صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در مسئله عادی‌سازی‌های اخیر متأسفانه بعضی از دولت‎ها خطا کردند، خطای بزرگی کردند و گناه کردند و عادی‌سازی کردند با رژیم غاصب و ظالم صهیونیستی. این حرکت ضد وحدت و اتحاد اسلامی است، باید از این راه برگردند. این خطای بزرگ را بایستی جبران بکنند. (۰۲/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

وظیفه بزرگ مسلمانان!

مقام معظم رهبری در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص)، مانند هرسال و خطاب به مسلمانان بیانات مهمی را بیان نمودند. ایشان سخنان خود را با این مسئله اساسی شروع کردند که: «در هر دوره‌ای از دوره‌های زمان، وظیفه مؤمنین این است که ببینند دین از آن‌ها چه می‌خواهد و چه مأموریتی را بر عهده آن‌ها می‌گذارد». در پاسخ به این مسئله مهم، معظم له دو وظیفه مهم را بیان نمودند؛

الف- اداء حقّ جامعیت اسلام؛ «اصراری وجود داشته است و دارد بر اینکه اسلام را در عمل فردی و عقیده قلبی منحصر کنند؛ ازنظر این گرایشِ باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، عرصه‌های مهم زندگی و مناسبات اجتماعی از دخالت اسلام باید خارج بشود». در این مسئله توجه به چند نکته ضروری است: «اولاً این حرکتِ درواقع ضد اسلامی، عمدتاً از سوی قدرت‌های سیاسی بزرگ دنیا است. متون اسلامی صریحاً این را رد می‌کند و ما مسلمان‌ها به این مسئله باید اهمیت بدهیم»؛ و نکته دوم «اداء حق» است؛ بدین معنا که «در درجه‌ی اوّل، تلاش کنیم نظر اسلام را درباره خودش که به کدام عرصه از عرصه‌های زندگی اهتمام می‌ورزد، در آن‌ها نظر دارد، اقدام دارد، تبیین کنیم، ترویج کنیم، بیان کنیم؛ اوّل ‌قدم این است، بعد هم سعی کنیم [این مطلب] تحقّق پیدا کند».

ب‌- وحدت مسلمانان؛ معظم له توجه به چند نکته در خصوص وحدت را ضروری دانستند: 1- «اتّحاد مسلمانان یک فریضه قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به‌عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم». 2- «وحدت و اتّحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است». 3- «علّت اینکه ما در جمهوری اسلامی بر وحدت مسلمین، زیاد تأکید می‌کنیم، این است که فاصله زیاد است». 4- برای تحقق وحدت «لازم است که هر کسی، در هر نقطه‌ای، در هر جایی که حضور دارد، محور بحث مهم اتّحاد باشد؛ و بحث کنیم، تبیین کنیم، تحریض کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، تقسیم کار کنیم در این زمینه‌ها». 5- «یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدّن نوین اسلامی است: با نگاه به ظرفیت‌ها، حقایق و واقعیات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکان‌پذیر نیست». 6- «شاخص عمده‌ برای اتّحاد مسلمین، مسئله فلسطین است». جدیت در مسئله فلسطین در جهت وحدت است و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خیانت به وحدت است.

(نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                              

قدرت‌نمایی مقاومت

چهارشنبه ‌شب گذشته حملات پهپادی متعددی علیه مواضع نظامیان آمریکا در تنف سوریه انجام شد که موجب وارد آمدن خسارت‌های زیاد به‌ویژه در عرصه زیرساختی به پایگاه آمریکایی شد. در رابطه با این حملات و اتفاقات، ذکر چند نکته ضروری است؛

گزاره‌های تحلیلی: 1- بعد از عملیات‌های مقاومت در شرق سوریه و در جهت نابودی کامل داعش، آمریکا برای قطع ارتباط مقاومت بین عراق و سوریه، تنف را به اشغال درآورد و این منطقه را به‌عنوان حوزه نفوذ خود و ایجاد پایگاه‌های نظامی خود قرار داد. راهبرد آمریکا مبتنی بر این گزاره بود که با اشغال تنف، سایر گذرگاه‌های مرزی عراق و سوریه را اشغال و دسترسی مقاومت قطع شود؛ اما در همان مقطع؛ جریان مقاومت با آزادسازی بوکمال، استراتژی آمریکا را با شکست مواجه کرد. 2- از زمان حضور آمریکا در تنف، این منطقه به محلی برای آموزش تروریست‌ها، حمایت از هسته‌های داعش و انتقال تجهیزات به این گروه‌ها تبدیل شده است. البته در کنار این موارد، صهیونیست‌ها در این منطقه حضور و ازآن‌جهت عملیات‌های نظامی خود استفاده می‌کردند. درواقع این منطقه به یک پایگاه آموزشی و لجستیکی و جاسوسی و به‌نوعی مرکز عملیاتی تبدیل شده بود. 3- حمله به تنف در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی از این منطقه به تدمر بود که این برای اولین بار بود که این رژیم از این منطقه در جهت عملیات‌های نظامی خود استفاده می‌کرد. 4- راهبرد جدید مقاومت مبتنی بر پاسخ به‌موقع و ضربه نظامی محدود با حجم خسارت بالا برای جلوگیری از اقدامات بعدی محور آمریکایی-صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی نیز در مقابل به دنبال گستره عملیاتی برای خارج نگه‌داشتن درگیری‌ها از مرزهای فلسطین اشغالی است و از همین‌ منظر بود که حمله خود را این بار از منطقه تنف صورت داد. 5- این عملیات و اقدامات کنونی منجر به این شد که نفتالی بنت به روسیه سفر کند و در این سفر تمام توان خود را بر ایران هراسی و مقاومت هراسی قرار داد؛ امری که مورد پذیرش روسیه قرار نگرفت. سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به روسیه نشان از پیوند نزدیک دو کشور در برقراری امنیت سوریه دارد. اخیراً نیز «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، از آمادگی کشورش برای حفظ همکاری نظامی متنوع و پویا با ایران سخن گفته و تأکید کرده بود، «روسیه و ایران به‌صورت فعال در حال مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سوریه هستند». این سطح از روابط راهبردی در حمایت از جبهه مقاومت در سوریه، زیر پای عوامل خارجی که بدون درخواست دولت رسمی سوریه در خاک این کشور حضور دارند را سست می‌کند و از این میان، رژیم صهیونیستی بیش‌ازپیش سستی حضورش در سوریه را لمس کرده است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                          

اروپا و آمریکا؛ بحران در تصمیم‌گیری!

رئیس‌جمهور دیروز در سخنانی پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: «سیاست خارجی کشور تعامل گسترده با دنیا به‌ویژه همسایگان است. اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم، ما به آنچه تعهد کردیم پایبند هستیم اما آمریکا و اروپایی‌ها دچار بحران در تصمیم‌گیری هستند». یکی از خواسته‌های دولت برای سرانجام یافتن مذاکرات وین، تعهد طرف آمریکایی برای عدم بدعهدی مجدد و خروج دوباره از توافق برجام است که در این رابطه نماینده روسیه در وین نیز تأکید کرد: «درخواستِ ایران برای دریافت ضمانت برجامی از آمریکا منطقی است. این [خواسته] نه‌تنها با عرف دیپلماتیک بلکه با عقل سلیم ابتدایی نیز هم‌خوانی دارد».

▼ اخبار

مقصر وضعیت امروز اقتصاد کیست؟!

«حسین نمازی» (وزیر اقتصاد دولت اصلاحات) در تشریح اقتصاد ایران در 40 سال اخیر، گفته است: «در دوره ریاست‌جمهوری آقای هاشمی نظر و پیشنهادهای صندوق بین‌المللی پول موردتوجه قرار می‌گرفت. در اوایل اردیبهشت سال 78 از طرف بانک مرکزی پوشه‌ای برای امضا به من دادند و در مورد فوریت آن تأکید کردند. آن پوشه حاوی تفاهم نامه‌ای با آقای کامدسو، رئیس صندوق بود. متن تفاهم‌نامه شامل 26 بند بود؛ ایجاد نظام قیمتی و ارزی مبتنی بر بازار، اصلاحات قیمتی افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی داخلی، ضرورت حذف تمامی انواع یارانه‌های ضمنی و کنترل‌های قیمتی، اجازه فعالیت به مؤسسات اعتباری خصوصی، دادن استقلال بیشتر به بانک‌ها و استفاده از نظرات کارشناسی بانک جهانی و صندوق نسبت به حسابرسی متمرکز، تعیین نرخ ارز توسط مکانیسم بازار و رفع محدودیت واردات به لحاظ نوع کالا مهم‌ترین بندهای آن بود. این تفاهم عملاً از سال 68 با آغاز کار دولت آقای هاشمی در راستای سیاست‌های تنش‌زدایی با عنوان «سیاست‌های تعدیل اقتصادی» آغاز شد. به همین دلیل قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت و افزایش نرخ ارز هم سرعت بیشتری گرفت و زمینه‌های نارضایتی مردم فراهم آمد. در دور دومِ آقای هاشمی این سیاست‌ها ادامه داشت و در سال 74 نرخ تورم به 50 درصد رسید. در دولت اصلاحات هم که از سال 76 آغاز به کار کرد آقای خاتمی رسماً اعلام کرده بود که "سیاست‌های اقتصادی من همان سیاست‌های اقتصادی آقای هاشمی است".

نشست همسایگان افغانستان در ایران، بدون حضور طالبان!

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه پنجم آبان ماه در تهران برگزار می‌شود. در این نشست وزرای خارجه ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت می‌کنند. حضور وزیر خارجه چین نیز به‌صورت مجازی قطعی شده است ولی هنوز مشخص نیست که روسیه در چه سطحی در این نشست شرکت خواهد کرد. خبرها حاکی از آن است که طالبان برای شرکت در این نشست دعوت نشده است. در نخستین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان که ۱۷ شهریورماه به‌صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شد، توافق شد که دور بعدی این نشست در تهران برگزار شود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در این نشست از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار گذاشتن تمامی امکانات خود به‌منظور پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی خبر داد. ۲۶ مهرماه «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام برگزاری این نشست، افزود: «این نشست یک روزه خواهد بود. دستور کار نشست تهران ادامه گفت‌وگوهایی است که در دور اول به‌صورت مجازی برگزار شد. این کشورها متمرکز خواهند بود که به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و صلح و ثبات در افغانستان کمک کنند».

نظر مراجع عظام تقلید درباره مسدود کردن فضای مجازی!

عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی گفت: «کاهش سرعت اینترنت در دستور کار کمیسیون مشترک نیست؛ ما به دنبال قانونمند کردن فضای مجازی هستیم». احمد امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: «برخی از مواد طرح قبلی نیاز به تغییرات دارد؛ مثلاً باوجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران امکان الزام به بازگشایی دفاتر شرکت‌های خارجی، چون اینستاگرام و فیسبوک و... در ایران وجود ندارد، از طرفی هم نمی‌توان اجازه داد که این پلتفرم‌ها بدون توجه به قوانین کشور ما هر فعالیتی انجام دهند. فیلتر و مسدودسازی راه‌حل نیست بلکه ما باید در کمیسیون مشترک به‌دقت این را بررسی کنیم و به یک راهکار عملیاتی برسیم». وی افزود: «من به‌هیچ‌عنوان موافق انسداد شبکه‌های اجتماعی خارجی نیستم، بنده و بسیاری از مسئولان عالی‌رتبه هم عضو همین شبکه‌های اجتماعی هستیم که برخی از آن‌ها، چون توییتر در ایران فیلتر هستند؛ وقتی مسئولان کشور هم در چنین شبکه‌ای فعالیت دارند واقعاً دلیل انسداد و فیلترینگ چیست؟! معنی ندارد». در همین موضوع، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار اخیرشان با رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: «ولنگاری‌های فضای مجازی باید مدیریت شود؛ اما صراحتاً می‌گویم که نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید بر مسدود کردن این فضا نیست و نباید جلو فضای مجازی گرفته شود».

‌اخبار کوتاه

وب‌سایت هندی و رسانه آذری رهبر معظم انقلاب رونمایی شد/ هم‌زمان با فرارسیدن ایام میلاد پیامبر اعظم(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت، فعالیت وب‌سایت هندی و رسانه آذری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) آغاز شد. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR که از سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرده است، اخبار، بیانات، منظومه اندیشه و سیره رهبر انقلاب اسلامی را پوشش داده و به تولید و انتشار محتوا به زبان‌های مختلف می‌پردازد.

تایمز: تعداد نیروهای حزب‌الله از ارتش انگلیس بیشتر است/ نشریه انگلیسی نوشت: «درصورتی‌که سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان دقیق باشد، تعداد نیروهای این گروه از ارتش لبنان و حتی ارتش انگلیس نیز بیشتر خواهد بود. حزب‌الله قدرت بزرگی را با حمایت ایران ایجاد کرده و تجهیزات دیگر گروه‌های لبنانی ازجمله ارتش لبنان با حزب‌الله برابری نمی‌کنند».

منبع عراقی: تنش میان ایران و عربستان پایان می‌یابد/ یک منبع در دولت عراق به روسیا الیوم گفته: «عراق میزبان چهار نشست میان ایران و عربستان بوده که طی آن، همگرایی زیادی میان آن‌ها ایجادشده و این موضوع طی مرحله آتی، به اعلام پایان تنش میان دو طرف منجر خواهد شد». پیش‌بینی این منبع از پایان مسائل فی‌مابین تهران و ریاض در حالی است که به اذعان هر دو طرف، نشسته‌ای اخیر دوستانه و صمیمانه بوده است، اما موضوعات زیادی همچنان باقی مانده است.

آیا کاهش قیمت خودرو محقق می‌شود؟/ وزیر صمت خبر داد: «سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از 1.6 میلیون دستگاه خواهد رسید و دیگر قرعه‎کشی برای خودرو نخواهیم داشت». به عقیده وزیر، قیمت خودروها تا پایان سال کاهشی خواهد شد و روزهای خوبی برای صنعت خودرو شاهد خواهیم بود.

ساخت مسکن با همکاری چین و ترکیه!/ معاون وزیر راه گفت: «مذاکراتی با چین و ترکیه برای ساخت مسکن انجام داده‌ایم. قرار نیست نیروی کار و مصالح از خارج وارد شود، بلکه دنبال انتقال تکنولوژی و استفاده از تجربیات این کشورها هستیم تا بتوانیم مسکن‌هایی که نیاز داریم را تا یک سال بسازیم».

منفورترین چهره لیگ انگلیس در هفته‌ای که گذشت!/ در حاشیه بازی امروز کریستال‎پالاس و نیوکاسل، هواداران کریستال‎پالاس با در دست گرفتن بنری که در آن القابی چون تروریست، شکنجه‌گر و قاتل به بن‎سلمان نسبت داده شده بود، به مالکیت سعودی‌ها بر این باشگاه انتقاد کردند.

رأفت امام به خانواده چهارقلوهای مشهدی/ با دستور تولیت آستان قدس رضوی در شب میلاد پیامبر اکرم (ص)، خانواده چهارقلوهای تازه متولد شده مشهدی تحت حمایت ویژه قرار گرفتند. علاوه بر تأمین هزینه‌ بیمارستان این نوزادها در حال حاضر کلیه هزینه‌های جاری آن‌ها به مدت یک سال از سوی آستان مقدس قدس رضوی پرداخت خواهد شد. «مروی» همچنین تأمین هزینه مسکن خانواده را به مدت سه سال مورد تأکید قرار داده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات