صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۵۶۵

نقش رئیس‌جمهور (قوه مجریه) در تحقق ایران قوی

با توجه به حیطه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور و قوه مجریه، آن‌ها نقش بی‌بدیلی در تحقق ایران قوی دارند.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ مصطفی قربانی

به طور مشخص درباره نقش رئیس‌جمهور (قوه مجریه) در تحقق ایران قوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. گره‌گشایی: جنس مسئولیت‌های رئیس‌جمهور، اجرایی است؛ یعنی بیشتر با حل‌ورفع چالش‌های زندگی روزمره زندگی مردم ارتباط دارد. بنابراین، رئیس‌جمهور باید با اقدامات خود بتواند از زندگی مردم گره‌گشایی داشته باشد. جالب آنکه یکی از مهمترین مسائل کشور که به اقتضای شرایط تحریمی، یک الزام اساسی برای کشور است، تقویت تولید می‌باشد که در برهه‌هایی به جای تقویت تولید، در عمل با تعطیلی واحد‌های تولیدی مواجه بودیم، اما رئیس‌جمهور شهید با حضور میدانی خود توانست حدود نُه هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل را احیا کند. درواقع، شهید رئیسی با حضور میدانی خود در کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی، از مسائل این حوزه گره‌گشایی کرد. بنابراین، رئیس‌جمهور باید با حضور خود در میدان‌های مختلف، عملکرد گره‌گشایانه داشته باشد.

۲. اجرای دقیق و درست قوانین: همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، چه بسا قانون خوبی که با اجرای غیردقیق نتواند اثرات لازم را در گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم داشته باشد. بنابراین، اگرچه قانون‌گذاری درست و دقیق اهمیت دارد، اما اجرای درست قوانین مصوب نیز اهمیتی کمتر از تصویب قوانین خوب ندارد. بنابراین، رئیس‌جمهور و قوه مجریه باید تلاش کنند تا با اجرای درست و دقیق قوانین، ثمرات اجرای آن‌ها برای کشور و مردم حاصل شود. مسلم است که اجرای درست قوانین نیاز به حضور میدانی، پیگیری، نظارت و سرکشی دارد. بنابراین، همچون رئیس‌جمهور شهید، رئیس‌جمهور آتی باید مرد عمل و حضور در میدان باشد.

۳. ارائه لوایح گره‌گشا: اگرچه اختیار وضع قوانین در اختیار قوه مقننه قرار دارد، اما قوه مجریه نیز از طریق ارائه لوایح می‌تواند پیشنهاد‌هایی برای قانون‌گذاری به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. براین اساس، قوه مجریه در ارائه این لوایح باید تلاش کند تا آن‌ها را بر مبنای اقتضائات واقعی جامعه مانند حل مشکلات تولید و اشتغال، حل مشکل تورم، حل مشکل مسکن و... پیشنهاد کند. درواقع، قوه مجریه در ارائه لوایح باید رویکرد حل‌المسائلی داشته باشد.

۴. الگوسازی انقلابی: با توجه به نسبت مستقیم میان انقلابی‌گری با حل مشکلات کشور و تحقق ایران قوی، رئیس‌جمهور و اعضای قوه مجریه باید نقش الگویی در زمینه انقلابی‌گری داشته باشند؛ زیرا در این صورت، سرعت حل مشکلات کشور افزایش پیدا می‌کند. درواقع، رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت باید الگوی انقلابی‌گری باشند تا ضمن تأثیر بر تربیت نسل جوان کشور، با سرعت بیشتری بتوانند مشکلات را حل‌ورفع کنند. توجه به این نکته ضروری است که شهید رئیسی، چون مشی انقلابی و جهادی داشت، پرکار و پرتلاش بود و با حضور مؤثر خود در عرصه‌های مختلف، موانع موجود را رفع می‌کرد.

۵. هماهنگی و هم‌دلی با قوای دیگر: منظور از هماهنگی و هم‌دلی، رسیدن به درک مشترک از مشکلات کشور و همچنین، اشتراک در هدف و راهبرد برای حل این مشکلات می‌باشد. در این زمینه، قوه مجریه، که مسئولیت اصلی اداره امور اجرایی کشور را بر عهده دارد و بیش از قوای دیگر با مشکلات جامعه درگیر است، باید برای تحقق این هم‌دلی تلاش کند. نکته مهم در این زمینه، لزوم رعایت اخلاق سیاسی انقلابی از سوی شخص رئیس‌جمهور است که بدون توجه به حواشی و جنجال‌ها، صرفاً برای حل مشکلات تلاش کند؛ همانگونه که رئیس‌جمهور شهید در این زمینه واقعاً الگوی خوبی ارائه کردند.

۶. متعادل‌سازی بودجه: وجود کسری بودجه یکی از مهمترین دلایل وجود تورم در کشور است که به دلیل هزینه‌های بالای اداره کشور از یک سو و کمبود درآمد‌ها رخ می‌دهد. در این زمینه، رئیس‌جمهور و قوه مجریه باید با کاستن از بار هزینه‌ها و افزایش درآمد‌های دولت، این مشکل را حل کنند.

۷. فعال‌سازی منابع درآمدی جدید: همانطور که در بالا اشاره شد، فعال‌سازی منابع درآمدی جدید، یک راه‌کار اساسی برای حل مشکل تورم در کشور است. در این زمینه، رئیس‌جمهور و قوه مجریه باید بتواند ظرفیت‌های مغفول یا نیمه‌فعال در کشور را فعال کرده تا از طریق تحصیل درآمد از این ناحیه، بتوانند کمبود‌های موجود را جبران کنند. در این زمینه، کار‌هایی که در دولت رئیس‌جمهور شهید انجام شد نظیر فعال‌سازی ظرفیت‌های کریدوری ایران، توسعه روابط با همسایگان و... باید در دولت آتی نیز ادامه پیدا کند.

۸. خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی: میان خنثی‌سازی تحریم‌ها با کیفیت اداره کشور در ابعاد داخلی و خارجی نسبت مستقیم وجود دارد؛ در داخل کشور باید تلاش شود تا ظرفیت‌های داخلی شکوفا شود و در بعد خارجی نیز ضمن تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم باید تلاش شود تا راه‌های جایگزین برجام در ارتباط با کشور‌های غیرغربی فعال شود. درواقع، در هر دو بعد داخلی و خارجی، کشور نباید منتظر و معطل اخم و لبخند چند قدرت مستکبر بماند. جالب آنکه در گفتگوی اخیر وزیر خارجه آمریکا وی در پاسخ به سؤالی که چرا دولت ایران بدون احیای برجام توانسته است ظرفیت فروش نفت خود را افزایش دهد، وی پاسخ می‌دهد که، چون دولت رئیسی منتظر احیای برجام نماند و از راه‌های مختلف تلاش کرد تا نفت بفروشد.

۹. مبارزه با فساد: با توجه به اینکه عمده فساد‌ها در جا‌هایی رخ می‌دهد که مرتبط با حوزه‌های اجرایی است، رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با فسادستیزی می‌توانند نقش مؤثری در تضمین سلامت اداری و اقتصادی در کشور و احیای امید داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات