صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۵ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اینکه شما یک منطق جذّابی در جمهوری اسلامی داشته باشید که این را وقتی بدون حاجب و واسطه با ملّت‌های دیگر مطرح کنید، برای آن‌ها جذّاب است و کشش دارد و قبول می‌کنند، این می‌شود عمق راهبردی شما. (۱۹/۱۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

چشم‌انداز رشد اقتصادی در 1401

گزارش نه‌ماهه بانک مرکزی مربوط به آخرین وضعیت نماگرهای اقتصادی کشور، همراه با کاهش آهنگ رشد نقدینگی و تورم و کاهش استقراض از نظام بانکی، حکایت از چشم‌اندازی مثبت برای سال آینده دارد. بانک مرکزی رشد اقتصاد نه‌ماهه را با احتساب نفت 4.1 و بدون احتساب نفت 3.4 برآورد نموده است. بر این اساس و با در نظر گرفتن ملاحظات غیراقتصادی مؤثر، می‌توان وضعیت رشد اقتصادی در سال آینده را پیش‌بینی کرد.

نکات تحلیلی: 1- رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز 5.8 بوده که می‌تواند حاصل رویکرد دولت جدید در فعال‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای و داخلی باشد و امید است با حفظ این مسیر همچنان شاهد رشد بیشتر اقتصادی در سال آینده باشیم.2- بخش زیادی از رشد اقتصادی کشور متأثر از گروه خدمات و ارزش‌افزوده نفت و گاز است و گروه کشاورزی همچنان منفی است و گروه صنعت نیز وضعیت مناسبی ندارد. درواقع این دو بخش مهم اقتصادی تغییرات مؤثری نداشته‌اند و نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر دولت است. 3- هرچند سرمایه‌گذار اصلی در کشور ما دولت است ولی بر اساس این گزارش، نرخ تشکیل سرمایه همچنان منفی است و این نشان از خروج سرمایه از کشور دارد که عموماً به خاطر آسیب‌های مختلف در بخش مسکن است. با سرمایه‌گذاری ویژه دولت در بخش مسکن، امید است وضعیت جذب سرمایه و عدم خروج سرمایه از کشور بهبود یابد. 4- اصلی‌ترین مانع رشد پایدار اقتصادی، عدم اصلاح نظام‌های اقتصادی بالأخص نظام بانکی و نظام بودجه‌ریزی است. دولت در این زمینه توفیق کاملی نداشته ولی بااین‌وجود نحوه تدوین بودجه سال آینده یک گام به جلو است که با افزایش درآمدهای نفتی، امیدوار به کاهش کسری بودجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های سرمایه‌ای هستیم. 5- بخشی از آمار رشد اقتصادی کشور متأثر از وضعیت غیراقتصادی است. بهبود رشد اقتصادی کشور، به‌ویژه در بخش خدمات متأثر از بهبود شرایط کرونایی و افزایش تقاضا است. برآوردها برای سال جدید حکایت از تداوم سازگاری با شرایط کرونایی و افزایش تقاضا دارد. در بخش تحریم‌ها نیز شاهد گسسته شدن نظام تحریم‌ها و آینده روشنی از روابط تجاری ایران هستیم؛ اما شوک‌های اقتصادی در سال آینده همچنان غیر قابل ‌پیش‌بینی است و به نظر می‌رسد وضعیت امنیتی در جهان رو به وخامت گذارد و تأمین کالاهای اساسی، سخت و گران شود.

نکته پایانی: آمارهای رسمی شرایط نسبتاً خوبی را برای سال آینده نوید می‌دهد. دولت باید به این شرایط به چشم فرصت بنگرد و به دنبال پوشش نقاط ضعف، بالأخص در بخش صنعت و کشاورزی باشد و هم‌زمان برای اصلاح نظام بانکی برنامه‌ریزی نماید. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                    

چوب حراج به اعتبار ملت ترکیه

سفر هرتزوگ به ترکیه همچنان در کانون توجه رسانه‌های داخلی ترکیه است، رؤسای جمهور ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از 14 سال، بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند؛ رفتار دولت ترکیه در میزبانی از رئیس رژیم اشغالگر قدس در ترکیه، یک بار دیگر ادعاهای اردوغان درباره حمایت از ملت فلسطین را زیر سؤال برد.

گزاره‌های خبری: 1- رئیس رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به ترکیه، بازدیدی نیز از آرامگاه آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه نوین داشت. وی که دست رژیم تحت ریاستش به خون ده‌ها هزار فلسطینی آلوده است، پس از این بازدید در دفتر یادبود نوشت: «بازدید از این مکان تاریخی که یاد مصطفی آتاتورک، رهبر آینده‌نگر را ماندگار کرده است، یک امتیاز است. با پیروی از میراث صلح و پیشرفت خردمندانه این رهبر بزرگ و انتخاب مسیر همکاری شجاعانه او، به جهان امن‌تر و باثبات‌تر برای ملت‌ها، منطقه و جهان برسیم!». 2- رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار با اسحاق هرتزوگ در سخنانی گفت: «اسرائیل برادری است که کسی نمی‌تواند او را در منطقه نادیده بگیرد! من معتقدم این سفر تاریخی نقطه عطفی جدید در روابط ترکیه و اسرائیل خواهد بود. اسرائیل و ترکیه باید روابط را عمق بیشتری ببخشند. میزان مراودات مالی طرفین رضایت‌بخش است اما هنوز هم جا برای بهتر شدن دارد». اظهارات اردوغان در دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی در حالی است که وی در سال 2014 گفته بود: «من حتی یک دقیقه هم نمی‌توانم در مورد اسرائیل فکر مثبتی داشته باشم، به‌خصوص تا وقتی که در مسند ریاست جمهوری هستم!». 3- رهبر حزب سعادت ترکیه با انتقاد از سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و دیدار وی با اردوغان، در اظهارات تکان‌دهنده‌ای گفته است: «اردوغان در سال 2017 در یک مراسم به حزب ما تاخته و مقامات ارشد حزبمان را به دیدار با مقامات اسرائیلی متهم کرده بود. اکنون ببینید با چه کسانی دیدار می‌کند. درحالی‌که ما منتظر سفری به غزه که رئیس‌جمهور ترکیه در سال 2013 وعده داده بود و هرگز انجام نشد، بودیم، دعوت از قاتلان به کشورمان به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. امروز چه تغییری ایجاد شده که چنین دعوتی صورت گرفت؟ این آدم (هرتزوگ) چه تفاوتی با قاتلی به نام نتانیاهو دارد؟ آیا آزار و اذیت برادران مسلمان ما در فلسطین به پایان رسیده است؟ آیا محاصره غزه لغو شده است؟ ما ارائه ناهنجاری‌ها به عنوان عادی‌سازی را رد می‌کنیم. آن‌هایی که بر بیت‌المقدس و غزه بمب می‌اندازند، قبله اول ما مسجدالأقصی را با چکمه‌های کثیف خود زیر پا می‌گیرند و مظلومان اعم از کودکان، زنان و سالمندان را قتل‌عام می‌کنند، در کشور ما جایی نداشته و نخواهند داشت. امروز یک گام شرم‌آور دیگر برداشتید! نه این سرزمین‌های مقدس و نه سینه‌های این ملت هیچ تهاجم و مهاجمی را نمی‌پذیرد! تا زمانی که رئیس‌جمهور ترکیه متوجه نشود که بر کدام سرزمین‌ها حکومت می‌کند، ما سکوت نخواهیم کرد».

گزاره تحلیلی: بر اساس نتیجه نظرسنجی سالانه «ارزیابی جوانان عربی» در سال 2021، حدود 88 درصد جوانان مسلمان و عرب، رژیم صهیونیستی را دشمن خود می‌دانند و معتقدند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با تل‌آویو نتوانسته اشغالگری این رژیم را تحت‌الشعاع قرار دهد! در چنین شرایطی، دراز کردن دست دوستی آنکارا به‌سوی تل‌آویو، چیزی جز «بدنامی برای دولت ترکیه» و «ضربه بزرگ به آینده و سرمایه سیاسی اردوغان» و «تضعیف فزاینده موقعیت حزب عدالت و توسعه» تعبیر نمی‌شود. ضمن اینکه در افکار عمومی اسلامی و منطقه نیز دولت اردوغان و حزب متبوع او با «کاهش اعتبار، حیثیت و وجهه سیاسی» مواجه خواهند شد. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

مسئولیت جدید سپاه؛ کار به کاردان سپرده شد!

در جریان شناسایی و متلاشی کردن برنامه جدید دشمن صهیونیستی علیه مواضع هسته‌ای کشور، از تشکیل فرماندهی سپاه هسته‌ای در سپاه پاسداران رونمایی شد. وظیفه این فرماندهی، حفاظت از سایت‌های هسته‌ای و جلوگیری از خرابکاری و آسیب به مراکز و دانشمندان هسته‌ای است. برای امنیت این بخش مهم و کلیدی کشور نیز کار به کاردان سپرده شد؛ سپاه در انجام وظیفه خود در سایر حوزه‌ها عملکرد بی‌نظیری داشته است:1- یگان حفاظت شخصیت‌ها: سال ۵۸ گروهک تروریستی فرقان اقدام به عملیات‌های ترور در داخل کشور کرده بود. پس از به شهادت رساندن آیت‌الله مرتضی مطهری، امام خمینی (ره) طی فرمانی، وظیفه تأمین امنیت چهره‌های اثرگذار انقلاب را به سپاه دادند. طی دهه‌های گذشته با تشکیل سپاه حفاظت، امنیت مسئولان و اماکن انقلاب در بالاترین سطح انجام ‌شده است. 2- سپاه حفاظت هواپیمایی: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، تعدادی از هواپیماهای کشور توسط منافقین ربوده شد. امام خمینی(ره) در سال ۶۳ با اتخاذ یک تصمیم به غائله هواپیماربایی در ایران پایان می‌دهند. ایشان دستور می‌دهند: «بچه‌های سپاه به فرودگاه رفته و آن را بگیرند و هیچ هواپیمایی حق پرواز بدون حضور پاسدار را ندارد». امام (ره) در پایان جنگ تحمیلی نیز طی نامه‌ای به فرمانده وقت سپاه، دستور تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی را دادند. طی سال‌های بعد از انقلاب، نیروهای امنیتی سپاه موفق شده‌اند، ۲۶ مورد اقدام به هواپیماربایی و مداخلات غیرقانونی را خنثی کنند و بیش از ۱۰۰ مورد اقدام به هواپیماربایی روی زمین نیز تاکنون توسط نیروهای سپاه، کشف، خنثی و عوامل خرابکار بازداشت شده‌اند. به‌طوری‌که سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ایکائو) به پاسداران حفاظت هواپیمایی لقب گارد آهنین داده است. قطعاً این تجربیات موفق سپاه می‌تواند در حوزه هسته‌ای نیز تکرار شود. (مصطفی علیجان‌زاده)

نشریه انگلیسی: روزهای بهتری پیش روی ایران است

«اکونومیست» در تحلیلی به بررسی علل تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها پرداخت و نوشت: «هم‌زمان با بسته شدن یک در، در دیگری باز می‌شود. تجربه ایران آموزنده است. در یک دهه گذشته آن کشور تحت فشار تحریم‌ها دچار رکود و تورم شده؛ اما سقوط نکرده است. سه توضیح برای دلیل تاب‌آوری اقتصاد ایران وجود دارد. نخست آنکه اگرچه تحریم‌ها گسترده و با دقت اعمال شدند، اما در معرض نشت قرار داشته‌اند. ایران توانسته فروش نفت خود را افزایش دهد. بخش عمده آن به چین صادر می‌شود. شکستن تحریم‌ها خطرناک است، اما برخی از پالایشگاه‌های خصوصی جهان حاضر هستند در ازای تخفیف در قیمت، این ریسک را بپذیرند. هم‌چنین، دلار تنها ارز مورد کاربرد نیست: ایران معاملات را با یوان چین و درهم امارات نیز انجام می‌دهد. دومین منبع تاب‌آوری، تنوع صادرات است. ایران دارای طیف وسیعی از صنایع تولیدی است. برخی از صنایع بزرگ‌تر مانند استخراج معادن و فلزات از دسترسی به انرژی ارزان و قابل‌اعتماد سود می‌برند. علاوه بر این، ایران با چندین کشور پرجمعیت ازجمله پاکستان و ترکیه مرز زمینی دارد و تجارت می‌کند. عامل سوم جایگزینی واردات است. این وضعیت، برای تولیدکنندگان ایرانی که به بازار داخلی ۸۳ میلیونی ایران خدمات ارائه می‌کنند، به‌مثابه یک موهبت بوده است. آنان به بهترین شکل ممکن خود را با شرایط تغییریافته وفق می‌دهند. برای ایرانیان، اکنون چشم‌انداز واقعی روز‌های بهتری در پیش است».

دفاع یک اصلاح‌طلب از پوتین و دولت رئیسی!

روزنامه شرق در مصاحبه با سعید لیلاز، از چهره‌های مشهور جریان اصلاح‌طلب، از قول او نوشت: «به نظرم هرکسی در ایران دنبال دموکراسی است، باید ضدآمریکایی باشد، می‌خواهم بگویم رفتار کنونی روسیه بازتاب رفتار آمریکاست. در این شرایط گروهی بحث اخلاقی می‌کنند که جنگ بد است و فلان است. بله من هم با جنگ مخالفم، اما مگر ما کم تاوان جنگ دادیم. به باور من عملکرد دولت و حکومت ما در ماجرای این بحران بسیار هوشمندانه و دقیق بوده ‌است. هر آدم عاقلی جای پوتین بود، به اوکراین حمله می‌کرد». این تحلیل منطقی از وضعیت جنگ اوکراین در حالی است که رسانه‌ها و چهره‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلب و غرب‌گرایان داخلی طی روزهای گذشته شدیدترین هجمه‌ها را به دولت برای عدم اتخاذ رویکرد ضد روسی، داشته‌اند و جمهوری اسلامی را به بازی در نقش مستعمره روسیه متهم می‌کنند.

اخبار کوتاه

رحلت عالم و مرجعی انقلابی!/ در پی رحلت آیت‌الله علوی‌گرگانی از مراجع عظام تقلید، رهبر انقلاب پیام تسلیتی صادر کرده و در وصف ایشان نوشتند: «این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند که موجب فیض و رحمت الهی است، ان‌شاءالله».

ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از کجا هدایت می‌شد؟/ «جبار المعموری» رئیس اتحادیه علماءالمسلمین عراق گفت: «وجود مقرهای موساد در اربیل و سایر مناطق عراق، عامل نگرانی کل مردم این کشور است؛ زیرا این مقرها، عراق را وارد گرداب‌های مهیب خواهد کرد و وجود آن، هدفی جز ایجاد هرج‌ومرج در این کشور ندارد. از مقر موساد در اربیل برای جذب جوخه ترور علیه فرماندهان سازمان الحشدالشعبی عراق و دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌شده است».

آیت‌الله مکارم شیرازی: خون‌های ریخته شده بی‌پاسخ نمی‌ماند!/ مرجع بزرگ تقلید شیعیان گفت: «خبر اعدام ده‌ها تن از جوانان مسلمان در حجاز آن‌هم به شکل فجیع و بی‌رحمانه‌ای توسط آل‌سعود، قلب تمام مسلمانان آزاده را جریحه‌دار نمود. دلارهای کثیف آل سعود زبان مجامع به‌اصطلاح بین‌المللی و مدّعیان حقوق بشر را بند آورده است. خداوند این خون‌های به‌ناحق ریخته شده را همچون خون شهدای افغانستان، پاکستان، یمن، عراق و سوریه بی‌پاسخ نخواهد گذاشت».

آیت‌الله جوادی آملی: منتظر واقعی حقوق نجومی نمی‌گیرد/ در آستانه فرارسیدن میلاد خجسته امام زمان‌(عج) و جشن بزرگ نیمه شعبان، آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به برخی ویژگی‌های حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر، گفتند: «کسانی می‌توانند منتظر باشند که وقتی به حکومت رسیدند نه دست به اختلاس بزنند و نه حقوق نجومی بگیرند و نه به بیراهه بروند و نه راه دیگران را ببندند. اسم آوردن از حکومت جهانی دشوار است چه رسد به تشکیل و تحقق آن؛ زیرا همه ادیان، ملل و نحلی که هست همه باید زیر پرچم یک انسان کامل حاضر شوند».

روزی برای مبارزه با اسلام‌هراسی در جهان!/ بر اساس قطعنامه‌ جدید مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۵ مارس (24 اسفندماه) روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی نام‌گذاری شد. پیش‌نویس این قطعنامه توسط کشورهای  اسلامی ارائه شد و ایران، پاکستان، ترکیه، عربستان، اردن و اندونزی رهبری مذاکرات مربوط به این قطعنامه را بر عهده داشتند.

وزیر خارجه: توپ در زمین آمریکاست/ «امیرعبداللهیان» در توئیتی نوشت: «با وزیر خارجه روسیه درباره موضوعات دوجانبه، مذاکرات وین، اوکراین، سوریه، یمن و افغانستان ملاقاتی سازنده داشتم. مجدداً به ما اطمینان داده شد که روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه است. بیش از هر زمانی، توپ در زمین آمریکاست تا پاسخ‌های لازم برای جمع‌بندی موفق مذاکرات را ارائه کند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات