صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 11 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هرگونه مذاکره با آمریکاییها منتفی است. ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد، اما باید از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و اقتصاد قطع امید کنید. باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد.(1397/6/7) *** سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب(س)، اسوه صبر و تقوا مبارک باد ***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

رقيب‌هراسي

با نزدیک شدن به انتخابات دوم اسفند ماه، جريان‌هاي سياسي و تيم‌هاي رسانه‌ای آنان رقابت‌هاي سياسي خود را شدت بخشیده‌اند. طبيعي است که هر يک از جريان‌ها براي موفقيت خود در مديريت افکار عمومي و سنگين‌تر کردن سبد رأي خود به تاکتيک‌ها و شگردهاي تبليغاتي خاص خود مجهز شوند که البته اين تاکتيک‌ها مي‌تواند در چارچوب اخلاق و منطق قابل دفاع و گاهی غيرقابل دفاع باشد.
اصلاح‌طلبان اين روزها اوضاع خوبي ندارند و نگراني‌هاي‌شان در زمینه ناکامي در انتخابات افزون شده است؛ از این‌رو با همه توان فعاليت خود را براي موفقيت آغاز کرده‌اند. در اين ميان، يکي از شگردهاي تبليغاتي‌شان در ماه‌هاي اخير «ر‌قيب‌هراسي» است. رسانه‌‌هاي اين جريان مدتی است با انتشار اخباري خاص در تلاشند تا اين‌گونه القا کنند که جرياني تندرو در حال آمادگي براي در اختيار گرفتن کرسی‌های مجلس است.
اين شيوه که مبتنی بر رويکرد نفي رقیب است تا اثبات خود، شيوه‌اي قديمي است که اين جريان در همه ادوار انتخابات از آن بهره جسته است. به واقع، همواره بخشي از آرای سبد رأی اين جريان از طريق رقیب‌هراسی در انتخابات جمع شده و از این شگرد در انتخابات رياست‌جمهوری، انتخابات مجلس و حتي در انتخابات شوراها و مجلس خبرگان رهبري نيز استفاده شده است.
اين روزها سخن به ميدان آمدن تندروها و افراطيون در دستور کار است و پایگاه‌ها و خبرگزاري‌هاي منسوب به اين جريان تیترهای زیر را برجسته کرده‌اند: «ترافيک احمدي‌نژادي‌ها پشت درِ مجلس»، «خطر نفوذ چهره‌هاي سفيد با تفکر احمدي‌نژادي به پارلمان يازدهم»، «سايه دولت سايه بر سر پارلمان دهم»، «تشکيل «گروه فشار» عليه دولت به رياست سعيد جليلي»، «تندروها در مجلس دنبال بلندگو هستند نه حل مشکلات مردم»، «راديکال‌ها خطرناکند، چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا» و... .
ايجاد هراس از بازگشت احمدي‌نژاد، خطر تشکيل مجلسي با محوريت جبهه پايداري، ابراز نگراني از به قدرت رسيدن جوانان مؤمن انقلابي و...، از جمله اهداف اين خط است که این روزها با شدت آن را دنبال می‌کنند.
افکارعمومي ضمن آنکه بايد نسبت به اين شگردها هوشيار باشد و اجازه ندهد تا جريان‌هاي سياسي به شگردهاي جنگ رواني اذهان را مديريت کنند، بايد به اين حقيقت نيز توجه کند که رقابت سياسي‌ای ارزشمند است که در چارچوب رعايت مرزهاي اخلاقي بوده و حاصل آن تحقق رأيي باشد که داراي اعتبار بوده و به واقع رأي حلال باشد.

 

▼ گزارش روز

لغت‌نامه آمریکایی!

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» در پاسخ به پرسشی درباره حمله هوایی ارتش آمریکا به پنج هدف در عراق و سوریه و حمله روز جمعه به پایگاه K-1 در عراق و مواضع حشدالشعبی اذعان کرد، این حمله بنا بر انگیزه‌های ضد ایرانی صورت گرفته است. «مایک پمپئو» در ادامه گفت: «مأموریت ما ادامه پیدا می‌کند تا جمهوری اسلامی ایران را مجبور کنیم مانند یک کشور عادی رفتار کند. ما بعد از خروج از توافق هسته‌ای خواسته‌ها و الزامات‌مان را مطرح کرده و تأکید کردیم آنها به سلاح هسته‌ای دست نخواهند یافت.» سیاست‌ها، سخنان و عملکرد مقامات آمریکایی معنای بسیاری از کلمات را از بین برده و وارونه کرده است. یکی از این کلمات و واژگان‌ها «کشور عادی» است؛ آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر بارها و بارها اعلام کرده‌اند ایران باید به یک کشور عادی تبدیل شود. برای درک معنای عادی بودن در لغت‌نامه کاخ سفید کافی است به منطقه نگاهی بیندازید. عربستان سعودی که با دیکتاتوری محض اداره می‌شود و حتی نام آن وام‌دار خانواده سلطنتی است؛ کشوری که چندین سال است بدون حتی یک دلیل موجه کشور یمن را بدون وقفه بمباران کرده و هزاران انسان را به خاک و خون کشیده است و اجازه رسیدن اقلام دارویی و غذا را به آنها نمی‌دهد! پادشاهی که خبرنگار منتقدش را سلاخی می‌کند، کشور عادی است! حکومتی که با تجهیز و تأمین مالی گروه‌های تروریستی سراسر منطقه را به آتش کشیده است و پشتیبان اصلی تروریسم در غرب آسیاست، رفتار عادی دارد! رژیم صهیونیستی که از اساس یک رژیم نامشروع و اشغالگر است و تنها به پشتوانه نسل‌کشی و جنایت امتداد یافته است، رفتار نرمالی دارد! اما جمهوری اسلامی ایران به منزله دشمن درجه یک تروریسم که نه در شعار، بلکه در عمل ریشه تروریسم را در منطقه خشکانده و بر حل مسائل منطقه بر اساس دموکراسی و نظر ملت‌های منطقه اصرار دارد، نظامی که برآمده از یک انقلاب مردمی است و در مراجعه به آرای عمومی نه تنها از کشورهای منطقه، بلکه از بیشتر کشورهای مدعی دموکراسی نیز جلوتر است، کشور غیر عادی است!

 

▼ خبر ویژه

نباید خودمان را به این چیزها مشغول کنیم!

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، روایتی جدید از واکنش رهبر معظم انقلاب به برخی حوادث سال ۸۸ را منتشر کرده است. در این مطلب به دیدار خانواده «روح‌الامینی» با رهبر حکیم انقلاب اشاره شده و آمده است: «بعد از تسلیت رهبر انقلاب به این خانواده که برای چندمین‌بار صورت می‌گرفت، آنها دو مطلب را به آقا می‌گویند: گلایه از اینکه کار ما خوب دنبال نمی‌شود و با عناصر سطح بالا برخورد نمی‌شود. رهبر انقلاب علاوه بر آنچه قبلاً انجام شده بود، از مسئولین دفترشان می‌خواهند مسئله را پیگیری کنند و اما دومین ناراحتی‌شان را این‌گونه مطرح می‌کنند: عده‌ای اهانت‌هایی به شما روا می‌دارند و این تحملش برای ما سخت است و ما را زجر می‌دهد. آقا متذکر می‌شوند که آدم اگر خودش را به این چیزها مشغول کند، از مبانی و اصول دور می‌شود. ما دنیا را تکان دادیم، انقلاب همان خطی را که شروع کرده، تداوم می‌دهد و هنوز دنیا را تکان می‌دهد. اینکه گفته می‌شود مثلاً مرگ بر فلان، برای ما بد نیست و چیز تازه‌ای هم در انقلاب نیست. منافقین تابلوهایی را علیه امام بر سر چهارراه‌ها نصب می‌کردند. من خدمت امام رسیدم. به امام گفتم بد نیست به‌جای این دروغ‌پردازی‌هایی که درباره‌ شما می‌کنند، بعضی از این شعارهای مرگ بر فلان را برای تعدیل نفس، علیه ما سر دهند. این فحش‌ها برای نفس ما خوب است.»

 

▼ اخبار

1ـ ایرادات جدی به طرح بانکداری

نمایندگان مجلس در نشست علنی 26 آذرماه با 132 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی موافقت کردند. نمایندگان مجلس درحالی به کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی رأی دادند که برخی کارشناسان اقتصادی و بانکی معتقدند این طرح براساس مبانی نظری طراحی نشده و ایرادات اساسی دارد. به‌گفته کارشناسان بانکی، نمایندگان مجلس در بدترین زمان ممکن، کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند که ساختار، اهداف و فرایندهای بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور را دستخوش تغییرات گسترده خواهد کرد. از مهم‌ترین ایرادات وارده به این طرح،‌ تضعیف استقلال بانک مرکزی، ایجاد بانک توسعه و تأثیر آن بر افزایش پایه پولی و تورم، ضعف سیاست‌های پولی و ارزی، تبدیل بانک مرکزی به بانک دولت به‌جای بانک مردم، قوانین دست‌وپاگیر برای سیاست‌گذار پولی و موارد بسیار دیگری است.

2ـ فهم غلط از یک موضوع مهم و راهبردی!

«غلامرضا حیدری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه «آرمان» در پاسخ به این پرسش که «ارزیابی شما از تأثیر پرونده هسته‌ای بر روابط ایران و آمریکا چیست؟» گفت: «فکر می‌کنم روی دادن این تنش، حاصل برخی بی‌تدبیری‌ها بود. در حالی که دنیا از نیروگاه‌های هسته‌ای عبور کرده بود، ما تازه تلاش داشتیم و داریم به سمت تولید برق هسته‌ای گام برمی‌داریم... آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به یک بهانه تبدیل کرده و دروغ گفتند که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است.» حیدری در حالی صنعت هسته‌ای را بی‌حاصل و ناشی از بی‌تدبیری نامیده که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا با ۹۸ رآکتور فعال هسته‌ای در صدر کشورهای جهان است و چین با ۴۶، ژاپن با ۳۸، روسیه با ۳۶، کره جنوبی با ۲۴ و هند با ۲۲ رآکتور در رتبه‌های بعد قرار دارند. کشورهای اروپایی نیز در مجموع ۱۸۳ رآکتور فعال هسته‌ای دارند.

3ـ دولت بايد در مورد شرايط امروز پاسخگو باشد

«عباس عبدی» از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب با بیان اینکه نبايد همه مشكلات را به خروج آمریکا از برجام تقليل داد، گفت: سؤال اين است كه پرداخت پول به مؤسسات اعتباري غیرمجاز چه ارتباطي با برجام دارد؟ سركوب قيمت ارز چه ارتباطي با برجام دارد؟ يا اقدام نكردن سريع درباره قيمت انرژي چه ارتباطي با برجام دارد؟ مواجهه نادرست با نیروهای سیاسی چه ارتباطی با خروج از برجام دارد؟ وی افزود: اگر اين سياست‌ها به درستي انجام و اجرا مي‌شد، اثرات خروج آمريكا از برجام به اين شكل مشهود نبود. برجام و خروج آمريكا از آن، اثرات تسريع‌كننده و تشديدكننده داشت. عبدی اظهار داشت: مسئله اين است كه آمدن ترامپ و خروجش از برجام از دولت رفع مسئوليت نمي‌كند و در نهایت دولت بايد درباره شرايط امروز پاسخگو باشد.

4ـ فرافکنی آمریکایی‌ها توهین به مردم عراق است

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تحولات عراق اظهار داشت: وقاحت اعجاب‌آور مقامات آمریکایی در حدی است که پس از به خاک و خون کشیدن حداقل 25 نفر و تعداد زیادی مجروح از مردم عراق، وارد کردن خسارات مادی و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن کشور اکنون در یک فرافکنی آشکار و سبُک، اعتراض مردم عراق به این اقدامات سبعانه خود را به جمهوری اسلامی ایران منتسب می‌کنند. موسوی ادعای آمریکا را توهین به مردم عراق دانست و افزود: چگونه و بر پایه چه منطقی انتظار دارید ملت عراق در مقابل این همه جنایت سکوت پیشه کند؟! وی خاطرنشان کرد: گویا آمریکایی‌ها از یاد برده‌اند که هنوز از سوی مردم عراق «اشغالگر» شناخته می‌شوند.

 

▼ اخبار کوتاه

امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش با بیان اینکه امروز مشاهده می‌کنیم افسران جوان ما تخصص‌های گوناگونی در سطح مهارت بسیار بالا دارند، عنوان کرد: حفاظت بخشی از مرزهای کشور در غرب، شرق و شمال شرق به عهده ارتش است که بحمدالله خطری نتوانسته مرزها را تهدید کرده و برای کشور مشکل ایجاد کند. وی افزود: برای نمونه چند روز پیش گروهی تروریستی با تعداد زیادی سلاح‌ قصد ورود به کشور و ایجاد آشوب در کرج را داشتند که خوشبختانه با هوشمندی نیروها، امکان ورود نیافتند.

وبگاه «امریکن هرالد تریبیون» نوشت: رزمایش چهار روزه «کمربند امنیت دریایی» بین ایران، چین و روسیه در دریای عمان و اقیانوس هند، در دهه‌های آینده بر خاورمیانه اثرگذار خواهد بود. این رزمایش مشترک که نشان‌دهنده پایان هژمونی و احاطه مطلق آمریکا در خاورمیانه و جهان است، در قلب منطقه تحت تأثیر حضور دریایی آمریکا انجام شد و پیامش این بود که دوره سلطه جهانی آمریکا که خود را پلیس جهان می‌خواند، به پایان رسیده است.

«سعدجواد قندیل» سفیر عراق در ایران گفت: افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و عراق تا مرز ۲۰ میلیارد دلار در دستور کار دو کشور قرار دارد. وی در ادامه اظهار داشت: حجم تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق اکنون سالیانه حدود ۱۲ میلیارد دلار است که در دیدار رئیس‌جمهور ایران اسلامی با نخست‌وزیر عراق مقرر شد این حجم تجاری به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

سخنگوی رسمی گردان‌های حزب‌الله عراق گفت: ایالات متحده آمریکا خود را در یک چالش بزرگ قرار داده و ممکن است به زودی بخش زیادی از اعتبار و جایگاه خود را به عنوان یک کشور بزرگ از دست بدهد. وی در ادامه گفت: ما آماده مقابله‌ایم، اما در انتظار دستورات فرماندهی هستیم و پاسخ ما قاطع و کوبنده خواهد بود.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران صبح امروز به منظور بازدید از مناطق محروم خوزستان وارد ماهشهر شد. طبق برنامه اعلام شده، سردار سلامی در ابتدا از مناطق محروم ماهشهر بازدید و سپس ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های پتروشیمی را بررسی خواهد کرد.

سال گذشته با صرف 4 هزار میلیارد تومان برای واردات گوشت و تزریق ارز 4200 تومانی قیمت گوشت کاهش نیافت و دو برابر شد؛ ولی امسال با رشد تولید دام در استان‌ها قیمت گوشت تقریباً متعادل شده و 40 درصد کاهش یافته است.

براساس بخشنامه بانک مرکزی از سوم خرداد ۹۹ سرویس برخط سامانه «سیاح» راه‌اندازی می‌شود و افتتاح هرگونه حساب در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری منوط به دریافت شماره پیگیری از این سامانه خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات