بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۶۲۰۰۳

آیا «جو بایدن» از انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری می کند؟

کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به انتقادات از عملکرد بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی گفت: وی قصد کناره‌گیری ندارد و به رقابت ادامه خواهد داد.

در شرایطی که اکثر نظرسنجی‌ها در آمریکا به افت محبوبیت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا حکایت دارد، برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی نسبت به ادامه حضور جو بایدن برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ابراز تردید کردند.

در همین ارتباط، شبکه خبری الجزیره به نقل از بلومبرگ نوشت: چارلز مایرز، یکی از حامیان مالی قدرتمند حزب دموکرات آمریکا اعلام کرد: طی روزهای آینده، روشن خواهد شد که آیا بایدن برای رقابت در مسند ریاست جمهوری باقی خواهد ماند یا نه؟!

از سوی دیگر یک مقام مسئول در کارزار انتخاباتی جو بایدن در اظهاراتی رسانه‌ای گفت: بایدن به کارکنان کمپین انتخاباتی خود گفته که هیچکس نمی‌تواند وی را از نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو منصرف کند.

همچنین، «پیتر ولش» سناتور حزب دموکرات در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد که مطمئنم بایدن به زودی برای داوطلبی ریاست جمهوری تصمیم نهایی خود را با در نظر گرفتن مصالح کشور اعلام خواهد کرد.

سناتور دموکرات اضافه کرد که حزب متبوع وی گزینه‌های قدرتمندی در صورت کناره گیری جو بایدن برای کاندیداتوری دارد.

در شرایطی که بسیاری از نمایندگان حزب دموکرات نسبت به پیروزی حزب متبوع خود در انتخابات پیش رو با عملکرد نامتوازن جو بایدن تردید دارند، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن قصدی برای کناره گیری از رقابت‌های انتخاباتی ندارد.

در بیانیه منتشرشده از سوی کاخ سفید آمده است که جو بایدن، رئیس جمهور برای ادامه مسئولیت خود برای خدمت به ملت آمریکا به برنامه کاری خود تمرکز کرده است و قصدی برای کناره گیری ندارد.

در این بیانیه تاکید شده است که حرف و حدیث‌ها درباره کناره گیری بایدن از ریاست جمهوری یا تعطیلی کارزار انتخاباتی وی صحت ندارد و جو بایدن برای پیشبرد کارزار تبلیغاتی خود جدی است.

کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرده است که جو بایدن به زودی طی روزهای آتی طبق سنت مرسوم، سخنرانی خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی منابع ویژه خبرگزاری الجزیره گزارش دادند که رئیس جمهور آمریکا به کارکنان وزارتخانه خود و کارکنان کارزار انتخاباتی خود اطمینان داده که برای نامزدی خود برای پست ریاست جمهوری حزب دموکرات مصمم است.

به گزارش الجزیره، جو بایدن گفته که هیچکس قادر نیست وی را از نامزدی حزب منصرف سازد و هرگز قصدی برای کناره گیری ندارد و تا پیروزی در انتخابات به کارزار خود ادامه خواهد داد.

به گفته الجزیره، کاملاً هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در گفت‌وگوی ویژه و خصوصی بایدن با کارکنان کاخ سفید و کمپین خود نیز حضور داشت.

در عین حال، گزارش‌ها حاکیست که ده‌ها تن از نمایندگان کنگره از حزب دموکرات آمریکا در حال آماده سازی یک درخواست کتبی برای بایدن و خواستار کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی هستند.

خبرگزاری بلومبرگ در این باره به نقل از یک منبع بلندپایه در این حزب گزارش داد که وحشت در میان دموکرات‌ها در حال افزایش است که حمایت از نامزدی او به قیمت کنترل کنگره تمام شود.

پیشتر نیز خبرگزاری رویترز نوشته بود که ۲۵ دموکرات قصد دارند از او بخواهند از انتخابات کناره‌گیری کند.

در خبری مرتبط، روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی نوشت که بایدن به یکی از متحدان کلیدی خود گفته می‌داند اگر در روزهای آینده نتواند مردم را متقاعد کند که پس از مناظره فاجعه‌بار هفته گذشته، برای ریاست‌جمهوری آماده است، ممکن است نتواند نامزدی خود در این انتخابات را نجات دهد.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: «بایدن، که متحدانش تأکید دارند شدیداً در حال مبارزه برای انتخاب مجدد بوده، می‌داند که چند حضور بعدی وی طی روزهای آتی، از جمله مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوزو سخنرانی تبلیغاتی در پنسیلوانیا و ویسکانسین، باید خوب پیش برود».

این روزنامه آمریکایی به نقل از متحد نزدیک بایدن با اشاره به عملکرد غیرمتمرکز اخیر وی در جریان مناظره با ترامپ نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند اگر دو رویداد دیگر مانند مناظره اخیر با ترامپ داشته باشد، تا پایان هفته در جایگاه دیگری خواهد بود».

گفتنی است که نظرسنجی سی‌ان‌ان پس از دوئل انتخاباتی بایدن با ترامپ در هفته گذشته نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره امروز ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات