حجاب و عفاف از آن دست مسایل مهمی است که ارتباط مستقیمی با خانواده و تحکیم بنیان آن دارد مسئلهای که دکتر مطهری آن را چنین عنوان میکند که «مسئله حجاب بهراستی مسئلهای به قدمت طولانی تاریخ بشر است؛ با ابعادی شگرف از وجود و توسعه و شکلهایی مختلف که در آیینهایی گوناگون، به انتخاب زنان و حتی مردان درآمدهاند.» مسئلهای که اگر گذری بر سیر تاریخی آن داشته باشیم در خواهیم یافت این مسئله مهم و انسان ساز تنها به دین اسلام مربوط نمیشود بلکه در ادیان مختلف و پیش از تحریف آنها مسیله مهمی بوده است و استاد مطهری هم در کتابی با همین عنوان ابراز کرده است: «آنچه مسلم است، این است که قبل از اسلام، حجاب در جهان وجود داشته و اسلام مبتکر آن نیست»
باید اذعان داشت که جامعه ایرانی هم چه از عصر بسیار کهن و باستانی خود یعنی پیش از هخامنشیان و چه بعد از آن تا به امروز جامعهای معتقد به پوشش و عفاف بوده است و این پیشینه نشان میدهد حجاب همواره از مسائل اصلی و مهم در همه ادوار تاریخ بشر بوده و جزو سنتها و اعتقادات مهم هم در ایران کهن و هم در ایران اسلامی محسوب میشده است؛ امری که همواره نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده ایرانی داشته و دارد.
نقشههای شوم دشمن برای نابودی حجاب
اما دشمنان این مرز و بوم که پی به اهمیت این مسئله مهم و بنیادی در پیشرفت جامعه ایرانی بردند، تصمیم گرفتند برای نابودی ملتی به بزرگی و پر افتخاری ایران نقشه شوم کشف حجاب را پیش ببرند و برای رسیدن به آن به کمک دست نشانده خود رضاخان پهلوی در سال ۱۳۱۴ حجاب را از سر زنان ایرانی کشیدند. هر چند پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ زنان و مردان ایرانی با انتخاب جمهوری اسلامی دوباره این سنت و فرمان و حکم شرعی اسلام را اجرا نمودند، اما دشمن دست بردار نبود چرا که باید برای نابودی این ملت حجاب را نابود میکرد همانطور که در بسیاری کشورها به این هدف دست پیدا کرد.
برنامهریزیهای اساسی برای نابودی حجاب
دشمن با کمک خودفروختگان داخلی و عوامل دست نشانده با راه اندازی چهارشنبههای سفید و یک روز بدون حجاب و بعد هم باید برنامه ریزی اساسی و ایجاد آشوب در سال ۴۰۱ حجاب را تبدیل به یک چالش کرد تا حتی وقتی قانونی اصلاح شده و در جهت مصالح عمومی کشور قرار است اجرا شود یک سال به طول بیانجامد.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای در این خصوص فرموده اند: «مسئلهی حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما؛ در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت... بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض میکنم... از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلّم شرعی است... این چیزی است که از آن صرفنظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند، متعبّدند، بانوان ما متعبّدند، باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجبالاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند.»
درخواست عمومی برای اجرای قانون حجاب
بعد از آشوبهای ساختگی و از پیش برنامه ریزی شده سال ۴۰۱ مسیله حجاب در کشور با چالشهای بیشماری مواجه شد و عدهای نادانسته و عدهای سازمان دهی شده با برداشتن حجاب در ملا عام سعی در عادی سازی حجاب در کشور کردند تا به قول خودشان چشمها به بی حجابی و بدحجابیهای دختران و زنان سرزمین کهن و اسلامی ایران عادت کند. اما مردم مسلمان و متعهد و معتقد ایران درخواست رسیدگی فوری به این وضعیت را داشتند چرا که بی شک ایرانی مسلمان دست به چنین اقدامی نمیزند مگر تحت تاثیر برخی جوسازیها و هتک حرمتها و خواستار اجرای قانونی برای رعایت شئونات اسلامی و اجرای حکم شرعی حجاب در کشور بودند.
آغاز ماجرای قانون حجاب
از همین رو لایحه پیشنهادی در مورد عفاف و حجاب نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ از سوی قوه قضائیه به دولت سیزدهم ارسال شد، دولت وقت هم بیست و هفتم همان ماه این لایحه را تصویب و با قید دو فوریت برای تصویب و تبدیل به قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
اما نمایندگان مجلس یازدهم دو فوریت این لایحه را رد کردند، اما ۲۳ خرداد همان سال نمایندگان با ۱۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به یک فوریت آن رای مثبت دادند.
پنج روز بعد در تاریخ ۲۸ خرداد ماه کلیات لایحه دولت در کمیسیون قضایی مجلس با اصلاحاتی تصویب شد. دو ماه پس از آن نیز مجلس با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی برای بررسی این لایحه کمیسیون ویژه تشکیل داد، مجلس در ۲۹ شهریور سال ۱۴۰۲ این لایحه را برای اجرای آزمایشی سهساله تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد.
حدود یک ماه بعد شورای نگهبان اعلام کرد که این لایحه دارای ابهاماتی همچون بار مالی است و به همین دلیل آن را به مجلس برگرداند، رفت و برگشت لایحه میان مجلس و شورای نگهبان چندبار انجام شد تا در نهایت اواخر شهریور ۱۴۰۳ شورای نگهبان مصوبه کمیسیون ویژه را تأیید کرد و این لایحه به قانون تبدیل شد و رئیس مجلس هفتم آذر ماه اعلام کرد که ۲۳ آذرماه با پایان یافتن مهلت سه ماهه، قانون عفاف و حجاب را برای اجرا به دولت ابلاغ میکند، اما قانونی ابلاغ نشد و به گفته برخی منابع شورای امنیت ملی جلوی ابلاغ آن را گرفت.
آقای پزشکیان رئیس جمهور ۱۲ آذر ماه اجرای قانون حجاب را به لحاظ اجرایی دارای سوالات و ابهامات زیادی عنوان کرد.
رئیس مجلس ۱۸ آذرماه در خصوص این اظهارنظر آقای پزشکیان عنوان کرد: اخیرا رئیس جمهور و معاون حقوقی ایشان بیان کرده اند که در بخشهایی از قانون ابهام و برای اجرا نکاتی داریم این هم روشن است، این هم مسیر خود را دارد اگر واقعا اشکالی وجود دارد همین قانونی که آن را تصویب کرده، مسیری هم برای اصلاح آن گذاشته است، اگر دولت ایرادی دارد لایحه اصلاحی ارائه کند.
برخی نمایندگان با بیان اینکه تاخیر در اجرای به معنای ترک فعل نیست ابراز کردند: شورای امنیت ملی به این نتیجه رسیده که اجرای این قانون چند ماه به تاخیر بیفتد.
قانون کی اجرا میشود؟
مطابق با اخبار و آنچه نمایندگان و مجریان قانون عنوان کرده اند «قرار است ۲۹ آذر این قانون ابلاغ و اجرا شود»
حال باید منتظر بود که قانونی که در راستای اجرای یک حکم مسلم و شرعی تصویب شده و در حالیکه دشمن هر ثانیه با طرح نقشه جدیدی به دنبال ضربه زدن به کیان این کشور و نابودی عفت و عفاف و پاکدامنی است، چه زمانی اجرا خواهد شد و ابهاماتی که مسئولان آن را بهانهای برای تعویق ابلاغ و اجرا عنوان کرده اند، چیست؟