معاون اسبق وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: منابع یارانهای باید به توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی و مترو اختصاص داده شود، زیرا موجب رشد کشور و اشتغالزایی برای جوانان میشود.
علی اکبر لبافی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد مقاومتی و بازار کار در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با اشاره به این موضوع که تداوم توزیع کالابرگ و تخصیص یارانه نقدی به هفت دهک جامعه در شرایطی که نیازمند توسعه تولید و ایجاد درآمد برای مردم از طریق کار و اشتغال هستیم مطلوب نیست، گفت: حمایت از اقشار ضعیف جامعه وظیفه همه دولتها در جهان امروزی است، اما این موضوع مغایر با اعطای کالابرگ و تخصیص یارانه نقدی به چندین دهک جامعه است در حالی که بهتر و مطلوبتر آن است که مردم وارد عرصه اقتصادی کار و تولید شوند و چرخهای تولید را به حرکت دربیاورند.
وی در این باره خاطر نشان کرد و گفت: ارقامی که به عنوان یارانه نقدی یا به عنوان کالابرگ به مردم داده میشود کف اعداد حمایتی است، یعنی رقمی نیست که خانواده بتواند بخشی از نیازهای اصلی خود را با آن تامین کند، بنابراین یارانههایی که به عنوان کمک معیشتی به مردم داده میشود، نمیتواند معیشت مردم را بهبود دهد، بلکه منابع مالی را هدر میدهد.
لبافی معتقد است: کارشناسان حامی توسعه و تولید مخالف رویه حمایتی یارانهای شکل گرفته در کشور هستند. رویهای اشتباه که هیچ دولتی تاکنون قدرت عبور از آن را برای توسعه اقتصاد و جهش تولید نداشته است.
وی افزود: وقتی یارانهای که به عنوان حمایت معیشتی داده میشود قادر به تأمین دو کیلو گوشت برای یک خانواده سه نفره نیست، این مدل یارانه دادن چه توجیهی دارد در جایی که منابع مالی یارانه باید به تولید و کسب و کارهای کوچک و متوسط و رونق دادن بنگاههای تولیدی تزریق شود تا موجب درآمدزایی برای فرزندان ایران زمین شود تا زندگی و کسب درآمد خانوارها آبرومندانه باشد.
معاون اسبق وزارت کار خاطر نشان کرد: روشهای پرداخت در قالب یارانه و کالابرگ راحتترین روشها برای دولتهاست در حالی که دولت باید ساز و کار توانمندسازی مردم را از طریق ایجاد کسب و کارهای خرد و متوسط انجام دهد و برای خانوارها از طریق اشتغال درآمد ایجاد کند.
لبافی در این باره توضیح داد و گفت: دولتها به واسطه درآمدهای مالیاتی و عوارض یا خام فروشی نفت و... راحتترین راه حمایت از مردم در قالب پرداخت یارانه را دنبال میکنند در حالی که این راهکار هیچگاه به نفع مردم و اقتصاد کشور تمام نمیشود و نمیتواند دورنمای درآمدزایی توسعهای و تأمینکننده رفاه پایدار برای مردم باشد.
کارشناس و تحلیلگر اقتصاد مقاومتی افزود: منابع یارانهها اگر صرف زیر ساختها و کسب و کارهای خرد و متوسط میشد، امروز اقتصاد و رفاه خانوارها دچار مشکلات عدیدهای نبود. متأسفانه حتی در حوزه وسایل نقلیه عمومی یا زیر ساختها و جادهها مشکل داریم و در بحث تعمیرات جادهها با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم میکنیم.
این کارشناس اقتصاد مقاومتی معتقد است: منابع یارانهای باید به توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و مترو اختصاص داده شود، زیرا موجب رشد کشور و اشتغالزایی برای جوانان میشود، اما دولتها نه تنها خود در این حوزهها سرمایهگذاری نکردند، بلکه موانعی برای سرمایه گذاری خارجی به واسطه تحریمها نیز وجود دارد. دولتها راه توزیع منابع مالی داخلی به این بخش را بستهاند و یارانهها را صرف مسائلی میکنند که درآمد پایدار و رفاه اقتصادی ایجاد نمیکند.
لبافی تاکید کرد: مسئولین سهلترین راه یعنی توزیع منابع مادی آن هم به صورت نظارت نشده را در پیش گرفتهاند که قابل اندازه گیری نیست. بدین معنا که گروههایی از یارانه استفاده میکنند که نباید استفاده کنند و گروههایی که باید استفاده کنند یا کم بهره میبرند یا از لیست خط خوردهاند.
وی بیان داشت: وضعیت بهم ریخته امروز جامعه در خصوص توزیع یارنهها آینده مطلوبی در پیش رو ندارد، زیرا این منابع باید صرف اشتغالزایی شود تا چرخه درآمدی ادامه بیابد.