صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۳۷۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 8 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلط پیدا کند. تسلط بر مغزها برای دشمن خیلی باارزش‌تر از تسلط بر سرزمین‌ها است. اگر مغز یک ملتی را توانستند تصرف کنند، آن ملت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم می‌کند.(1401/9/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
باد کاشته‌اید و طوفان درو می‌کنيد 
هر چند از قدیم گفته‌اند سگ زرد برادر شغال است و فرقی بین نتانیاهو، لاپید، بنت و... نیست ولی یکی از خصوصیاتی که کارشناسان منطقه‌ای برای دولت جدید نتانیاهو برمی‌شمردند وجود نیروهای راست‌گرای افراطی مانند ایتماربن غفیر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و امثال او در این کابینه است. حضور این نیروهای رادیکال و تندرو این تحلیل را برای تحلیل‌گران ایجاد کرد که باید شاهد افزایش تقابل صهیونیست‌ها و گروه‌های فلسطینی باشیم. این پیش‌بینی هم درست از آب درآمد و حمله چند روز گذشته صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین منجر به شهادت حدود ۱۰ نفر و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی شد.
اما گروه‌های فلسطینی در غزه و در کرانه باختری نشان داده‌اند که در مقابل جنایات صهیونیست‌ها کوتاه نخواهند آمد و سیاست رفتار متقابل را پیگیری می‌کنند. به همین دلیل عملیات شهادت‌طلبانه شب گذشته فلسطینی‌ها را باید پاسخی به اشغال سرزمین فلسطین و رفتارهای وحشیانه صهیونیست‌ها در قبال فلسطینی‌ها خصوصا مواضع اخیر دولتمردان کابینه نتانیاهو دانست.
صهیونیست‌ها در سه سال گذشته ۵ انتخابات را برگزار کرده‌اند و هر کدام از دولت‌هایی که بر سر کار آمده‌اند پس از مدتی ساقط شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که پای دولت‌ها در سرزمین‌های اشغالی بسیار سست و لرزان است خصوصاً دولت نتانیاهو که در چند مدت اخیر با راهپیمایی‌ها و اعتراضاتی از سوی مخالفان مواجه بوده و پایش بیش از پیش سست است.
رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۶۷ تمام اعراب را به هماوردی می‌خواند و در عرض شش روز همه کشورهای عربی رو در روی خود را با شکست بدرقه می‌کرد امروز در مقابل گروه‌ها و هسته‌های کوچک مقاومت زانوی غم بغل گرفته است. هر چند بی‌بی خیال می‌کرد با حمله به فلسطینی‌ها می‌تواند موجب وحدت در سرزمین‌های اشغالی شود اما ظاهرا اشتباه کرده است. نتانیاهو باد کشته است و در حال درو کردن طوفان است. نکته‌ای که می‌توان پیش‌بینی کرد این است که از امروز فضای به وجود آمده موجب فشار بیشتر بر سیاست‌مداران تندروی کابینه لرزان و در حال فروپاشی نتانیاهو خواهد گردید و شاید او هم به سرنوشت اسلافش در سه سال گذشته دچار شود و زود عطای نخست‌وزیری صهیونیست‌ها را به لقایش ببخشد و از گود بیرون رود. 
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
چرا با اسلام می‌جنگند؟!
امروزه در جهان غرب و اروپا هجمه‌های شدیدی علیه اسلام و مسلمین شکل گرفته است؛ از حمله به مسلمانان با رفتار نژادپرستی تا آتش زدن قرآن به اسم آزادی‌بیان. این رفتار موهن بود که باعث واکنش جهان اسلام از جمله موضع‌گیری مقام معظم رهبری شد و ایشان اعلام کردند: «اهانت جنون‌آمیز به قرآن با شعار آزادی‌بیان نشان می‌دهد هدف حملات استکبار، اصل اسلام و قرآن است. علی‌رغم توطئه استکبار، قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آن اسلام است. همه‌ آزادی‏خواهان جهان باید در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی مقابله کنند.»
گزاره‌های خبری: غرب برای مقابله با اسلام طرح‌های مختلفی را دنبال می‌کند: ۱ـ جنگ تمدنی با اسلام: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فروریختن نظم دوقطبی در قالب جنگ سرد، غرب نیاز خود به دشمن و «دیگری» را با جایگزینی اسلام به جای کمونیسم جبران کرد. هانتینگتون نظریه جنگ تمدنی غرب با مسلمانان را کلید زد و نوشت: «نزاع بنیادین میان‌ این دو تمدن و روش زندگی، روابط آنها را در آینده نیز تعریف خواهد کرد.» حجم گسترده توهین به اسلام و مسلمانان، حمله به کشورهای مسلمان، اسلام‌هراسی، آتش زدن قرآن و آیات شیطانی در راستای این نظریه صهیونیستی جنگ تمدنی صورت گرفته و اکنون هم ادامه دارد. ۲ـ استحاله مسلمانان در اروپا: یکی دیگر از روش‌های مبارزه با اسلام در اروپا تلاش برای «اسلام اروپایی یا تربیت مسلمانان سکولار بوده است» که به قول هابرماس «دین اسلام باید پروسه هضم معرفتی را طی کند تا دین اسلام برای آنها منجی نباشد» که در نهایت به فروپاشی مسلمان و اسلام در اروپا بیانجامد. ۳ـ اسلام لیبرال: چندی پیش بنگاه پژوهشی رند یکی از مهم‌ترین مراکز استراتژیک و سیاست‌گذاری آمریکا در گزارشی ۲۱۷ صفحه طرح ایجاد شبکه‌های مسلمان میانه‌رو را به عنوان راه حل نهایی جهت مهار جریانات اسلام‌گرا معرفی کرد، بر این اساس این مؤسسه پیشنهاد؛ شبکه‌سازی از مسلمانان سکولار در گروه‌هایی همچون دانشگاهيان، روشنفکران لیبرال سکولار، محققان دینی معتدل جوان، فعالان اجتماعی، فمینیست‌ها، روزنامه‌نگاران و نویسندگان معتدل را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این اسلام یک اسلام کنترل شده است که فارغ از دغدغه شریعتگرایی عمل می‌کند و حتی کریسمس و... کلیسا را هم در برنامه‌های دینی خود می‌گنجاند.
نکات نهایی؛ تاکنون تلاش‌های غرب برای بی‌هویت کردن مسلمانان نه تنها به نتیجه نرسیده است بلکه دقیقا به عکس عمل کرده است. نشریه سوئدی SE 24 در گزارشی آخرین آمار مسلمانان را منتشر کرد و نوشت: تعداد مسلمانان در فرانسه ۶ میلیون و ۹ درصد جمعیت، تعداد مسلمانان در آلمان ۵ میلیون و ۶ درصد جمعیت، تعداد مسلمانان در هلند یک میلیون و ۶ درصد جمعیت بوده است. این اعداد حاکی از آن است که طرح‌های غرب برای اسلامزدایی در غرب نتوانسته است از گسترش اسلام جلوگیری کند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «علی‌رغم توطئه استکبار، قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آن اسلام است.» و مسلمانان با دفاع از اسلام و قرآن باید در مقابل این توطئه‌ها بایستند.
فرهاد مهدوی 
 
▼ خبر ویژه
برای یک مشت دلار 
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد، در بحبوحه تلاش‌های دولت واشنگتن به منظور تأمین تسلیحات برای اوکراین، ارزش فروش مستقیم تسلیحات آمریکا در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی ۴۹ درصد افزایش یافت. وزارت امور خارجه آمریکا افزود: کل ارزش برای سال مالی ۲۰۲۲ میلادی 153/7 میلیارد دلار بود که شامل ارزش سخت‌افزارها، خدمات و داده‌های فنی مجاز از صادرات، واردات موقت، صادرات مجدد، انتقال مجدد و واسطه‌گری است. این مبلغ بیانگر ۴۹ درصد افزایش از 103/4 میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۱ میلادی است.
 
 
▼ اخبار 
1ـ روایت موفق از رویدادی تلخ
‏عزیز غضنفری در کانال شخصی‌اش در واکنش به حادثه سفارت آذربایجان نوشت: هر چند حادثه ‎سفارت آذربایجان تلخ بود و به پرستیژ بین‌المللی کشور خدشه وارد ساخت، اما حضور به هنگام و مؤثر رسانه‌ها، پلیس، وزارت‌خارجه و دیگر عناصر در این خصوص فرصت خلق ‎روایت اول را این بار در اختیار کشور قرار داد و دست‌کم تا الان خط رسانه‌اي دشمن نتوانسته موج‌سواری کند. هر چند همچنان این احتمال می‌رود که چون واقعه سفارت آذربایجان نکات ابهام با خود به همراه دارد، خط تبلیغاتی رسانه‌های دشمنان از آن خلاءها استفاده کرده و در بخش پایانی این اتفاق زهر خود را بریزد. با این حال جریان سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای داخل کشور توانست زمان طلایی برای تثبیت روایت اول را از دست ندهد و کار خود را به خوبی تا به الان انجام دهد.‌ با این حال این گفته گزارش گران فوتبال را از یاد نبریم که می‌گویند فوتبال ۹۰ دقیقه است. مبادا در دقایق پایانی گل بخوریم که جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.
 
2ـ یک نکته از همزمانی دو خبر
منابع اسرائيلى خبر دادند «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیای آمریکا اخیرا به اراضی اشغالی سفر کرده است. شبکه «كان» گزارش داد که در سایه تنش‌های امنیتی، رئیس سازمان سیا اخیرا به اراضی اشغالی سفر کرده و با مقامات ارشد این رژیم از جمله «دیوید بارنیع» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دیدار کرده است. این سفر در روزهای اخیر انجام شده و رسانه‌های صهیونیستی روز گذشته اجازه انتشار این خبر را دریافت کرده‌اند. کانال اخبار سوریه در تحلیلی نسبت به همزمانی اعلام این سفر و عملیات شهادت‌طلبانه دیشب نوشت: «کاخ سفید رئیس سازمان جهنمی سیا را به سرزمین‌های اشغالی فرستاد تا علاوه بر هماهنگی درباره برخی مسائل، به این رژیم در اوضاع متشنج کنونی کمک کند. همزمانی عملیات مقاومت در قدس اشغالی به آمریکا ثابت کرد که دوران اشراف امنیتی و اطلاعاتی CIA در منطقه به پایان رسیده و دوران جدیدی شکل گرفته است.»
 
3ـ راهکار اردوغان برای ماندگاری بیشتر
میدل‌ایست نیوز در گزارشی نوشت: «انتخابات ترکیه قرار است در ۱۸ ژوئن سال جاری برگزار شود. با این‌ حال به نظر می‌رسد آنکارا شاهد انتخابات پیش از موعد باشد، چرا که اگر فرایند انتخابات با روال قانونی و در موعد مشخص برگزار شود، اردوغان امکان کاندیداتوری را طبق قانون از دست می‌دهد. بر اساس قانون یک رئیس‌جمهور پس از دو دوره متوالی ریاست‌جمهوری نمی‌تواند نامزد انتخابات شود. به همین دلیل اردوغان پیش از موعد برگزاری انتخابات پارلمان را تعطیل کرده و انتخابات زودهنگام را به ترکیه تحمیل خواهد کرد تا بتواند کاندیداتوری خود را حفظ کند.
 
4ـ رکوردزنی صادرات غیرنفتی با وجود تحریم‌ها
وزیر اقتصاد اعلام کرد که آمار ۱۰ ماهه امسال نشان‌دهنده شکسته شدن رکورد صادرات غیرنفتی است که این روند صعودی تجارت نیاز به حمایت دارد. این پیشرفت‌ها در شرایطی ایجاد شده که برخی به دنبال اثبات رکود در پی فشارهای خارجی و تحریم هستند، اما آمارها حاکی از آن است که در شرایط کنونی نیز ارقام اقتصادی صعودی هستند. این موضوع نشان می‌دهد که در توسعه تجارت محدود به کشورهای منطقه و همسایه نیستیم، اما همچنان نیاز به تحول در گمرک و همراهی سایر دستگاه‌ها برای پیشرفت تجارت خارجی در کشور داریم.
 
5ـ از آیت‌الله کیروش تا سردار جوزپ
 بعد از این که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد برای تروریستی اعلام کردن سپاه باید دادگاه کشورهای اروپایی حکم بدهند، اینترنشنال دیوانه‌وار او را سردار سرتیپ پاسدار جوزپ بورل می‌نامد! این شبکه سعودی در جام جهانی و پس از اینکه موفق نشد مانع از حضور تیم ملی در جام جهانی شود در موضعی عجیب و غریب کیروش سرمربی تیم ملی را آیت‌الله کیروش نامید.
 
▼ اخبار کوتاه
بحران فرونشست‌ها/ فرونشست‌ها یکی از معضلات استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی است. اما براساس آمارهای منتشر بیش‌ از ۴۰ درصد فرونشست‌ها در دنیا، کمتر از ۲ سانتی‌متر است و فقط در ۱۰ درصد جهان فرونشست بالای ۱۰ سانتی‌متر داریم. در بیشتر دشت‌های ایران مانند کرمان، سمنان و اصفهان، فرونشست ۱۲ سانتی‌متر و در تهران ۱۵ سانتی‌متر است! به شکلی که ایران به موزه‌ای از فرونشست‌ها تبدیل شده است. صورت عدم کنترل این وضعیت، در آینده علاوه بر بحران زیست‌محیطی می‌تواند موجب بلایای طبیعی نیز گردد.
 
تولید خودرو در کشور میلیونی شد/ مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرد که تا بهمن امسال، ۱ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. سال گذشته از نظر میزان (تیراژ) تولید خودرو در جهان رتبه نوزدهم را داشتیم که با توجه به رشد تولید، می‌توانیم تا پایان امسال به رتبه چهاردهم ارتقاء یابیم.
 
باز هم کسب رتبه برتر جهانی/ با تلاش دانشمندان ایرانی در سازمان انرژی اتمی، امروز ایران یکی از 5 کشور مطرح در تولید و عرضه رادیوداروها است. نکته‌ حائز اهمیت این است که رادیوداروهای تولیدی در داخل کشور، علاوه بر تمرکز بر افزایش ضریب داروهای تشخیص، اثربخشی بالاتری نسبت به دارویی دارد که در بخش درمان در حوزه سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
زن‌ها به دنبال سیمرغ بلورین/ هفت بانوی کارگردان در بخش‌های مختلف جایزه بزرگ صحنه‌ای، بین‌الملل و مهمان ویژه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند. برخلاف جوسازی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده که بهترین فرصت‌های پیشرفت را در همه زمینه‌های سالم برای بانوان فراهم کرده است.
 
فرزین پیگیر ثبات ارزی در کشور/ محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی با انتشار گزارشی نوشت: ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذراندیم. در فرصت آخر هفته تیم بانک مرکزی با بررسی‌ عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ‌سازی خود ادامه خواهد داد.
 
اذعان آمریکا به خرابکاری/ معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در اظهاراتی مؤید نقش داشتن واشنگتن در خرابکاری و انفجار خطوط لوله نورد استریم روسیه که انرژی اروپا را تأمین می‌کند، از اینکه خط لوله انتقال گاز مسکو به اروپا، تخریب شده، ابراز خرسندی کرد!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات