صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۹ خرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، اولویت‌هایی در نظر گرفته بشود. یکی از اولویت‌ها که خیلی مهم است، این است که این شرکت‌ها در جهت حل مسئله باشند؛ ما مسائل اقتصادی مشخصی در کشور داریم؛ این شرکت‌ها متوجّه به حل مسئله باشند،‌ گره‌گشایی داشته باشند، بر طبق نیاز به‌ وجود بیایند یعنی نیازسنجی بشود در مورد این شرکت‌ها. (23/01/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

به اسم یک ایرانی، کفش بیگانه را واکس نزنید!

«آقای بلینکن! می‌خواستم ازتون خواهش کنم به جمهوری اسلامی رحم نکنید!»؛ این جمله‌ای‌ است که مسیح علی‌نژاد، مجری یکی از برنامه‌های صدای آمریکا در اجلاس کمیته یهودیان، پس از دریافت جایزه حقوق بشر این کمیته بر زبان راند. جمله‌ای کوتاه که چند نکته تحلیلی را در بر دارد.

نکات تحلیلی‌: 1- دست در دست بیگانه: اینکه برای منافع، یک جایزه و هورا به نام یک ایرانی، کفش بیگانه را واکس بزنی و از‌ او بخواهی با مردمی که به‌ظاهر داعیه حمایت از آن‌ها را داری، بی‌رحمانه رفتار کند، اوج وطن‌فروشی است. اینکه دست در دست بیگانه به سرزمینت بتازی، اوج خیانت است! اگرچه کسی از گرگ انتظار ترحم ندارد اما کیست که نداند بی‌رحمی‌های آمریکا بیش از آنکه حاکمیت را تحت‌فشار قرار دهد، مردم و به‌خصوص طبقات آسیب‌پذیر را به سختی و گرفتاری می‌اندازد. 2- حقوق بشر کاریکاتوری: «تعهد به حمایت از حقوق بشر در ایران» دلیل دوم این کمیته برای اعطای جایزه شجاعت و حقوق بشر به علی نژاد عنوان شده است. او درحالی‌که ترس از سراسر وجودش هویدا بود، جایزه شجاعتی را دریافت می‌کرد که هم اهداکنندگانش تا مرفق دستشان در نقض حقوق بشر آلوده است و هم جایزه‌بگیر کسی است که از دشمنان ایران بارها خواسته تا در اوج کرونا به بشر ایرانی دارو ندهند، فوتبالش را تعطیل کنند و همین حالا هم به او رحم نکنند؛ واقعاً چه شجاعتی، چه صلحی و چه حقوق بشری! 3- دستاورد دشمنی: «تعهد ایالات‌متحده به امنیت اسرائیل همچنان ثابت و مقابله با ایران یک اولویت مشترک است»؛ این واکنش بلینکن وزیر امور خارجه امریکا به درخواست علی‌نژاد است. دستاورد علی‌نژاد برای ایرانیان سیاستی است که از یک سوء تضعیف ایران و از سوی دیگر افزایش قدرت دشمنان ایران به‌خصوص رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کند. البته خانم علی‌نژاد باید بداند که به قول انگلیسی‌ها «هیچ چیزی بدون هزینه نیست» و ملت ایران هزینه‌تراشی او را هرگز فراموش نخواهد کرد.

نکته پایانی: اجلاس کمیته یهودیان امریکا با بازیگری علی نژاد به عنوان نماد اپوزسیون خارج از کشور برای ایرانیان بیش از آنکه بوی حقوق بشر بدهد، یادآور گریه کردن قاتل بر بالای جنازه مقتول است؛ کسانی که برای رسیدن به مطامع زودگذر خود، از یک‌سو ایران و ایرانی را به مسلخ می‌کشند و از سوی دیگر بر مصیبتشان مرثیه می‌خوانند. (نویسنده: حسین حسینی‌نژاد)

▼گزارش روز               

راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب و هاب ترانزیتی ایران

کریدور شمال - جنوب یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی برای اتصال کشورهای جنوب به کشورهای شمالی، روسیه و کشورهای حاشیه خزر است. موقعیت مناسب ترانزیتی ایران و قرار گرفتن در مسیر اتصالی این کریدور و دسترسی به سواحل خلیج‌فارس، عمان و خزر موجب شده تا در سال 2000 توافقنامه کریدور شمال ـ جنوب موسوم به نوستراک بین هندوستان، ایران و روسیه امضا شده و در سال ۲۰۰۲ توسط این سه عضو مؤسس تصویب شود.

گزاره‌های خبری: 1- انتقال کالاهای روسی از طریق ایران به هند، مهم‌ترین محور فعالیت کریدور شمال- جنوب است و با شروع جنگ روسیه و اوکراین و مشکل تحریم روسیه، اهمیت این کریدور برای حمل کالاهای روسیه دوچندان شده است. بر این اساس اولین محموله تجاری از روسیه به هند از خاک ایران در روزهای اخیر منتقل شد. این اتفاق بعد از گذشت 22 سال به وقوع پیوست و محموله تجاری روسیه به‌صورت آزمایشی از مبدأ سن‌پترزبورگ به بندر آستاراخان منتقل شده و از طریق دریای خزر وارد ایران و از آنجا از طریق جاده و ریل به بندرعباس و سپس از آنجا توسط کشتی‌های کانتینر بر به بندر ناواشیوای هند انتقال پیدا می‌کند. 2- هند یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است و تقاضا برای انرژی در این کشور افزایش قابل‌توجهی دارد. هند همچنین چهارمین مصرف‌کننده بزرگ انرژی پس از چین، آمریکا و روسیه است. ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل نزدیکی به هند و برخورداری از منابع انرژی فراوان می‌تواند این نیازها را تأمین کند و علاوه بر این منافع اقتصادی و تجاری دو طرف با اتصال هند به افغانستان و آسیای مرکزی نیز تأمین خواهد شد. 3- کریدور شمال - جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی، از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان‌تر است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- یکی از عناصر مهم در روابط هند و ایران، جایگاه هند به‌عنوان بازار بزرگ محصولات ایرانی است. انتخاب ایران از سوی هند به‌عنوان دروازه آسیای مرکزی و افغانستان نیز پیامدهای مثبتی بر آرزوهای ایران برای تبدیل‌شدن به هاب منطقه‌ای تجارت و ترانزیت دارد. 2- در زمان حاضر روسیه بیش از هر زمان دیگری برای مبادله کالا و تجارت ٨ میلیارد دلاری با هندوستان و کشورهای جنوب و شرق آسیا به مسیر کریدور شمال- جنوب نیاز پیدا کرده است و هیچ‌کدام از کریدورهای شمالی و شرق به غرب پاسخگوی تبادلات کالایی با شرکای اقتصادی قبلی و آینده این کشور نخواهد بود و مطمئناً تقاضا و شبکه تأمین کشور روسیه نیاز به مسیرهای جدید خواهد داشت و ایران گزینه مهم روسیه برای توسعه تجارت و انجام مبادلات کالایی است. 3- در مسیر تبدیل ایران به هاب ترانزیت اوراسیا، ضروری است با تسهیل فرایندها و تکمیل زیرساخت‌ها، از مزیت کریدور شمال- جنوب برای رونق ترانزیت کشور بهره گرفت. زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای برای توسعه ترانزیت از مسیر کریدور شمال- جنوب در خاک ایران، شاملِ محور ریلی رشت- انزلی- آستارا و راه‌آهن چابهار- زاهدان است که ضروری است روند اجرایی آن‌ها هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

نکته پایانی: افزایش سرعتِ تجارت، افزایش حجم مبادلات کالایی، فعال‌سازی بنادر ایرانی در ارتباط با بنادر کشورهای مرتبط با این کریدور، کاهش تنش بین کشورهای حاشیه خزر و آسیای مرکزی با توجه به منطق انتفاع اقتصادی، کاهش وابستگی تجارت و ترانزیت کشورهای جنوبی آسیا به کانال سوئز و درنهایت ایجاد قطب جدید تولیدی، اقتصادی و تجاری در منطقه از نتایج و فواید راه‌اندازی کامل کریدور شمال- جنوب است که پیگیری جدی مسئولین دولتی در تکمیل این کریدور را می‌طلبد. (نویسنده: جواد خسروی)

▼ اخبار

کنایه کیهان به علی مطری؛ بذار بپرسه به معلوماتش اضافه بشه!

روزنامه کیهان در ستون «گفت‌وشنود» شماره دیروز خود در خصوص نامه علی مطهری به رئیس‌جمهور نوشت: «گفت: یکی از مدعیان اصلاحات در نامه‌ای به آقای رئیسی از ایشان خواسته است که بدون توجه به دیدگاه تند‌روها و هرچه زودتر به برجام برگردد! گفتم: ولی آمریکا از برجام خارج شده است. ما خارج نشده‌ایم که برگردیم! گفت: ایشان در همان نامه اعتراض کرده است که چرا در خصوص میدان نفتی آرش در دریای خزر که میان ایران و آذربایجان مشترک است اقدامی نمی‌شود؟! گفتم: میدان نفت و گاز آرش در آب‌های خلیج‌فارس است و نه در دریای خزر! و بین ایران و عربستان و کویت مشترک است و نه ایران و آذربایجان! گفت: ایشان چند دوره نماینده مجلس بوده و یک دوره عضو هیئت‌رئیسه هم بوده است! مدعیان اصلاحات از اینکه با این حال‌وروز و میزان معلومات، خودشان را نظریه‌پرداز هم می‌دانند، خجالت نمی‌کشند؟! گفتم: دانش‌آموزی از پدرش پرسید؛ سلسله جبال آلپ کجاست؟ پدرش گفت نمی‌دانم! پرسید؛ ادیسون کی بود؟ گفت نمی‌دانم! پرسید؛ قلب در کدام سمت بدن قرار دارد؟ گفت نمی‌دانم! در این هنگام مادرش گفت؛ حواس پدرت را پرت نکن! و پدر گفت؛ چیکارش داری؟ بذار بپرسه و به معلوماتش اضافه بشه!».

لعنت بر بانیان تحریم!

این روزها، سیزدهمین سالگرد انتخابات 1388 است. هر وقت یادتان رفت که بانیان و کاسبان واقعی تحریم‌ها چه کسانی بودند، حتماً گزارش 28 مهرماه 1388 روزنامه آمریکایی را بازخوانی کنید. لس‌آنجلس تایمز، به نقل از «جان هانا» مقام آمریکایی خبر داده بود: «مطمئناً پیامی که از گردهمایی فعالان اپوزیسیون ایران- که در میان آن‌ها افراد نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند- شنیدم، این بود که تحریم باید اعمال شود و باید هرچه شدیدتر باشد؛ تحریم باید به‌صورت شوک‌ وارد شود که فلج کند و نه به‌صورت واکسن!». رئیس‌جمهور سابق کشورمان مهرماه 1399 گفته بود، «آمریکایی‌ها اعلام کردند ده‌ها میلیارد دلار به ایران لطمه زدیم. آن‌ها در کاخ سفید با تحریم ضد انسانی، جلوی دارو و مواد غذایی را گرفتند و بزرگ‌ترین توحش را انجام دادند. مردم اگر می‌خواهند برای کمبود و مشکلات لعن و نفرین کنند، آدرس جنایات، کاخ سفید در واشنگتن است». ملت ما بر همین اساس، دولتمردان آمریکایی را لعنت می‌کنند؛ اما ضمناً لعنت منافقینی را که گرای تحریم‌ها را به دشمن دادند، فراموش نمی‌کنند.

رفتار اجتماعی در برابر افزایش خبر بد

بر اساس نظر کارشناسان، یکی از راه‌های تسکین دردها و عوارض ناشی از اخبار منفی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی به‌وفور یافت می‌شود، اجتناب از خواندن اخبار به صورت کلی است. بر اساس پیمایش خبرگزاری انگلیسی رویترز در ۴۰ کشور جهان، ۳۸ درصد از پرسش‌شوندگان در مواجهه با اخبار منفی، نخستین راهی که در پیش می‌گیرند؛ این است که اخبار نمی‌خوانند. نکته قابل‌توجه این است که این آمار در سال ۲۰۱۷، ۲۷ درصد بوده و ظرف پنج سال، ۱۱ درصد رشد داشته است. هر چه اخبار منفی بیشتر، اجتناب از خبرخوانی بیشتر! نکته قابل‌توجه دیگر، صدرنشینی برزیل، بریتانیا و آمریکا در این فهرست است. بر اساس این پیمایش، ۵۴ درصد برزیلی‌ها، ۴۶ درصد بریتانیایی‌ها و ۴۲ درصد آمریکایی‌ها اخبار نمی‌خوانند. به‌ویژه باید توجه کنیم این رقم در سال ۲۰۱۷، با اختلاف پایین‌تر بوده است؛ یعنی صرف‌نظر از درصد فراگیری شبکه‌های اجتماعی، خبرخوانی ضرورتاً فعالیت سیاسی نیست و به توسعه اقتصادی و سیاسی کمک نمی‌کند.

توصیف آمریکا از زبان کلینتون و بایدن؛ دموکراسی در «مرز نابودی» و «مردمی افسرده»!

«بیل کلینتون» رئیس‌جمهور دوره‌های گذشته آمریکا در وصف حال‌وروز این روزهای کشورش که مهد دموکراسی به شمار می‌رود، می‌گوید: «شاید ده‌ها سال دموکراسی خود را از دست بدهیم. هرگز تا به این حد نگران ساختار حکومت دموکراتیک آمریکا نبوده‌ام». «بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز جامعه آمریکایی را این‌گونه می‌بیند: «مردم آمریکا پس از دو سال آشفته با همه‌گیری کرونا، واقعاً افسرده هستند. نیاز افراد به سلامت روان بیشتر شده چون مردم شاهد تغییر همه‌چیز هستند». به‌راستی کشوری با این حجم از مردم افسرده، نظام حکومتی ناکارآمد و مسائل عدیده اجتماعی که یک رقم آن حجم بالای به‌کارگیری سلاح گرم و کشت و کشتار در شهرهاست، می‌تواند نماد بشر امروزی به‌عنوان الگوی زندگی خوب باشد؟

اخبار کوتاه

مجله آمریکایی: ایران بهتر از عربستان است/ «نیوزویک» نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای پرواز به ریاض و در آغوش گرفتن بن سلمان باید هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد. جو بایدن چقدر طلای سیاه می‌تواند از عربستان استخراج کند؟ هرچقدر که باشد مسلماً کمتر از آن رقمی است که پس از احیای روابط با ایران عایدش خواهد شد. باید گفت ایران در زمینه حقوق اساسی و مدنی، بهتر از عربستان است. هیچ عذر و بهانه اخلاقی وجود ندارد که عربستانی‌ها را بر ایرانی‌ها ترجیح دهیم».

قیمت بنزین در کشورهای عربی چند است؟/ پایگاه خبری گلوبال پترول اعلام کرد: «جنگ روسیه و اوکراین فشار‌ها را بر اقتصاد جهانی تشدید کرده و منجر به افزایش نرخ تورم و افزایش قابل‌توجه بهای سوخت شد و میانگین قیمت بنزین در جهان را به مرز 1.44 دلار رسانده است. در جهان عرب، مراکش با قیمت هر لیتر 1.68 دلار (54.632 تومان) در صدر فهرست گران‌ترین بهای بنزین در کشور‌های عربی قرار دارد و پس‌ازآن اردن با اختلاف جزئی 1.66 دلار (54.305 تومان) در هر لیتر در رتبه دوم قرار دارد».

زنگ خطر جمعیتی در ایران/ طبق آمارها جمعیت ۴۹-۲۵ ساله ایران در سال‌های آینده رو به کاهش خواهد نهاد و ظرف دو دهه آتی با ۵ میلیون نفر کاهش به ۳۰ میلیون خواهد رسید. کاهش جمعیت جوان ۲۹-۲۵ ساله به معنی بسته شدن پنجره (فرصت) جمعیتی ایران تا سال ۱۴۲۰ شمسی خواهد بود که توسعه و نرخ رشد اقتصادی و متغیرهای اقتصادی و همه بازارها، به‌ویژه بازار نیروی کار، بازار مسکن و بازار کالاهای مصرفی را تحت تأثیر جدی قرار خواهد داد.

سهم محصولات کشاورزی در سبد صادراتی کشور/ رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت: «در بین گروه‌های کالایی مختلف محصولات غذایی و کشاورزی، بیشترین صادرات ایران متمرکز بر میوه و آجیل با سهم ۴۵ درصد، سبزیجات با سهم ۱۳ درصد، محصولات کنسرو شده با سهم ۱۰ درصد، محصولات لبنی، عسل و تخم مرغ با سهم ۵.۸ درصد که بیش از ۷۵ درصد محصولات غذایی را به خود اختصاص می‌دهد، است».

ویزای سفر زمینی به عراق برای کاروان‌ها برداشته شد/ ویزای سفر زمینی به عراق از دیروز به‌صورت رسمی برداشته شد و زائران می‌توانند در قالب کاروان‌های زیارتی از طریق مرز زمینی سفر کنند. سازمان حج و زیارت استان ایلام با اعلام این خبر، افزود: «مرزهای شلمچه و مهران فقط برای عبور کاروان‌ها باز است و زائران به صورت انفرادی به مرزها نروند».

خودزنی مزدوران ترکیه در سوریه/ گروه‌های «الجبهه الشامیه» و «احرار الشام» که از تروریست‌های وابسته به ترکیه هستند، در استان حلب به جان هم افتادند و درگیری آن‌ها بیش از ۷ کشته و ۱۵ زخمی داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات