صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۸ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امام حسین(ع) در این ده سال قبل از عاشورا چه می‌کرد. عبادت و تضرّع، توسّل و اعتکاف در حرم پیغمبر و ریاضت معنوی و روحانی، یک طرف قضیه است؛ تلاش آن بزرگوار در نشر علم و معارف و مبارزه با تحریف است. تحریف در آن روز، بزرگ‌ترین بلای معنوی برای اسلام بود که مثل سیلابی از فساد و گنداب، به سمت اذهان جامعه اسلامی سرازیر شده بود. (1375/09/24) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

اصلاح قانون به نفع مردم

انتخابات شوراها از سازوکار متفاوتي از ديگر انتخابات کشور برخوردار است. اولين دوره انتخابات شوراها با روي کار آمدن دولت اصلاحات کليد خورد. اين دولت که توسعه سياسي را اولويت اول کاري خود قرار داده بود، تلاش کرد تا اصول معطل‌مانده در باب شوراها را عملياتي کند و در زمستان سال 1377 بود که اولين انتخابات را برگزار نمود. نظارت بر اين انتخابات متفاوت از ديگر انتخاب‌ها، بر عهده شوراي نگهبان گذاشته نشده است و کميته‌اي متشکل از نمايندگان مجلس، نظارت بر اين انتخابات و تأیید صلاحيت نامزدها را بر عهده داشته و دارد. مکانيزم اجرايي اين انتخابات البته همواره با نقدهاي جدي روبرو بوده است و کارشناسان مختلفي دراین‌باره اظهارنظر کرده‌اند. به‌تازگی مجلس يازدهم و کميسيون شوراهاي آن در صدد تصويب طرحي هستند که روند برگزاري اين انتخابات را تغيير می‌دهد. اين طرح با هدف اصلاح روند بررسي و نظارت انتخابات مطرح گرديده است. طرحی که با انتقاد جریان اصلاح‌طلب روبرو است و آن‌ها معتقدند واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان، موجب انحصارگرايي است.

نکات تحليلي: 1- در نظام اسلامي مشروعيت کارگزاران به آن است که افرادي در رأس قدرت قرار گيرند که از صلاحيت لازم براي تصدي قدرت برخوردار باشند. رأی و خواست و انتخاب مردم نيز بايد به صاحبان صلاحيت تعلق گيرد، وگرنه اعتبار و مشروعيتي نخواهد داشت. در اين الگو شوراي نگهبان وظيفه بررسي صلاحيت‌ها را بر عهده دارد تا صاحبان حداقل صلاحيت براي رقابت تأیید شوند. مردم از ميان صالحين، اصلح را که خود مي‌پسندند انتخاب مي‌کنند. 2- آنچه از عملکرد شوراي نظارت منتخب مجالس گذشته بر انتخابات شوراها پيش روي ماست، کارنامه غيرقابل قبولي است که حاصل آن تعطيلي چندين شوراي شهر در سراسر کشور، به جرم فساد و نفوذ مفسدين در آن است. اين امر به‌خوبی حکايت از آن دارد که مکانيزم موجود براي برگزاري انتخابات، مکانيزمي فشل و پرخطا است که حتماً بايد مورد بازنگری قرار گيرد.

نکته راهبردی: مطابق با قانون اساسي، نظارت بر انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري بر عهده شوراي نگهبان گذاشته شده است. اين واگذاري به‌خوبی صلاحيت شوراي نگهبان را براي نظارت آشکار مي‌سازد. اگر هم در مواردي خطاهايي نيز در عملکرد شوراي نگهبان بوده، بايد آن خطاها مرتفع گردد، نه آنکه جايگاه حقوقي تثبیت شده و مستدل اين شورا مورد هجمه قرار گيرد. ضمن آنکه پس از چهل سال و برگزاري قريب به چهل انتخابات و سازمان‌دهی تشکيلاتي، اين شورا بهترين و توانمندترين مرجع نظارتي در کشور است. بدون شک مجلس در تلاش است تا قانون را به نفع مردم اصلاح کند تا افرادي که از صلاحيت لازم برخوردار نيستند، بر منصب قدرت تکيه نزده و از فسادهاي احتمالي جلوگيري شود. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                                

فرار به جلو!

جریان سیاسی اصلاحات در سال 92 باوجود داشتن دکتر محمدرضا عارف در بین کاندیداهای ریاست جمهوری، او را مجبور به کناره‌گیری کرده و به‌صورت تمام‌قد از دکتر روحانی حمایت کرد. این جریان در سال 96 نیز پشت سر دکتر روحانی ایستاد و برای بار دوم نقشی مهم در رأی آوری وی ایفا کرد؛ اما چرا در اواخر این دولت و با نزدیک شدن به ایام انتخاباتی جدید، این جریان در صدد است تا از روحانی و دولت او فاصله بگیرد و به‌جای آنکه در جایگاه پاسخگو حاضر شود، خود را به‌عنوان منتقد وضع موجود و پرسشگر و مطالبه گر نشان می‌دهد؟

گزاره خبری: 1- «محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات، در ادامه کنش‌های انتخاباتی اردوگاه اصلاح‌طلبان، با انتشار ویدیویی، پس از چند سال و در ایام انتخاباتی مجدداً رخی نشان داد! وی بدون پذیرش هیچ مسئولیتی در قبال تشویق مردم به رأی دادن به دولت کنونی و بدون اشاره به تقصیر اصلاح‌طلبان در مشکلات معیشتی امروز، سعی کرد با کلی‌گویی‌های همیشگی، جریان متبوعش را دغدغه‌مند مردم نشان دهد. خاتمی حدود نه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می‌کند با فاصله گرفتن از دولت و همچنین با تولید سوژه‌های داغ رسانه‌ای و انتخاباتی، از پاسخگویی به عملکرد دولت موردحمایتش فرار کند و زمینه‌سازی برای روی کار آمدن فرد دیگر از طیف خود را رقم بزند. 2- مصطفی فقیهی مدیرمسئول سایت انتخاب در توئیتی نوشت: «روحانی شب عید غدیر، با ‎خاتمی تماس گرفته و ضمن تبریک عید، گلایه می‌کند که اطرافیانت، به دولت تهاجم می‌کنند. خاتمی اما سفره دلش باز شده و نیم ساعت، تندوتیز علیه دولت و اقدامات رئیس‌جمهور سخن می‌کند. مخلص کلام خاتمی این بود «تو هر چه خواستی، بی‌مشورت کردی، دیگر از ما چه می‌خواهی»!

نکته راهبردی: 1- گرچه جریان اصلاحات در تلاش است تا خود را جدا از دولت روحانی نشان دهد؛ اما واقعیت آن است که طی سال‌های اخیر قوه مجریه و مجلس در اختیار این جریان سیاسی قرار داشته است. طی سال‌های اخیر سیاست حاکم بر این دو قوه به‌جای نگاه به درون و توجه به ظرفیت‌های بومی و برقراری روابط حسنه با کشورهای دوست و بی‌طرف، بر مذاکره با غرب استوار بود. اکنون نتیجه این نگاه خوش‌بینانه تنها دستانی خالی است که موجب شده است این جریان برای فرار از مسئولیت و جلب نظر مجدد افکار عمومی در انتخابات پیش رو، خود را در جایگاه مدعی و معترض جا بزند. 2- نیروهای جریان اعتدال و دولت، شباهت قریبی با حلقه یاران موسوی در سال ۸۸ و اعضای ستاد انتخاباتی وی دارد؛ عباس آخوندی، بیژن نامدار زنگنه، اسحاق جهانگیری، علی ربیعی، مجید انصاری، رضا صالحی امیری، معصومه ابتکار، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان و... همه از اعضای برجسته جریان اصلاح‌طلب و حامی میرحسین موسوی هستند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مناصب بالای اجرایی داشته و دارند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه              

پشت پرده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

پایگاه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به توافق امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی نوشت که این توافق شامل همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی و نظامی است که پشت پرده آن با گذشت زمان فاش می‌شود و مشخص می‌شود که این توافق به دنبال ایجاد یک ائتلاف خطرناک جنگی در منطقه است. این گزارش تأکید می‌کند که ائتلاف جنگی مذکور تلاش دارد طرح خاورمیانه جدید که در نتیجه مقاومت حزب‌الله لبنان در جنگ جولای ۲۰۰۶ دفن‌ شد را بار دیگر از طریق عربستان، اسرائیل و امارات احیا کند. به نوشته المیادین، عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و ادامه جنگ فرسایشی عربستان سعودی در یمن نشان‌دهنده آغاز ائتلاف منطقه‌ای اسرائیل، عربستان و امارات با حضور آمریکا است، ائتلافی که با شعار صلح فعالیت می‌کند، اما تنها رویکرد آن به سمت جنگ است.

▼ اخبار

نگرانی رژیم صهیونیستی از دقت و قدرت «سوم خرداد»

روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت در مقاله‌ای با قلم «رون‌بن‌یشای» تحلیلگر نظامی، نوشت: «سامانه‌های موشکی سوم خرداد موازنه بازدارندگی را به سود ایران تغییر می‌دهند.» در این مقاله با اشاره به سفر سردار سرلشکر باقری، رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه، آمده است: «چند ماه پیش رئیس ستاد نیرو‌های ایران از دمشق دیدار کرده و با میزبانش توافقنامه همکاری دفاع هوایی امضا کرد که به موجب آن، ایران، سوریه را به سامانه‌های جدید پدافند هوایی، به‌منظور تقویت ارتش سوریه جهت مقابله با حملات هوایی مجهز می‌کند.» این روزنامه می‌نویسد: «ایرانی‌ها با همین سامانه موشکی سوم خرداد، پهپاد آمریکایی را در سال ۲۰۱۹ سرنگون کردند. مسئله این است که سامانه موشکی مزبور و سامانه‌های دیگری که ایرانی‌ها موفق به ساخت آن شده‌اند، تهدید بزرگی علیه جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های نیروی هوایی اسرائیل به شمار می‌روند، این سامانه‌ها سلاحی منحصربه‌فرد هستند که حتی اگر به لبنان منتقل نشوند و در سوریه مستقر باشند، موازنه بازدارندگی را به سود مقاومت تغییر می‌دهند.»

تخریب خانه رحمت و بازسازی خانه نفاق!

کلنگ تخریب رژیم وهابی سعودی بر بیش از 90 درصد میراث اسلامی در مکه مکرمه و مدینه منوره و نیز سرتاسر شبه‌‌جزیره عربستان زده می‌شود. آل‌سعود این اقدامات شنیعش را «مبارزه با شرک» توصیف می‌کند، درحالی‌که هدف واقعی، از بین بردن هویت‌های اسلامی و پاک کردن تاریخ اسلام از حافظه مسلمانان است تا بستر ترویج ایدئولوژی وهابیت فراهم شود. هرچند رصد تمامی اماکن مقدس تاریخی در مکه و مدینه که کلنگ آل‌سعود بر آن‌ها زده شد، دشوار است ولی می‌توان به مهم‌ترین این اماکن اشاره کرد؛ خانه‌ای در مکه که نبی اکرم(ص) در آن دیده به جهان گشود؛ خانه حضرت خدیجه، همسر پیامبر اکرم(ص)؛ خانه‌ای که حضرت فاطمه(س) در آن متولد شد. خانه حمزه عموی پیامبر؛ خانه «الارقم» که پیامبر گرامی اسلام قبل از فتح مکه به‌طور مخفیانه در آن با اصحاب دیدار می‌کرد؛ قبور شهدای بدر و نیز مکان تاریخی «العریش» که برای پیامبر بنا نهاده شده بود؛ تخریب خانه‌ای که امام حسن و امام حسین(علیهم‌السلام) در آن متولد شدند. تخریب قبرستان «بقیع» که در نزدیکی مسجد و منزل پیامبر(ص) واقع بود. آتش زدن کتابخانه مکه مکرمه که جزو ارزشمندترین کتابخانه‌های جهان و حاوی 60 هزار کتاب کمیاب و حدود 4 هزار نسخه خطی بود که برخی از آن‌ها توسط پیامبر دیکته شده و برخی را خلفا و اصحاب نوشته بودند. تأسف‌بار این است که آل‎‌‌سعود در راستای اهانت به میراث و مقدسات اسلامی، خانه نبی اکرم را پس از تخریب به بازار دام تبدیل کرد ولی به دلیل فوران خشم مردم مکه از این اقدام موهن، این رژیم مجبور شد این مکان را به کتابخانه تبدیل کند. آل‌سعود همچنین خانه حضرت خدیجه (ع) را تخریب و به‌جای آن، توالت‌های عمومی ساخت! با همه این وجود، طبق گزارش روزنامه بریتانیایی «تلگراف»، وزارت جهانگردی عربستان سعودی اعلام کرده است خانه‌ای که «توماس ادوارد لورنس»- افسر اطلاعاتی و مشاور نظامی بریتانیا و معروف به «لورنس عربستان»، هنگام رهبری کارزار نظامی علیه عثمانی‌ها، در آن زندگی می‌کرده است را بازسازی می‌کند تا به یک مقصد جذاب گردشگری تبدیل شود.

این تفکر از داعش خطرناک‌تر است!

«حسن آقامیری» طلبه خلع لباس شده‌ای که در صفحات مجازی مبلغ «اسلام رحمانی» بوده و مروج بخشش و رحمت باری‌تعالی بدون هیچ عذابی است، در سخنرانی ماه محرم خود که به «کلیپ حر» معروف شده، می‌گوید: «حر با همه این کارهایی که کرد، امام حسین(ع) توبه‌اش را پذیرفت؛ اما ما دم از حر می‌زنیم و بازیگر زمان شاه و خواننده آن‌ور آب را دق می‌دهیم. شما بیجا می‌کنید دم از حر می‌زنید». «دکتر رفیعی»، استاد حوزه و دانشگاه در انتقاد از این نوع شیوه مقایسه و خلط مبحث کردن‌ها، می‌گوید: «این دادوفریاد کردن و با خشم حرف زدن خودش با اسلام رحمانی که از آن دم می‌زنید در تناقض است. علاوه بر اینکه کسانی که از آن‌ها دفاع می‌کنید، هیچ‌کدام مثل حر اصلاً توبه نکرده‌اند. در سپاه امام حسین هم برخی بودند که حضرت به آن‌ها امتیاز نداد و از ایشان جدا شدند. این تفکر شما از داعش خطرناک‌تر است.»

▼ اخبار کوتاه

اظهارات «لاوروف» درباره حضور ایران در سوریه/ وزیر خارجه روسیه در سفر به سوریه گفت: «حضور ایران در سوریه به تمایل مسکو مربوط نیست، ‌بلکه به تمایل دولت قانونی سوریه مربوط است. طبیعتاً اختلافاتی در دیدگاه‌ها میان آنکارا، مسکو و تهران وجود دارد که جای نگرانی نیست. در مسیر سوریه بر اساس آنچه میان سران روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه توافق شد، عمل می‌کنیم.» لاوروف همچنین روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سوری خود ابراز امیدواری کرد که توافقنامه تجاری میان روسیه و سوریه در جریان سفر آینده‌اش به دمشق در ماه دسامبر (سه ماه دیگر) به امضا برسد.

پاسخگو باشیم!/ رئیس دستگاه قضا طی اظهاراتی، با انتقاد از مسئولینی که در جایگاه منتقد می‌نشینند و به‌جای پاسخگویی به مردم، خود را منتقد وضع موجود جا می‌زنند، گفت: «ما در دستگاه قضایی صاحب‌خانه‌ایم و قابل‌قبول نیست که با مشکلات این دستگاه همانند مهمان برخورد کنیم یا مثل برخی که سال‌ها در نظام مسئولیت داشتند، بعد از ۴۰ سال ژست منتقد به خود گرفته‌اند. این مجموعه متعلق به همه مسئولان عالی قضایی است و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم، چراکه اکنون ما مصداق آیه شریفه «إِن مَکَّناهُم فِی الأَرض» هستیم.»

قرارداد واگذاری نیشکر هفت‌تپه فسخ می‌شود/ روابط عمومی دیوان محاسبات اعلام کرد: «در راستای دستور رئیس‌کل دیوان محاسبات مبنی بر تفحص از وضعیت بعد از واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه، نتیجه تحقیق و تفحص دیوان محاسبات از شرکت نیشکر هفت‌تپه، فسخ قرارداد واگذاری است.»

هزینه ۵۰ میلیون دلاری جشن خصوصی بن‌سلمان!/ کتاب «نفت و خون: بن‌سلمان بی‌رحم در جستجوی قدرت جهانی» نوشته دو روزنامه‌نگار آمریکایی، جزئیات جشن ۵۰ میلیون دلاری ولیعهد سعودی در ژوئیه ۲۰۱۵ در یک جزیره خصوصی در مالدیو با حضور ۱۵۰ زن مدل را افشا کرد. جزیره، دربست اجاره‌شده و علاوه بر ۵۰ میلیون دلار هزینه اجاره یک‌ماهه، به هر کارگر نیز وعده حقوق(حق‌السکوت) ۵۰۰۰ دلاری داده بودند. پس از درز این خبر به روزنامه‌های داخلی، ولیعهد مجبور شد جزیره را ترک کند.

ناپدید شدن یک ملوان آمریکایی در دریای مکران/ ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد، در پی ناپدید شدن یک ملوان آمریکایی، دو ناو در حال انجام عملیات‌ جستجو و نجات در دریای مُکران هستند. آمریکایی‌ها گفته‌اند هیچ اطلاعی در خصوص وضعیت این نظامی خود در اختیار ندارند و نمی‌توانند درباره زنده بودن و فوت وی نظری بدهند.

احکام سیاسی (سؤال 35): اگر در یک جلسه سیاسی، سخنران به طور علنی غیبت و یا توهین کند، وظیفه مستمعین چیست؟ پاسخ: وظیفه مستمعین رد غیبت، دفاع از حیثیت غیبت شونده و با وجود شرایط امربه‌معروف و نهی از منکر، باید نهی از منکر نماید ولو با ترک نمودن مجلس.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات