صبح صادق >>  تاریخ >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۶۶۴۵۱
نگاهی به استعمارگری اروپایی‎ها در قاره آمریکا

اشغال باربادوس

«باربادوس» کشوری جزیره‌ای است که میان «دریای کارائیب» و «اقیانوس اطلس شمالی» و شمال شرق «ونزوئلا» قرار دارد و پایتخت آن «بریج‌تاون» است. کل کشور باربادوس فقط از یک جزیره تشکیل شده است و این جزیره جزء «جزایر بادپناه» به شمار می‌آید که در «آنتیل کوچک» قرار دارد. باربادوس شرقی‌ترین خشکی در منطقه آنتیل است. سرخ‌پوستان آمریکای مرکزی که به نام «سالادوی ـ بارانکویی» معروفند، از حدود سده‌های چهارم تا هفتم میلادی برای اقامت به باربادوس آمدند. در سده سیزدهم، مردم سرخ‌پوست از قوم کالینگو (کاریب‌های جزیره‌ای) از آمریکای جنوبی به باربادوس آمدند.

باربادوس نخست در اواخر ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی، به دست اسپانیایی‌ها اشغال شد و در سال ۱۵۱۱، بر روی یک نقشه اسپانیایی ظاهر شد. اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها از اواخر سده شانزدهم تا هفدهم، مدتی مدعی تملک این جزیره شدند در این دوره، برخی از مردم سرخ‌پوست «آراواک» ساکن جزیره، به جزایر همسایه گریختند. اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها، مردم بومی کارائیب را از جزیره راندند و این جزیره مدتی بدون سکنه باقی ماند.

در اوایل قرن شانزدهم میلادی بود که انگلیسی‌ها در کارائیب قدم گذاشتند. در سال ۱۶۲۵، گروهی انگلیسی به باربادوس رسیدند و به کشت نیشکر و واردات بردگان آفریقایی رو آوردند و اقتصاد کشاورزی را به اوج رساندند؛ به گونه‌ای که در سال ۱۶۶۳، تعداد ۵۰ هزار برده در این ناحیه وجود داشت.

استعمار بریتانیا طی این مدت به شکل پیوسته ادامه داشت و باربادوس، تنها جزیره کارائیب است که در دوره استعماری میان قدرت‌های گوناگون دست به دست نشد. در سال‌های آغازین استعمار بریتانیا، بیشتر جمعیت این جزیره مردان سفیدپوست و تعداد کمی برده سیاه‌پوست بودند. یکی از چهره‌های اصلی که سرمایه او استعمار و کشاورزی در باربادوس را به پیش برد، تاجر لندنی، «سر ویلیام کورتن» بود. تنباکو، پنبه، زنجبیل و درخت نیل بیشتر به دست کشاورزان سفیدپوست کشت می‌شد تا اینکه در دهه ۱۶۴۰، صنعت نیشکر در جزیره پا گرفت. طی سال‌ها، برده‌های زیادی از آفریقا برای کار به باربادوس آورده شدند. در ۱۶ آوریل ۱۸۱۶، بزرگ‌ترین شورش بردگان در باربادوس رخ داد و رهبری آن را «بوسا» برعهده داشت. در سال ۱۸۳۳، که آزادی بردگان اعلام شد، تعداد بردگان در باربادوس حدود ۸۳ هزار نفر بود.

باربادوس بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲، یعنی فقط به مدت چهار سال، عضو فدراسیون هند غربی بود و سرانجام در سال ۱۹۶۱ خودگردان شد. باربادوس ۳۰ نوامبر سال ۱۹۶۶، از انگلیس استقلال یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات