صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۷۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مشارکت یعنی حضور پرشور مردم در انتخابات. اگر حضور پرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملی را نشان می‌دهد، این انگیزه‌ ملت ایران را برای حضور در صحنه نشان می‌دهد؛ انگیزه‌ ملت ایران و وحدت ملی، قدرت ملی به وجود می‌آورد؛ قدرت ملی موجب امنیت کشور می‌شود؛ وقتی کشور امنیت پیدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پیشرفت می‌کند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی می‌رسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل می‌شود؛ مشارکت یک چنین معجزه‌ای می‌کند. انتخابات در کشور تحول ایجاد می‌کند.(۱۴۰۲/۱۰/۲)
 
▼ حرف روز
کارنامه درخشان و برنامه پیشران
با اعلام نهایی اسامی بیش از ۱۵۲۰۰ نفر برای رقابت‌های انتخاباتی مجلس و ۱۴۴ نفر برای خبرگان رهبری، در این روزهای باقی مانده (چهار روز) تا موعد حضور پرشور و شعور مردم در پای صندوق‌های رأی در یازده اسفند برای خلق حماسه‌ای دیگر، هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم، این سؤال مهم که «چه کسی یا کسانی را انتخاب کنیم؟» پررنگ‌تر مطرح می‌شود. 
مطابق با باورهای دینی و اعتقادی، بر انتخاب اصلح از میان نامزدان تأکید فراوان شده است؛ اما شرایط یک نامزد اصلح و تراز انقلاب برای نمایندگی ملت ایران در این دو مجلس با توجه به بیانات امامین انقلاب برای امروز ایران چیست؟
مردم وظیفه دارند از بین افراد واجدِ کف صلاحیت‌ها کسانی را انتخاب کنند که اصلح از همه باشند؛ این وضعیت هم با بررسی کارنامه موفق گذشته و برنامه متقن برای امروز و فردا حاصل‌شدنی است و اگر کسی قدرت تحلیل و دانش تشخیص اصلح را نداشت، وظیفه‌اش این است که به تعبیر امامین انقلاب از آگاهان و آدم‌های موثق بپرسد و فرصت رأی خود را هدر ندهد. حضرت امام خمینی(ره) بار‌ها و در سخنان خود ویژگی‌های نماینده اصلح را تبیین کرده و مضاف بر تعهد اسلامی بر تخصص هم تأکید دارند: «مجرد اینکه این آدم یک آدم خوبى است خیلى، اول وقت نمازش را می‌خواند و نماز شب می‌‌خواند. این براى مجلس کفایت نمى‌کند. مجلس اشخاص سیاسى لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد. باید تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامى باشد لکن این مسائل هم باشد.»
رهبر معظم انقلاب هم همواره در دیدار‌های خود بر شاخصه‌های نامزد اصلح نمایندگی ملت ایران در پست‌های مهم انتخابی تأکید کرده‌اند که مبتنی بر این بیانات برخی از مهم‌ترین این شاخصه‌ها عبارتند از؛
۱ـ قوی و کارآمد برای مدیریت اجرایی کشور، ۲ـ دارای تفکر معقول و شجاعت در عمل، ۳ـ خستگی‌ناپذیر و دارای همت بسیار، ۴ـ حاضر در بین مردم و دانای نیاز‌های جامعه، ۵ـ بصیر، هوشمند، با تدبیر و با برنامه‌، ۶ـ اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی، ۷ـ حرکت در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور... . البته می‌توان به این فهرست ویژگی‌هایی، نظیر پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت، صمیمی بودن با مردم و خود را خدمتگذار مردم دانستن، استکبارستیز، شجاع و مقاوم در برابر فشار‌های دشمن، مؤمن، با تقوا و متوکل به خدا و راستگو، ساده‌زیست و دوری از اشرافی‌گری، امانت‌دار، پاکدامن و به دور از فساد و ایمان به نظرات و توانایی‌های مردم را نیز افزود.   
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
سیاست دوگانه بایدن در فلسطین!
۱۴۲ روز است که جنایات وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی علیه غیر نظامیان فلسطینی ادامه دارد و آتش جنگ و خشم و خشونت به معنای واقعی کلمه فروکش نکرده است. مسئولیت ادامه جنایات و اقدامات ضد حقوق بشری نتانیاهو و دولت جعلی اسرائیل مستقیماً بر عهده ایالات متحده و شخص جو بایدن است؛ چرا که با وجود موضع‌گیری‌های شفاهی دولت بایدن مبنی بر لزوم توقف جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین، اما در عمل با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی و همچنین ممانعت نکردن از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و مهم‌تر از همه مخالفت با هر‌گونه طرح صلح و آتش‌بسی که کشور‌های مختلف ارائه داده‌اند، در حال همراهی با این جنایات اسقاطیل است. اگر با عینک واقع‌بینی به مسائل نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بدون هیچ شک و شبهه‌ای تسلیحات ارسالی از سوی آمریکا، دقیقا برای قتل عام و نسل‌کشی فلسطینی‌ها استفاده شده است. کمیته عفو بین‌الملل در گزارش ماه دسامبر ۲۰۲۳ نوشت: «تکه‌هایی از بمب‌های ساخت آمریکا در آوار خانه‌های فلسطینی‌هایی که توسط اسرائیل ویران شده بودند، یافت شد. این سازمان تأکید کرده است که اسرائیل هیچ هشداری را پیش از پرتاب بمب‌های مرگبار نداده بود.» همچنین، عفو بین‌الملل به طور ضمنی اشاره کرده است که این حملات می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود و اگر دیوان بین‌المللی دادگستری رسما اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کند، این موضوع نشان‌دهنده مسئولیت مستقیم ایالات متحده در نسل‌کشی و جنایات اسرائیل در غزه خواهد بود. آمار سرسام‌آور عبور تعداد شهدای فلسطینی از مرز سی هزار نفر این سؤال جدی را در اذهان متبادر کرده است که آیا واقعاً دولت بایدن توانایی توقف ماشین کشتار صهیونیستی را ندارد یا این توانایی را دارد، اما عزم و اراده واقعی برای انجام آن را ندارد؟ پاسخ را می‌توان در کمک چهار میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی که سالیانه انجام می‌شود پیدا کرد، همچنان که همین الان بحث تصویب دو بسته کمکی ۱۴/۳ میلیارد دلاری و ۱۷/۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایاتش در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح است. اما گفتار درمانی جو بایدن نمی‌تواند مانع از ادامه و تشدید تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان شود و اقدامات مؤثر و واقع‌بینانه‌ای را می‌طلبد؛ اقداماتی همانند قطع کمک به رژیم صهیونیستی و محکومیت این رژیم در مجامع بین‌المللی و تصویب قطع‌نامه‌های آتش‌بس و توقف جنگ و در کنار آن همراهی نکردن مخفیانه با جنایات رژیم صهیونیستی می‌تواند راهکارهای مؤثرتری برای توقف جنایات حقوق بشری در سرزمین فلسطین علیه غیر نظامیان فلسطینی قلمداد شود. بنابراین، پرواضح است که بایدن و دولتش توانایی لازم را به منظور تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ دارند، اما قصد و اراده جدی برای انجام چنین کاری را ندارند.      
رامین نصیری
 
▼ خبر ویژه
حضور در انتخابات به مثابه اجماع بر سر ایران
«علی مطهری» سرلیست فهرست صدای ملت در یک نشست خبری در خبرگزاری «تسنیم» گفت: «انتخابات پیش رو از اهمیت خاصی برخوردار است و میزان مشارکت در آن حامل پیام برای ما و کشورهای خارجی خواهد بود.» وی در ادامه اضافه کرد: «میزان مشارکت می‌تواند در تصمیمات قدرت‌های جهانی درباره ایران اثرگذار باشد. همه ایران‌دوستان باید توجه ویژه‌ای به انتخابات پیش رو‌ داشته باشند. قطع نظر از اینکه چه افرادی پیروز‌ میدان باشند، اصل اساسی برای ما حضور در پای صندوق‌های رأی است. به نظر می‌رسد بالاخره یک اجماع نظر در میان همه احزاب و تشکل‌های سیاسی پیرامون کنش برای ایران و رفتار سیاسی برای سربلندی ایران به وجود آمده است.» علی مطهری همچنین حجاب را مسئله اصلی کشور قلمداد نکرد و تلاش برای رأی‌آوری با شعارهای مخالف قانون را نفی کرد. به واقع انتخابات و حضور حداکثری و مشارکت مردم در انتخابات جایی است که دشمنان را از طمع‌ورزی نسبت به منافع ایرانیان باز می‌دارد و حضور در انتخابات به مثابه اجماع بر سر اقتدار و سربلندی ایران خواهد بود. 
 
 
▼ اخبار 
رشد اقبال مردم برای شرکت در انتخابات
«حمید مقدم‌فر» معاون دفتر حفظ و نشر آثار سیدعلی خامنه‌ای گفت: «با وجود تبلیغات بسیار گسترده دشمنان خارجی و برخی عوامل پنهان داخلی‌شان در رسانه‌ها به منظور ایجاد حس ناامیدی در مردم، طبق نظرسنجی‌ها تا روز گذشته اقبال مردم برای شرکت در انتخابات رشد چشمگیری داشته و تعداد کسانی که می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنیم، بسیار بالا رفته است. میلیاردها تومان خرج می‌کنند تا مردم در انتخابات شرکت نکنند، اما دیدیم‌ در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم چقدر تلاش کردند، اما مردم بسیار باشکوه حضور یافتند. آمریکایی‌ها برنامه ویژه‌ای نیز برای دانشجویان در سراسر دنیا دارند و چون روحیه دانشجویان مخالفت با سیاست‌های دولت است، آمریکایی‌ها می‌گویند دانشجویان معترضین بین‌المللی حکومت‌ها هستند و به عنوان فرصت برای مقابله با حکومت‌هایی که می‌خواهند تغییر کنند استفاده می‌کنند. اما در کشور ما غیر از اول انقلاب که با کمک احزاب فضای دانشگاه ها را احاطه کرده بودند و پس از انقلاب فرهنگی دیگر دشمن هیچ گاه در عرصه سو استفاده از دانشجویان موفق نبود و در این انتخابات هم یکی از امیدهای ما جوانان، به ویژه دانشجویان هستند.»
 
جهان غرب به تغییر پارادایم نیاز دارد!
«فرید زکریا» در نوشتاری برای سی‌ان‌ان به مسئله تبدیل شدن تنش‌ها و مخاصمه‌ها به یک پدیده نرمال جدید در سطح بین‌المللی اشاره کرده و نوشته است: «ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ نقش ضامن آزادی دریاها را برعهده گرفت و از آن زمان تاکنون ارباب دریاها بوده است. در دهه ۱۹۸۰، حدود ۶۰۰ کشتی داشت، اما امروزه کمتر از ۳۰۰ کشتی دارد. اروپا مجموعه صنعتی نظامی خود را از دست داده است، که به آن اجازه می‌داد تا به طور تقریباً ثابت مهمات تولید کند. در این دوران جدید و خطرناک، جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم گرفته‌اند به انزواگرایی بازگردند، به این امید که بتوانند سر خود را در شن فرو کنند و مشکلات به نحوی برطرف شود.» گفتنی است، برخلاف تصور رایج، شترمرغ‌ها برای فرار از تهدید، سر خود را در شن فرو نمی‌کنند. در واقع منجر به خفگی آنها می‌شود. شاید پرندگان چیزی را درک می‌کنند که جمهوری خواهان کنگره نمی‌توانند.
 
مردم تضمین‌کننده «اسلامیت» و «جمهوریت»
«حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی» نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان در دیدار مردم بیرجند گفت: «همه برای قوی شدن ایران در انتخابات شرکت می‌کنند.» رئیسی افزود: «افتخار بنده این است که از خراسان جنوبی به عنوان طلبه خادم مردم، داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده‌ام شده بودم. کسی فکر نکند «یک رأی» اهمیتی ندارد؛ چراکه با قطره ها دریا شکل می‌گیرد و با رأی تک تک مردم است که سرنوشت ملت رقم می‌خورد و حضور حداکثری مردم همیشه امیدآفرین بوده و طمع دشمنان را برای فشار و تعرض به کشور از بین می‌برد. قبل از وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در ایران، حاکمان وقت، خود را قیم و سرور مردم می‌دانستند، اما بعد از انقلاب حقیقتا مردم حاکم شدند و همه سازوکارهای اداره کشور و مراجع اصلی تصمیم‌گیری با اراده ملی و انتخاب آحاد مردم شکل گرفت و دوره سروری مردم آغاز شد.»
 
آغاز عرضه ارز مسافرتی با شرایط جدید
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی درباره اختصاص ارز مسافرتی با شرایط جدید گفت: «از امروز ۷ اسفندماه و در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان در پایان سال، سرانه فروش ارز برای مسافرت‌‌های هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و عملیات عرضه نیز در شعب منتخب ‎بانک‌های عامل ‎ملی ملت و سامان آغاز شد. مدارک مورد نیاز برای خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است. تحویل ‎ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
با هدف تداوم پایداری شبکه گاز، گازرسانی به صنایع و ادارات استان تهران تا اطلاع ثانوی محدود خواهد شد. انتظار می‌رود که با فرا رسیدن توده هوای سرد، مردم و دستگاه‌های اجرایی با مصرف بهینه گاز، از هر گونه قطعی احتمالی جلوگیری به عمل بیاورند. روز گذشته، مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به ۵۴۶ میلیون مترمکعب در روز رسید.
 
شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار خود از حمله هوایی رژیم اسرائیل به شهرک بلیدا واقع در جنوب لبنان خبر داد. همزمان آژیرهای هشدار در منطقه اصبع واقع در شمال فلسطین اشغالی فعال شده و بنا به اذعان صهیونیست‌ها موشک‌های حزب‌الله منجر به ایجاد خسارت در اموال صهیونیست‌ها در این منطقه شده است.
 
سازمان منع جنگ‌افرازهای شیمیایی، داعش را عامل حمله شیمیایی سال ۲۰۱۵ در نزدیکی حلب معرفی کرد. دمشق گفته است، هدف از صحنه‌سازی حملات شیمیایی، فشار بر دولت سوریه در زمانی بود که نیروهای ارتش این کشور در حال پیشروی علیه تروریست‌های تحت حمایت قدرت‌های خارجی بودند.
 
منابع عبری‌زبان اعلام کردند، خانواده‌های اسرای اسرائیلی مجدداً در تل آویو دست به تظاهرات زده و خیابان مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را بستند. این منابع تأکید کردند، تظاهرات‌کنندگان خواستار انعقاد فوری توافق مبادله اسرا با مقاومت برای آزادی اسرای اسرائیلی در غزه شدند.
 
۱۷ سد مهم کشور با کاهش ۲۵ تا ۹۲ درصدی ذخایر نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بود، مواجهند. میزان ذخایر آبی سدها در روز پنجم اسفند ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب بود، که تا به امروز کاهش ۴ درصدی دارد.
 
وزیر امور خارجه ایران در رأس هیئتی و به منظور شرکت در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل وارد ژنو شد. انتظار می‌رود در این نشست جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین مورد تحقیق و بررسی و محکومیت قرار بگیرد.
 
در دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی، جمعی از نخبگان خراسان جنوبی در این دیدار دغدغه‌های خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کردند. در این دیدار صمیمانه نقطه نظرات مردم از سوی سیدابراهیم رئیسی مورد توضیح و توصیف قرار گرفت. 
 
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد. این حزب در تهران از لیست «صدای ملت» علی مطهری حمایت کرده است.
 
حجت‌الاسلام رئیسی خطاب به همه جریان‌ها و نامزدهای انتخاباتی گفت: «اختلاف به نفع کشور نیست؛ جریان‌های سیاسی و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت کنند، اما یکدیگر را تخریب نکنند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات