فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۸۸
وحید جلیلی

جوسازی های روشنفکری از جنس لباس پادشاه است / نیاز به هم افزایی فرهنگی داریم

برخی از فعالان فرهنگی را اگر بگذارید می‌توانند ۲۴ ساعته درباره نقد اصولگرایی و بحث تهاجم فرهنگی و غرب زدگی صحبت کنند، اما نام سه شاعر از شعرای جبهه انقلاب را نمی دانند و یا وقت این که فیلم‌های انقلابی را دنبال کنند، ندارند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی

وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، با حضور در جمع اعضای دفاتر انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، با تأکید بر اهمیت شناسایی ظرفیت‌ها و داشته‌هایمان در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف نظیر شعر، سینما، تئاتر و دیگر هنرها اظهار داشت: برخی از فعالان فرهنگی را اگر بگذارید می‌توانند ۲۴ ساعته درباره نقد اصولگرایی و بحث تهاجم فرهنگی و غرب زدگی صحبت کنند، اما نام سه شاعر از شعرای جبهه انقلاب را نمی دانند و یا وقت این که فیلم‌های انقلابی را دنبال کنند، ندارند.

جلیلی با اشاره به تهاجم فرهنگی چند ساله دشمن علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: اگر جنگ نرمی هست و تهاجم فرهنگی در جریان است، ابزار مقابله با آن هم قائدتاً باید فرهنگ باشد و من و شما که مثلاً اسم‌مان فعال فرهنگی است باید نزدیک‌ترین آحاد و اقشار جامعه به مقولات فرهنگی باشیم.

بی تفاوتی به هنر انقلاب بی توجهی به مسیر فروپاشی نظام اسلامی است
وی به سخنی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که «هیچ انقلابی ماندگار نخواهد شد، مگر آن که با هنر آمیخته شود» اظهار داشت: در مقوله آمیختگی هنر و انقلاب در مسیر ماندگاری تفاوتی نمی کند که مبانی و آرمان های آن انقلاب چه باشد؛ بحث آمیختگی انقلاب با هنر، بحث مرگ و زندگی است، یک بحث مستحب نیست، یعنی اگر کسی نسبت به هنر انقلاب اسلامی بی‌اعتنا باشد نسبت به فروپاشی زوال انقلاب اسلامی بی‌اعتنا است.

رهبری بیش از هزار رمان خارجی خوانده است
جلیلی با بیان این که رهبری بحث آمیختگی هنر و انقلاب را از دوران ریاست جمهوری خود در برهه‌های مختلف و به فرم‌های متفاوتی بارها بیان کردند، تصریح کرد: آیت الله خامنه ای، جدا از بحث این که ولی فقیه جامعه است، به اعتراف بسیاری کارشناسی حاذق در عرصه فرهنگ است و خود ایشان گفته که من فقط هزار رمان خارجی خوانده ام، مسئله ای که در میان رهبران جهان شاید بی نظیر باشد و قصه فرهنگ به نظرم از این‌جا در ایران بغرنج‌تر می‌شود که جامعه‌ای که رهبر آن سید علی خامنه‌ای است و وضعیت فرهنگی آن اینگونه باشد.

این فعال فرهنگی گفت: فعالان فرهنگی به جای غر زدن باید به سراغ گنجینه عظیمی که در اختیارشان هست بروند و به عنوان آتش به اختیار از این انبار مهمات نهایت بهره مندی را ببرند.

وی وضعیت امروز را بهترین و بدترین شرایط فرهنگ و هنر دانست و افزود: در طول تاریخ تشیع شما نمی‌توانید مقطعی را پیدا بکنید که تشیع این قدر هنرمند داشته باشد و من نمی‌فهمم این حجم از بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به گنجینه‌های هنری انقلاب اسلامی را از کجا آموختیم؟ بیست سال دیگر اگر این جنگ را ببازیم و این ظرفیت‌ها را از دست بدهیم، ما را لعنت خواهند کرد که شما در بهترین شرایط میدان را واگذار کردید.

جلیلی به شیوه برخورد و رفتار حمایتی پیامبراکرم(ص) در برابر حسان بن ثابت اشاره کرد و افزود: حسان بن ثابت در مقطعی با شعرهایش در خدمت اسلام و مسلمین بود و شما ببینید پیامبر تا چه میزان از لحاظ مادی و معنوی او را مورد حمایت قرار می دهد بدین سبب که سلاح شعر و هنر در دست اوست.

وی با بیان این که وقتی ما به سیره معصومین (ع) نگاه می‌کنیم می‌بینیم که استفاده از ابزارهای هنری برای آن‌ها جدی است، اظهار داشت: هنر جزء جدا ناپذیر انقلاب اسلامی است و این مهم در شعارهای ابتدای انقلاب نیز به وضوح مشهود است و این را در شعارها و سرودهایی که اوایل انقلاب در رسانه پخش می‌شد، می توان دید.

امام خمینی آینده نگری خود را در عرصه فرهنگ می دید
این فعال فرهنگی با اشاره به سخنرانی نیم ساعته امام راحل در بهشت زهرا (س) پس از ورود به کشور در بهمن ماه ۵۷ اظهار داشت: امام در آن سخنرانی مقداری راجع به گذشته و حکومت پهلوی پس از آن نیز قدری راجع به دوران حال کشور صحبت می‌کند و بعد راجع به آینده که می‌خواهند حرف بزند سر فصل آن سینما است و می‌گوید ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالف هستیم، سینما و تلویزیون ابزار تمدن است، این جمله در آن دوران به سبب فساد موجود در سینما عادی نبود و نشان از اهتمام ویژه معمار کبیر انقلاب اسلامی به بحث فرهنگ و تأثیرگذاری آن در شکل گیری انقلاب دارد.

جلیلی با اشاره به حضور نیروهای حزب‌اللهی و وجود پایگاه‌های بسیج و فعالان فرهنگی در هر شهر و روستا اظهار داشت: در کشور سنگر زیاد داریم اما این سنگرها جبهه نیستند، این سنگرها باید به همدیگر متصل شوند، در مقطعی که چهار فیلم به وقت شام، لاتاری، مصادره و انیمیشن فیلشاه که کارهایی قوی و ذیل گفتمان انقلاب اسلامی هستند به روی پرده رفته اند، باید با تمام توان از آن‌ها حمایت کنیم و از مهم‌ترین کارهایی که به نظرم فعالان فرهنگی می‌توانند بکنند این است که بیایند در چنین وضعیت‌هایی عملیات تعریف کنند و هم افزایی داشته باشند.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به کیفیت در تولید آثار هنری جبهه انقلاب تصریح کرد: بعضی وقت‌ها بچه‌ها می‌آیند یک نشریه جلوی من می‌گذارند که آقا ما این نشریه را در دانشگاه منتشر کرده ایم، اما متاٌسفانه همه ضد انقلاب شدند حتی یک نفر هم این مجله را از ما نخرید مجانی هم قبول نمی‌کنند، مجله را که ورق می‌زنی صفحه اول آن عکس آقا را چاپ کرده بودند و مثلاً یک جمله تکراری از آقا. صفحه دوم آن مثلاً یک شعر در وصف حال مثلاً امام زمان (عج) که یک دانشجو سال دوم نوشته. صفحه سوم هم از تحلیل های روز چاپ کرده، برادر من تو خودت قوی‌ترین آثار هنری که بچه‌های انقلاب تولید می‌کنند را حاضر نیستی یک بار ورق بزنی، یک کتاب آن‌ها را بخوانی، یا شعر آن‌ها را زمزمه کنی، یا موسیقی آن را گوش کنی، یا کاریکاتور آن‌ها را ببینی، یا گرافیک آن‌ها را در مثلاً چه می‌دانم سایت خود بزنی، قوی‌ترین کارهای رسانه‌ای و هنری که در جبهه انقلاب انجام می‌شود بایکوت می کنی بعد ملت را متهم کنی که آقا این‌ها بی‌دین شدند.

جلیلی با بیان این که آن دسته از فعالان فرهنگی که به دنبال کار آتش به اختیار هستند می‌توانند حلقه های وصلی در عرصه هنر انقلاب باشند، اظهار داشت: ما امروزه تولیدکننده زیاد داریم، نمی‌خواهم بگویم خیلی وضع ایده‌آل است و ما مثلاً هیچ کار روی زمین مانده و اثر تولید نشده‌ای نداریم، ولی نکته این‌جا است همان چیزهایی که تولید شده مصرف نمی‌شود. چرا؟ چون معرفی، توزیع و تبلیغ نمی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: فرض کنید روی یک میز صد تا نان تازه از تنور در آمده، برشته، خوب باشد کلی آدم گرسنه هم این‌جا باشند و عده ای بگویند من فقط باید خودم نان بپزم. این منطق درستی نیست چون آن موقعی که شما نان پختید کسی نیست نان شما را بخرد، نمی شود که هر کس خودش تولید کرد خودش هم برود توزیع کند. باید تقسیم کار شود. کلی محتوای خوب و تولید شده وجود دارد نه فقط در ایران. من می‌گویم وقتی که این همه محتوا در بخش فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، علمی وجود دارد، باید ابتدا این‌ها را برداریم توزیع کنید.

جلیلی تصریح کرد: توزیع خودش نوعی تولید است یعنی یک ارزش افزوده‌ای در آن ایجاد می‌کنیم. فلان مقاله مثلاً فلان استاد را شما می‌خوانید رفیق شما حوصله ندارد آن مقاله مثلاً پنج صفحه‌ای که شما خواندید را بخواند شما آن را چه کار می‌کنید؟ شما سه تا عکس نوشت از آن در می‌آورید لب کلام او را به یک مخاطب بیش‌تری می‌رسانید. ارزش افزوده ایجاد کنید. برای تبلیغ یک کار خلاقیت داشته باشد به ویژه شما که قشر دانشجو هستید.

بی برنامگی و عدم هم افزایی هر جامعه ای را شکست می دهد
این فعال فرهنگی به سخنی از امام علی(ع) در نهج البلاغه مبنی بر «تکادون ولا تکیدون و تنتقص اطرافکم فلا تمتعضون لا ینام عنکم و انتم فی غفله ساهون غلب والله المتخاذلون» اشاره کرد و افزود: معنای بخش نخست این حدیث این است که دشمن طرح‌های مکارانه دارد ولی شما هیچ‌گونه برنامه جهت خنثی سازی طرح‌های آنان ندارید، دشمن هر روز در حال طرح یک برنامه برای جمهوری اسلامی است یک روز پارچه سر چوب می‌کنند و طبق اسناد خودشان دویست و سی هزار دلار به آن خبرنگار خانم دادند یعنی این رقم تنها به یک خبرنگار داده شده است، پس در برابر طراحی های دشمن ما هم باید طراحی داشته باشیم، مثلاً فیلم به وقت شام که اکران می‌شود هزار تا کانون فرهنگی در کشور هم قسم بشوند که ما می‌خواهیم سقف رکورد مثلاً فروش را بزنیم حتی اگر موفق نشوند. کارشان را بکنند نفس کار خوب و اثرگذار است.

وی با اشاره به بخش دیگری از این خطبه تصریح کرد: کسانی که هم افزایی نکنند شکست خواهند خورد اگر چه رهبرشان امیرالمؤمنان باشد، این عین جمله نهج البلاغه است. «تخاذل» به معنای همدیگر را واگذاشتن، از نیازها و ظرفیت‌های همدیگر مطلع نبودن و با همدیگر الحاق نشدن است.

جلیلی با اشاره به شرایط سخت و مشکلات پیش روی فعالان فرهنگی در مسیر رسیدن به اهداف انقلابی خود، گفت: اگر شرایط کار سهل الوصول بود که دیگر نام آن را جهاد فرهنگی نمی گذاشتند، این سختی ها باید شما را سر شوق بیاورد و اگر در این وانفسای روشنفکری در برابر بدیهیات سیاه تاریخ کسی به شما بگوید که مغز تو را شست و شو داده اند، باید شما را سر شوق بیاورد و مصمم تر شوید؛ چرا که می بینید آن‌ها کاملاً روی حرف باطل خود ایستاده‌اند و پافشاری می کنند.

جوسازی های روشنفکری از جنس لباس پادشاه است
وی جوسازی های روشنفکری را از جنس لباس پادشاه دانست و با بیان این که همیشه یکی باید پیش قدم شود تا این هیمنه را از میان بردارد، اظهار داشت: استاد دانشگاه ما را در روز روشن وسط خیابان شهید می کنند، بعد در دانشکده بغلی استاد دارد سر کلاس می‌گوید که اصولاً در جوامع جهان سوم ما توهم توطئه داریم. پیش چشم خودت آمدند چهار تا دانشمند ما را کشتند. نه شما توهم دارید، اگر من و شما نتوانیم حقایقی به این وضوح را به دانشجوها منتقل کنیم، سبب می شود آمریکا هر کاری بکند درست است جمهوری اسلامی هر کاری بکند غلط است. آقا دیگر بدتر از مثلاً سرنگون کردن هواپیمای مسافربری با سیصد نفر زن و بچه و نوزاد و فلان و این‌ها چه؟ زیباکلام می‌آیند می‌گویند نه ارباب درست عمل کردند آمریکایی‌ها حق داشتند. حق با آن‌ها بوده خوب کاری کردند ما هم بودیم همین کار را می‌کردیم. ذوب در ولایت آمریکا هستند. مثلاً فرانسه تلگرام را ببندد خوب است ایران ببندد بد است. یعنی قضیه به این‌جا رسیده. این اتوپیایی که این‌ها دارند از غرب مطرح می‌کنند چرا می‌توانند این کارها را بکنند؟ چون من و شما ساکت هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار با بیان این که امروزه کشور در هجوم افسرده سازهاست، اظهار داشت: پمپاژ سیاهی و پلشتی های از سوی بسیاری از جمله سلیبریتی‌های سینما، استادهای دانشگاه، آدم‌های سیاسی و امثالهم باید ما را به سمت عرضه داشته ها و رو کردن برگ امیدواری در جامعه رهنمون سازد.

جلیلی با بیان این که توقف در طرح و برنامه هم آفتی است که باید مراقب باشیم دچار آن نشویم، اظهار داشت: یکی از بچه‌های انقلابی یک روز پیش ما آمد و گفت یک سیر مطالعاتی می خواهم با او صحبت کردیم، شش ماه بعد او را دیدم گفتم خب چه خبر؟ چه کار کردی؟ سیر مطالعاتی شما چه شد؟ گفت با دو تا استاد دیگر هم صحبت کنیم ان شاءالله شروع خواهیم کرد، گفتم خیلی خب در این مدت چه خواندی؟ یک نگاه عاقل اندر سفیه به من کرد بله؟ گفتم در این شش ماه چه خواندی؟ یعنی می‌فرمایید این که من بدون این که سیر مشخص شده باشد بروم کتاب بخوانم؟ گفتم داداش تو کتاب بخوان بشو نیستی زور نزن. پنجاه تا تو می‌گویی سیر مطالعاتی در بیاوری که چه؟

جلیلی در پایان سخنانش خطاب به دانشجویان یادآور شد: نگذاریم ثانیه‌ها و دقایق‌مان نگذاریم هدر بشود و وظایف خودمان را بشناسیم و به آن عمل بکنیم چرا خیلی کار داریم البته درست است که نفع این کارها و فعالیت‌ها به انقلاب می‌رسد ولی نفع اصلی آن به تک تک شما می‌رسد یعنی آدمی که در چالش باشد رشد می‌کند. الگوهایی که ما داشتیم همه در مواجه با تهدیدها، توطئه‌ها و تردیدها جهاد کردند و خدا هم آن‌ها را هدایت کرده و رزق لایحتسب داد و مرحله به مرحله این رویش‌ها بالنده‌تر شدند.

گفتنی است دوره‌ی دوم اردوی نخبه‌پروری «فردای انقلاب» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور ۸۰ نفر از اعضای منتخب ۵۰ دفتر این اتحادیه دانشجویی به مدت سه روز(۱۲الی۱۴ اردیبهشت) در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات