارها و مریم قجرها بلرزد. 
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
چرا از سپاه ناراحتند؟
اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه این سؤال را در ذهن پدید می‌آورد که چرا این نهاد همیشه مورد حقد و غضب معاندین، ضدانقلاب، کشورهای غربی و... است؟ علت این ناراحتی‌ها را باید در کارویژه‌ها و خدمات سپاه دانست که موجب می‌شود این نهاد موجب بیشترین آماج تهاجم طرف مقابل قرار گیرد. بخشی از کارویژه‌ها و خدمات سپاه در 44 سال گذشته را می‌توان در موارد ذیل جست:
تفاوت ماهوی سپاه با نظام سلطه: اولین اصل این است که سپاه به عنوان مولود انقلاب در تعارض ماهوی با نظام سلطه پدید آمده است و به علت همین تفاوت ماهوی این هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه سپاه یک امر قطعی و قابل پیش‌بینی است. این نکته صحیح و درستی است که این هجمه‌ها می‌تواند تصدیقی بر صحیح بودن مسیر طی شده باشد.
ناکارآمدسازی تحریم‌ها و فشار حداکثری: در 44 سال گذشته غربی‌ها خصوصا آمریکا تلاش کرده‌اند به شیوه‌های مختلف مانند فشارهای اقتصادی و تحریم نظام را مجبور به تغییر رفتار و براندازی کنند. سپاه با همگرایی با دیگر ارکان انقلاب و نظام و با استفاده از توانمندی‌های خود مانند قرارگاه خاتم‌الانبیاء به نظام در رفع تحریم‌ها و کاهش فشار غرب و نظام سلطه کمک نماید.
سپاه به عنوان نماد کارآمدی: اقدامات سپاه در برهه‌های مختلف انقلاب خصوصا در مواقعی که نظام با بحران کارآمدی دولت‌ها و مسئولان و متولیان اجرایی مواجه بوده است باعث گردیده که بسیاری سپاه را به عنوان یک نهاد کارآمد و نماد کارآمدی انقلاب و نظام اسلامی بدانند. این امر در حالی است که نظام سلطه به دنبال این است که انقلاب و نهادهای انقلابی منبعث از آن مانند سپاه را نماد ناکارآمدی و مشکلات موجود تعریف نماید. این امر موجب می‌گردد که نظام سلطه و جریان‌های همسو به تخریب سپاه و هجمه علیه آن بپردازند.
شکست طرح‌های استکبار جهانی خصوصا آمریکا: در چند دهه گذشته غربی‌ها خصوصا آمریکا طرح‌های بسیاری جهت تغییر برهم زدن نظم منطقه داشتند که ایجاد و تقویت داعش در منطقه یکی از این طرح‌ها بوده است. نظام اسلامی و سپاه پاسداران بر همزننده این طراحی‌ها در منطقه بوده‌اند.
بازدارندگی سپاه: در 44 سال گذشته بخشی از کشورهای پیرامونی ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان مورد تعرض نظام سلطه قرار گرفته‌اند اما برخلاف تاریخ معاصر که ایران همیشه محل تاخت‌وتاز اجانب بوده است در دوره انقلاب اسلامی به غیر از 8 سال دفاع مقدس ما هیچ وقت مورد تجاوز یا حمله مستقیم اجانب قرار نگرفته‌ایم که این مزیت به خاطر وجود بازدارندگی در نظام اسلامی است. بخش اعظمی از این بازدارندگی حاصل تلاش سپاه و نیروهای شاغل در سپاه است که موجب شده دشمن به خاطر نرسیدن به اغراض خود دست به هجمه روانی و تخریب علیه سپاه بزند.
سپاه نماد امیدآفرینی: رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته بر شناخت جریان تحریف و تبیین کارکرد آن تأکید بسیاری داشته‌اند. اگر کارکرد جریان تحریف را مأیوس کردن مردم از انقلاب تعریف کنیم، سپاه را می‌توان به عنوان آنتی تز جریان تحریف قلمداد کرد. سپاه با خدماتی که در حوزه محرومیتزدایی، کمک به مستضعفین، افزایش توان امنیتی کشور و... داشته است باعث اميدآفرينی در جامعه در نقطه مقابل جریان تحریف گردیده است که این موضوع می‌تواند مدخلی برای تخریب‌ها و هجمه‌ها علیه سپاه باشد.
نکته مهم؛ کارویژه و خدمات سپاه دقیقا تفاوت ماهوی با کارویژه و خدمات طرف مقابل داشته و دارد لذا آنچه اتفاق افتاد و در آینده هم قابل پیش‌بینی است را باید در این تفاوت ماهوی دانست.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ اخبار 
1ـ دست و دلبازی ایرانی‌ها برای ترک‌ها
طی 8 سال اخیر ایرانی‌ها بیش از 6600 شرکت تأسیس و نزدیک به 37 هزار فقره ملک در ترکیه خریداری کرده‌اند. برخی فعالان اقتصادی می‌گویند: سرمایه‌گذاری در ترکیه آن‌طور که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، جذاب نبوده و بازندگان زیادی از جمله بین ایرانی‌ها داشته است. نرخ برابری لیر در مقابل دلار طی 24 ماه اخیر با افت 154 درصدی از 7/4 لیر در فوریه 2021 به حول و حوش 19 لیر در روزهای اخیر رسیده است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی ترکیه، قیمت مسکن نیز در ماه نوامبر 2022 به‌طور سالانه بیش از 174 درصد افزایش یافته است. آمارهای خرید ملک و تأسیس شرکت نشان می‌دهد حداقل 11 میلیارد دلار از ایران به سمت املاک و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های این کشور خروج سرمایه انجام شده است. این ارقام با دلار 40 هزار تومانی رقمی معادل 440 هزار میلیارد تومان است. رقمی که معادل 22 درصد از بودجه عمومی کشور و معادل کل یارانه نقدی است. همچنین بررسی آمارهای اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) نشان می‌دهد در سال 2010 ایرانی‌ها تنها 54 شرکت، در سال 2011 و 2012 به ترتیب 73 و 43 شرکت در این کشور تأسیس کرده‌اند اما این تعداد حالا در سال 2021 به 936 و در سال 2022 به 1300 شرکت رسیده است. 
 
2ـ رشد 28 درصدی صادرات ایران به اوراسیا
نگاهی به آمارها نشان می‌دهد طی 9 ماهه 1401 حجم صادرات ایران به اوراسیا حدود 2 میلیارد و 512 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 28 درصدی داشته است. همچنین به لحاظ وزنی نیز صادرات ایران طی این مدت رشد 20 درصدی داشته و از 2 میلیون تن به 2/5 میلیون تن رسیده است. اما در همین مدت میزان واردات ایران از اوراسیا به لحاظ وزنی از 2/9 میلیون تن به 2/1 میلیون تن رسیده و به لحاظ ارزش نیز از یک میلیارد و 289 میلیون دلار به یک میلیارد و 260 میلیون دلار رسیده که حکایت از کاهش 26 درصدی در وزن و کاهش 2/3 درصدی در ارزش دارد.
 
3ـ انتشار خاطره‌ای زیبا از رهبر انقلاب
انتشار دست نوشته‌ای از رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی وایرال شد. داستان از این قرار است که مدرسه‌ای که آقای میثم خامنه‌ای، فرزند رهبر معظم انقلاب درس می‌خواندند، معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد که مقوایی برای درس ریاضی تهیه کنند و این رسمی که در تصویر می‌بینید را روی آن ترسیم کنند و به مدرسه بیاورند. ایام جنگ بود و کمبود اقلام؛ مقوا هم به راحتی پیدا نمی‌شد لذا رئیس‌جمهور وقت یک پاکت مقوایی که آن زمان به جای کیسه نایلونی برای خرید میوه و اقلام استفاده می‌شد را باز می‌کنند و برای انجام رسم به فرزندشان می‌دهند و این جمله را خطاب به معلم روی آن مقوا می‌نویسند: «آموزگار محترم! مقوا نداشتیم، من به میثم و دیگر بچه‌ها گفته‌‌ام از این کاغذها که باید دور ریخته می‌شد استفاده کنند. لطفا مؤاخذه نکنید بلکه تشویق هم بفرمائید. سیدعلی خامنه‌ای»
 
4ـ صعود یک پله‌ای ایران در اوپک
آژانس بین‌المللی پول تولید نفت ایران در آخرین ماه 2022 را 2/72 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و از صعود ایران به جایگاه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک خبر داد. ایران که در پی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا با کاهش قابل توجه تولید نفت مواجه شده و از دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به جایگاه پنجم نزول کرده بود. عربستان با تولید روزانه 10/48 میلیون بشکه نفت بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در دسامبر 2012 بوده و پس از این کشور، عراق با 4/54 میلیون بشکه در 2 روز در رتبه دوم و امارات با 3/23 میلیون بشکه در روز در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
از سپاه به میرسلیم رسیدند/ قرار بود مصوبه پارلمان اروپا درباره تحریم سپاه پاسداران، در جلسه دیروز شورای اروپا به رأی گذاشته شود اما دقایقی پیش از آغاز این جلسه، بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «قرار دادن سپاه در لیست تروریستی نیازمند تصمیم دادگاه است» در فهرست اعلامی اتحادیه اروپا، اسامی افرادی مانند وزیر ورزش، میرسلیم و کوثری نمایندگان مجلس، استانداران سیستان و کردستان و... وجود دارد. 
 
رادیو داروهای ایرانی در تراز جهانی/ اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: علی‌رغم تحریم‌های سنگین و همه‌جانبه‌ای که علیه کشورمان اعمال‌ شده‌ است در زمینه تولید رادیو دارو به تراز جهانی دست یافته‌ایم و امروز این پیشرفت یک واقعیت است. سالانه حدود یک‌ میلیون بیمار تحت درمان با این داروها قرار دارند و در سازمان انرژی اتمی توانسته‌ایم به تمام تقاضای کشور در زمینه رادیو دارو پاسخ دهیم.
 
موسیقی بر ریل عادی‌سازی/ سرانجام پس از ۵ ماه تعطیلی کنسرت‌های موسیقی و دوری خوانندگان از استیج، زانکو خواننده موسیقی پاپ این هفته در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به روی صحنه می‌رود تا آغازی بر شروع کنسرت‌های موسیقی باشد. شنیده‌ها حاکی از این است، قیمت بلیت‌ها از ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار تومان بوده است.
 
این شیر برنج کجا بود؟/ داریوش سجادی فعال سیاسی ساکن آمریکا در کانالش نوشت: «بالغ بر ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشت. اپوزیسیون برانداز طی این مدت نتونست حتی یک شخصیت فاخر و مقتدر و باسواد و اثرگذار تولید کنه! یعنی یه نفر در اپوزیسیون بهتر از این «شیربرنج» نبود تا در کسوت وکیل‌تون معرفی‌اش کنید!؟»
 
کمتر از رأی باطله/ کاربری در فضای مجازی نوشت: «براساس آمارها ‏اینستاگرام فارسی ۴۰ میلیون کاربر فعال داره. توئیتر هم حدود ۳ میلیون. علی کریمی هم با ۱۴ میلیون فالوور ساپورتکننده بوده. ۴ روز از کمپین ربع پهلوی می‌گذره وکلا ۲۸۰ هزار امضا! اینکه از آراء کروبی و آرای باطله هم کمتره»
 
رأفت نظام برای اغتشاشگران نادم/ حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: در تلاش هستیم در ایام جشن و سرور پیش‌رو بستری را برای عناصری که در جریان اتفاقات اخیر لغزش کردند و اکنون نادم هستند فراهم آوریم تا بتوانند به آغوش جامعه بازگردند.
 
دلارزدایی در مسیر فراگیری/ آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین و لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل توافق کرده‌اند که درباره ایجاد واحد پولی آمریکای جنوبی برای تسویه حساب‌های متقابل بحث کنند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات