صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 24 آذر 94 شماره 4254

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من تأکید می‌کنم، اصرار می‌کنم، از همه ملت ایران درخواست می‌کنم، بروید به سمت مصرف تولیدات داخلی (92/2/7)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
سرشاخه‌های شیعه در دنیا را دریابیم
نیجریه از شنبه‌شب هفته جاری برای شیعیان این کشور ملتهب شده است. ارتش نیجریه به جای مبارزه با گروهک تروریستی «بوکوحرام» به سراغ شیعیان و رهبرشان، شیخ‌ابراهیم زاکزاکی رفته است. ارتش نیجریه مدعی شده است، طرفداران شیخ‌زاکزاکی سد راه کاروانی از خودروها شده‌اند که رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در آن حضور داشته است. در محاصره ارتش صدها نفر کشته و مجروح شده‌اند که در بین آنها، نام فرزندان شیخ و معاون و سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز دیده می‌شود؛ از وضعیت خود شیخ‌زاکزاکی خبر موثقی در دست نیست. زاکزاکی از علاقه‌مندان امام و انقلاب اسلامی و مروّجان شیعه در آفریقاست که در طول این سال‌ها توانسته است، جمعیت شیعه را با جدال احسن و موعظه اقناعی کما و کیفا با رشد خیره‌کننده‌ای مواجه کند.  
رشد فرهنگ شیعه با نگاه انقلاب اسلامی و امام(ره) در جهان امروز به دغدغه مشترک مثلث شومی از دشمنان، یعنی غربی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع عربی، به‌ویژه وهابیت تبدیل شده است و آنها را با چالش جدی مواجه و دچار نوعی نگرانی مفرط یا وحشت کرده است. این روند به همت رهبران دلسوز جنبش‌های شیعی در سراسر جهان از شیخ‌نمر عربستان تا شیخ‌علی سلمان در بحرین، طالع باقرزاده در جمهوری آذربایجان و تا محاصره و حمله وحشیانه ارتش نیجریه به حسینیه شیخ زاکزاکی افزون بر اینکه اوج مظلومیت شیعه در دنیای مدعی آزادی بیان را نشان می‌دهد، بیان‌کننده سردرگمی دشمنان در مقابله با قدرت استدلال شیعه و رویکرد آزادانه مردم در اقصی نقاط عالم به آیین ناب اسلامی است؛ اما هر قدر که آنها در پروژه ایران‌هراسی و ضدشیعی گام برداشته‌اند، بر تعداد شیعیان افزوده شده است؛ همان‌گونه که این روزها «خمینیون» نیجریه به چالشی جدید برای صهیونیسم و وهابیت تبدیل شده‌اند. به‌راستی، امروز که نظام سلطه با ایادی منطقه‌ای‌اش به موازات ترویج اسلام سنی آمریکایی و شیعه لندنی از طریق حمایت میدانی در سوریه و عراق تا تریبون دادن در شبکه‌های رسانه‌ای غربی و عربی به امثال اللهیاری‌ها و یاسر الحبیب‌ها و شیرازی‌ها، زدن سرشاخه‌های شیعه در دنیا را در دستور کار خود قرار داده است، ما چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ وظیفه دولت و ملت ما در برابر بغض دشمنان نسبت به دوستان و برادران ما چگونه باید باشد؟

ترجمه
تلاش‌ ایران برای احیای درآمدهای نفتی خود
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «العربیه انگلیسی» 15 دسامبر 2015 (۲۴ آذر) در مقاله‌ای به تلاش‌های ایران برای کسب سهم خود در بازار نفت پرداخت و نوشت: «اقتصاد ایران وابسته به نفت است، اما تحریم‌های بین‌المللی نه‌تنها اقتصاد این کشور را فلج کرده است، بلکه به توانایی تولید آن نیز آسیب زده است. میزان استخراج نفت ایران از حدود چهار میلیون بشکه در روز در سال 2012، به دلیل تحریم‌ها به حدود ۷/۲ میلیارد بشکه در روز رسیده است. تأثیر اقتصادی این مسئله با توقیف حساب‌های بانکی ایران در خارج و خروج سرمایه‌گذاران همراه بوده است. حتی امروز اگر ایران به تولید قبلی خود، یعنی چهار میلیون بشکه در روز هم برسد، همچنان به دلیل پایین بودن قیمت نفت وضعیت درآمدی خوبی نخواهد داشت.
در ادامه مقاله آمده است: «ایران همچنان راه درازی برای تبدیل شدن به بازیگری مهم در بخش انرژی در پیش دارد. وزیر نفت ایران برای جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی تلاش می‌کند؛ اما سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مستلزم اصلاحات سریع در قوانین و مقررات است.»
در پایان مقاله آمده است: «زیرساخت‌های تولید انرژی ایران به نوسازی نیاز جدی دارند. برخی کارشناسان می‌گویند، صنعت معدن ایران می‌تواند حتی از صنعت خام ایران درآمد بیشتری داشته باشد، به ویژه در این مقطع که بازار نفت اشباع شده و نبردی جدی با تولیدکنندگان نفت شل آمریکایی در جریان است. وزرای نفت اوپک ۴ دسامبر پس از هفت ساعت بحث پشت درهای بسته، به نتیجه مشخص و جامعی نرسیدند. به نوعی می‌توان گفت، تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه بر گفت‌وگوهای اوپک سایه افکنده است.
گفتنی است، این تحلیل‌ها در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های توانمند داخلی در دوران تحریم بیش از 350 پروژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ارزش 70 میلیارد دلار را اجرا کرده‌اند.

گزارش روز
همه انسان‌ها برابرند؟

بیش از 300 تن از مردم نیجریه به جرم شیعه بودن به خاک و خون کشیده می‌شوند؛ اما هیچ برجی در جهان به احترام خون این همه انسان خاموش نمی‌شود و هیچ مجسمه‌ای در جهان رنگ همدردی به خود نمی‌گیرد؛ رسانه‌های مختلف جهان از رسانه‌های عربی تا رسانه‌های غربی، هیچ‌کدام تصاویر سیاه‌پوستان نیجریه را تیتر یک نمی‌کنند و نه‌تنها سیاستمداران جهان زبان‌های‌شان برای تسلیت به مردم نیجریه نمی‌چرخد، بلکه رئیسان سازمان‌های مدعی حقوق بشر نیز، مهر سکوت بر دهان‌های‌شان زده‌اند. این سکوت و سکون زمانی دردناک‌تر می‌شود و اوج مظلومیت شیعیان نیجریه و زندانی شدن زاکزاکی را پررنگ‌تر می‌کند که صدای اعتراضی از رئیس دولت بزرگ‌ترین کشور شیعه جهان نیز به گوش نمی‌رسد.
دردهایی که ناخودآگاه ذهن را به مقایسه می‌کشاند و به چند هفته عقب‌تر به انفجار در خیابان‌های پاریس و کشته شدن اروپایی‌ها می‌برد و در ذهن تیترهای مکرر رسانه‌های جهان و گزارش‌های زنده آنها از پاریس را تداعی می‌کند که لحظه به لحظه وضعیت پایتخت فرانسه را مخابره می‌کردند؛ به یادمان می‌آورد که رئیس‌جمهور ایران در کوتاه‌ترین فاصله زمانی ممکن برای سفیدپوستان پیام تسلیت صادر کرد. هنرمندانی را پیش چشمان‌مان قرار می‌دهد که خود را روشنفکر می‌داننـد و دعا برای پاریـس را مکرراً بازنشـر می‌دادنـد و تصاویـر شمع و اشک و دسته‌گل‌ها مقابل سفارت فرانسه را در برابرمان قرار می‌دهد. در میان این قیاس‌ها از خود می‌پرسیم که به‌راستی بشر به کدام‌سو می‌رود؟
آنچه گفته شد، به معنای همدردی نکردن با مردم فرانسه یا زیرسؤال بردن همدردی با اروپاییان نیست؛ چرا که آن واقعه به حقیقت تلخ بود و قطعاً محکوم است؛ اما چرا باید رنگ پوست، بعضی بشرها را بشرتر از بعضی دیگر کند! چرا آنان که با شعار انسانیت با کشتگان پاریس همدردی می‌کردند، وقتی در نیجریه مردم قتل‌عام می‌شوند، انسانیت را به یاد نمی‌آورند؟ و مضحک‌تر آنکه تساوی حقوق همه آدم‌ها از زبان همین افراد شنیده می‌شود که از کنار کشتگان نیجریه بی‌تفاوت می‌گذرند و برای کشتگان فرانسوی گریبان چاک می‌کنند.
 
اخبار
1- بندر بن سلطان: کشتار شیعیان به روش نازی‌ها

  رئیس پیشین سرویس جاسوسی انگلیس با افشای نقش شاهزادگان قطر و عربستان در شکل‌گیری داعش، گفت: بندر بن سلطان تأکید داشت، باید به روش نازی‌ها، شیعیان را قتل‌عام کرد. به گزارش العالم، رئیس سابق سازمان اطلاعات انگلیس(MI6) با افشای گوشه‌ای از چگونگی شکل‌گیری گروهک تکفیری ‌ـ‌ صهیونیستی داعش و نقش رژیم آل‌سعود و قطر در حمایت از آن، گفت: «بندر بن سلطان» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان گفته بود، بلایی که نازی‌ها بر سر یهودیان آوردند، بر سر شیعیان و علوی‌ها خواهد آمد. روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی با استناد به سخنرانی «ریچارد دیرلاو» فاش کرد، عربستان به داعش کمک کرد تا بر شمال عراق تسلط یابد؛ زیرا ریاض این کار را بخشی از «عملیات گسترده قتل‌عام شیعیان و تبدیل زندگی آنها شبیه زندگی یهودیان در سایه نازی‌های آلمان» می‌دانست. دیرلاو هفته گذشته در مؤسسه سلطنتی خدمات انگلیس گفته بود: «بندر بن سلطان پیش از عملیات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در نیویورک به‌طور شفاهی به من گفت: آن روز در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا]، دور نیست که یک میلیارد سنی بر شیعیان تسلط یابند». منظور بندر بن سلطان از این جمله قتل‌عام شیعیان بود.

2- واکنش آملی‌لاریجانی به سخنان هاشمی درباره نظارت بر رهبری
  آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به اینکه «برخی افراد، آرزوها و توقعات غیرقانونی خود را که ربطی به قانون اساسی ندارد، مطرح می‌کنند»، «نظارت مجلس خبرگان بر رهبری» را سخنی نادرست و غیرقانونی اعلام کرد و گفت: در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری نداریم. رئیس قوه قضاییه به مواد 108،107، 109، 110 و 111 قانون اساسی و اصل 5 آن درباره شرایط، صفات و ویژگی‌های رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مطابق قانون اساسی تشخیص دارا بودن شرایط رهبری یا فقدان این شرایط برعهده خبرگان رهبری است و طبیعی است که مقوله تشخیص از نظارت جداست و این دو تلازمی با هم ندارند.

اخبار کوتاه

**  برنامه توسعه سازمان ملل در بخشی از گزارش توسعه انسانی 2015، میزان درآمد سرانه ملی در 187 کشور جهان، از جمله ایران را بررسی کرده است. این گزارش درآمد سرانه ملی ایران براساس شاخص قدرت خرید در سال 2014 را 15 هزار و 440 دلار اعلام کرده است. درآمد سرانه ملی ایران در سال 2013 برابر با 13 هزار و 451 دلار عنوان شده بود. ایران از نظر میزان درآمد سرانه ملی براساس شاخص قدرت خرید در سال 2014، رتبه 74 جهان را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب رتبه ایران پنج پله صعود کرده است.
**  ارتش یمن بامداد روز دوشنبه با شلیک یک موشک توشکای دیگر به محل تجمع نیروهای ائتلاف سعودی در جنوب غرب یمن، حدود 150 نظامی ائتلاف را کشت. شبکه خبری «المسیره» می‌گوید، این موشک به مرکز فرماندهی عملیات ائتلاف سعودی در منطقه «شعب الجن» در «باب‌المندب» شلیک شده و کاملاً به هدف اصابت کرده است. یک منبع نظامی یمنی به المسیره گفته است، شمار کشته‌های ائتلاف سعودی در این حمله 152 نفر است که حداقل 23 سعودی، نُه اماراتی، هفت افسر مغربی و 42 نیروی عضو گروه «بلک واتر» در میان آنان است.
**  دهدشتي، نماینده آبادان در مجلس مدعي شده است، روابط عمومی آقای ترکان، سکه‌هایی به صورت زیرمیزی برای تهیه‌کننده صداوسیما می‌فرستد و وقتی اعتراض می‌کنند، می‌گویند اشتباه من این بود که سکه‌ها کم بود؛ اگر بیشتر می‌فرستادم، اعتراض نمی‌کردند. به گفته دهدشتي، مردم منتظر برخورد با این‌گونه فسادها هستند؛ اما نامبرده صوری، برکنار می‌شود و بلافاصله با حکم جدید به سمت مسئول دفتر دبی سازمان منطقه آزاد اروند می‌رسد و به منطقه محروم دبی تبعید می‌شود.
**  معاون وزارت ورزش و جوانان مدعی شده است، در پژوهش‌های این سازمان، ازدواج در سال ۱۳۸۲ اولویت نخست جوانان بود؛ اما در حال حاضر به چهارمین اولویت تبدیل شده است. یک مقام ارشد وزارت ورزش و جوانان نیز می‌گوید، دلیل اصلی خودداری از ازدواج، مسائل اقتصادی نیست.
**  لاهوتي، عضو فراکسيون رهروان ولايت مجلس شوراي اسلامي درباره رابطه قاليباف با شوراي هماهنگي اصولگرايان گفت: آقاي قاليباف هم يک ضلع از اصول‌گرايي است، بنابراين هرچه جلوتر مي‌رويم، ارتباط آقاي قاليباف با لاريجاني نزديک‌تر مي شود. گفتنی است، اخبار دریافتی نشان می‌دهد، اصولگرایان درآستانه وحدت برای انتخابات قرار دارند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات