صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 2 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک نگاه، حرکت ظاهری حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام) است؛ که حرکت علیه یک حکومت فاسد و منحرف و ظالم و سرکوبگر‌ـ یعنی حکومت یزید‌ـ است؛ اما باطن این قضیه، حرکت بزرگتری است که نگاه دوم، انسان را به آن می‌رساند؛ و آن حرکت علیه جهل و زبونی انسان است. در حقیقت، امام حسین(علیه‌السلام) اگرچه با یزید مبارزه می‌کند، اما مبارزه گسترده تاریخی وی با یزید کوته‌عمر بی‌ارزش نیست؛ بلکه با جهل و پستی و گمراهی و زبونی و ذلت انسان است. امام حسین(علیه‌السلام) با اینها مبارزه می‌کند.(1379/1/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
توهین از سر استیصال!
روزهای اخیر بار دیگر جهان اسلام به دلیل توهین مجدد به قرآن در کشورهای اروپایی از جمله سوئد به خروش آمد و دست به اعتراض زد. روند توهین به مقدسات اسلامی از دهه 60 و قوام‌یابی انقلاب اسلامی در ایران و با گسترش و تعمیم روح بیدارگری حاصل از این انقلاب الهی در جهان شروع و در دهه 70 شدیدتر شد و با پشتیبانی کشورهای غربی از جمله آمریکا از این روند در قالب حمایت از سلمان رشدی به دلیل اهانت بی‌شرمانه به پیامبر اعظم(ص) و معجزه جاوید ایشان تاکنون در چرخه‌ای باطل استمرار داشته و امروز جسارت به حدی رسیده است که با مجوز رسمی دولت‌های غربی توهین‌کنندگان در حاشیه امن حمایت پلیس به ارزش‌ها و مقدسات اسلامی آزادانه اهانت روا می‌دارند. اما سؤال این است که ریشه اصلی این توهین‌ها چیست و چگونه با این رویه و روند بیمار باید مقابله کرد؟
پشتیبانی‌های دولت‌های غربی از اهانت به مقدسات اسلامی،‌ اگرچه در بطن خود از استیصال و شکست منطق هماوردی و قدرت مانع‌سازی غربی بر سر رشد روزافزون اسلام به اذعان آمارهای خودشان حکایت دارد، اما نشان از خبث و خیانت ذاتی قدرت‌های غربی و نگرانی عمیق آنها از روندی است که در آن شاهد تغییر هندسه قدرت جهانی از غرب به شرق هستند. واقعیت این است که غرب با داعیه تسلط بر جهان در طول حدود 200 سال اخیر تمام توان و مساعی خود را با رویکردی خشونت‌محور و در قالب انواع جنگ‌ها و کودتاها برای تغییر دولت‌ها و سرنوشت ملت‌های مختلف به هر جنایتی دست یازیده تا امروز به این نقطه از قدرت جهانی نائل شود و لذا به هر قیمت خواهان حفظ این ترتیبات سلطه‌گری است. از این‌رو، آمریکایی‌ها در راهبرد سیاست خارجی خودشان محور قدرت آینده جهان را چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران می‌بینند و تلاش می‌کنند با راهبردها و تاکتیک‌های مختلف این روند را کُند و متوقف نمایند. رقابت فشرده اقتصادی با چین در کنار تحریک‌ تایوان برای مقابله با چین، کلید زدن درگیری اوکراین با هدف فرسایش قدرت نظامی روسیه و تحمیل جنگ ترکیبی با محوریت تغییر شناخت ملت ایران نسبت به باورها و امیدهای آنها نسبت به اسلام، انقلاب و ایران آینده در همین راستاست و اهانت به مقدسات و قرآن‌سوزی از تاکتیک‌های این راهبرد اخیر درباره ایران قوی است. راه مقابله با این روند، در وهله اول تداوم آن یعنی حرکت سریع‌تر و عمیق‌تر به سمت قوی شدن بیشتر است و دوم، دمیدن روح امید و اتحاد در جهان اسلام برای مقابله جهانی با این خباثت و خیانت بزرگ است. 
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
نیروی انتظامی؛ مظلوم و مأجور
روز گذشته در پی حمله تروریستی اشرار و معاندان به واحد گشت پلیس‌راه، محور خاش‌ـ تفتان چهار نفر از اعضای کادر نیروی انتظامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. تروریست‌ها با کمین کردن در مسیر خاش‌‌ـ تفتان به صورت ناجوانمردانه خودروی سمند پلیس‌راه را به رگبار بستند. در همین راستا نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ضمن تسلیت‌گویی به جهت شهادت مأموران خود، بر برخورد جدی و اقدام تلافی‌جویانه نسبت به اشرار خبر داد. مهدی شمس‌آبادی دادستان عمومی استان نیز دستور قضایی برای دستگیری و برخورد با این اشرار صادر کرد. در این خصوص توجه به چند نکته ضرورت دارد:
نکته اول؛ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در طی این سال‌ها با از خودگذشتگی‌های خود در مأموریت‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری داشته است و از سوی دیگر به عنوان یک نیروی مردمی، انقلابی و اخلاق‌مدار همواره جایگاه بسیار ویژه‌ای در اذهان و قلوب مردم دارد. بنابراین برخی معاندان با محاسبات اشتباه خود چنین تصور می‌کنند که با این‌گونه اقدامات می‌توانند زمینه ضعف و سستی این نیرو را ایجاد کنند حال آنکه باعث راسخ‌تر شدن عزم و اراده ایشان برای مقابله با اشرار و حفظ امنیت عمومی جامعه می‌شوند.
نکته دوم؛ نیروی انتظامی همواره در صف اول برای دفاع از جان و مال و ناموس مردم قرار دارد و به همین جهت نیز مرور حوادثی که در سال‌های اخیر رخ داده است نشان‌دهنده از خودگذشتگی‌ها و ایثار و فداکاری‌های آنها می‌باشد. شهادت هنر ایشان بوده که با آن مهر محکمی بر حقانیت خود و مظلومیت خود زده‌اند و امروز شاهد آن هستیم که دشمنان در صدد تضعیف این نیروی مردمی و انقلابی می‌باشند. پس از حادثه مرگ مهسا امینی اتاق عملیات معاندان نظام و انقلاب در صدد ایجاد یک شکاف بزرگ اجتماعی میان گروه‌های مردمی و گروه‌های تأمین‌کننده امنیت شده‌اند. در صورت رخ دادن جدایی میان حافظان امنیت و مردم، قدرت مانور و عملیات آنها کاهش پیدا کرده و کارایی خود را از دست خواهد داد بنابراین نیاز است تا ضمن تبیین جایگاه و نقش نیروی انتظامی به مردم با چنین اقداماتی برخوردهای جدی صورت بگیرد. از سویی این حمله تروریستی بار دیگر خلأهای قوانین حمایتی و همچنین کمبود امکانات نیروی انتظامی برای مقابله با اشرار، مجرمان و تبهکاران را بیش از پیش برجسته‌تر کرد.
نکته سوم؛ دشمنان با نزدیک شدن به سالگرد اغتشاشات سال گذشته به دنبال زنده نگه داشتن ناآرامی‌ها و التهابات پاییز سال 1401 در کشور بودند. موج‌سواری رسانه‌ای معاندان در چنین اتفاقاتی موضوعی است که نشان‌دهنده لزوم تبیین و روشنگری حادثه را بیش از پیش نمایش می‌دهد. از سوی دیگر با چنین اتفاقاتی زمینه به حاشیه رانده شدن اولویت‌های اساسی همانند مقابله با قاچاقچیان، زورگویان، مفسدان و... ایجاد شده و تمرکز نیروهای نظامی در نقاط ناامن بیشتر خواهد شد.
نکته پایانی؛ علی‌رغم تلاش‌های گسترده دستگاه‌های رسانه‌ای غرب و معاندان، توده مردم شرق کشور با چنین اقداماتی مخالف می‌باشند و راه حل برون‌رفت از برخی مشکلات منطقه‌ای خود را دست یازیدن به چنین اعمالی نمی‌دانند. نقش خواص و بزرگان استان سیستان و بلوچستان در اشاعه خصم و نفرت و خشونت نیز موضوعی است که نیازمند بازاندیشی از سوی این افراد می‌باشد. لذا شاید بتوان ریشه حوادث تروریستی استان سیستان و بلوچستان را در اظهار نظرهای برخی افراد رادیکال که در اظهارنظرهای خود به دنبال افزایش تنش و شکاف میان ملت و دولت می‌باشند پیدا کرد. طبیعتاً نتیجه آن نیز تباهی، عقب‌ماندگی، التهاب و ناامنی در منطقه خواهد بود. متأسفانه دود سخن افراطیون به چشم مردم بی‌گناه سیستان و بلوچستان می‌رود.    
رامین نصیری
 
 
▼ اخبار 
1ـ بانک‌های تورم‌زا
آمار جدید پولی نشان می‌دهد که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با سهم 41 درصدی، جز اصلی رشد پایه‌ پولی در سال 1401 بوده که از 146 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1400 به 391 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسیده است. در نگاهی سطحی و البته مرسوم برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که جهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ریشه در انتقال کسری بودجه دولت به بانک‌ها، عدم تسویه بدهی دولت به بانک‌ها، تکالیف تبصره 16 و تسهیلات خرید تضمینی گندم و مسکن داشته و نظام بانکی نقش چندانی در وضعیت فعلی نداشته است. جزئیات ترازنامه بانک‌ها نشان می‌دهد که سهم بانک‌های خصوصی از مجموع بدهی 391 هزار میلیارد تومانی سیستم بانکی به بانک مرکزی در حدود 174 هزار میلیارد تومان (معادل 44 درصد) بوده که در مقایسه با سال قبل بیش از 127 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است. سهم بدهی بانک‌های خصوصی از مجموع بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال 1400 به 29 درصد کاهش پیدا کرده بود اما در سال 1401 به ارقام سال‌ها 1396 تا 1399 بازگشت. بدهی بانک‌های خصوصی از این جهت اهمیت دارد که بر اساس ترازنامه بانک مرکزی «سهم بانک‌های خصوصی» از تأمين مالی دولت در مقایسه با کل سیستم بانکی تنها 3 درصد بوده است. انباشت سال‌ها فعالیت غیر استاندارد و خارج از ضوابط بانکداری منجر شده که برخی از بانک‌ها علی‌رغم عدم تأمين مالی دولت و شرکت‌های دولتی، نقش ویژه‌ای در افزایش پایه‌پولی و استقراض از بانک مرکزی داشته باشند.
 
2ـ بحرانی‌تر از قلب بی‌بی
شبکه صهیونیستی کان گزارش داده که 10 هزار تن از نیروهای ذخیره از میان 40 یگان ارتش رژیم صهیونیستی، به صفوف معترضان پیوسته و ترک خدمت کرده‌اند. شبکه 13 نیز گزارش داد که تعداد نظامیان نیروی هوایی که ترک خدمت خواهند کرد، افزایش می‌یابد. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو از داخل بیمارستان به رئیس این رژیم هشدار داد، از دخالت دست بکش من نخست‌وزیرم و خودم تصمیم می‌گیرم. به نوشته رسانه‌های عبری زبان، هرتزوک بعد از اتمام دیدارش با نتانیاهو به دیدار یائیر لاپید رهبر مخالفان رفت. شبکه تلویزیونی کان اعلام کرد، هرتزوک قصد دارد به راه حل میانه‌ای رسیده و در عین تصویب قانون اصلاحات قضائی، برای مدت مشخصی اجرای برخی از نبود جنجالی آن را به حال تعلیق درآیند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با طعنه به صهیونیست‌ها نوشت: وضعیت شما بدتر از وضعیت قلب نتانیاهوست.
 
3ـ قیمت لوازم خانگی در سراشیبی
بررسی بازار لوازم خانگی در بازار حاکی است، قیمت این کالاها نسبت به ماه گذشته 10 تا 15 درصد کاهش داشته است. فروشنده‌ای که ظرفشویی را از کارخانه 23 میلیون و 500 هزار تومان خریداری کرده الان در بازار نمی‌تواند با قیمت 22 میلیون تومان بفروشد. یا جاروبرقی که 3/7 میلیون تومان قیمت خورده، فروشنده با 2/9 میلیون تومان هم خریداری برایش پیدا نمی‌کند. اکثر فروشندگان لوازم خانگی به فروش قسطی کالای لوازم خانگی تمایل پیدا کردند چرا که جنس در بازار به وفور یافت می‌شود اما مشتری ندارد. کارخانجات به جای فروش نقدی به فروش چکی کالاها به خریداران گرایش پیدا کرده‌اند.
 
4ـ آمار جدید از ذخایر نفتی
جدیدترین آمارهای اوپک نشان می‌دهد ذخایر نفت ایران در سال 2022 برابر با 208 میلیارد و 600 میلیون بشکه بوده و بدون تغییر همچنان سومین مالک بزرگ در جهان است. ونزوئلا با 303 میلیارد و 221 میلیون بشکه بزرگ‌‌ترین دارنده ذخایر نفتی در جهان و عربستان با ذخایر 267 میلیارد و 192 میلیون بشکه‌‌ای در رتبه دوم قرار دارد. کل ذخایر نفت جهان در پایان سال 2022 نیز 1564/441 میلیارد بشکه اعلام شده. این رقم نسبت به سال قبل 1/1 درصد افزایش یافته.
 
 
▼ اخبار کوتاه
طاقچه بالای بریکس برای ماکرون/ امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به رغم تمایل، از آفریقای جنوبی دعوت‌نامه‌ای برای حضور در نشست ماه آتی گروه بریکس دریافت نکرده است. وزیر امور خارجه فرانسه تأیید کرده بود که ماکرون از رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی درخواست کرده است تا به وی فرصت شرکت در نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ را بدهد.
 
رونق دوباره گردشگری/ آمار گردشگران ورودی در سه ماه اول سال گذشته 986 هزار و 652 نفر بوده که این آمار امسال به یک میلیون و 410 هزار و 822 نفر رسیده است. معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی به تازگی در گزارش عملکرد خود در سال 1402 آورده که روند رشد گردشگران ورودی به ایران پس از بحران جهانی کرونا در حال افزایش است.
 
تولیدی که سودی ندارد/ گزارش اخیر کمیسیون اصل 90 مجلس نشان می‌دهد پتروشیمی‌های ایران از سال 2010 تا 2022، حدود 75 میلیون تن متانول صادر کرده‌اند که ارزش صادراتی این میزان، 17/1 میلیارد دلار بوده است؛ در حالیکه ارزش صادراتی گاز مصرفی این صنعت، طی 12 سال گذشته 18/8 میلیارد دلار بوده است.
 
مصرف نجومی انرژی در ایران/ بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی در ایران به ویژه در بخش خانگی به شدت بالاست و به مرور زمان در روندی معکوس در قیاس با دیگر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی روند افزایشی داشته است.  میزان مصرف انرژی در ایران بیش از 6 برابر پرتغال و 4 برابر یونان است.
 
تسهیل اربعین سربازها/ رئیس سازمان وظیفه عمومی گفت: «تمامی مشمولانی که غیرغایب باشند و بخواهند در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند بدون پرداخت وثیقه از اول محرم تا آخر ماه صفر می‌توانند از طریق اپلیکیشن پلیس من برای خروج از کشور درخواست‌شان را ثبت کنند.»
 
توهینی که نتیجه عکس داد/ آمار افزایش مسلمانان در اروپا نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان در سال 2030 دو برابر خواهد شد، مجله فرانسوی فیگارو نوشت: بعد از هتک حرمت به قرآن در این کشور آمار خرید قرآن ترجمه شده در سایت آمازون به شدت افرایش یافت!
 
شکست ضد حمله اوکراینی‌ها/ رئیس‌جمهور روسیه که برای اولین بار بعد از شورش واگنر با همتای بلاروسی خود دیدار کرده، هنگامی که لوکاشنکو گفت: «هیچ ضد حمله‌ای وجود ندارد.» به او پاسخ داد: «ضد حمله وجود دارد اما شکست خورده است.»
 
کاهش 60 درصدی چک‌های برگشتی/ تعداد چک برگشتی در اردیبهشت 1402 نسبت به 3 سال پیش 60 درصد کاهش داشته و ارزش چک برگشتی هم 50 درصد افت داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات