صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۷۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۳ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئله عمده‌ای که برای مسلمان‌های آن روز دچار تحریف شده بود، مسئله امامت بود. مردم می‌دیدند که یکی به نام خلیفه، مست و لایعقل پیش‌نماز مردم می‌شود و بهش هم اقتدا می‌کردند. مردم خیال می‌کردند که امام مسلمین می‌تواند با این گناهان، با این اعمال که برخلاف صریح قرآن و اسلام هست، آمیخته و آلوده باشد؛ این بزرگ‌ترین خطر برای عالم اسلام بود. (۱۳۶۴/۰۱/۲۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

با مشکلات کشور چه کنیم؟

رئیس‌جمهور طی چهار ماه گذشته دو بار به وزارت صمت دستور ساماندهی بازار خودرو را داده است؛ ولی تنها چیزی که امروزه در بازار خودروی کشور مشاهده نمی‌شود، ساماندهی است! نگاهی ولو سطحی و با عینک مردم کوچه و بازار به سایر بازارها و حوزه‌های اقتصادی نیز کم‌وبیش از همین نگاه حکایت دارد! اما علت یا علل رها بودگی مسئولیت‌ها در مباحث اقتصادی چیست؟ چگونه می‌شود همچنان امور را با انگیزه و جدیت کامل تا روز آخر مسئولیت‌ پیگیری کرد؟

نکات تحلیلی: 1- دو مدل و الگو در این حوزه قابل شناسایی است؛ در کشورهای غربی و توسعه‌یافته، تکلیف دولت با داشتن رویکرد و عقبه حزبی، مشخص است. حزب به خاطر آبرو و حفظ سازمان رأی خود و برای این‌که فرصت‌های آتی خود را تخریب نکند، تا لحظه آخر کار می‌کند و دولت متبوع خود را به کار و پایان دادن به برنامه‌ها و وعده‌ها، ولو با کمترین امید به رأی آوری، وادار می‌سازد. 2- اما در دولت‌هایی که ساختار حزبی جا نیفتاده، مکانیزم‌های پایشی و کنترلی دیگری در قانون پیش‌بینی شده است. البته شکی نیست که بهترین سازوکار کنترلی در منظر دینی و دولت اسلامی، انجام کارها به قصد قربت و خدمت و پاسخگویی به وجدان بیدار خود، ملت، تاریخ و در آخر دادگاه عدل الهی است؛ اما به‌هرحال لازم است مکانیزمی بیرونی نیز تعبیه شود. این موضوع در قانون ما، در کارکردهای مجلس پیش‌بینی شده است. مجلس در کنار وظیفه جعل قانون، رسالت نظارت بر حسن اجرای آن را نیز بر عهده دارد. از این منظر، کسانی که سفرهای استانی نمایندگان خانه ملت را دور از ابعاد قانونی تحلیل کردند، به کژ راهه‌ای افتادند که خود در تحلیل‌هایشان نگران آفات و شائبه‌های سیاسی آن بودند! چراکه اصل کار مجلس در راستای جدیت بخشی و مصون‌سازی به اقدامات دولت قانونی است. اساساً، هر سفری از سوی هر مسئولی که سبب آشنایی با مشکلات مردم شود و در نهایت به حل و گره‌گشایی از آن‌ها منجر گردد، پسندیده است.

نکته نهایی: مجلس باید صیانت کند و با درایت و نظارت میدانی، جلوی ورود ویروس تنبلی، بی‌تفاوتی، رهاسازی کارها و تزلزل‌ها را در دولت بگیرد؛ این بزرگ‌ترین خدمت به دولت و حیثیت آن است. مجلس کارآمد و هوشمند تنها با نیت کارگشایی و البته به دور از شائبه‌های سیاسی می‌تواند با پیشنهاد راه‌های قانونی و گشایش روزنه‌های حقوقی در جذب سرمایه‌گذاری‌های تازه، شناسایی منابع درآمدی جدید، هموارسازی قانونی مسیر، دولت را تا روز پایانی آن ترغیب به کار و خدمت نماید.

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

گدایی حیثیت!

اعلام عادی‌سازی روابط بین برخی کشورهای مرتجع حاشیه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی به‌صورت دومینووار یکی از تحولات رخ داده در غرب آسیا است. به نظر می‌رسد در مرحله بعدی کشور کوچک دیگری قربانی سیاست‌های ترامپ و رژیم صهیونیستی باشد.

گزاره خبری: «آری شابیط» تحلیل‌گر سیاسی کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی در این کانال اعلام کرد: «بحرین حقیقتاً کشور مستقلی نیست و تحت نظارت و کنترل عربستان قرار دارد؛ بنابراین باید بگوییم که عربستان به‌طور کامل در جریان روند عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل قرار دارد.» کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد، «پس از امارات و بحرین، کشور سوم عربی که توافقنامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا می‌کند، تا پیش از نوامبر امسال، این اقدام را عملی خواهد کرد». این کانال نام این کشور را اعلام نکرد.

گزاره‌های تحلیلی: عادی‌سازی روابط بین برخی از کشورهای منطقه همچون امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی دارای ابعاد مختلف تحلیلی است؛ 1- یکی از مهم‌ترین بازیگران اصلی در امضای این توافقنامه‌های به‌اصطلاح صلح، ترامپ و داماد یهودی وی هستند. ترامپ که بدترین سیاست خارجی را در طول چندین دهه گذشته برای ایالات‌متحده به ارمغان آورده است، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، نیاز اساسی به راه‌اندازی شوی تبلیغاتی ولو با کشور کوچکی همچون بحرین دارد. لذا اعلام دومینووار سازش، برنامه تبلیغاتی است که ادامه خواهد داشت؛ بنابراین امضای این نوع توافقنامه‌های به‌اصطلاح صلح، برای ترامپ تا روز انتخابات اهمیت خواهد داشت. 2- آل خلیفه در بحرین و آل نهیان در امارات از هیچ‌گونه حمایت مردمی برخوردار نیستند. آن‌ها برای ادامه ظلم خود به مردمشان که از کوچک‌ترین حق آزادی برخوردار نیستند، سرسپرده آمریکا و صهیونیسم شده‌اند، غافل از آنکه رژیم پهلوی سال‌ها خود را خام آمریکا کرد و در آخر نیز با سیلی محکم مردم از کشور رانده شد. وضعیتی که در منطقه حاکم است، بی‌شباهت به ایران قبل از انقلاب اسلامی نیست. امنیت پایدار، محصول داخلی است نه امری وارداتی. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه                  

ترور چهره‌های انقلابی، دستور کار تیم‌های تروریستی وارداتی

رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در پاسخ به شرارت‌های ضدانقلاب، در چند روز اخیر مقر گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه کردستان عراق را طی سلسله عملیات‌های توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی هدف قرار دادند. معاون عملیات این قرارگاه با اعلام این خبر از مأیوس شدن آمریکایی‌ها با انهدام کامل تیم‌های تروریستی در مرزهای شمال غرب کشور طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: «از سال گذشته ایادی استکبار با طرق مختلف، ایجاد ناامنی در مرزهای کشورمان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.» سردار خلیل زاده با بیان این‌که اقتدار نیروهای مسلح در مقابله مؤثر با گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب باعث شد تا آن‌ها نتوانند به‌صورت نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، افزود: «استکبار جهانی با سازمان‌دهی هسته‌ها و اعزام عناصر وابسته خود به داخل کشور، نقشه شوم ترور افراد انقلابی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. عملیات اخیر سپاه در پاسخ به شرارت ضدانقلاب در انجام یک‌ مورد ترور در استان کردستان بود. در عملیات‌های چند روز اخیر مقر ضدانقلاب کاملاً منهدم شد و علاوه بر این تعدادی از گروهک‌های تروریستی نیز که در جدار مرزی کشور ترکیه و کشورمان، با هدف ایجاد اختلاف، مستقر شده بودند، هدف قرار گرفتند.» سردار خلیل زاده تصریح کرد: «پیام ما به عناصر وابسته گروهک‌های ضدانقلاب این است که اگر شرارت‌های خود را ادامه دهند مقر ضدانقلاب در آن سوی مرز مورد هدف حملات توپخانه‌ای سپاه قرار خواهد گرفت.»

▼ اخبار

تئوری‌سازی برای پذیرش ذلت

نشريه صدا در تمجيد رفتار رئیس‌جمهور صربستان مقابل ترامپ، نوشت: «آيا اقداماتي از جنس كنش رئیس‌جمهور صربستان را بايد مايه شرمساري او دانست؟ فرض كنيم سياستمدار صرب همچون متهمي در اتاق بازجويي و حتي يك برده در مقابل همتاي آمريكايي خود نشسته است؛ اگر منافع صربستان چنين اقتضايي كند، بايد اقدام رئیس‌جمهور اين كشور را تمسخر كرد يا بايد آن را عقلانيتي سياسي خواند؟! حالا رئیس‌جمهور آمریکا (برای انتخابات) عکس دلخواهش را گرفته، در مقابل، رئیس‌جمهور صربستان هم به آنچه منافع کشورش بوده، دست یافته است؛ آیا این، دستاورد برای ووچیچ در مقام یک سیاستمدار است؟ باید بلند می‌شد و بر سر ترامپ عربده می‌کشید یا به صورتش تف می‌انداخت یا حداقل جلسه مذاکره را ترک می‌کرد؟ رویکردی که سیاست را نه کنشی منطقی بر شجاعت اخلاقی و تصمیمی مبتنی بر تدبیر که رفتاری هیجانی و جنجالی با شعارهای تند می‌داند که هرچه هیجان و تندی آن بیشتر و هرچه از عقلانیت و تدبیر دورتر شود، انقلابی‌تر و مقدس‌تر است، این رویکرد به سیاست و روابط بین‌الملل، ناسیونالیسمی وارونه و هراسی است انزواطلبانه که حاصلی جز عقب ماندن کشور از مسیر توسعه اقتصادی و حذف شدن از چرخه تعاملات بین‌الملل ندارد». گفتنی است، طرفداران این نوع نگرش بودند که هفت سال پیش شعار گذر از مشکلات اقتصادی با مذاکره و بستن با کدخدا را سر می‌دادند و اکنون نیز بعد از تجربه بدعهدی‌ها هنوز چاره کار را در مذاکره و زانو زدن در برابر دشمنی که تمامی موجودیت کشور را نشانه رفته، می‌دانند.

چرا روحانی تنها مانده است؟

جعفر گلابی در بخشی از یادداشت خود در روزنامه اعتماد با عنوان «رئیس‌جمهور تنها!» نوشت: «درست است که ‏دستان دولت برای اقدام و اجرا چندان باز نبوده و نیست ولی آنجا که ربطی به محدودیت‌ها و فشار‌های مخالفان هم نداشت، بسیاری ‏از انتظار‌ها عقیم ماند و به مشورت‌ها و دلسوزی‌ها وقعی نهاده نشد. ظاهراً یکی از مشکلات اصلی به روابط رئیس‌جمهور با ‏شخصیت‌ها، چهره‌ها، جریان‌ها و گروه‌های مختلف و حتی مدیران ارشد دولتی بازمی‌گردد که ظاهراً مسئولانه مدیریت نشد و در ‏اختصاص زمان به آن اهتمامی نشد و شاید از این زاویه انزوایی خودساخته پیش آمد! رئیس‌جمهور افزون بر تمشیت امور اجرایی، ‏باید توان اقناع حداکثری و جذب همدلی و همکاری افراد و مدیران مختلف را داشته باشد و برای آن وقت بگذارد که در این صورت ‏برای دولت و برنامه‌هایش جریانی قدرتمند از حمایت ساخته می‌شود. به نظر ‏می‌رسد این معنا حتی برای وزیران و رؤسای سازمان‌های عریض و طویل دولتی هم برساخته نشد، تا جایی که خود آقای روحانی ‏از ایشان انتقاد کرد که روزه سکوت گرفته‌اند! چرا کسانی که پست و سمت و صندلی خود را ‏مدیون رئیس‌جمهور هستند، انگیزه لازم برای دفاع از دولت را نداشته‌اند و دیده نشده که به دفاع تمام‌قد از منویات ایشان بپردازند؟»

حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت باشد

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به تلاش دولت بحرین برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، طی بیانیه‌ای متذکر شد: «حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت مجاهدان قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور باشد. اقدام ننگین آل خلیفه و رژیم وابسته حاکم بر بحرین در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی که خلاف اراده و آرمان مردم مسلمان این کشور صورت پذیرفت، حماقتی بزرگ و فاقد هرگونه مشروعیت بوده و پاسخ‌های درخور را دریافت خواهد کرد.» همچنین علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه «رژیم دیکتاتوری بحرین هیچ پیوندی با ملت بحرین ندارد»، تأکید کردند که ملت‌های مسلمان از این خیانت‌کاران مبرا هستند.

هشدار کاهش ازدواج و فرزندآوری

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، هشدار داد: «شیب کاهشی ازدواج به نسبت سال‌های قبل می‌تواند یک شوک باشد و این شوک روی موضوع فرزندآوری حتماً تأثیر خود را خواهد گذاشت. حواشی مربوط به کرونا علاوه بر اینکه موجب کاهش ازدواج شده، پس از این می‌تواند بر امر فرزندآوری هم تأثیر بگذارد. طبیعتاً مادر برای فرزندآوری نیاز به حضور در بیمارستان یا آزمایشگاه دارد که با وجود کرونا مراجعه به بیمارستان کاهش یافته و در ادامه اقدام به فرزندآوری نیز کاهش می‌یابد، این موضوع اکنون حتی حادتر از مباحث اقتصادی است. بسیاری از زوجینی که با دفاتر مشاوره ما ارتباط دارند، به‌صراحت این را به مشاورینشان اعلام کرده‌اند.»

▼ اخبار کوتاه

قوم بنی‌اسرائیل!/ «عطریانفر» چهره فعال اصلاح‌طلب در خصوص نقش عارف در مجلس اخیر و رفتار جریان اصلاحات با وی گفت: «رفتار اصلاح‌طلبان با آقای عارف، شبیه رفتاری است که قوم بنی‌اسرائیل با حضرت موسی (ع) کردند؛ به این معنا که ایشان را به‌تنهایی به عرصه منازعه فرستادند و همکاری لازم را با ایشان نکردند. بنده معتقدم انتخاب آقای عارف برای هدایت اصلاح‌طلبان در مجلس، انتخاب دقیقی نبود و این امکان وجود داشت که از ایشان در کابینه بعدی به‌عنوان عضو شاخص و یا حتی رئیس‌جمهور استفاده شود. متأسفانه عدم توفیق آقای عارف در مجلس شورای اسلامی قابل پیش‌بینی بود.»

کدام اموال طبری ضبط شد؟/ سخنگوی قوه قضائیه گفت: «اکبر طبری در پرونده خود ۱۰ عنوان اتهامی داشت که در هشت مورد دادگاه وی را مجرم شناخت و در دو مورد اتهامی دادگاه وی را مجرم ندانست. طبری بابت تشکیل شبکه ارتشا به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال محکوم شده است. سه دستگاه آپارتمان در برج روما؛ یک واحد مسکونی در پاسداران به مساحت ۶۳۱ متر؛ پنج قطعه زمین در بابلسر؛ یک قطعه ۱۶۷۵ متری در لواسان؛ یک واحد اداری در برج سانا؛ زمین ۳۰۰ متری در خیابان کریمخان؛ طبقه ۵ و ۶ در مجتمع کریمخان؛ هزار میلیارد ریال در حق دولت؛ حدود ۱۷۹ میلیارد ریال وجوه نقدی بابت ارتشا»

روابط حسنه روسیه و چین؛ تهدیدی بزرگ برای آمریکا/ نشریه «نشنال اینترست» با اشاره به نزدیکی روابط روسیه و چین، آن را برای ایالات‌متحده خطرناک خواند و پیشنهاد کرد که رهبران واشنگتن باید با سیاستمداران روسی پشت میز مذاكره بنشینند و به دنبال سازش باشند. داگ بانداو، کارشناس نشنال اینترست، تقویت روابط بین روسیه و چین را تهدیدی بزرگ برای ایالات‌متحده دانست.

کسری بودجه سه تریلیون دلاری/ بی‌بی‌سی گزارش داد: «کسری بودجه دولت آمریکا با رسیدن به سه تریلیون دلار به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسیده است. کسری بودجه فعلی دو برابر بالاترین میزان کسری بودجه ثبت‌شده آمریکا در سال ۲۰۰۹ است. اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه آوریل تا ژوئن ۳۰ درصد انقباض داشته که بدترین انقباض اقتصادی فصلی در تاریخ این کشور است.

حضور کارشناسان اسرائیلی در یمن!/ استاندار جزیره سقطری یمن اعلام کرد؛ امارات، کارشناسان اسرائیلی را به این جزیره راهبردی فرستاده است. گفته می‌شود؛ هدف امارات از این اقدام، دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای ایجاد پایگاه نظامی در جنوب یمن و حضور بلندمدت در آن است.

احکام سیاسی (سؤال 38): گفتگو در امر شخصی که عیب نیست، اما فرد آن را مخفی می­دارد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر از اسرار وی باشد، نباید افشای اسرار مؤمن نمود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات