صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۷۲۱۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 20 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جهّالِ بعضی از این دولت‌ها نسبت به ملّت ایران و جمهوری اسلامی حرف‌هایی می‌زنند که اینها قابل اعتنا نیست؛ بنای بر جواب دادن به تُرَّهات آنها نیست؛ ما بنای بر نصیحت داریم، ما نصیحت می‌کنیم. این کاری که بعضی از دولت‌های منطقه، امروز دارند انجام می‌دهند در خدمت آمریکا، این به ضرر خود آنها است. (1396/9/15)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
مذاکره برای کسب دستاورد
سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به ایران و دیدار وی با مقامات کشورمان با اظهارنظرها و تحلیل‌های متفاوتی درباره‌ اهداف، دستاوردها و پیامدهای این سفر برای کشورمان مواجه شد. نکته‌ جالب در این زمینه، ذوق‌زدگی برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی از این سفر و تلاش آنها برای بهره‌برداری جریانی از آن بود. به هر حال، درباره‌ این سفر و سفر دیگر مقامات اروپایی به کشورمان، به ویژه با توجه به در پیش بودن احتمال سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران در روزهای آینده، توجه به یک نکته بسیار مهم و اساسی به نظر می‌رسد. در واقع، سفر مقامات اروپایی به ایران در وهله‌ نخست موضوعی است که مورد استقبال قرار می‌گیرد و ایرادی به اصل این سفرها وارد نیست؛ اما در گام بعدی باید به این نکته توجه کرد که دستاورد این سفرها چیست؟ آیا با این سفرها و رایزنی‌ها حداقل می‌توان مطمئن بود که اروپا به تعهداتش در برجام پایبند خواهد بود یا اینکه در برقراری و تقویت مناسبات اقتصادی این کشورها با ایران، گشایش‌هایی حاصل خواهد شد؛ برای نمونه، بانک‌های بزرگ اروپا خواهند توانست با ایران مبادلات بانکی انجام دهند و وضعیت غیرعادی سایه‌افکنده بر روابط مالی‌ـ تجاری ایران و اروپا برداشته خواهد شد؟ مسلم است که چنانچه این سفر و سفرهای احتمالی دیگر مقامات اروپایی به ایران در آینده با چنین هدفی صورت بگیرد و این‌گونه دستاوردهایی برای کشورمان در پی داشته باشد، مطلوب بوده و باید بیش از پیش توسعه یابد؛ اما اگر این قبیل سفرها، دیدارها و مذاکرات، «سفر برای سفر یا مذاکره برای مذاکره» باشد و در پی آن گشایش‌هایی ایجاد نشود یا فراتر از این، تلاش برای کسب امتیاز از ایران و متقاعد کردن کشورمان به تعمیم مدل برجام به دیگر حوزه‌های راهبردی، مانند توانایی موشکی و نفوذ منطقه‌ای یا پیگیری موضوع یک زندانی و... باشد یا اینکه صرفاً برای برخی جریان‌ها در داخل کشور مصرف داخلی داشته باشد، به هیچ‌وجه مطلوب نیست. در واقع، دستگاه دیپلماسی و فعالان اقتصادی کشورمان باید در مناسبات با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها، برای کسب نتایج و دستاوردهای عینی و ملموس، به ویژه در حوزه‌ها‌ی اقتصادی بکوشند و مقتدرانه به آنها گوشزد کنند که تعمیم مدل برجام به دیگر حوزه‌ها امکان‌پذیر نیست.

▼ گزارش روز 
تفاوت در عمل!

نگاه اول؛ زلزله کرمانشاه، آوار شدن خانه‌های مردم و جان باختن صدها نفر از هموطنان‌مان، ورود برخی از مسئولان به مناطق زلزله‌زده با پهن شدن فرش قرمز و به صف شدن مسئولان و بنرهای خوشامدگویی در آن شرایط خاص و بحرانی و حضور عجیب همان مسئولان میان مردم با گارد ویژه و خودرو ضد گلوله در برابر سفر رهبر معظم انقلاب به این مناطق که تصاویر آن سفر و فیلم حضور ایشان و دیدارهای‌شان با مردم به هیچ توضیح اضافه‌ای نیاز ندارد.
نگاه دوم؛ صبح سرد یک روز پاییزی در یکی از خیابان‌های تهران، مراسم تشییع استاد حسان شاعر اهل بیت(ع) در غیبت مسئولان فرهنگی و هنری برگزار می‌شود و در این میان تنها فرزند رهبر معظم انقلاب به نمایندگی از ایشان خود را به این مراسم می‌رساند.
نگاه سوم؛ هفته گذشته تیم ملی وزنه‌برداری ایران برای اولین بار بر سکوی نخست جهان ایستاد و مسئولان هر یک در متن‌ها و پیام‌هایی این پیروزی و قهرمانی را تبریک گفتند؛ اما در میان پیام‌ها و تبریک‌ها، یک پیام تفاوتی بزرگ با بقیه داشت و آن، پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بود. ایشان در حالی که قهرمانی وزنه‌برداران ایرانی را به آنان و مردم تبریک گفته بودند، به یک اتفاق دیگر نیز در پیام‌شان اشاره کرده و نوشته بودند: «از آقای علیرضا کریمی، پهلوان سرافراز کشورمان که نماد عزت ایرانیان شد از صمیم دل قدردانی می‌نمایم»؛ علیرضا کریمی همان کشتی‌گیری است که در مسابقات جام جهانی زیر 23 سال برای رودررو نشدن با نماینده رژیم صهیونیستی با وجود پیروزی از دیدار با ورزشکار روس بازنده بیرون آمد؛ اقدامی که دیگر مسئولان در مجلس و دولت و... بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند؛ اما رهبر معظم انقلاب به همین پیام بسنده نکرده و روز گذشته این ورزشکار را به حضور پذیرفتند و علیرضا کریمی را چون پوریای ولی دانستند.
این سه از هزاران نمونه از دقت نظر و رویکرد حکیمانه و در تراز رهبری انقلاب اسلامی است که جز این نیز از ایشان انتظار نمی‌رود؛ اما سؤال اینجاست که چرا برخی از مسئولان در عمل این همه متفاوت از تراز انقلاب اسلامی، سلوک بنیانگذار نظام اسلامی(ره) و رهبری معظم انقلاب رفتار می‌کنند؟!

▼ خبر  ویژه
بر حریری در عربستان چه گذشت؟
یک منبع درباره استعفای ناگهانی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض گفت: زمانی‌ که سعد حریری به عربستان سعودی رفت، بسیار متعجب شد. او تصور می‌کرد برای گفت‌وگو درباره پروژه‌های اقتصادی سفر می‌کند؛ ولی در عوض با فهرستی از تحریم‌های اقتصادی و مالی روبه‌رو شد که سعودی‌ها علیه لبنان وضع کرده بودند. وی افزود: ریاض سعد حریری را تهدید کرد که بیش از ۱۶۰ هزار شهروند لبنانی را که در کشور‌های عربی خلیج‌‌فارس کار می‌کنند، اخراج می‌کند و همچنین به سرمایه‌گذاران عربستانی برای خروج سرمایه‌های‌شان از لبنان فشار می‌آورد. نخست‌وزیر لبنان که خود را در موقعیتی فاجعه‌بار برای اقتصاد لبنان دید، وادار شد بیانیه استعفای خود را به شیوه‌ای بنویسد که عربستان را راضی می‌کند. این منبع نزدیک به نخست‌وزیر لبنان در ادامه افزود: حریری زندانی نبود، ولی سعودی‌ها به او گفته بودند در صورت بازگشت به لبنان، دولت او را یک دولت متخاصم می‌دانند و لبنان را، مانند قطر مجازات خواهند کرد. منبع مذکور در ادامه گفت: با این حال محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی به حریری متعهد نیست؛ او یک شاهزاده کاملاً عجول است که اقداماتش بدون تدبیر و درایت است.

▼ اخبار
1ـ درآمد خودرویی دولت دوازدهم در بودجه ۹۷

در حالی دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ درآمد دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی از محل مالیات واردات خودرو به کشور را در نظر گرفته است که این رقم در مقایسه با درآمدهای مالیاتی امسال کاهش 6/31 درصدی را نشان می‌دهد؛ چون در سال ۱۳۹۶ درآمد مالیاتی سه هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان مصوب شده بود. بررسی آمار بانک مرکزی در شش ماه سال‌ جاری نشان می‌دهد، از درآمد مالیاتی مصوب یک هزار و ۶۴۰ میلیارد تومانی تنها ۱۳۰ میلیارد تومان به دست آورده است. همچنین پیش‌بینی دولت درباره میزان درآمد از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو در سال ۱۳۹۷ مبلغ یک هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از آنجا که رقم مصوب مالیات شماره‌گذاری در بودجه سال‌ جاری یک هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان است، بنابراین دولت در این بخش افزایش 6/50  درصدی را برای خود در نظر گرفته است.
 
2ـ پیشنهادهای حیرت‌آور سعودی‌ها به صهیونیست‌ها
روزنامه «الشرق» مصر اسنادی را فاش کرده است که براساس آن در تاریخ 27 دسامبر 1966 رژیم سعودی به صراحت از رژیم صهیونیستی خواسته است تا سینا را اشغال کند و این مربوط به دوره تنش بین قاهره و ریاض است. عجیب‌تر اینکه عربستان برای تقویت ارکان رژیم صهیونیستی تلاش کرده و حمله به سوریه و جداسازی بخشی از آن (جولان) را پیشنهاد کرده است. عربستان همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته است غزه و کرانه باختری را تحت سیطره خود بگیرد تا به این ترتیب راه هرگونه تحرکات فلسطینیان یا تلاش‌های هر کشور عربی برای آزادسازی فلسطین بسته شود که در آن صورت حق بازگشت آوارگان فلسطینی و قضایای حل‌وفصل نهایی نیز حذف می‌شود. طبق این اسناد، رژیم صهیونیستی به دقت برای دوره عادی‌سازی روابط طرح‌ریزی کرده است و موساد کمک‌های اطلاعاتی محرمانه به دستگاه اطلاعات عربستان ارائه داده که این کمک‌ها از سال 2012 افزایش یافته است.

3ـ دولت‌های عربی دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس با طرح ادعاهای واهی علیه کشورمان، گفت: «امروزه دولت‌های عربی دیگر اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را دشمن خود نمی‌دانند؛ بلکه ما را متحدی ضروری در برابر ایران می‌بینند. با رئیس‌جمهور مکرون اتفاق نظر داشتیم که باید جلوی تجاوزگری ایران در منطقه گرفته شود.» وی ادامه داد: «ایران همه جا هست؛ در لبنان، سوریه، عراق، یمن و غزه. آنها علناً خواهان نابودی ما هستند. آنها در حال تقویت حضور نیروهای دریایی، هوایی و زمینی خود در سوریه هستند و هدف‌شان هم جنگ با ماست.» اظهارات ضد ایرانی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی نشان‌دهنده عجز و ناتوانی این رژیم است که با فرافکنی می‌کوشند با سیاست ایران‌هراسی به اهداف خود برسند.
     
4ـ تبلیغات طرح تحول سلامت دروغ بود!
فاطمه هاشمی‌رفسنجانی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» در جواب این سؤال که «با اجرای طرح تحول سلامت اعلام شد که مشکلات بیماران خاص برطرف شده، آیا این را قبول دارید؟» گفت: «خیر! همان موقع تبلیغات زیادی را در زمینه طرح تحول سلامت درباره بیماران خاص کردند که آن هم دروغ بود؛ چون تمامی تبلیغاتی که طرح تحول سلامت اعلام می‌کرد متعلق به بیماران خاص است، در سال ۷۶ اتفاق افتاده بود و ارتباطی با طرح تحول نداشت. اتفاقاً در طرح تحول مقداری هم برای بیماران ما مشکلاتی پیش آمد. برای نمونه بیماران تالاسمی که قبلاً همه داروهای‌شان را رایگان می‌گرفتند، اکنون باید برای برخی از داروهای‌شان هزینه پرداخت کنند.»

▼ اخبار کوتاه
رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره آخرین وضعیت واریز سود سال مالی ۱۳۹۵ سهام عدالت گفت: مسیر پرداخت سود به مشمولان در حال طی شدن است. وی در پاسخ به اینکه آیا مبلغ سود مشمولانی که یک میلیون تومان سهام عدالت دارند، همان حدود ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود، گفت: بله، قرار نیست چیزی عوض شود و مصوبات و نفرات معلوم هستند. ما قبلاً این رقم را پیش‌بینی می‌کردیم که در حال حاضر خوشبختانه حدس‌مان محقق شده است.
نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برخی مقامات کشورهای اروپایی در سفر به ایران خواسته‌های نامعقولی دارند. آنها به جای آنکه درباره مناسبات سیاسی و اقتصادی صحبت کنند، در سفرشان به کشور ما مدام درخواست ملاقات با فلان شخص یا زندانی را دارند. اگر قرار است شما مناسبات سیاسی و اقتصادی را تقویت کنید، چرا در امور داخلی ما دخالت می‌کنید؟
براساس جدول ۵ لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد از افزایش ۲۰ درصدی قیمت گازوئیل در سال ۹۷ دیده شده است. گویا افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل در لوایح بودجه سال‌های اخیر براساس حکم برنامه پنج ساله ششم آورده شده؛ اما طی این مدت قیمت گازوئیل بدون تغییر مانده است.
«هانس گئورگ ماسن» رئیس دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان که سازمان اطلاعاتی این کشور محسوب می‌شود، گفت: جوانان بنیادگرای اروپایی در حال تشکیل حلقه‌های کوچک خرابکاری‌اند و نیروهای داعش هم با شکست این گروه در خاورمیانه در حال کوچ به سمت قاره سبز هستند که این می‌تواند برای اروپا پیامدهای نگران‌کننده‌‌‌ای داشته باشد.
کمال‌وندي، معاون حقوقي و امور بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي تأکيد کرد: وزير خارجه انگليس در ديدار با آقاي صالحي اين پيام را دريافت کرد که نمي‌شود برجام را بدون بهره‌مندي ايران از منافع آن ادامه داد و قرار است اين پيام را به آمريکايي‌ها ابلاغ کند.
عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: روند انحراف از بودجه در دولت یازدهم و دوازدهم ثابت بوده است و در مقایسه با دولت نهم و دهم در بخشی از بندها کاهش و در بخشی از بندها افزایش یافته است.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با انتقاد از محقق نشدن شعارهای انتخاباتی روحانی گفت: هنوز بسیاری از شعارهای روحانی عملی نشده و رکود و بیکاری همچنان در جامعه بیداد می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات