صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۲ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) قدرت ملی برای هر کشوری حیاتی است و هر ملتی اگر استقلال، سرافرازی، استفاده از منابع حیاتی بر مبنای اراده خود و ایستادگی در مقابل خواسته دیگران را می‌خواهد، باید قوی باشد وگرنه در حال ضعف و ذلت و ترس، مدام نگران طمع‌ورزی بیگانگان خواهد بود. (۱۹/۱۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

دیپلماسی اثرگذار!

مذاکرات وین با دیپلماسی اثرگذار ایران به ایستگاه دستیابی به توافق رسیده است؛ اما پاره‌ای کنش‌های بیرونی و اظهارنظرهای داخلی، روند مذاکرات هسته‌ای با راهبری گروه مذاکره‌کننده دولت سیزدهم را با سؤال و تردید روبرو کرده است که لازم است برای خنثی‌سازی جنگ شناختی دشمن به آن‌ها توجه شود.

نکات تحلیلی: 1- امروز توپ در زمین غرب است؛ چراکه آمریکایی‌ها با شروط جدید و زیاده‌خواهانه، توافق احتمالی را وارد دالانی پیچیده کرده‌اند و تروئیکای اروپایی با بی‌عملی خود در تصمیم‌گیری و اکتفای صرف به یک بیانیه که در آن با تغییر جای متهم و شاکی، به مصداق بارز تعلل در روند مذاکرات تبدیل شده‌اند. 2- در داخل نیز برخی سیاسیون پیش از حصول توافق احتمالی در وین، با رویکردی انتقادی به بررسی عملکرد تیم جدید هسته‌ای می‌پردازند و با مبنا قرار دادن ‌گمانه‌زنی‌های تحلیلی، با رویکردی هیجانی و تسویه‌حساب جناحی، به تحلیل عملکرد گروه مذاکره‌کننده می‌پردازند! 3-جریان غربگرای داخلی، سناریوی دووجهی را برای تحلیل فرجام مذاکرات در پیش گرفته است؛ در صورت تحقق یک توافق خوب، این تصویر بازنمایی خواهد شد که «توافق موجود، محصول وین شش و عملکرد دولت قبل است» و در صورت شکست مذاکرات، آماده باز القای این گزاره تکراری هستند که «جریان انقلابی زبان دیپلماسی را بلد نیست و منافع جناحی و ایدئولوژیک را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد!». 4- تحلیل‌هایی هم از سوی برخی جریانات سیاسی داخلی موسوم به نیروهای ارزشی و انقلابی شاهد هستیم که با «آرمان‌گرایی غیرواقع‌بینانه»، انتقادات شدیدی را بر گروه مذاکره‌کننده وارد می‌کنند و معتقدند این مذاکرات تفاوتی با مذاکرات دولت گذشته نداشته و حتی حداقل‌های برجامی نیز در آن رعایت نشده است!

نکات راهبردی: اولاً، هنوز نتیجه مذاکرات منتشر نشده است؛ پس هر چه گفته می‌شود، بیش از یک گمانه‌زنی خبری و تحلیلی نیست. ثانیاً، ضمن پاسداشت نگرانی‌ها و دلواپسی‌های به‌حق جامعه و به‌خصوص جریان انقلابی، باید در راستای جهاد تبیین، واقعیات مرتبط با رویکرد و عملکردهای دولت سیزدهم به‌منظور احیای برجام و وادارسازی همه اعضای آن به عمل به تعهداتشان را برجسته کرد. در این راستا مقایسه امتیازات فرابرجامی گذشته که به دستاورد «هیچ!» منجر شد، با اقدامات دولت فعلی، اقناعی و مؤثر است. در مذاکرات کنونی، آمریکا تنبیه شده و پشت اتاق مذاکرات ایستاده است. تضامین ذاتی مثل نگه‌داشتن سانتریفیوژها و مواد غنی‌شده در داخل، بازدارندگی نسبی مناسبی برای جلوگیری از تخلف احتمالی آمریکا در آینده ایجاد می‌کند و مهم‌تر اینکه، مذاکره برای لغو کامل تحریم‌ها ادامه دارد و خطوط قرمز رعایت شده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                       

تهدیدی علیه همه آناتولی!

به دنبال عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه، چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهور ترکیه باوجود مخالفت بسیاری از مبارزین فلسطینی و فعالان اسلام‌گرای ترکیه، پذیرای هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی بود. مقامات ترکیه مدعی هستند که این سفر با اهداف اقتصادی انجام می‌شود، اما محافل ترکیه می‌گویند که هدف از این سفر، سیاسی بوده و تمام تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان دو طرف است.

گزاره‌های خبری: 1- مرحوم نجم‌الدین اربکان زمانی که هنوز به مقام نخست‌وزیری ترکیه نرسیده بود، در سال 1992 میلادی در یک سخنرانی آتشین درباره رژیم صهیونیستی گفته بود: «دولت نباید در مورد اسرائیلی‌ها، سر ملت ما را کلاه بگذارد. نباید به‌اندازه یک ذره در برابر آن‌ها مسامحه و چشم‌پوشی کنیم. خیالتان راحت باشد، اسرائیل فقط دشمن فلسطینیان نیست و تهدیدی علیه همه آناتولی، ترکیه و جهان اسلام است. باید این صهیونیست‌ها را از جهان اسلام بیرون بریزیم و هیچ ارتباطی با آن‌ها برقرار نکنیم». وی قبل از فوت در مورد اهداف صهیونیست‌ها در منطقه هشدار داده و از ترکیه خواسته بود به هیچ شکلی با این رژیم اشغالگر ارتباط برقرار نکنند. 2- بکر شیرین از تحلیلگران ترکیه نیز مطرح کرده است: «دولت ترکیه قبلاً و پس از واقعه ماوی مرمره (کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه‌ای به مردم تحت محاصره غزه در 2010 میلادی که با حمله رژیم صهیونیستی مواجه شد و در آن واقعه 10 ترکیه‌ای کشته شدند)، بارها خطاب به صهیونیست‌ها اعلام کرد که عادی شدن شرایط زندگی در غزه و رفع محاصره، یکی از شروط مهم آنکارا، برای بازگشت به میز مذاکره است». 3- در آستانه سفر رئیس‌ رژیم صهیونیستی به ترکیه، جوانان این کشور، سه‌شنبه‌شب با پایین کشیدن پرچم این رژیم که در مسیر حرکت وی نصب‌ شده است، اعتراض خود را نسبت به این سفر اعلام کردند. معترضان همچنین پرچم‌های فلسطین را به جای این پرچم‌ها نصب کردند. عبدالقادر کارادومان (نماینده مجلس ترکیه و رئیس شاخه جوانان حزب سعادت) در توئیتی درباره این نوع واکنش‌های مردمی به سفر رئیس‌ رژیم صهیونیستی به ترکیه، نوشت: «پرچم‌ها (رژیم صهیونیستی) پاره شدند و پرچم‌های باشکوه فلسطین جایگزین آن شدند. اسرائیل در سرزمین‌های مسلمان جایی ندارد». برخی معترضان در جریان سفر هرتزوگ به ترکیه نیز با در دست داشتن پرچم‌های حزب‌ا‌الله و انصارالله، شعارهایی همچون «ما قاسم سلیمانی هستیم» و «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «سلام بر حزب‌الله» سر دادند.

گزاره تحلیلی: نگاهی کوتاه به وضعیت اقتصادی و نظامی ترکیه نشان می‌دهد که وضعیت فعلی ترکیه شکننده است و اقتصاد و شرایط داخلی این کشور آماده یک فشار کوچک برای انفجار است و اگر چنین اتفاقی روی دهد، مقصر اصلی آن شخص رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با جاه‌طلبی‌های غیرمنطقی‌اش خواهد بود. اردوغان یک روز همراه با همسرش، با بشار اسد و همسرش به تفریح می‌رود و او را برادر خطاب و بعد از مدتی او را جنایتکار قلمداد می‌کند؛ زمانی از معمر قذافی، شمشیر مرصع جواهرنشان به ‌یادگار می‌گیرد و زمانی دیگر آن را پس می‌فرستد و بر اقدام آمریکا و ناتو برای حمله به لیبی مهر تأیید می‌زند؛ زمانی عبدالفتاح السیسی را قاتل می‌داند و زمانی دیگر یک نمایندگانی ویژه برای جوش زدن مجدد روابط، به مصر اعزام می‌کند و در همان حال در پرونده‌های دیگری نظیر قبرس، یونان و حوزه‌های دیگر نیز به همین شکل عمل می‌کند. واکنش مردم ترکیه به مسئله حضور رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی در کشورشان، از جنس عادت به چرخش‌های سیاسی اردوغان نبود و این اعتراض‌ها بیانگر هشدار و نارضایتی جدی یک ملت از رئیس‌جمهوری است که حاضر می‌شود ارزش‌هایی که سالیان سال جهان اسلام و ازجمله مردم ترکیه برای آن هزینه پرداخته‌اند را زیر پا بگذارد. (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

مقایسه دو رئیس‌جمهور!

نشریه علمی آمریکایی فارین افرز نوشت: «تفاوت‌های روحانی و رئیس‌جمهور فعلی ایران چشمگیر است. رئیسی منابع حاصل از کاهش تحریم‌ها را در جهت «اقتصاد مقاومتی» به کار خواهد گرفت. او اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وابسته نمی‌کند». فارن افرز در بخشی از این مقاله سرفصلی با عنوان «مقاومت رئیسی» بازکرده و به تفاوت دولت کنونی ایران با دولت روحانی پرداخت است. این نشریه آمریکایی به تلاش‌های حسن روحانی برای نوشتن قراردادهای متعدد با اروپایی‌ها می‌پردازد. تلاش دولت روحانی برای تشویق غربی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران و حضور آن‌ها در کشورمان اما ناکام ماند و نتوانست منافع موردنظر را داشته باشد. از همین رو فارین افرز می‌گوید: «اختلافات بین روحانی و رئیس‌جمهور فعلی ایران، ابراهیم رئیسی، چشمگیر است. سیاست خارجی رئیسی بر بهبود روابط با همسایگان ایران، روسیه و چین متمرکز شده است، نه ایالات‌متحده و اروپا». در ادامه این مقاله، با تحلیل کنش سیاسی دولت سیزدهم، آمده است: «رئیسی احتمالاً مفهوم «اقتصاد مقاومتی» [آیت‌الله] خامنه‌ای را پیگیری می‌کند و منابع به‌دست‌آمده از کاهش تحریم‌ها را برای تقویت ظرفیت ایران برای مقاومت در برابر شوک‌های تحریمی آینده، نه برای وابستگی به اقتصاد جهانی به کار می‌گیرد».

مطالبی که علیه دولت دپو شده بود، سوخت!

رسانه‌های منتقد دولت، از مدتی قبل با تصور اینکه شورای عالی کار حقوق‌ها را کمتر از تورم افزایش خواهد داد، مطالبی برای حمله به دولت سیزدهم تهیه کرده و با افرادی هم مصاحبه کرده بودند که محتوای آن‌ها دلسوزی برای کارگران بابت کاهش قدرت خرید کارگران در اولین تصمیم دولت سیزدهم به علت افزایش کمتر از تورم دستمزدها و زیر سؤال بردن شعارها و وعده‌های رئیسی برای رفع فقر و کمک به اقشار کم‌درآمد بود؛ اما برخلاف تصور آن‌ها، شورای عالی کار حقوق کارگران در سال آینده را ۹ درصد بالاتر از تورم افزایش داد و بدین ترتیب همه آن مطالب دپوشده، سوخت! بااین‌وجود، جهت تخریب تغییر کرده و به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد تولید محتوای جدید از سوی این رسانه‌ها با رویکرد دلسوزی برای کارفرمایان و هشدار درباره احتمال تعدیل نیروی کارگران به علت افزایش حقوق‌ها خارج از توان کارفرمایان باشیم. شروع این خط تخریب را روزنامه اعتماد با تیتر «اخراج و تعدیل کارگران در راه است»، شروع کرد. این رسانه وابسته به جریان اصلاح‌طلب دیروز، 21 اسفندماه با این تحلیل که افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران در سال آینده با اعتراض برخی اقتصاددانان و البته اعضای اتاق بازرگانی -به‌طورکلی جامعه کارفرمایی- مواجه شده است؛ نوشت: «یک شکاف معنی‌داری میان رشد حقوق و دستمزد کارگران با رشد قیمت کالاها و خدمات و رشد قیمت دارایی‌ها (در سال‌های گذشته) اتفاق افتاده و فشار سنگینی هم بر دهک‌های متوسط به پایین در اقتصاد ایران وارد شده است؛ اما افزایش 57 درصدی دستمزدها در آخرین جلسه اخیر شورای عالی کار مسلماً منجر به چالش‌هایی در سال 1401 خواهد شد و این رشد به‌نوعی به خود کارگران تحمیل می‌شود!».

حمله به رژیم صهیونیستی در اربیل عراق!

بامداد امروز به‌وقت 1.20 ایران، مرکز توطئه؛ شرارت و ترور موساد در اربیل، با شلیک چند فروند موشک نقطه زن کاملاً منهدم شد. به گزارش منابع عراقی، ۱۲ فروند موشک، مراکز سری و پیشرفته جاسوسی موساد در اربیل عراق را مورد هدف قرار داد. روز شنبه منابع عبری نوشته بودند که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی از بیم پاسخ نظامی ایران به شهادت دو تن از فرماندهان خود در سوریه، در حال گشت زنی مداوم در شمال سرزمین‌های اشغالی هستند. حمله به مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی با واکنش‌های طنز کاربران نیز مواجه شده است؛ یک نفر نوشته است: «تو اربیل عراق، چهارشنبه‌سوری یه خورده زودتر شروع شده، اونم با موشک بالستیک». نفر دیگری نوشته است: «نمی‌شد ی چند تا سرگردان هم راهشو کج کنه سمت تلاویو».

اخبار کوتاه

پیام ولی امر به دانشجویان مسلمان اروپا!/ رهبر معظم انقلاب (20/12/1400) در پیامی به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، بیان داشتند: «دانشجویان عزیز؛ رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل دهنده بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود، نخبگان و زبدگان ملت ما در این مرحله حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرایی‌ها و انتخاب موضوع درست، مسئولیت کوتاه‌مدت و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه حق و وظیفه میان‌مدت آنان است. شما جوانان عزیز می‌توانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمن‌هایی را که مزین به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید».

دستور رئیسی به وزارت اطلاعات: دست مفسدین را قطع کنید!/ رئیس‌جمهور در دیدار با وزیر و کارکنان وزارت اطلاعات، از این وزارتخانه خواست: «با بی‌عدالتی مبارزه کنید و دست مفسدین و سودجویان را قطع کنید. دستگاه اطلاعاتی در دولت مردمی باید با مشارکت عموم مردم، اطلاعات ۸۰ میلیونی باشد. میدان مدیریتی وزارت اطلاعات باید دست نیروهای انقلابی باشد».

مرشایمر: آمریکا مسئول اصلی بحران اوکراین است/ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگوی آمریکا می‌گوید: «داستان‌هایی که امروز در مورد درگیری‌های روسیه و اوکراین می‌شنویم، اساساً اشتباه هستند. درواقع آمریکا مسئول اصلی بحرانی است که از فوریه ۲۰۱۴ آغاز شد. بحرانی که امروز به جنگی تمام‌عیار تبدیل‌شده و نه‌تنها اوکراین بلکه کل جهان را تهدید می‌کند و می‌تواند به جنگی هسته‌ای میان روسیه و ناتو تبدیل شود. در هفته‌های اخیر روسیه احساس کرد عملاً در بن‌بستی دیپلماتیک در مقابل آمریکا و اوکراین مواجه شده است. روسیه چاره‌ای جز حمله به اوکراین نداشت».

روش جدید آمریکا برای توقف فروش نفت ایران/ وزیر نفت در واکنش به خبر توقف مذاکرات وین به دلیل توقیف نفت‌کش‌های ایران توسط دولت آمریکا، گفت: «امریکا در ماه‌های اخیر بارها برای توقف محموله‌های صادراتی، تعدی و به نفت‌کش‌های ایران تعرض کرده و فشارها علیه صادرات نفت ایران دیگر تنها به تنبیه خریداران محدود نمی‌شود. صادرات نفت ایران در سخت‌ترین تحریم‌ها افزایش یافته است؛ بدون آنکه مذاکرات وین تأثیری بر آن داشته باشد یا اینکه ما منتظر نتیجه مذاکرات باشیم». روز پنج‌شنبه آسوشیتدپرس گزارش داد که ایالات‌متحده محموله‌های دو نفت‌کش مظنون به انتقال نفت ایران را در سکوت خبری توقیف کرده است.

شاخ‌های اینستاگرامی مالیات می‌دهند!/ معاون درآمدهای سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: «لیست ۱۰۰۰ نفری از کاربرانی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، تهیه شده و تاکنون وزارت ارشاد اطلاعات ۲۶۰ نفر از این افراد را برای دریافت مالیات به ما ارسال کرده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات