صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۵۱۶

نوجوان دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

پایگاه بصیرت / میرسبحان سادات
پیش از هر چیز به دنبال آن هستیم که نوجوان دیجیتال را بشناسیم تا بتوانیم آسیب‌های ناشی از آن را شناسایی کنیم و پس از آن اقدامات لازم را برای کاهش این آسیب‌ها به کار بگیریم. البته باید بدانیم بهترین عملکرد در مقابل آسیب‌ها عملکرد پیشگیرانه است. زندگی ما امروزه دو زیست حقیقی پیدا کرده است؛ یک زیست عادی  و یک زیست مجازی؛ این دو جهان بسیار در هم تنیده شده‌اند، در حالی که تفکیک این دو از یکدیگر کار مشکلی شده است.
نوجوان امروز طی تقسیم‌بندی‌هایی که وجود دارد، به دو نسل زد و آلفا تقسیم می‌شود. نسل زد از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۰ میلادی و نسل آلفا از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۵ را شامل می‌شود و بین هر نسل حدود ۱۵ سال تفاوت وجود دارد.
متوسط استفاده از اینترنت در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود دو ساعت و نیم در جهان است که طبق این میانگین جهانی سنین بین ۱۴ تا ۲۷ سال بیشترین میانگین استفاده از اینترنت را نسبت به بقیه بازه‌ها دارند. نوجوان امروز دنیای بدون اینترنت را درک نکرده است و برایش قابل تصور نیست که اینترنت وجود نداشته باشد. سرعت بالای زندگی، ارتباطات بالا ولی تنها، مصرف‌گرایی، تنوع‌گرایی، صبر پایین و اجتماعی، ولی دوری از اجتماع را می‌توان از ویژگی‌های نوجوان دیجیتال برشمرد.
نوجوان دیجیتال به نسل جوانی اطلاق می‌شود که از سنین پایین با فناوری‌های دیجیتال و اینترنت آشنا شده و در زندگی روزمره خود به طور گسترده‌ای از آنها استفاده می‌کند. نوجوانان دیجیتال به ‌راحتی می‌توانند به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند و به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را جست‌وجو کنند، این نوجوانان معمولاً مهارت‌های بالایی در استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی دارند.
نوجوان دیجیتال به طور فعال در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد و با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار می‌کند. نوجوانان دیجیتال به بازی‌های برخط، تماشای ویدئوها، گوش دادن به موسیقی و دیگر فعالیت‌های سرگرم‌کننده در فضای مجازی علاقه‌مند هستند.
بسیاری از نوجوانان دیجیتال به تولید محتوا، مانند وبلاگ‌نویسی، ویدئوهای یوتیوب یا پست‌های اینستاگرام علاقه دارند و از این طریق خود را ابراز می‌کنند. این نسل معمولاً نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی آگاه‌تر است و از طریق رسانه‌های اجتماعی نظرات خود را بیان می‌کند.
استفاده مداوم از فناوری ممکن است به چالش‌هایی، مانند اضطراب، افسردگی و مشکلات خواب منجر شود و روابط اجتماعی آنها بیشتر از طریق فضای مجازی شکل می‌گیرد تا تعاملات حضوری.
روش‌های یادگیری آنها تغییر کرده و به سمت یادگیری برخط و استفاده از منابع دیجیتال سوق یافته است. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده تأثیر عمیق فناوری بر زندگی نوجوانان امروزی است و می‌تواند چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای آنها ایجاد کند.
بسیار شنیده‌ایم که فرزندی به پدرش بگوید فلان مقدار پول را در زمان کم دو برابر کنیم؛ سرعت امروز فناوری سبب شده است صبر از نوجوان ما گرفته شود. گفتنی است، رفتارهای نابهنجار، خود رأی بودن و اتکای بیش از حد به خود از خصیصه‌های نوجوان دیجیتال امروزی است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات