صبح صادق >>  دیدگاه >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۳۹۲

شاگرد مدارس یهودی

پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ کارشناس سیاسی

سرانجام 31 اردیبهشت بایدن تسلیم فشارهای وارد شده برای کناره‌گیری از انتخابات ریاست‌جمهوری آبان ماه شد و در بیانیه‌ای انصراف خود را اعلام کرد؛ ولی تأکید کرد به وظایف خود تا دی ماه ادامه می‌دهد. همچنین از کاندیداتوری معاون خود، «کاملا هریس» حمایت کرد. 
این در حالی است که ظرف ماه‌های گذشته از گوشه و کنار حزب دموکرات درخواست‌هایی شنیده می‌شد مبتنی بر اینکه به علت کهولت سن و بیماری آلزایمر بایدن، بهتر است وی در انتخابات  شرکت نکند؛ ولی هر بار این مسئله به شدت از سوی کاخ سفید رد می‌شد. داستان حضور بایدن در کارزار انتخاباتی تا حدی جدی بود که بایدن در اولین مناظره با ترامپ در تاریخ 7 تیر نیزحاضر شد. در این مناظره بایدن به شدت ناتوان ظاهر شد و صدای او بسیار ضعیف و بی حال بود و در پاسخ دادن تأخیر زیادی داشت. در نهایت، در نظرسنجی‌های پس از مناظره ترامپ با نسبت 70 به 30 از سوی بینندگان برنده اعلام شد. فردای مناظره شورای نویسندگان «نیویورک تایمز» در بیانیه‌ای خواستار کناره‌گیری بایدن شد. به دنبال آن موج درخواست‌ها در داخل حزب افزایش یافت و کار به جایی کشیده شد که «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق و «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا هم از بایدن تقاضای کناره‌گیری کردند. به تدریج مقاومت بایدن کم شد و او حتی در یک سخنرانی در روزهای بعد اعلام کرد، کاملا هریس، معاون وی می‌تواند یک رئیس جمهور باشد؛ ولی در ادامه به دنبال اعلام تیم پزشکی بایدن مبنی بر اینکه او توان اداره کشور را دارد، وی تغییر موضع داد و گفت نه تنها می‌تواند کشور را اداره کند؛ بلکه قادر است جهان را هم مدیریت کند؛ اما در نهایت با فشار همسر و خانواده بایدن، وی حاضر به کناره‌گیری از انتخابات 2024 شد. حال سوال این است که سرنوشت نامزد حزب دموکرات چه خواهد شد؟
 با توجه به زمان باقی مانده تا کنوانسیون حزب دموکرات که در تاریخ 29 تا 31 مرداد برگزار می‌شود و قرار است در آن کاندیدای نهایی حزب دموکرات اعلام شود. دموکرات‌ها حق انتخاب زیادی ندارند و در واقع به احتمال بالای 90 درصد کاملا هریس، معاون بایدن کاندیدای نهایی دموکرات‌ها خواهد بود. انتخاب هریس می‌تواند این فایده را برای حزب داشته باشد که کمک‌های مالی ستاد انتخاباتی بایدن به هریس منتقل می‌شود. در نهایت، انتخاب کاملا هریس حزب دموکرات را از موضع تدافعی در موضع تهاجمی قرار می‌‌‌‌‌‎دهد: مهم‌ترین نکته این است که کاملا هریس با 59 سال حدود 20 سال از بایدن جوان‌تر است. همچنین او می‌تواند به عنوان اولین رئیس جمهور زن آمریکا که رنگین پوست هم هست، و از یک مادر هندی و یک پدر جامائیکایی متولد شده است، انتخاب شود. مادر او یک پزشک جراح بود و بعد از جدایی پدر و مادرش همراه خواهرش با مادرش زندگی می‌کرد. تحصیلات وی در رشته حقوق است. همسر وی یهودی است و در کتاب «حقایق ناگفته» که به قلم هریس درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی آمریکاست، می‌گوید: «من بهترین دوران تحصیلم را در مدارس یهودی گذراندم.» وی چند سال دادستان کالیفرنیا بوده است و در سال ۲۰۱۷ در سمَت سناتور ایالت کالیفرنیا انتخاب شد و از سال 2020 هم معاون جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد. کاملا هریس از نظر دیدگاه حزبی به طیف چپ دموکرات نزدیک است که افرادی، مانند «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» در رأس آنها هستند. اگر هریس به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها به صورت قطعی انتخاب شود، دموکرات‌ها می‌توانند بخشی از نقاط ضعف بایدن را جبران کنند؛ به ویژه در حوزه سیاست خارجی که پاشنه آشیل دولت بایدن است. هریس در تمام دوران عملیات طوفان‌الاقصی و حملات جنایت‌بار صهیونیست‌ها با مردم غزه اظهار همدردی می‌کرد و به صورت مکرر درخواست این را داشت که باید هرچه زودتر آتش‌بس در غزه برقرار شود. هرچند در موضع معاون رئیس جمهور اقدام عملی در این زمینه انجام نداد. هریس همچنین از حامیان توافق هسته‎‎‌ای سال 2015 با ایران بود و اعتقاد داشت این توافق می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را مهار کند. وی حمله پهپادهای آمریکایی به خودروی حامل شهید سلیمانی را در ژانویه 2020 محکوم کرد و از حامیان طرحی ناموفق بود که هدف آن جلوگیری از ارتکاب اقدامات نظامی بیشتر علیه رهبران و اهداف ایرانی بوده است. با توجه به موارد فوق، هریس می‌تواند رابطه سرد بین مسلمانان و اعراب آمریکا را با دموکرات‌ها بهبود ببخشد. در انتخابات سال 2020،  70 درصد مسلمانان و اعراب به بایدن رأی دادند؛ ولی به علت حمایت بایدن از صهیونیست‌ها این عدد در نظرسنجی‌های اخیر به 20 درصد رسیده است و این در ایالت‌های خاکستری که از قضا تعداد مسلمانان آنها هم زیاد است، می‌تواند موجب شکست دموکرات‌ها شود. البته هنوز صحبت کردن درباره شانس پیروزی هریس زود است و باید صبر کنیم ببینیم آیا اصلاً هریس به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها انتخاب می‌شود یا اینکه فرد دیگری این موقعیت را تصاحب می‌کند؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات