گزارشی از جشنواره کن ۲۰۲۵ و حضور فیلمسازان ایرانی در آن
واقعیت این است که اگر مسیر جشنواره کن و دیگر رویدادهای مشابه همچنان با معیارهای سیاسی و جهتدار ادامه یابد، آنچه از سینمای ایران به جهان معرفی میشود، تصویری تحریفشده، تقلیلیافته و غیرواقعی خواهد بود. این روند نهتنها به اعتبار سینمای ملی لطمه میزند، بلکه باعث میشود فیلمسازان ایرانی برای دیده شدن، به جای تکیه بر هنر و روایتپردازی، به سوی شعارزدگی و نمایشهای کلیشهای سوق پیدا کنند.
نگاهی به «صد دام»، ساخته پدرام پورامیری
«صددام» نه اثری طنزآلود است و نه سیاسی. آنچه میبینیم، تجربهای شکستخورده در استفاده از قالب کمدی برای مواجهه با تاریخ است؛ فیلمی که با سطحینگری، تحریف و شوخیهای سطح پایین، یکی از تراژیکترین فصلهای تاریخ معاصر ایران را به یک داستان کودکانه تنزل میدهد
امروز، یادآور یکی از خونینترین روزهای تاریخ معاصر ایران است؛ روزی که مردم معترض و بیخبر از اعلام حکومت نظامی، به خیابان آمدند و با خشونت نیروهای نظامی و سلاحهای جنگی مواجه شدند. اسناد و شهادتهای متعدد نشان میدهد تعداد کشتهشدگان این روز فراتر از آمار رسمی اعلام شده بود و تراژدی آن تصویری از مقاومت و فداکاری مردم در مسیر تغییر تاریخ ایران ارائه میدهد.
سید عمار حکیم با بیان این که وحدت، تنها راه مقابله با چالشهایی است که موجودیت ما را هدف قرار داده است، گفت: تسلیم شدن در برابر اسرائیل موجب خواهد شد که یکی پس از دیگری با شکست رو به روشویم.
نگاهی به فیلمی با محوریت شهید صیاد شیرازی
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد فیلم «صیاد»، استفاده از صدای بازسازیشده شهید سپهبد علی صیاد شیرازی با کمک فناوری هوش مصنوعی است. در این پروژه، برای نخستین بار در سینمای ایران، صدای واقعی یک شهید با استفاده از نمونههای صوتی تاریخی، الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین و پردازش صوتی بازتولید شده است.
امام حسن عسکری(ع) :«هرگاه گناهان دوستان ما زیاد شود، خداوند آنها را به فقر گرفتار میکند و گاهی از بسیاری از گناهان آنان در میگذرد. همچنان که پیش خود گفتهای، فقر با ما بهتر از توانگری با دیگران است.
لیلة المبیت به شبی تاریخی در اول ربیع الاول گفته می شود که حضرت علی (ع) با فداکاری بیمانند خود، در بستر پیامبر (ص) خوابید تا ایشان بتوانند از توطئه قتل مشرکان مکه جان سالم به در برده ببرد.
به مناسبت ۳۰ مرداد روزِ مسجد
نگاهی به فصل هفتم مجموعه پایتخت
سکانس درگیری بهتاش با نقی در کمپر که برخی آن را مقابلهای با فیلم «برادران لیلا» میدانند علاوه بر اجرای دقیق و تکان دهنده، به طور غیرمستقیم و با زبان درام و نمایش، اهمیت و احترام بزرگتر و به اصطلاح خود پایتختیها، «هِدِ فامیل» را منتقل کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به آمارهایی که نشاندهنده کاهش اعتماد به رسانههای داخلی و افزایش نفوذ اینترنت است، گفت: برای بازگرداندن مرجعیت رسانههای داخلی، نظام حکمرانی رسانهای باید با اقتضائات روز همگام شود. روایت اول، خبر بهموقع و اعتمادسازی از طریق حرفهایگری و جذابیت در روایت، از الزامات این مسیر است.