صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۲ فروردین ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) ما در این ده سال گذشته، در دهه ۹۰، درواقع مواجه بودیم با انباشت چالش‌های اقتصادی که خب انسان بایستی از این‌ها به یک نحوی خلاص بشود. باید ان‌شاءالله درباره مسائل اقتصادی درست فکر کرد، درست عمل کرد و حرکت کرد تا برای ملّت وسایل آسایشی در این زمینه ان‌شاءالله به وجود بیاید. (01/01/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                          

راه‌ میان‌بُر!

سال جدید در حالی از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده است که مروری بر نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که حداقل از سال 1387 سیر تأکیدات معظم‌له بر مهم‌ترین راه‌حل مشکلات کشور، یعنی «مسئله تولید» متمرکز و معطوف بوده است. البته هر سال بر وجهی و لایه‌ای از این کلان مسئله توجه شده است تا با تجمیع همه آن‌ها این معنادهی محقق شود که در صورت توجه به همه ابعاد و زوایای تولید و توازن‌بخشی به لایه‌های گوناگون آن، به قدر میزان نقش و اولویتی که برای به حرکت درآوردن چرخ تولید و اقتصاد کشور دارند، می‌توان امیدوار به گره‌گشایی از مسائل مبتلابه معیشتی و اقتصادی بود و راه برون‌رفتی از این وضعیت پیدا کرد.

این نکته طلایی را می‌توان در تک‌تک این نام‌گذاری‌ها یعنی تقویت تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، استحکام‌بخشی ساخت درونی قدرت، جهاد اقتصادی، نوآوری و شکوفایی، اشتغال‌زایی، مبارزه با فساد و قاچاق کالا، جلوگیری از واردات بی‌رویه، اصلاح الگوی مصرف، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از آن دریافت کرد. در این سیر مفهومی شعارها، نام‌گذاری امسال، راه‌ میان‌بُری است که در صورت عمل به آن سریع‌تر و مطمئن‌تر می‌توان از پیچ‌ تاریخی تحمیلی دشمنان بر ایران اسلامی عبور کرد و شهد زیبای تولید اشتغال آفرین و گره‌گشا را چشید.

رونق و جهش تولید در ایران یک ضرورت اساسی است. بااین‌حال، مسئله اساسی دراین‌باره، چگونگی تحقق این مهم است. برای این منظور، ایران باید از راه‌های میان‌بر استفاده کند؛ راه‌هایی که نتیجه‌بخشی آن‌ها نیاز به زمان زیادی ندارد و در صورت نتیجه‌بخشی، دستاوردهای بزرگی نصیب کشور و ملت می‌کند. در غیر این صورت، ایران در برابر سرعت بالای تحولات جهانی به‌ویژه در حوزه ارتباطات، فنّاوری و اقتصاد عقب خواهد ماند. توجه به حوزه‌های دانش‌بنیان همان راه میان‌بری است که این امکان را برای ایران فراهم می‌کند تا بدون نیاز به صرف زمان زیاد، بتواند به صورت جهشی، تولید و اقتصاد خود را رونق بخشد. عصر کنونی، عصر اقتصادمحور شدن جهان است و در اقتصاد نیز آنچه بیش از هر عامل دیگری مزیت آفرین است، حوزه‌های دانش‌بنیان است. درواقع، امروزه مزیت‌های رقابتیِ اقتصادی در حوزه‌های دانش‌بنیان تعریف می‌شود و اقتصادهای قوی، بیش از هر عاملی بر افزایش نقش دانش و فناوری در تولید توجه دارند. بر همین اساس است که ورود به حوزه فنّاوری‌های پیشرفته، ورود به باشگاه قدرت و اعتبار در جهان تلقی می‌شود. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز              

پاکستان؛ درگیر خیانت داخلی و دخالت خارجی

پس از کش‌وقوس‌های فراوان در پارلمان پاکستان، بالاخره عمران خان بعد از یک دوره نزدیک به چهار سال از سمت نخست‌وزیری برکنار شد.

گزاره‌های خبری: بامداد دیروز اکثریت نمایندگان پارلمان پاکستان به عمران خان رأی عدم اعتماد دادند و او به همراه همه اعضای دولتش از سفر خارجی نیز منع شدند. 2- عمران خان بعد از کنار گذاشته شدن از قدرت، در دیدار با خبرنگاران گفت: «من از سوی نهادهای این کشور در برابر توطئه خارجی تنها مانده‌ام. اگه می‌خواهید مرا بکشید، بکشید، من به مردم کشور خیانت نمی‌کنم. مرگ یک روز فرا می‌رسد. بله من تنها هستم؛ اما بردگی پذیرفته نیست. من تا آخر می‌جنگم و حاضرم به زندان بروم». 3- دیشب نیز هزاران پاکستانی بعد از افطار و اقامه نماز به خیابان‌های لاهور آمدند و در حمایت از عمران خان شعار سر دادند. 4- یکی از وزیران عمران خان نیز در پی عزل نخست‌وزیر، عنوان کرد: «یک روز غم‌انگیز برای دموکراسی؛ زمانی که سیستم آمریکا با کمک و تحریک یک مافیای سیاسی فاسد و جاذبه‌های داخلی خود و همچنین یک کودتای قضایی که برتری پارلمانی را نابود کرد؛ بنابراین تبعیت عمیق و تزلزل‌ناپذیر ما از ایالات‌متحده ادامه خواهد یافت. ننگ بر تو!».

گزاره‌های تحلیلی: عوامل مختلفی اعم از دخالت‌های خارجی و داخلی در برکناری عمران خان نقش داشتند: 1- عدم تأسیس پایگاه نظامی خارجی در پاکستان: آمریکا بارها تلاش کرد که عمران خان را متقاعد سازد که در این کشور پایگاه‌های نظامی تأسیس کند که هر بار با مخالفت وی مواجه می‌شد. این اصرار آمریکا بعد از خروج از افغانستان بیشتر شد و آمریکا مترصد این بود که خلأ امنیتی که با خروج از افغانستان برایش ایجاد شده بود را پُر کند؛ زیرا تنها راه حفظ موقعیت واشنگتن در عرصه نظامی در مقابل بازیگرانی همچون ایران، هند و چین، پاکستان بود. مخالفت عمران خان با تأسیس چنین پایگاه‌هایی، یک نوع شکست نظامی- اطلاعاتی برای آمریکا در برابر رقبای خود به شمار می‌رفت. 2- سفر عمران خان به روسیه: عمران خان اوایل جنگ روسیه و اوکراین به مسکو سفر کرد و این سفر با مخالفت‌های داخلی از سمت ارتش و خارجی همچون آمریکا مواجه شد. این مخالفت‌ها به‌قدری شدید بود که قمر جاوید فرمانده ارتش حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و این امر کاملاً متناقض با راهبردهای عمران خان بود. البته ارتش در پاکستان قدرت زیادی دارد و بر همین مبنا در مقاطع مختلف در امور سیاسی دخالت می‌کند. 3- نارضایتی‌های داخلی: مسئله اقتصادی همواره یکی از پاشنه آشیل‌های مهم برای دولت‌های مستقر در پاکستان بوده است. نارضایتی‌های اقتصادی در بین مردم در خصوص عملکرد اقتصادی دولت، این زمینه و فرصت را برای بازیگران خارجی و مخالفین داخلی عمران خان فراهم کرد که برای سرنگونی دولت او اقدام کنند.

این موارد در کنار دخالت‌های خارجی، به‌ویژه آمریکا و همراهی برخی احزاب داخلی در سرنگونی عمران خان نقش بسزایی داشت. اکنون این سؤال نیز مطرح می‌شود که آینده پاکستان در عرصه سیاسی به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که اولاً، اگر پاکستان این رویارویی سیاسی طرفداران و مخالفین عمران خان را با آرامش پشت سر نگذارد، احتمالاً آبستن حوادث و درگیری‌هایی خواهد بود که با توجه به بافت سیاسی و اجتماعی این کشور، احتمالاً رنگ خون به خود می‌گیرد. در ثانی، با توجه به نقش پررنگ کشورهای خارجی در عرصه سیاسی پاکستان و همراهی برخی جریان‌های داخلی همچون ارتش به‌عنوان قدرتمندترین جریان موجود، نهایتاً پیش‌بینی می‌شود که دولتی با گرایش‌های غرب گرایانه و متمایل به ارتش روی کار آید تا شرایط جدیدی در عرصه سیاسی برای این بازیگران فراهم کند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار

نتیجه رعایت نشدن حریم زن و مرد در سینما

جنبش METOO بعد از چندین سال در جهان با صدای بلند گفته می‌شود اما هنوز تعرضات جنسی علیه زنان در جهان جریان دارد، فریاد زنان در سینمای ایران نیز بلندتر از گذشته شده است. «اقبالی» پژوهشگر حوزه زنان می‌گوید: «زمانی که حدودوثغور اخلاقی و قانونی در ابتدا در خود جامعه هنری و سینما رعایت نشود، بسته نگه‌داشتن منافذ فساد بسیار سخت می‌شود و اشاعه رسانه‌ای این اتفاقات کمک بنیادینی به توقف این روند نمی‌کند و ازآنجایی‌که با توجه به گذشت زمان، اثبات مدعیات دراین‌باره سخت می‌شود، ممکن است جای متهم و شاکی نیز عوض شود». اسلام تعریف روشنی از کرامت زن دارد و برای حفظ شأن و منزلت زن، حریمی برای وی قائل شده است. وقتی این حریم‌ها از سوی زن هنرمند رعایت نمی‌شود و جلوه گری و عشوه‌گری او از فیلم‌های سینمایی گرفته تا جشنواره‌های مختلف هنری، شکل نابهنجار پیدا می‌کند، سوءاستفاده از او نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین اولین و مؤثرترین راهکار کاهش خشونت جنسی علیه زن، رعایت حریم‌ها توسط خود او است.

‌ایران- قطر‌؛ گسترش مناسبات فوتبالی!

رئیس‌جمهور در سفر سال گذشته خود به قطر، اعلام آمادگی کشورمان برای کمک به این کشور در برگزاری جام جهانی فوتبال را اعلام کرد. در پی آن مقرر شد با رایزنی مقامات دو کشور، زمینه‌های همکاری‌های فوتبالی این دو کشور محیا شود. چند وقت پیش نیز خبرهایی مبنی بر مشخص شدن دو جزیره کیش و قشم برای برگزاری برخی بازی‌های تدارکاتی جام جهانی مطرح شد. درنهایت وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر در سفر به کیش، از همکاری این کشور با ایران در جام جهانی خبر داد و گفت: «ایران بازیگر اصلی در منطقه است و نقش تأثیرگذاری در منطقه دارد. می‌توانیم در زمینه‌های خشکی، دریایی و هوایی ارتباطات خوبی برقرار کنیم». مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی نیز خبر داد: «وزارت خارجه با پیشنهاد حذف روادید ۲ ماهه بین ایران و قطر در جام جهانی موافقت کرده که این مشوق خوبی برای حضور توریست‌های خارجی از قطر در ایران است».

خودکشی صهیونیست‌ها در قلب رژیم صهیونیستی!

ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، بعد از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد فرد کشته شده که قصد ربودن سلاح از نظامی صهیونیستی در عسقلان داشت، یک صهیونیست یهودی بوده است. البته سراسیمگی صهیونیست‌ها بعد از عملیات دردناک مبارزان فلسطینی از رفتار نظامیان این رژیم کاملاً مشهود است. این سراسیمگی از شلیک 60 گلوله به تن این جوان صهیونیست که پیش‌ازاین از سوی رسانه‌های صهیونیستی، فلسطینی معرفی می‌شد و یا سرازیر شدن تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی رژیم به این منطقه، کاملاً آَشکار است. عملیات مسلحانه و فردی فلسطینی‌ها طی هفته‌های اخیر، خواب راحت را از مسئولین و نیروهای نظامی- امنیتی رژیم اشغالگر ربوده و به دلیل ترس و اضطراب از حمله‌های مجدد، درصد خطای آن‌ها را افزایش داده است.

سهم تقصیر برای نهاد‌های نظارت بر ایمنی خودرو

رئیس پلیس راهور ناجا دیروز (21 فروردین) در نشست خبری گفت: «نظارت بر استاندارد خودرو بیشتر توسط افراد وابسته به خودروسازهاست. اگر ایمنی خودروها افزایش نیابد، نیروی انتظامی به غیر از کارخانه‌های خودروساز، برای نهادهای نظارت بر ایمنی هم سهم تقصیر مشخص می‌کند». سردار هادیانفر افزود: «در سال ۸۴ تا ۸۶ یکی از شاخصه‌های بسیار مهم که ۲۷ هزار کشته سوانح رانندگی را به ۱۶ هزار در هر سال رساند، بحث واردات خودرو استاندارد و ایمن در کشور بود. واردات منجر به ایجاد بازار رقابت برای خودروسازها داخلی و بهتر شدن آن‌ها می‌شود؛ اما در صورت عدم رقابت، مردم مجبور به خرید محصولی هستند که امروز همه به آن بی‌کیفیت می‌گویند».

شایعه تولید گردوغبار در مرز ایران و عراق

با ورود گرد‌و‌غبار در پایتخت شایعه‌ای پخش شد که عراقی‌ها از عمد در حال تولید گرد‌و‌‎غبار در مرز ایران هستند. عده‌ای دیگر هم با ویدیویی ادعا کردند که دستگاه‌های تولید ریزگرد با همکاری چین برای فراری دادن مردم خوزستان به کار گرفته شده است؛ اما بررسی این فیلم نشان می‌دهد که این تکه‌فیلم بخشی از گزارش یک برنامه پرتغالی‌زبان است که در سال ۲۰۱۹ پخش شده است. با این دستگاه کشاورزان در حال پاشیدن خاک بر روی زمین‌‌های کشاورزی خود هستند تا از کودهای شیمیایی کمتری استفاده کنند و محصول ارگانیک تولید کنند.

اخبار کوتاه

فیلیمو از کجا دستور می‌گیرد؟!/ ‌‌سایت فیلیمو به شکلی کاملاً حرفه‌ای و زیرکانه صحنه‌های انقلابی فیلم «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را سانسور و حذف کرده است. این اقدام شک‌برانگیز، سانسور سکانسی پیرامون ارتحال و تشییع امام خمینی است که صحنه‌هایی بسیار تأثیرگذار در فیلم شکل می‌گیرد. تاکنون دلیل خاصی برای این سانسور عنوان نشده است؛ حتی زیرنویس‌های فیلم هم که بسیار روشنگر و انقلابی است، سانسور شده است. نسخه اصلی «از کرخه تا راین» ۹۳ دقیقه است اما نسخه‌ای که در فیلیمو بارگذاری شده، ۸۸ دقیقه است.

حضور رقبای رسانه‌ای بر سر یک سفره با رئیس‌جمهور!/ دیروز جمعی از اهالی رسانه‌های موافق و مخالف دولت، میهمان رئیس‌جمهور بودند. سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی، حمید رسایی مدیر مسئول هفته‌نامه نه دی و برخی دیگر از اهالی رسانه از حاضرین در این نشست بودند.

محسنی اژه‌ای: بازدید نمایندگان از زندان‌ها به نفع ماست!/ رئیس‌ قوه قضائیه گفت: «مجوز بازدید و سرکشی نمایندگان مجلس از مجموعه‌ها و مراکز قضایی را صادر کنید و اجازه دهید نواقص و معایب مراکز قضایی از ناحیه آن‌ها مطرح شود. از نظر ما بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌ها و مراکز مختلف قضایی و احصاء نواقص و ایرادات زیرمجموعه‌های قضایی، نه‌تنها بلااشکال که مفید و مثمر ثمر است».

خردادماه؛ موعد فراخوان برای غایبان سهام عدالت/ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «یکی از احکام بودجه امسال، واگذاری سهام عدالت به مشمولان جامانده است که از خردادماه فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود».

رونمایی از پهپاد ایرانی فروخته شده به ارتش سوریه/ مستند «نقطه زن» که از شبکه سوم سیما پخش شد، تصاویری از عملیات پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹ فروخته شده به ارتش سوریه در این کشور را به نمایش گذاشت.

تولید مرغ بیش از نیاز داخل/ رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: «ماهانه ۱۸۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که این میزان ۲۰ تا ۳۰ هزار تن مازاد بر نیاز است». محمد یوسفی افزود: «روزانه ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که با احتساب مصرف داخل، ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن از این میزان مازاد بر نیاز کشور است». در تعطیلات نوروزی به دلیل کاهش عرضه مرغ در بازار، شاهد گرانی و کمبود این کالای مصرفی در برخی نقاط کشور بودیم؛ اما قیمت کنونی هر کیلو مرغ در برخی مناطق کشور به دلیل ازدیاد عرضه و کاهش تقاضا به ۲۵ هزار تومان نیز رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات