صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۵۴

مدیریت افکار عمومی با سیاست های هالیوودی

آنجلیا جولی همیشه خود را بازیگرحرفه ای و دوگانه ای معرفی کرده است. او در کنار بازی در هالیوود؛ به عنوان منادی به اصطلاح صلح آمریکایی نیز شناخته می شود

آنجلیا جولی همیشه خود را بازیگرحرفه ای و دوگانه ای معرفی کرده است. او در کنار بازی در هالیوود؛ به عنوان منادی به اصطلاح صلح آمریکایی نیز شناخته می شود چرا که هیشه سعی داشته است چهره ضد صلح آمریکا را صلح آمیز نشان دهد. با آفریقایی ها و در کنار مردم جنگ زده افغانستان و پناهندگان حضور داشته است. او نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهندگان است و اخیرا نیز در کنار مردم اوکراین اشک ریخته است و حتی در آخرین سفر خود به یمن رفته و با مردم یمن همدردی کرده است.

مدیریت افکار عمومی با سیاست های هالیوودی

اما براستی می توان آنجلیا جولی را بعنوان منادی صلح دانست؟ این مسئله را باید در قالب برنامه دیپلماسی عمومی امریکا تحلیل نمود. امریکا همیشه مدعی داعیه صلح داشته است. همیشه خود را منجی مردم جهان معرفی نموده است و این کار را توسط رسانه های محور عبری- عربی- غربی در سراسر جهان انجام داده است.

امریکا همواره از سلبریتی ها به عنوان نماد برای قهرمان سازی امریکا استفاده کرده است تا بتوانند به کمک آنها ، ضمن ترسیم چهره مثبت از خود، به تغییر افکار عمومی در راستای منافع خود دست زند. دیوید روب، روزنامه نگار و نویسنده امریکایی، در کتاب خود با عنوان «نام عملیات: هالیوود» از رفتار دوگانه هالیوود پرده برداشته است. در گزارش های مختلف نیز که از سوی پنتاگون - مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا – منتشر شده است، به ابعاد مختلف « دیپلماسی عمومی » پرداخته شده است. سالیانه میلیاردها دلار از سوی پنتاگون در سراسر جهان صرف عملیات رسانه ای و هالیوود می شود.

ستاره های هالیوود تعاملات بسیار نزدیکی با پنتاگون دارند. از طرفی ناتو نیز از ستارگان هالیوود در راستای اهداف خود استفاده می کند. در سال 2018 آنجلیا جولی به مقر اصلی ناتو در بروکسل رفته است و از همکاری با ناتو در راستای مقابله باخشونت علیه زنان آن هم در منطق جنگی سخن گفته است.

با این اوصاف می توان گفت: سیاست امپراتوری رسانه ای پنتاگون و ناتو، سیاست دوگانگی است؛ از یک سو کارخانه های اسلحه سازی امریکا بزرگترین کارخانه های تولید و فروش اسلحه در جهان است و از سوی دیگر می بینیم در میانه جنگ اوکراین، پروژه تطهیر سازی در یمن تعقیب می شود تا از امریکا چهره ای معصوم و صلح جو ترسیم شود.

در واقع ایالات متحده بدنبال استیلا بر افکار عمومی جهان است و از این رو به طرق مختلف درصدد تحقق چنین سیاست دروغینی است؛ چرا که توانسته است با در آمیختن جاذبه های بصری، طبق سیاستهای سازمانهای نظامی و سیاسی بر جنایات امریکا در سراسر جهان سرپوش بگذارد.

هرچند می دانیم ایالات متحده امریکا، در سازمان ملل به قعطنامه علیه یمن رای مثبت داده است اما می بینیم که با یک بازی رسانه ای خود را نجات دهنده مردم یمن معرفی می کند و در این بین چه کسی بهتر از آنجلیا جولی- می تواند امریکا را به هدف اصلی خود برساند؟ حال جالب است بدانید بدلیل تحریمهای گسترده و فشارهای فراوان بر یمن ، اصولا هیچ نوع راه ارتباطی بین یمن و جهان اطراف وجود ندارد، سوال اینجاست که وقتی امکان هیچ ارتباطی با مردم یمن وجود ندارد، آنجلیا جولی چگونه توانسته است وارد یمن شود؟ قطعا با کمک نیروهای نظامی عربستانی و امریکایی. پس تحت سیاستهای نظامی امریکا وارد یمن شده و اهداف امریکا را بطور خاص دنبال می کند و هیچ گاه سخن از این به میان نمی آورد که بمبها و موشکهایی که بر سر مردم بی دفاع و مظلوم یمن صبح و شام فرو می بارد، نیز از تسلیحات نظامی غربی و امریکایی است که مستقیم یاغیرمستقیم توسط هم پیمانان امریکا به عربستان فروخته شده است.

آنجلیا را همان قدر می توان باور داشت که روسری مشکی بر سرش در یمن را همیشه نیز باتیمی مجهز از بهترین سناریو نویس ها و دوربینها بر سر صحنه حاضر می شود. آنجلیا جولی حتی موقع تطهیر جنایات یمن بازیگر خوبی است. او براحتی امریکا را که شریک قتل یمنی هاست، بی گناه جلوه می دهد. او سکانس های زیبایی و اغواگرانه ای برای جهان به نمایش گذاشته است. وقتی کنار افریقایی ها عکس می گیرد، از کشته شدن هزاران افریقایی که برای کارهای خدماتی به امریکا می رفتند سخنی به میان نمی آورد.  آنجلیا، همان سیاستهای امریکاست. همان سیاستهایی که در سالیان سال امریکا تلاش کرده است با مرد عنکبوتی اش از خود چهره ای ناجی ترسیم کند. او تلاش می کند دست آغشته به خون امریکا را در عراق و افغانستان بپوشاند و باقدرت رسانه ای مردم جهان را مفتون خیرخواهی امریکا کند و از احقاق حقوق زنان بی دفاع افغانستانی سخن بگوید.

او ستاره دیپلماسی عمومی امریکاست آن گاه که خیانت ناجوانمردانه غرب را در عدم پشتیبانی لجستیکی از مردم اوکراین بپوشاند و نبرد باخته را به مدد بازی رسانه ای امریکا به بازی تمام عیار برنده تبدیل کند. مردم اوکراین براحتی فریب او را خورده اند، چون او را در کنار خود دیده اند و او برایشان گریسته است. براستی او بازیگر قهاری است که با سوار شدن بر موج احساسات مردمی قهرمان سازی می کند.

جولی،  الگویی موفق، برای سلبریتی های دیپلماسی امریکایی است از یک سو از مراکز خنثی سازی مین بازدید میکند؛ ازطرف دیگر با قربانیان و مهاجران و پناهجویانی که در بسیاری از موارد توسط امریکا به ورطه نابودی کشانده شده اند همدردی می کند. هیچ کس به اندازه امریکا در این همه جنگ علیه بشریت مقصر نبوده است چه بسا، بسیاری از تسلیحاتی که با آن مردم جهان کشته شده اند امریکایی باشد.

جنایت امریکا در قتل عام دویست و بیست هزار نفر در هیروشیما و ناکازاگی را جهان فراموش نکرده است.آنجلیا جولی در نبرد هفت ساله علیه یمن حرفی از تروریسم نزده بود دقیقا در بحبوحه نبرد اوکراین و روسیه، برای محکوم نشدن به سکوت در مقابل جنایات یمن از آب گل آلود ماهی گرفته است. او همواره در راستای منافع پنتاگون و سیاستهای کلان امریکا عمل کرده است. این همان تصویری است که امریکا علاقه دارد مردم جهان او را به آن بشناسند.
امریکا می خواهد نفرت مردم افغانستان و یمن و اوکراین را با چهره هالیوودی بازیگرانش التیام بخشد، نکته ای که آمریکایی ها خوب فهمیدند که  امروز برنده میدان کسی است که افکار عمومی جهان را در اختیار دارد حتی اگر مثل امریکا بازنده میدان باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات