صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 10 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در حج، اسلام عملاً نشان می‌دهد این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد؛ تمایز نژادی، تمایز جغرافیایی، تمایز طبقاتی. امروز کشورهای به ادعای خودشان متمدن گیرند در مسئله‌ سیاه و سفید، در مسئله‌ نژاد اروپایی و نژاد غیر اروپایی، در مسئله‌ مهاجرین. هزاران آدم مهاجر [اگر] در دریا غرق بشوند، ککشان نمی‌گزد، اهمیتی به آنها نمی‌دهند.(1402/2/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
آزادی‌بیان با یک جنایتکار جنگی
مدتی پیش بود که دانشگاه استکهلم سوئد مانع از دفاع وحید سعادت‌طلب دانشجوی دکترای شیمی این دانشگاه از تز دکترایش شد. اما داستان چه بود؟ وحید سعادت‌طلب که اصالتا اهل شهرستان جم استان بوشهر است علاوه بر تشکر از خانواده خود، دست‌نوشته‌ای به زبان فارسی منتشر کرده بود که در آن از سردار شهید قاسم سلیمانی، شهید آوینی و دکتر شهید مرتضی مطهری تجلیل می‌کرد. این شیوه برخورد سوئدی‌ها یکی و دو تا نیست. مدتی قبل بود که همین کشور سوئد حمید نوری را پس از 1295 روز زندانی در سلول انفرادی به محکمه‌ای کشاند که یک طرفش گروهک تروریستی منافقینی بود که دست‌شان به خون 17 هزار ایرانی آلوده است. دادگاه حمید نوری به اذعان همه کارشناسان فاقد استانداردهای اولیه بود و حتی از حقوق مانند حق احضار شاهد و یا ارائه برخی اسناد هم خودداری شد.
حالا این کشوری که این‌چنین گستاخانه و بی‌پروا حقوق اولیه افراد را در زیر پا له می‌کند با مجوز پلیس و نخست‌وزیر این کشور شاهد اهانت به قرآن و آتش زدن آن است و اسم آن را ‌آزادی‌بیان گذاشته‌اند. موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانیم عامل این ‌آزادی‌بیان کیست؟ رسانه‌ها نوشتند: «عامل این اقدام موهن، سلوان مومیکا یک مسیحی افراطی اهل قرەقوش نینوا است که به اسم مبارزه با داعش و پس از سوزاندن مساجد اهل سنت و زمین‌های کشاورزی در موصل و زیرگرفتن یک شهروند با خودرو به عنوان جنایتکار جنگی زندانی شد. مومیکا بعدها با فشار کشورهای غربی آزاد شده و اکنون به عنوان پناهنده سیاسی در ‎سوئد به سر می‌برد.»
از آنچه گفته شد چند نکته را می‌توان استخراج نمود. نکته اول اینکه کنار هم گذاشتن این تکه‌های پازل، این امر را به ذهن متبادر می‌کند که ما با یک توطئه و برنامه حساب شده مواجهیم و یک جوانک عراقی‌ـ که عطش قدرت و دیده شدن دارد‌ـ عروسک خیمه‌ شب بازی این حرکت موهن شده است. نکته دوم اینکه سیستمی که حاضر نیست امثال وحید سعادت‌طلب در گوشه‌ای از پایان‌نامه‌شان از فردی مانند شهید سلیمانی یاد کنند اینگونه به یک جنایتکار جنگی اجازه توهین به مقدسات صدها میلیون مسلمان را می‌دهد.
و اما نکته اصلی اینکه قرآن نقطه محوری اتحاد بین همه فرق اسلامی است و نباید در مقابل هتک حرمت آن سکوت کرد. البته اقدام قاطعانه ملت‌های مسلمان و در ادامه مسئولان و دولتمردان کشورهای اسلامی نشان داد که هنوز غیرت اسلامی نمرده است.  
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
تیترزنی به سبک رسانه ملکه
بی‌بی‌سی فارسی تیتر زده است: «پلیس فرانسه جوانی را که به دستور ایست راهنمایی توجه نکرده بود را کشت.» این موضوع زمانی جالب می‌شود که تیتر رسانه ملکه را در روزی که پویا مولایی‌راد با ماشینش به مأموران فراجا حمله‌ور شده و پس از شهادت یک پلیس و زخمی کردن دیگری توسط پلیس کشته شد مرور کنیم. در این حادثه بی‌بی‌سی تیتر زد: «پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک پس از مراسم تولد او «با شلیک مأموران کشته شد.»
در تیترزنی دوم آنچه ما شاهد هستیم تکنیک‌های رسانه‌ای هستند که مخاطب ناآگاه را مسحور خود می‌کنند. در گام اول بدون اشاره به شهادت شهید قنبری و زخمی شدن مأمور دیگر، بی‌بی‌سی به مخاطب القا می‌کند که یک جوان بی‌گناه به دست پلیس ایران کشته شده است. نکته دوم که می‌توان از فرامتن این تیتر استخراج نمود این است که بی‌بی‌سی به مخاطب مسحور شده خود القا می‌کند که جمهوری اسلامی آن قدر سبوعانه برخورد می‌کند که یک جوان بی‌گناه را که از یک مراسم خانوادگی بر می‌گشته بدون هیچ عذر و گناهی به رگبار بسته است.
واقعیت آن است که ما به جز اغتشاشات در کف خیابان در سال گذشته، با یک جنگ شناختی مواجهیم که رسانه‌های ملکه و بن‌سلمان آتش‌بیار آن هستند. آتشی که دروغ، سانسور، تقطیع و... هیزم و بنزین آن است. برای مثال در تحقیقی که در اغتشاشات سال گذشته صورت گرفت نشان می‌دهد که رسانه‌ها و شبکه‌های خبری فارسی‌زبان معاند، هر دو دقیقه یک دروغ مخابره می‌کنند! بر همین اساس کارشناسان معتقدند ایرانی‌ها ۱۸۰ برابر متوسط جهان، شایعات، اخبار دروغ و اخبار ناامیدکننده دریافت می‌کنند.
برای مثال بررسی عملکرد ۵ رسانه بی‌بی‌سی فارسی، ایران‌اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من‌وتو و صفحات مجازی آنها نشان می‌دهد این رسانه‌ها در ۴۶ روز (۲۳ شهریور تا ۹ آبان سال 1401) مجموعا ۳۸۰۰۳ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. این مطالعه صرفا به بررسی وب‌سایت، کانال تلگرام، صفحات توئیتر و اینستاگرام رسمی این ۵ رسانه پرداخته و شبکه‌های تلویزیونی آنها مورد بررسی قرار نگرفته است. در این بررسی به نسبت حجم اخبار و تولیدات، بی‌بی‌سی بیشترین میزان اخبار خلاف واقع را داشته است و ایران‌اینترنشنال و شبکه من‌وتو در رده‌های بعدی قرار دارند.
ادعای دروغ کشته شدن ۳۴ کودک در اغتشاشات اخیر توسط پلیس، ادعای دروغ فرار مقامات جمهوری اسلامی با ۵ پرواز روزانه به خارج از کشور، انتساب دروغ عملیات تروریستی شاهچراغ و اتفاقات زندان اوین به نظام جمهوری اسلامی، ادعای دروغ استفاده از کودکان به عنوان نیروهای امنیتی و... از جمله موارد دروغین در این پژوهش است.
وقتی همه این موارد را کنار همدیگر بگذاریم متوجه می‌شویم که ما با رسانه‌های مواجهیم که شغل حرفه‌ای خود را کنار گذاشته و با خبرسازی‌های دروغ به دنبال بر هم زدن نظم جامعه هستند. آنچه می‌تواند برهم زننده این نقشه و آبی بر این آتش فتنه‌گری باشد یک چیز است و آن هم جز افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه چیز دیگری نیست.
 
 
▼ خبر ویژه
رکوردشکنی در تحویل گاز
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: «طی روزهای اخیر تحویل ۳۰۹ میلیون مترمکعب گاز در روز را به نیروگاه‌ها ثبت کرده‌ایم که این مقدار رکورد جدیدی در ارسال گاز به نیروگاه‌ها است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، میانگین گاز تحویلی روسیه به کل اروپا در سال ۲۰۲۱ و پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، روزانه حدود ۳۰۸ میلیون مترمکعب در روز بوده است.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ جوانان سیبل اصلی تیم سایبری منافقین
حیدرزاده، عضو جدا شده از گروهک منافقین پیرامون فعالیت‌های سایبری منافقین در پایگاه اشرف گفت: «وظیفه ما در ارتش سایبری در فرقه رجوی وصل شدن به داخل ایران، فریب جوان‌ها به منظور جذب نیرو و استفاده از آنها برای ایجاد اغتشاشات و در نهایت به زعم خودشان سرنگونی نظام ایران بود. از زمانی که من وارد فرقه رجوی شدم شاهد این موضوع بودم که برای هر یک از اعضا تعداد زیادی رایانه تهیه شد و از آن افراد در قالب به قول خودشان «ارتش سایبری خواهر مریم» در راستای تأمین منافع سازمان سوءاستفاده می‌کردند.» این عضو جداشده از گروهک تروریستی منافقین از نحوه رفتار منافقین در فضای مجازی صحبت کرده و می‌گوید: «اعضای سایبری سازمان با آموزش‌هایی که دیده‌اند حرف‌های زیبا و جذابی را در اکانت‌هایی که دارند مطرح کرده تا با فریب برخی جوانانی که از آگاهی و اشراف مناسب در این خصوص برخوردار نیستند، موفق به جذب آنها شوند. در واقع اعضای سایبری سازمان وظیفه داشتند که «پس از جذب جوانان فریب‌خورده با وعده پول» یا مواردی از این دست، آن جوانان را مجاب کرده تا با چسباندن برخی عکس‌ها در اماکن عمومی، شعارنویسی، پاره کردن برخی تصاویر، آتش زدن و ایجاد اغتشاش و ارسال تصاویر این اقدامات برای اعضای سازمان، از آنها پول دریافت کنند.» در حمله اخیر پلیس آلبانی مشخص شد که منافقین با رایانه‌ها و ابزارهای سایبری که در خدمت دارند بخشی از جنگ رسانه‌ای و شناختی را در کشور مدیریت می‌کنند.
 
2ـ دبه جدید غربی‌ها
رویترز به ‌نقل از منابع آگاه مدعی شد اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های موشک‌های بالیستیک ایران را که طبق برجام باید در ماه اکتبر منقضی شود حفظ کند. متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس از قدرت بازدارندگی موشکی جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به سؤالی درباره تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ تحریم‌های موشکی ایران پس از انقضای آن در ماه اکتبر بر اساس برجام اذعان کرد که ما هیچ تغییری در تحریم‌های خود علیه ایران نداده‌ایم. تولید و گسترش تسلیحات موشکی از سوی ایران یک تهدید بزرگ برای امنیت بین‌المللی است. در یک تحلیل خلاصه می‌توان گفت که این غربی‌ها به علت تبعات آن قصد فعال ‌کردن سازوکار ماشه (بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل) را ندارند و تنها دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران هستند. موضوعی که محوریت آن عدم انتفاع ایران از برجام است.
 
3ـ تیری که کمانه کرد
تاکر کارلسون مجری فاکس‌نیوز گفت: «ما دلار را تبدیل به یک جنگ‌افزار سیاسی کردیم. آمریکا دلار چاپ می‌کرد و ارز ذخیره جهان را کنترل می‌کرد. ما امتیازاتی داشتیم که هیچ‌کس در جهان نداشت، خیلی خوب بود اما اگر این روند به پایان برسد چه می‌شود؟ حتی نمی‌خواهید به آن فکر بکنید زیرا پیامدهای آن بسیار وحشتناک خواهد بود! باید خودمان را آماده کنیم تا جایگاه‌مان را به عنوان دارنده ارز ذخیره جهانی از دست بدهیم. ما دلار را تبدیل به یک جنگ‌افزار سیاسی کردیم و از همین‌جا بود که دلار برای بیشتر کشورهای جهان دیگر خیلی دلپذیر نبود و دلارزدایی آغاز شد.
 
4ـ رئیس‌جمهوری بر لبه گور
صبح چهارشنبه که بایدن مقابل خبرنگاران حاضر شده بود، تصاویری از او منتشر شد که نشان می‌داد روی صورتش رد پهنی از بندهای ماسک وجود دارد. سخنگوی کاخ سفید در این‌باره اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به ‌تازگی از دستگاه کمک‌تنفسی در خواب استفاده می‌کند چون دچار اختلال آپنه خواب یا همان قطع کوتاه‌مدت تنفس در خواب است. پژوهش‌های پزشکی نشان داده که آپنه خواب بیمار را دچار فراموشی، خستگی و خواب‌آلودگی می‌کند.
 
▼ اخبار کوتاه
50 میلیون قتل در سرزمین هندوها/ در مقاله‌ای که اخیراً در مجله توسعه جهانی منتشر شده، داده‌های سرشماری برای تخمین تعداد افرادی که توسط سیاست‌های امپراتوری بریتانیا در طی این چهار دهه بی‌رحمانه کشته شدند، آمده است. اگر از این داده‌ها به عنوان مبنایی برای مرگ‌ومیر «عادی» استفاده کنیم، متوجه می‌شویم که حدود ۵۰ میلیون مرگ‌ومیر بیش از حد تحت استعمار بریتانیا در دوره ۱۸۹۱ تا ۱۹۲۰ در هند رخ داده است.
 
دولت صادق‌الوعد/ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی روز گذشته برای عملیاتی کردن وعده‌هایی که در ابتدای دولت داده‌ بود به کرمان رفت و چندین طرح آب‌رسانی و برق‌رسانی ملی را افتتاح کرد. افتتاح واحد گازی نیروگاه سیکل ‌ترکیبی خودمصرف بوتیا آخرین برنامه روز گذشته رئیس‌جمهور در پهناورترین استان کشور بود.
 
اینجا ایران نیست/ مایکل والاس عضو ایرلندی پارلمان اروپا صحنه‌ای از خشونت پلیس نسبت به معترضین فرانسوی را منتشر کرده و به کنایه نوشت: «صحنه‌هایی ناامیدکننده از تهران در حالی که مردم ایران علیه دولت خود در حال تظاهرات هستند... نه ببخشید، اینجا در واقع پاریس در قلب اتحادیه اروپا است!»
 
موشک‌های ایران روی سر تجزیه‌طلبان/ کارشناس اینترنشنال از ترس و واهمه‌ تجزیه‌طلب‌ها از موشک‌های ایران پرده برداشته و گفت: «اگر جلسه‌ای توسط کومله‌ها در شمال عراق برگزار شود، خیلی از احزاب حاضر نیستند به آن جلسه بیایند چرا که از موشک و راکت‌های ایران می‌ترسند.»
 
بجنگ تا بجنگیم/ وزیر دفاع یمن گفت: «متجاوزین موانع سیاسی ساختگی ایجاد می‌کنند و می‌خواهند یکپارچگی یمن را از بین ببرند و آن را تجزیه کنند. آنها اگر صلح بخواهند، در آسایش خواهند بود و اگر جنگ بخواهند، ما این خواسته را به یک جنگ علنی تبدیل خواهیم کرد.»
 
صیانت با سس فرانسوی/ بر اساس مصوبه جدید مجلس فرانسه، استفاده کودکان زیر ۱۵ سال از شبکه‌های اجتماعی صرفا با اجازه والدین آنها انجام خواهد شد و والدین امکان خواهند داشت حساب‌های کاربری کودکان را از دسترس خارج کنند.
 
فالو و آنفالوهای کودکانه/ ایلان ماسک پس از فالو شدنش در توئیتر توسط زلنسکی در متنی نوشت: «نه، قرار نیست من نیز مثل جو (بایدن) 6/2 میلیارد بهت بدهم!» نکته خنده‌دار اینکه بعد از این توئیت زلنسکی ایلان ماسک را بلاک کرد.
 
ثروتی که خوشبختی نیاورد/ ایلان ماسک به برخی از همراهانش گفت: برای درمان افسردگی، از دُزهای پایین داروی ضد افسردگی کتامین استفاده می‌کند. ایلان ماسک با ثروت خالص ۱۹۲ میلیارد دلاری، ثروتمندترین فرد جهان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات