بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۶۴۱۲۸

روسیه از ترکیه خواست در سیاست‌های غرب مشارکت نکند

وزارت امور خارجه روسیه از دولت ترکیه خواست تا در سیاست‌های غرب در رابطه با اوکراین مشارکت نکند.

به گزارش روز سه شنبه از خبرگزاری "ایزویستیا"، میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با تانجو بیلگیچ سفیر ترکیه در مسکو از وی درخواست کرد تا در سیاست های غرب در رابطه با مسایل اوکراین مشارکت نکند.

گالوزین در این دیدار ضمن یادآوری غیرقابل قبول بودن کمک های مالی و ارسال تجهیزات نظامی کشورهای غربی به اوکراین، تاکید کرد این گونه کمک ها و حمایت ها فقط باعث تشدید درگیری ها می شود.

میخائیل گالوزین در ادامه این دیدار اقدامات و تحرکات اوکراین در منطقه کورسک را نیز محکوم و خاطرنشان کرد که در چنین شرایطی هیچ جایی برای مذاکره با طرف مقابل وجود ندارد.

وی در رابطه با موضع روسیه در قبال کنفرانس درباره اوکراین در شهر بورگن استوک سوییس که با هدف «تجمیع یک ائتلاف ضد روسی» برگزار شده است، تصریح کرد چنین اقداماتی از طرف مسکو و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه غیر قابل قبول است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز دیروز (دوشنبه) در بیانیه ای از دولت ترکیه خواسته بود تا از مشارکت در سیاست های مخرب کشورهای "غرب جمعی" خودداری کند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز در اواسط ماه ژوییه میلادی(تیرماه)، اظهار داشت که مناقشه و درگیری ها در اوکراین به دنبال نگرش منفی کشورهای غربی نسبت به روسیه در حال گسترش است.

وی افزود: از همان روزهای نخست و با آغاز درگیری ها در اوکراین، ترکیه موضع صلح طلبانه ای را اتخاذ کرد.

مسکو نیز بارها پیشنهاد خود برای صلح و مذاکره با اوکراین را مطرح کرده است.

پوتین در ۱۴ ژوین (۲۵ خرداد) تاکید کرد که کشورش همیشه به دنبال صلح است و حتی فردا نیز آماده است پشت میز مذاکره بنشیند.

وی خاطرنشان کرد این امر تنها زمانی محقق می شود که اوکراین تمامی نیروهای نظامی خود را از روسیه خارج کند و اهداف خود برای پیوستن به ناتو را رسما کنار بگذارد.

کی یف با بی اعتنایی به پیشنهاد برای صلح و مذاکره حملات گسترده ای علیه روسیه را آغاز کرد و نظامیان اوکراینی در ۶ اوت(۱۶ مرداد) به مواضع روسیه در منطقه کورسک حمله کردند و شرایط در این منطقه به یک وضعیت اضطراری تبدیل شد.

پس از حملات و پیشروی های نیروهای مسلح اوکراین در روسیه، پوتین تاکید کرد هرگز با عامل حمله به غیر نظامیان مذاکره نخواهد کرد. رییس جمهوری روسیه ضمن محکوم کردن این حملات، آن را "اقدام تحریک آمیز بزرگی"خواند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن و در تاریخ پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنج اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: روسیه ، ترکیه ، اوکراین ، بصیرت
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات