صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۷۱۳۸۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

افقه: برای حل ناترازی‌های انرژی باید به سراغ سایر مولفه‌ها رفت

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: افزایش مصرف بنزین را نباید فقط به مردم نسبت داد چرا که این مورد وابسته به تولید خودرو‌هایی است که نسبت به تولیدات بین المللی که مصرف سوخت پایینی دارند از استاندار‌های لازم مصرف سوخت بهینه برخوردار نیست.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مرتضی افقه

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت تاملی دارد بر چند و چون افزایش نرخ حامل‌های انرژی به عنوان راهکاری برای کاهش مصرف انرژی از جمله بنزین، وی در این باره معتقد است: در خصوص افزایش نرخ بنزین به عنوان عامل بازدارنده کاهش مصرف بنزین بسیار سخن گفته شده است، اما کاهش مصرف بنزین و رفع ناترازی موجود در حوزه بنزین نیازمند اتخاذ ساز و کار‌هایی است که بسیار متفاوت از گران کردن بنزین است.

وی در این باره افزود: یکی از موضوعات لازم برای این منظور سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های کاهش مصرف بنزین در خودروهاست. راهکار دیگر توسعه شبکه حمل و نقل عمومی است که متاسفانه مورد غفلت جدی قرار گرفته است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: با توجه به اینکه نرخ دستمزد‌ها به میزان نرخ تورم رشد نکرده نمی‌توان انتظار داشت نرخ بنزین در ایران جهانی شود، اما دستمزد‌ها ریالی باقی بماند پس برای اینکه هم موضوع مصرف بنزین حل شود و هم فشار عمده معیشتی و اقتصادی بر مردم تحمیل نشود باید به سراغ استفاده از راهکار‌های اساسی رفت.

مرتضی افقه اقتصاددان گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد بودیم بسیاری از طرفداران بازار آزاد سالهاست دولت‌ها را برای افزایش نرخ بنزین تحت فشار قرار داده‌اند با تاکید بر اینکه نرخ بنزین و سایر حامل‌های انرژی باید به نرخ‌های جهانی نزدیک شود، اما آنها از افزایش دستمزد سخنی به میان نمی‌آورند.

وی در این باره بیان داشت: بنزینی که در کشور تولید می‌شود تولید داخلی است بنابراین هزینه تولید براساس قیمت‌های داخلی است لذا نمی‌شود دو نرخ روی بنزین گذاشت نرخ جهانی و نرخ داخلی.

مرتضی افقه تاکید نمود: برای حل ناترازی‌های انرژی باید به سراغ سایر مولفه‌ها رفت. یعنی باید نظام مدیریتی اقتصاد قوی شود. مدیران قوی به کار گرفته شوند و بروکراسی‌های اداری و اجرایی دست و پاگیر حذف شود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: افزایش مصرف بنزین را نباید فقط به مردم نسبت داد چرا که این مورد وابسته به تولید خودرو‌هایی است که نسبت به تولیدات بین‌المللی که مصرف سوخت پایینی دارند از استاندار‌های لازم مصرف سوخت بهینه برخوردار نیست. 

افقه تاکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ خودرو‌ها نیز باعث شده مردم همچنان از خودرو‌های فرسوده‌ای که سوخت ناقص دارند استفاده کنند در حالی که این خودرو‌ها باید سال‌های گذشته اسقاط می‌شد.

وی افزود: در حالی که سیستم حمل و نقل عمومی به میزان جمعیت کلانشهر‌ها توسعه نیافته مردم ناچارند با خودروی شخصی در سطح شهر تردد داشته باشند ضمن اینکه تمرکز قابل ملاحظه جمعیتی در چند شهر بزرگ منجر به ایجاد ترافیک و مصرف بالای سوخت شده است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: مجموعه عوامل بیان شده زمینه ساز افزایش مصرف بنزین و ایجاد ناترازی شده است. اگر این مسائل با همت دولت برطرف شود ضمن اینکه موانع لازم در برابر قاچاق بنزین براساس آنچه رئیس‌جمهور صریحا اعلام کردند که روزانه بیست میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود گذاشته شود و با قاچاقچیان برخورد شود قطعا در مصرف صرفه‌جویی می‌شود.

مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه اهواز در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: مسئولین نباید به توصیه‌های غیر عملی اقتصاد خوانده‌های اقتصاد نفهمیده توجه کنند چرا که افزایش هزینه‌های مردم با بالا بردن نرخ سوخت منجر به اعتراض مردم و فشار معیشتی و اقتصادی به جامعه می‌شود لذا نباید به دنبال ایجاد چالش‌های دیگری باشیم بلکه با عمل به راهکار‌های درست باید همزمان مانع ناترازی و عدم فشار اقتصادی به مردم شویم.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات