صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۹ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یک هدف اصلی و بزرگ برای ائمه، تبیین احکام اسلامی بود. خود همین کار یک ماهیت سیاسی دارد؛ یعنی وقتی که ما می‌دانیم تحریف با تحریک دستگاه سلطنت و خلافت انجام می‌گیرد و قلم به مزد‌ها و مزدور‌های عالم، برای خاطر سلاطین و حکمرانان، تحریف می‌کنند، طبیعی است که اگر کسی علیه آن تحریف‌ها اقدام بکند، یقیناً کاری برخلاف سیاست آن حکام و سلاطین انجام داده. (۱۳۶۴/۰۱/۲۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                    

رکورد کم‌نظیر

 در پی تکمیل و تحویل فازهای دوم و سوم پروژه آب‌رسانی به روستاهای غیزانیه اهواز و سرعت بالای اجرای این پروژه و رفع مشکل آب این منطقه، سردار سرلشگر پاسدار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قدردانی از اهتمام جهادی و انقلابی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در این عرصه گفت: «خدای بزرگ را شاکریم به فرزندان ملت ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه حضرت خاتم‌الانبیا(ص) توفیق داد در لبیک به مطالبه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، با سرعتی مثال‌زدنی، کاری که باید طی چندین ماه صورت می‌پذیرفت، در یک مدت کوتاه و ۲۵ روزه، دغدغه مردم خونگرم، مؤمن، مقاوم، مجاهد و فهیم خوزستان، با اجرای پروژه آب‌رسانی به روستاهای غیزانیه اهواز، مرتفع و یک رکورد کم‌نظیر در اجرای پروژه‌های آب‌رسانی رقم زده شود.»

نکات تحلیلی: بهترین روش برای رضایتمندی مردم که ولی‌نعمتان نظام اسلامی هستند، توسعه و تعمیق خدمت‌رسانی دلسوزانه توسط دستگاه‌های اجرایی و نهادی، آن‌هم با سرعت و دقت بالا است که باید سرلوحه متولیان امر قرار گیرد. 2- هم‌افزایی، تعامل گسترده بین قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و بنیاد مستضعفان و سایر مجموعه‌های استانی در اجرای فازهای دوم و سوم این پروژه که شامل ۳۰ کیلومتر خط انتقال لوله پلی‌اتیلن بود، نشان‌دهنده این نکته کلیدی است که بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام را می‌توان با همین شیوه تعاملی، همراه با روحیه جهادی و در وقت کم به سرانجام رساند. 3- مسئولین و متولیان امر با اقدامات پیش‌دستانه، نباید بگذارند که تقاضاها و مطالبات واقعی مردم تبدیل به اعتراض و انتقاد شود و پس از امنیتی شدن فضا و جریحه‌دار شدن افکار عمومی، در فکر علاج و چاره کار بیفتند.

نکات راهبردی: نزدیک به دو دهه در کشور ما بحران آب به مسئله‌ای مهم برای مردم و سیاست‌مداران تبدیل شده است. کشور ما به دلیل قرارگیری در کمربند خشک و نیمه‌خشک، منابع آبی کم و کاهش نزولات جوّی از یک‌سو و رشد جمعیت و توسعه کشاورزی و صنعت از سوی دیگر، سبب شده اگر سیاست‌گذاری مناسبی در جهت مدیریت آب انجام نگیرد تنش‌های آبی گسترش می‌یابد. در این وضعیت حل بحران آب به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور باید موردتوجه کافی و جدی قرار گیرد. سیاست‌های منسجم و مشخص در زمینه درک بحران آب و چاره‌جویی اصولی همراه با برنامه‌های مدون و قابل عملیاتی شدن باعث خواهد شد تا وضعیت منابع آبی کشور بهتر و تبعات آن کاهش یابد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                      

سخنی با والدین دانش‌آموزان

مدارس هرچند اختیاری، اما بازگشایی شد و دولت از خانواده‌ها خواست که فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. موضوعی دل‌نگرانی زیادی در بین خانواده‌ها ایجاد کرد.

گزاره خبری: 1- «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «ما دو اولویت بسیار مهم داریم که اولی، سلامت دانش آموزان است و اولویت دوم هم تداوم آموزش است. تجربیات در دنیا را هم بررسی می‌کنیم. در آسیای جنوب شرقی از یک هفته قبل مدارس باز شده است. هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود. چون اصل بر حضور دانش آموزان در سال تحصیلی جدید است، برای همین هر جا امکان اجرای پروتکل باشد، اصل بر آموزش حضوری است.

نکات راهبردی: توجه به نکاتی چند برای درک درست از شرایط کنونی، محدودیت‌ها و مشکلات وزارت آموزش‌وپرورش در بازگشایی مدارس، از سوی خانواده‌ها حائز اهمیت است؛ 1- فرزندانمان حرف‌های ما را می‌شنوند و اثر می‌پذیرند. سعی کنیم نقدها و ایرادها و دلخوری‌هایمان از کم‌کاری برخی مسئولین دولتی را به فرزندانمان انتقال ندهیم. 2- سلامت روانی فرزندانمان باید مهم‌ترین ملاحظه ما باشد و جهت‌گیری‌های ما هر چه که هست، نباید امنیت روانی آن‌ها را تخریب کند. ازاین‌رو، برای ایجاد امنیت فکری و روحی فرزندان، باید فضای خانه و مدرسه را برای آن‌ها توضیح دهیم. 3- متخصصان امر تربیت و آموزش می‌گویند؛ طلای شجاعت، استقلال، تفکر، ابتکار و ... را به بهانه‌های مختلف از بچه‌ها نگیرید؛ پس توضیح وضع موجود ما باید به صورتی باشد که هرگونه ترسی را از بچه‌ها بگیرد، نه آنکه آن را افزایش دهد. 4- کمی از نقد دولت فاصله بگیریم و از خود بپرسیم در این ایام، کمک والدین به مدارس چگونه باید باشد؟ 5- طریقه بهره گرفتن از امکانات مختلف مجازی و برنامه‌های آن را به فرزندانمان آموزش دهیم و در هنگام آموزش با آرامش و محبت کنار آن‌ها باشیم. 6- عادت دادن دانش آموزان به برنامه منظم آموزش و یادگیری؛ از درس خواندن گرفته تا تغذیه و زمان خوابیدن، تفریح و ... 7- شاید بعضی بچه‌ها از طریق فضای مجازی نتوانند با کیفیت درس بخوانند، پس با درک این موضوع، عجله در یادگیری و ترس از عقب ماندن بچه‌ها را از دستور کار خارج کنیم. 8- در قامت یک سرپرست، دوست، مدیر و معلم صبور در کنار دانش‌آموزمان باشیم. (نویسنده: سید حسین خاتمی)

▼ خط تحریف                 

توهین به مقدسات در «شارلی ابدو»های داخلی

هفته گذشته جسارت روزنامه فرانسوی «شارلی ابدو» بر ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) موجی از اعتراض و ناراحتی در بین مسلمانان و ملت ایران به وجود آورده است. بررسی رسانه‌های داخلی کشور نیز حکایت از تعدد بالای جسارت‌هایی مشابه، به اصول و مقدسات دینی دارد که ضرورت نظارت جدی بر آن‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود؛ برای نمونه، روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار نیز در ماه‌های گذشته نوشته بود: «اینکه قدرت شفادهندگی را به مکان‌هایی نسبت دهیم و معتقد باشیم که مکان‌های معینی شفادهنده هستند و می‌توانند بیماری‌ها را درمان کنند و برای آن‌ها قدرت‌های مافوق طبیعی قائل باشیم، نمونه‌ای از تفکر اسطوره‌ای است.» «نجفقلی حبیبی» عضو حزب منحله مشارکت- مرداد 93- در اظهارنظری تأمل‌برانگیز عزاداری برای امام حسین(ع) را کاری بیهوده و بی‌بازده خوانده و گفته بود: «شما سالانه برای بعضی چیزها چقدر خرج می‌کنید؟ در همین ایام عاشورا چقدر پول‌ها خرج می‌شود؛ بازده فرهنگی‌اش چقدر است؟ دو نفر گریه می‌کنند و تمام می‌شود!». طیف تندروی اصلاح‌طلب بارها توهین به ائمه اطهار و مقدسات را در کارنامه خود ثبت کرده است؛ «حتی علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد (ابراهیم اصغرزاده)»، «حضرت علی (ع) مانند معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است (رجبعلی مزروعی)»، «معصومین بدون نظارت مردم در معرض انحراف هستند (عزت‌الله سحابی)»، «خدای جدید با خدای گذشتگان متفاوت است (عبدالکریم سروش)»، «فرهنگ شهادت خشونت‌آفرین است، اگر کشته شدن آسان شد، کشتن هم آسان می‌شود (عبدالکریم سروش)»، «احکام قرآن متناسب با زندگی قبیله‌ای است، قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست (محمد خاتمی)» و... تنها بخشی از جسارت طیف تندروی اصلاح‌طلب طی ماه‌ها و سال‌های اخیر به مقدسات و ائمه اطهار(ع) بوده است.

▼ اخبار

پشت پرده اهانت به قرآن و پیامبر اسلام!

در یکی دو هفته اخیر هم‌زمان با عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل غاصب، سیر اهانت به قرآن و پیامبر گرامی اسلام در کشورهای غربی حامی آزادی عقیده و داعیه‌دار احترام به عقاید دیگران در عین آزادی بیان، شدت گرفته و نه‌تنها این رفتارها توسط حاکمان غربی محکوم نمی‌شود، بلکه با وقاحت تمام این نوع توهین‌ها به مقدسات مسلمانان را به آزادی بیان گره می‌زنند. در فرانسه که رئیس‌جمهور این کشور آن را مهد آزادی بیان در دنیا توصیف می‌کند، «روژه گارودی» نویسنده فرانسوی از هولوکاست می‌نویسد و حکم او ده سال می‌شود، چراکه به اعتقادات صهیونیزم توهین کرده است! اما اینجا که به اعتقادات میلیاردها مسلمان توهین می‌شود، استانداردها متفاوت می‌شود! به نظر می‌رسد پشت پرده خط توهین به مقدسات مسلمانان، همان‌گونه که دیدبان بصیر انقلاب فرمودند، غفلت مسلمانان از مسائل مهم منطقه و ازجمله موضوع فلسطین و عادی‌سازی روابط امارات با رژیم اسرائیل است تا با درگیر شدن حواس دنیای اسلام درجایی مثل فرانسه، امارات از زیر فشار شدید خارج شده و موضوع رابطه امارات با رژیم صهیونیستی به فراموشی سپرده شود. (مهدی شایسته)

ژست مظلوم‌نمایی، این بار از سوی فائزه هاشمی!

«فائزه هاشمی» دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه همشهری گفته است: «من ممنوع‌الهمه‌چیز هستم... با آنکه در هر مصاحبه‌ای متن را می‌بینم و سانسور و اصلاح می‌کنم، باز این‌همه جنجال می‌شود، وای به اینکه در فضای مجازی فی‌البداهه حرف بزنم. حتماً اعدام می‌شوم». این ادعا در حالی است که وی همواره پای ثابت مصاحبه با رسانه‌های معاند است و در این مصاحبه‌ها ضمن توهین به نظام و مقامات عالی کشور، صراحتاً از جریان برانداز و محکومین امنیتی و مفسدان دانه‌درشت حمایت می‌کند و مصاحبه‌های وی همیشه بدون سانسور منتشر می‌شود. فائزه هاشمی تاکنون چندین بار با فعالین فرقه ضاله بهائیت دیدار داشته و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده است. وی در فتنه ۸۸ در کف خیابان، فتنه گران را به تشدید ساختارشکنی تشویق و ترغیب می‌کرد و به عبارتی در فتنه ۸۸ آتش بیار معرکه بود. بااین‌حال وی به جهت «رأفت و سعه‌صدر نظام» اکنون در دفتر خود در منطقه اعیان‌نشین سعادت‌آباد حضور داشته و یک روز با رسانه‌های ضدانقلاب مصاحبه کرده و به نظام و مردم کشورش فحاشی می‌کند و روز دیگر با رسانه‌های اصلاح‌طلب در داخل مصاحبه کرده و ژست مظلوم‌نمایی می‌گیرد.

خود شاقول پنداری برخی نیرو‌های انقلابی!

ضرغامی، رئیس سابق صداوسیما با ابراز تأسف از کج‌سلیقگی‌ها در بین برخی از نیروهای انقلابی اظهار داشت: «تنگ کردن دایره خودی‌ها، پایان ندارد. امروز انقلابی‌ترین نیرو‌های ارزشی به دنبال مرزبندی با هم هستند؛ آن‌هم بر سر عناوینی که با گفت‌وگو و همدلی به‌راحتی حل می‌شود. گفت‌وگو و مدارا با جدی‌ترین منتقدان درون نظام می‌تواند به رفع سوءتفاهم، با کاهش کینه و نفرت و هماهنگی حداقلی برای پیشبرد اهداف نظام منجر شود». این فعال اصولگرا، خود شاقول پنداری را عادت بدی دانست که برخی نیرو‌های انقلابی به آن دچار شده‌اند و افزود: «همیشه نگران ریزش‌های رویش‌ها بوده‌ام و در جلسات درونی جبهه انقلاب نسبت به آن هشدار داده‌ام.»

ایران، مصمم در ارتقاء تکنولوژی هسته‌ای

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص بررسی گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران در سایت‌های نطنز و فردو، اظهار داشت: «در دو مرحله کار را جلو می‌بریم؛ در مرحله اولیه کارهای مقدماتی را در تأمین تجهیزات و راه‌اندازی مقدماتی یکسری سالن‌های تولید سانتریفیوژهای پیشرفته شروع کرده‌ایم، چراکه سالنی که زدند مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته بود.» وی به اقدام بلندمدت دیگر سازمان انرژی اتمی در این راستا اشاره کرد و گفت: «با توجه به اقدام واقعاً خبیثانه و خرابکارانه‌ای که انجام دادند، تصمیم گرفته شد سالن مدرن‌تر، وسیع‌تر و فراگیرتری در همه ابعاد در دل کوه، همان اطراف نطنز، تأسیس شود و کار هم شروع شده است.»

▼ اخبار کوتاه

سید مقاومت می‌داند چگونه به اسرائیلی‌ها ضربه بزند/ روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت نوشت که ارتش رژیم اسرائیل همچنان از بیم پاسخ حزب‌الله لبنان به شهادت یکی از نیروهای خود در سوریه، در حالت آماده‌باش به سر می‌برد. «الکس ویشمن» نویسنده صهیونیستی در این گزارش نوشت که ارتش رژیم اسرائیل همچنان بر این عقیده است که سید حسن نصرالله، مصمم به انتقام از ارتش این رژیم و کشتن سربازانش است.

ترامپ معترضان آمریکایی را «آدم‌کش» خواند/ رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «معترضان مسالمت‌جو، یعنی آنچه جو خواب‌آلود (جو بایدن) و دموکرات‌ها می‌گویند، نیستند. آن‌ها آدمکش هستند و همه این اتفاقات در شهرهایی رخ می‌دهد که توسط دموکرات‌ها اداره می‌شوند. با من تماس بگیرید و از دولت فدرال درخواست کمک کنید. ما مشکلات شما را ظرف چند دقیقه حل خواهیم کرد.»

صندوق توسعه ملی به داد بورس می‌رسد؟!/ سخنگوی دولت اعلام کرد: «از اول هفته آينده صندوق توسعه ملی يک درصد از سرمايه خودش را در صندوق تثبيت بازار سپرده‌گذاری خواهد کرد که تأثیر مثبتی بر بورس خواهد داشت. شورای عالی بورس پنج‌شنبه جلسه فوق‌العاده‌ای برای حل موضوعات مختلف تشکيل خواهد داد.»

پراید هم لاکچری شد/ طی یک هفته گذشته قیمت خودروی پراید حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش‌یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۶ خانواده‌های دهک‌های کم‌درآمد ایرانی با پس‌انداز ۱۳ تا ۲۹ ماه خود می‌‌توانستند یک پراید بخرند؛ اما این مدت‌زمان در شهریور ‌امسال به ۳۰ تا ۵۰ ماه رسیده است.

تصویب ممنوعیت انتصاب مدیران دو تابعیتی/ «نادری» عضو کمیسیون آموزش مجلس خبر داد: «طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی به تصویب رسید.»

نقدی بر پناهیان وارد نیست!/ «حسام‌الدین آشنا» مشاور رئیس‌جمهوری در توئیتی با اشاره به انتقادهای اخیر به حجت‌الاسلام پناهیان و غیرقابل‌پذیرش دانستن این نوع انتقادها، نوشت: «شیوه تأمین زندگی واعظ و منبری و مداح با کارمند و کارگر و کاسب متفاوت است. بانیان مجالس مذهبی، گاه بخشی از هزینه‌های رفت‌وآمد، درمان یا حتی زندگی و مسکن وعاظ را تأمین می‌کنند. این امر عیب نیست؛ جدید، عجیب یا اختصاصی هم نیست.»

احکام سیاسی (سؤال 35): صحبت کردن از عیب فردی که ابایی ندارد دیگران بدانند و یا همه می­دانند، (مثلاً تراشیدن محاسن) چه حکمی دارد؟ پاسخ: در موردی که فرد ابایی از بیان معایبش ندارد، طرح عیب جایز نیست، ولی در مواردی که همه می­دانند، اشکال ندارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات