صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار برگزیده
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۴۶

المهره، حیات و ممات سعودی در یمن

عناصر گروهک تروریستی القاعده در شبه‌جزیره عربستان، جهت کمک به ارتش سعودی وارد استان «المَهَره» در شرق یمن شدند. دولت سعودی تمام تلاش خود را می‌کند تا آرایش نیروها در شرق یمن، به‌ویژه المهره را مطابق طرح و برنامه‌های خود بر عهده بگیرد و در این راستا هرگونه کنش گری و فعالیت را سرکوب خواهد کرد.
پایگاه بصیرت / مصطفی مطهری*

المهره، آزمونی مهم برای سعودی در میدان یمن

گزاره خبری
به گزارش خبرگزاری فارس، عناصر گروهک تروریستی القاعده در شبه‌جزیره عربستان، جهت کمک به ارتش سعودی وارد استان «المَهَره» در شرق یمن شدند. مأموریت عناصر القاعده حفظ گذرگاه «شحن» و ممانعت از تسلط قبائل استان المهره به این گذرگاه است.
نکات تحلیلی
۱- این اقدام ریاض جهت انتقال عناصر القاعده به مناطق شرقی یمن، گویای این موضوع است که سعودی در فضای تعارض و تضاد منافع با ابوظبی در یمن، به مرحله‌ای رسیده است که برای حفظ موقعیت خود در برابر امارات، حفظ شرق با تمام مصائب و دشواری‌هایی که دارد را دنبال می‌کند. درواقع سعودی علی‌رغم مخالفت‌های عمومی مردم در استان‌های شرقی مانند المهره، تلاش دارد تا از طریق گروه‌های شبه‌نظامی مانند القاعده، شبکه‌ای از روابط قدرت را با این مفروض که شرق در ید کنترلی ریاض قرار گیرد را در جهت اجرای اهداف و برنامه‌هایش ایجاد کند.
۲- المهره و اشغال آن توسط سعودی که طی سال‌های گذشته انجام گرفته است، می‌تواند مبدائی برای آغاز فعالیت‌های ریاض در عرصه‌های امنیتی – اقتصادی – تجاری، جهت انتقال نفت به شمار آید. ازاین‌رو از نگاه ریاض، المهره به دلیل موقعیت راهبردی در همسایگی با عمان و صرفه‌های اقتصادی در عرصه ترانزیت نفت می‌تواند بر نقش ریاض به‌عنوان یک بازیگر منطقه‌ای در عرصه معادلات منطقه‌ای بیفزاید و قدرت مانور آن را افزایش دهد.
۳- با توجه به اینکه سعودی در میدان‌های مختلف نبرد و رقابت در یمن متحمل شکست‌هایی شده است و این احتمال نیز می‌رود که آینده نیرو‌های وابسته به آن‌ها نیز در این مناطق با شکست مواجه خواهد شد، شرق یمن را محلی برای بازیگری در یمن و ابقا در معادلات یمن محسوب می‌کند. ازاین‌رو تمام تلاش خود را می‌کند تا آرایش نیرو‌ها در شرق یمن، به‌ویژه المهره را مطابق طرح و برنامه‌های خود بر عهده بگیرد و در این راستا هرگونه کنش گری و فعالیت را سرکوب خواهد کرد.
۴- استفاده از شبه‌نظامیان القاعده بجای نیرو‌های دولت مستعفی هادی در المهره، نشان از تغییر راهبرد سعودی در جغرافیای یمن دارد. آنچه دراین‌باره قابل‌توجه است، این‌که ریاض برای جبران شکست‌های خود در نبرد با رزمندگان انصارالله و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های شمال و شکست در جبهه‌های جنوب که ماحصل تعارض منافع آن با ابوظبی بوده است، درصدد استفاده از طرح جایگزین است که نقش القاعده دراین‌باره، نقشی به‌مثابه نقش دولت مستعفی هادی و حزب الاصلاح در مناطق دیگر یمن است. به‌طوری‌که استفاده از عناصر تروریستی برای مقابله با معترضان به حضور سعودی در المهره در این راستا قابل‌تحلیل و ارزیابی است.
۵- سعودی از اواسط سال ۲۰۱۸، یعنی از زمانی که المهره از جنگ و درگیری در یمن به دور بود، وارد المهره شد؛ اگرچه هم‌زمان با نفوذ ریاض به المهره، قبائل این استان همواره در سال‌های گذشته اعترضات و تحصن‌ها و حتی درگیری‌هایی را علیه نیروی نظامی سعودی در این استان تدارک دیده‌اند؛ اما سعودی به انحاء مختلف از طریق سرکوب و یا تفرقه و یا تطمیع توانسته است بر اقدامات قبائل المهره فائق آید و همچنان به اجرای اهداف و برنامه‌های خود در این استان بپردازد.
با ورود به المهره، سعودی نیرو‌های زیادی را در تعدادی از پایگاه‌ها و تأسیسات مهم اقتصادی در این استان مستقر کرد و احداث جاده مواصلاتی این استان به عربستان را آغاز کرد. این سیاست ریاض برای نفوذ در المهره در ماه‌های اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است. به‌طوری‌که طی چند ماه گذشته نظامیان سعودی علاوه بر تسلط بر سواحل المهره برای صادرات نفت، به بهانه مبارزه با قاچاق (به‌ویژه قاچاق سلاح) بر گذرگاه‌های زمینی و دریایی واقع در بین یمن و عمان در المهره سیطره یافته‌اند؛ که بنا به گفته مقامات محلی و اخبار‌های منتشر شده، موضوع قاچاق تنها یک بهانه از سوی سعودی است که به دنبال اشغال گذرگاه‌های یمنی از طریق نیرو‌های نظامی‌اش است. در آخرین اقدام، سعودی‌ها در این راستا تلاش دارند تا با تسلط بر گذرگاه «شحن» و بستن آن که بر کشور عمان مشرف است، تمامی ورود و خروج از این گذرگاه را تحت نظر خود بگیرند و به موازات این امر، بستر‌های تسلط و کنترل کامل المهره را نیز برای خود فراهم سازند. 40
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات