صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۴۷

راه‌اندازی واحدهای تولید ال‌ان‌جی پاسخگوی نیاز کشور و توسعه صادرات گاز است

سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحد‌های تولید گاز ال‌ان‌جی در دنیای امروز موضوع بسیار مهمی است به طوری که امروز ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل آمریکا از انرژی ال‌ان‌جی استفاده می‌کنند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ حسن مرادی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، تامین گاز در فصول سرد سال یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌هایی است که دولت‌های مختلف در فصل‌های سردی، چون پاییز و زمستان در پیش رو دارند، دغدغه‌هایی که با برنامه‌ریزی‌هایی، چون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نو و بهینه‌سازی مصرف دستگاه‌های گرمایشی مثل بخاری‌ها یا موتورخانه‌ها و حتی دادن سوبسید به مردم و تولیدکننده برای عایق‌بندی‌های بهتر و اصولی‌تر موضوع کاهش مصرف گاز و انرژی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

* بی‌تردید در کنار توجه به بهره‌وری بالا از وسایل گرمایی مثل بخاری‌ها که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و از کارخانه‌های سازنده بخاری‌ها با راندمان بالا و مصرف پایین گاز حمایت کند ضمن اینکه به دلیل بالا بودن قیمت بخاری‌های با راندمان انرژی گرمایی بالا و مصرف پایین گاز لازم است دولت سوبسید‌های قابل توجهی برای خرید به مردم اعطا کند، اما موضوعی که درباره تامین گاز، ذخیره‌سازی و حتی صادرات گاز در ایران متاسفانه جدی گرفته نشده یا به عبارت بهتر در این حوزه بیش از هشت تا نه دهه از دنیا عقب هستیم عدم برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید گاز ال‌ان‌جی است.

* پیش از تشدید تحریم‌ها توسط رئیس‌جمهور سابق آمریکا امیدوار بودیم شرکت توتال فرانسه فاز ۱۱ و سایر فاز‌های پارس جنوبی را برای راه‌اندازی واحد‌های تولید گاز ال‌ان‌جی آماده کند چرا که تولید گاز ال‌ان‌جی نیازمند سرمایه‌گذاری است که متاسفانه در این موضوع تاکنون توفیقی نداشتیم. به نظر می‌رسد دولت با اعتمادسازی در مردم باید بخش قابل توجهی از نقدینگی سرگردان جامعه را برای سرمایه‌‌گذاری در این بخش مهم جلب کند تا علاوه بر تامین گاز مصرفی کشور، دست بازتری برای صادرات گاز داشته باشیم.

* سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحد‌های تولید گاز ال‌ان‌جی در دنیای امروز موضوع بسیار مهمی است به طوری که امروز ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل آمریکا از انرژی ال‌ان‌جی استفاده می‌کنند.

* تولید ال‌ان‌جی این قابلیت را به ما می‌دهد که سال‌های سال در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم و از طریق تزریق آن به کانتینر‌ها و محموله‌های کشتی این امکان برای ما میسر شود که به هر نقطه دنیا گاز خود را صادر کنیم. هر چند شرکت نفت ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، اما به دلیل بارگیری نفت به صورت حمل ونقل دریایی و روی کشتی در موضوع صادرات نفت با مشکل چندانی مواجه نیستیم و نفت ایران به درخواست‌کنندگان و کشور‌های خواهان نفت صادر می‌شود در حالی که متاسفانه در صادرات گاز چنین قابلیتی را نداریم. قطع به یقین عدم سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید گاز ال‌ان‌جی باعث از دست دادن چنین قابلیت و ظرفیتی شده است به همین خاطر هر چه زودتر باید گاز ال‌ان‌جی راه‌اندازی شود یعنی یکی از اهداف همت دولت سیزدهم باید راه‌اندازی سریع واحد‌های تولید گاز ال‌ان‌‌‌جی باشد.

* بومی‌سازی ال‌ان‌جی نباید برای دانشمندان و نخبگان ایرانی کار سختی باشد چرا که با راه‌اندازی واحد‌های تولید گاز ال‌ان‌جی ضمن ذخیره‌سازی گاز در فصول گرم سال برای ماه‌های سرد می‌توانیم بخشی از گاز مازاد را برای ارز‌آوری و گردش و رونق اقتصادی کشور به خارج صادر کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات