صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۵۳

خطر ایجاد اسرائیلی دیگر در جنوب یمن

نزدیک شدن تل آویو به شورای انتقالی به واسطه در اختیار داشتن مناطق ژئو استراتژیک در جنوب یمن می تواند زمینه های نقش آفرینی تل آویو را در این ژئوپلیتیک حساس و ویژه فراهم آورد.
پایگاه بصیرت / مصطفی مطهری*
«هانی بن بریک» نایب رئیس هیأت موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن، از جهت گیری حقیقی این شورا (که تحت حمایت امارات می‌باشد) در قبال رژیم صهیونیستی پرده برداشت. «بن بریک» در اظهار نظری بیان کرد که شورای انتقالی، کشور اسرائیل را در کنار کشور فلسطین تایید می‌کند و به رسمیت می‌شناسد؛ وی در ادامه گفت باید این پرونده از سوی طرف اسرائیلی پایان یابد تا از آن سوء استفاده نشود. «بن بریک» با تأیید این ادعای رژیم صهیونیستی که در خاک خود حضور دارد و اشغالگر نیست، تصریح کرد شورای انتقالی هیچ دشمنی با هیچ دولت یا دین یا شخصی در جهان ندارد.

تحلیل و ارزیابی رویداد
۱- این اظهارات بن بریک در شرایطی به انجام رسیده است که روزنامه «اسرائیل هیوم» که نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌باشد در روز‌های گذشته از ارتباط مخفی این رژیم و شورای انتقالی جنوب یمن پرده برداشت. در واقع هدف از افشای روابط میان تل آویو با شورای انتقالی از طریق روزنامه صهیونیستی، پرداختن به موضوعات جدید در روند کنش گری تل آویو در حوزه منطقه‌ای در میان کشور‌های عربی بوده است. آنچه در پشت ماجرای افشای این روابط وجود دارد، مسیری است که از سوی تل آویو مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ به واقع تل آویو با استقبال و حمایت از شکل گیری دولت‌های جدید در جغرافیای اسلامی – عربی از یکسو تلاش دارد تا حامیانی در عرصه منطقه‌ای در محور اسلامی – عربی بیابد و از سوی دیگر با این راهبرد نه تنها درصدد است تا خود را از انزوای ژئوپلیتیکی به طور آشکار خارج سازد، بلکه این شرایط را به تل آویو خواهد داد تا در ذیل کوچک سازی کشور‌های منطقه، روند تضعیف آن‌ها را نیز شکل دهد؛ به علاوه این اینکه راهبرد تجزیه و کوچک سازی این کشورها، موجب خواهد شد تا نگاه‌ها از سمت اقدامات صهیونیست‌ها در سررزمین‌های اشغالی به سمت اتفاقات داخلیِ در حال وقوع در این کشور‌ها سوق پیدا کند.
نکته مهم در این باره این است که با شکل گیری دولت جنوبی در جنوب یمن و به تبع آن داشتن روابط با تل آویو، این فرصت برای تل آویو فراهم خواهد شد تا با مهیاسازی زمینه‌های عادی سازی روابط، از روندی پرده برداری کند که به رسمیت بخشی آن‌ها به عنوان یک دولت – ملت جعلی کمک کند. به عبارت جامع‌تر اینکه رسمیت بخشی به شناسایی یک دولت صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی در کنار فلسطینیان از طریق شورای انتقالی جنوب در قالب فرضی یک کشور، می‌تواند دیگر کشور‌ها را به اتخاذ چنین جهت گیری در قبال صهیونیست‌ها ترغیب کند.  
۲- این اظهارنظر نایب رئیس شورای انتقالی در حالی مطرح شد که بنا به اعلام قبلی شورای انتقالی، این گروه در موضوع فلسطین و طرح دو دولت در این باره، تابع ریاض و ابوظبی است؛ در واقع گفته اخیر بن بریک، راهبرد جدیدی است که از سوی این شورا سیاستگذاری شده است. بطوریکه اولاً با نام بردن از دو کشور سعودی و امارات در این باره، تلاش دارند تا موضوع برقرارسازی روابط با تل آویو را یک ساختارشکنی از سوی آن‌ها معرفی کنند و خود را پیرو آن‌ها در این باره می‌دانند. با این هدف که از شدت مخالفت‌های منطقه‌ای در حوزه عربی بر علیه خود خواهند کاست. دوماً اینکه با انداختن توپ روابط با صهیونیست‌ها به زمین ریاض و ابوظبی، از یکسو تلاش دارد تا نوک تیز پیکان انتقادات را متوجه سعودی و امارات کند و از سوی دیگر می‌خواهند خود را در این باره در پشت این دو کشور پنهان کنند؛ و این بدان معنا خواهد بود که شورای انتقالی علیرغم آنچه به آن عمل می‌کنند از عواقب این اقدام به شدت هراسان است و از این رو برای در امان ماندن از اتفاقات بعدی در این باره تمام سعی خود را بر این موضوع استوار کرده اند که روابط با تل آویو را عملی پیرو سیاست دنبال روی‌های آن از ریاض و ابوظبی در این عرصه به نمایش بگذارند.
۳- شورای انتقالی در ذیل حصول به آنچه با عنوان تشکیل یک دولت جنوبی در یمن به دنبال آن است، قائل به هیچ گونه محدودیتی نیست؛ همانطور که ابوظبی و ریاض، یک ابزار کمکی در این باره به شمار می‌روند، تل آویو هم یک وسیله در جهت تحقق رویای تشکیل دولت جنوب برای شورای انتقالی محسوب می‌شود. با این مفروض بوده است که بن بریک درباره رابطه با رژیم صهیونیستی تأکید کرد که شورای انتقالی با هر کشوری که به استقلال جنوب کمک کند، روابط دیپلماتیک و دوستانه برقرار خواهد کرد. واقعیت این است که تل آویو گزینه مناسبی برای شورای انتقالی در مسیر تشکیل دولت جنوبی خواهد بود؛ چرا که با تشکیل دولت جنوبی، تل آویو نیز با به رسمیت شناختن این دولت می‌تواند وجوه سیاسی - حقوقی را به آن‌ها اعطا کند. با این حال این اتفاق منفعتی دو سویه دارد و دو طرف را منتفع خواهد کرد؛ به واقع اقدام  به شناسایی دولت جنوبی یمن در آینده از جانب صهیونیست‌ها برای تل آویو نیز هم بار سیاسی دارد و هم بار حقوقی؛ بطوریکه آن‌ها را در منطقه به رتبه‌ای از موجودیت سیاسی با کارکرد حقوقی و هویتی خواهد رساند. از سوی دیگر نیز نزدیک شدن تل آویو به شورای انتقالی به واسطه در اختیار داشتن مناطق ژئواستراتژیک در جنوب یمن می‌تواند زمینه‌های نقش آفرینی تل آویو را در این ژئوپلیتیک حساس و ویژه فراهم آورد.
 
سخن پایانی
با توجه به آنچه بیان شد اهداف کلیدی در ذیل این اظهار نظر از سوی «هانی بن بریک» نائب رییس شورای انتقالی عبارتند از عزم جدی این شورا در راستای تشکیل کشور جنوبی ولو به هر قیمتی، نشان دادن ماهیت رفتار و عملکرد تبعیت گرایانه این شورا با ریاض و ابوظبی در قالب پیرو- حامی در راستای سیاست‌های منطقه‌ای و موضوع تجزیه طلبی و تشکیل کشور جنوبی در یمن؛ ارزیابی این اتفاق گویای این موضوع است که شورای انتقالی در کنار روابط با ریاض و ابوظبی و خط‌گیری سیاسی و میدانی از آن‌ها و بخصوص از ابوظبی، درصدد راه اندازی روابط با تل آویو است که می‌توانند منفعتی دوسویه و متقابل برای هر دو داشته باشد. 40
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات