صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 3 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حواس‌تان به طوری به این حوادث جزئی در مقابل چشم منعطف نشود که از کارهای اصلی بازبمانید. یکی از اهداف دشمن همین است که مسئولین را با این چیزها مشغول و سرشان را گرم کند، مشغول کند، از کار اصلی بازبمانند. ان‌شاءالله این‌جور نخواهد شد.(1401/7/20)
 

▼ حرف روز

زندگي عادي در جريان

بيش از يک ماه از آغاز بلوايي طراحي شده که کشور را مشغول به خود کرده است، مي‌گذرد. در طول اين مدت دشمن تلاش کرده تا با همه توان براي سرپا نگه داشتن آن تلاش نمايد. آنها در ابتدا معتقد بودند که خواهند توانست در سراسر کشور بلوايي خلق کنند، اما خيلي زود مشخص شد که اين توهمات کودکانه با حقيقت کف ميدان خيلي تفاوت داشته و تنها به درد اشغال فضاي مجازي با کمک لشکرهاي سايبري خارج‌نشين و ربات‌هاي خريداري شده مي‌خورد! همان ميزان از بلواهاي خياياني نيز خيلي زودتر از آنچه گمان داشتند فروکش کرده و ديگر از شنبه‌هاي اغتشاش در شهرهاي بزرگ هم خبري نيست و در کف خيابان زندگي عادي مردم جريان يافته است. اينجا بود که جريان شکست خورده ترفند ديگري را براي جلوگيري از عادي‌سازي دشمن به کار گرفت و آن تلاش براي راه‌اندازي آنچه متوهمانه #اعتصاب‌ـ سراسري مي‌خواند بود. آنها در طول روزهاي اخير تلاش فراوان کردند تا در چرخش چرخ‌هاي صنعت اين کشور بالاخص آنجا که با زندگي روزمره مردم ارتباط مستقيم دارد، اخلال ايجاد کنند، اما عملا با هوشياري زحمت‌کشان عرصه صنعت و تدابير قاطعانه دستگاه‌هاي امنيتي اين ترفند نيز ناکام ماند!
گام سوم تلاش براي افزايش فشارهاي بين‌المللي و ايجاد محروميت‌هايي براي جمهوري اسلامي است که با همه توان ضدانقلاب بر آن تمرکز يافته است. از تلاش براي محروميت تيم ملي فوتبال گرفته تا ايجاد محدوديت براي دستگاه ديپلماسي و مختل کردن فعاليت سفارت‌خانه‌هاي جمهوري اسلامي در جهان. امروز اما آخرين اميد فتنه‌گران، تلاش براي جلوگيري از عادي‌سازي زندگي اجتماعي جامعه است تا کاري کنند که آرامش به جامعه باز نگردد! براي مقابله با آخرين حربه دشمن، مهم‌ترين اقدام، رهاسازي کامل ذهن از فضاي مجازي و دوري جستن از اتصال به شريان‌هاي آلوده‌اي که در پلتفرم‌هاي چون تلگرام و اينستاگرام در حال پمپاژ دروغ به افکار عمومي مي‌باشند. کافي است تلاش براي نصب آخرين فيلترشکن و آپديت کردن پروکسي را رها کنيم و از اخبارهای ناامیدکننده ضدانقلاب که هدفش جنگ شناختی و ادراکی است دل ببریم و با حقيقتي که در زندگي عادي در کوچه و خيابان جاري است زندگي کنيم.
نکته دوم آنکه دشمن براي تداوم بلوا، نيازمند خلق سوژه است. در اين مسير هوشمند باشيم که ما نيز در اين ماجرا کمک يار دشمن نباشيم! هرگونه ايجاد درگير و تنش اين روزها، خريداري جز ضد انقلاب نخواهد داشت که که تدبير و هوشمندي و صبر و مدارا رافع آن خواهد بود.

(مهدي سعيدي)

▼ گزارش روز

تجمع برلین و سوریه‌سازی ایران

پایتخت آلمان روز شنبه ۳۰ مهر محل تجمع نیروهای ضدایرانی مقیم کل قاره اروپا بود. اعداد متعددی برای تعداد جمعیت حاضر عنوان کردند ولی رسانه‌های لندن نشین عمدتاً به رسانه‌های آلمانی به عنوان میزبان تجمع اخیر استناد کردند.
گزاره‌های خبری: 1ـ رابرت مالی «نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران» در حساب کاربری خود در توئیتر به تجمع گروهی از ایرانیان در برلین پایتخت آلمان اشاره و ادعا کرد که شرکت‌کنندگان در این تجمع از مردم ایران حمایت کرده‌اند. وی در پیام خود مدعی شد: تظاهرکنندگان در واشنگتن و شهرهای اطراف جهان حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند، مردمی که به‌طور مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کنند تا دولت‌شان به حقوق بشر و کرامت آنها احترام بگذارد. 2ـ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در مقاله‌ای که درباره اغتشاشات اخیر، آمار تقریبی گردهمایی برلین را به نقل از منابع خود در پلیس برلین، 37 هزار نفر اعلام کرد. 3ـ خبرگزاری العربیه وابسته به رژیم آل‌سعود با انتشار اخبار تجمع برلین نوشت: «در این گردهمایی که در پاسخ به فراخوان‌ها برگزار شده، ایرانیان مقیم خارج با بالا بردن پرچم‌ها و پلاکاردهای متنوع و رنگارنگ خود به نشانه تنوع اثنیکی و فرهنگی در این کشور، دوشادوش هم در این تظاهرات بزرگ‌ ضمن اعلام همبستگی با خیزش مردم ایران و سر دادن شعارهایی خواستار رهایی از استبداد دینی و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ اگر ادعاهای غیر مستند ارائه شده از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان معاند در خصوص تعداد افراد شرکت‌کننده را بپذیریم، با توجه به تعداد کل جمعیت ایرانیان مقیم اروپا، بیش از ۹۵ درصدی جمعیت ایرانیان مقیم اروپا در نمایش روز شنبه در برلین شرکت نکردند، با عنایت به هزینه‌های سنگینی که برگزارکنندگان برای انتقال جمعیت از اقصی‌نقاط اروپا به برلین متحمل شده‌اند، نمی‌تواند موفقیت قلمداد شود. 2ـ یک بررسی ساده، نشان می‌دهد که 16 پرچم علیه ایران در برلین برافراشته شد. این مسئله نشان می‌دهد که بخش اصلی جمعیت شرکت‌کننده، طرفداران همجنس‌گرایی، منافقین، تجزیه‌طلب‌ها، سلطنت‌طلبان و آنارشیست‌ها بوده‌اند. تعدد پرچم‌ها و تعدد تفکرات از همجنس‌باز تا نیروهای منافقین که دست‌شان به خون 17 هزار نفر آلوده است زود ماهیت این جمع را برملا ساخت. 3ـ تجمع برلین و گردآوری عناصری از سازمان منافقین، کوموله‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، الاحوازیه و وابستگان به تشکیلات امنیتی اسرائیل و آمریکا این موضوع مهم را روشن ساخت که طرح تجزیه و سوریه‌سازی ایران پروژه قطعی آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل است. هر کدام از این گروه‌هایی که دست‌شان به خون مردم ایران آلوده است، در توهم خود سهم خودشان را از آینده ایران می‌خواهند. 4ـ شهروندان غربی این روزها درگیر مشکلات سیاسی، اقتصادی، امنیتی رکوردهای جدید در سقوط دولت‌ها، تورم افسارگسیخته، کمبود غذا و هیزم و گاز و بنزین و... هستند، اما حکام غربی و اذناب منطقه‌ای‌اش به‌‎دنبال فتنه‌انگیزی در سایر کشورها باشند و نکته مهم اینکه شهروندان نگون‌بخت اروپایی هزینه این سیاست‌ها را پرداخت می‌کنند.

(فرهاد کوچک‌زاده)


▼ خبر ویژه

اگر عقل دارید بروید

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد شهادت سردار حجازی گفت: بچه مسلمان‌های یمن، هم جنگ و هم کشور را اداره کردند و امروز توانسته‌اند، سلاح‌های عمده‌ای که استفاده می‌کنند را خودشان می‌سازند. موشک‌ها و پهپادهای با برد بیش از هزار کیلومتر می‌سازند. رهبران نادان سعودی باید بفهمند که با همه امکانات، هر روز عقب‌تر رفته‌اند. این جنگ، جنگی نیست که به نفع آنها باشد. توصیه رهبری معظم انقلاب خیرخواهانه بود. اگر عقلی باشد، زودتر باید جنگ را تمام کنند. این در حالی است که جنایت‌کاران جنایت‌کارزاده که از پشتیبانی دیگر جنایت‌کارها برخوردارند، تمامی زیرساخت‌های یمن را از بین بردند. ما مدارک مسلم قطعی از جنایات عربستان داریم.


▼ اخبار

1ـ اقتدار یمنی‌ها در جلوگیری از غارت نفتی

غربی‌ها در میانه بحران انرژی امید زيادي به نفت غارت شده از یمن داشتند. آنها با میدان‌داری امارات و سرمایه‌گذاری گستره امیدوار بودند با راهی کردن نفت یمن کمی از فشارهای بازار نفت کم کنند اما روز گذشته علی‌رغم هشدارهای دولت ملی یمن، یک فروند کشتی یونانی وارد بندر الضبه یمن می‌شود تا دو میلیون بشکه نفت سرقتی را بارگیری نماید. با نزدیک شدن کشتی دزدان دریایی غربی، پهپادهای مقاومت مثل اجل معلق سر می‌رسند و پیام هشدار جدی مخابره می‌گردد! با این اقدام رسما انصارالله یمن به عنوان بازیگری مؤثر در یک نقطه فوق‌العاده راهبردی وارد میدان بازی‌های ژئواکونومیک می‌شود. ظاهرا داستان به جاهای زیبای خود رسیده است و فصل جدیدی از اتفاقات پرشتاب آغاز شده است. پس از این صنعاء اعلام کرد اجازه نمی‌دهیم گاز یمن به اروپا یا هر کشوری برود. ضیف‌الله الشامی وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن گفت: پهپادها، پیام قدرت ملت یمن در تغییر معادلات را به دشمنان می‌رساند. امروزه پهپادها، بیشترین و قدرتمندترین سلاحی است که یمنی‌ها در اختیار دارند. این حمله یک هشدار اولیه است و نزدیکی بندر «ضبه» و نزدیکی نفتکش را هدف قرار داده است. در صورت تسلیم شرکت‌های نفتی به فشارهای آمریکا و اروپا، این پیام‌های هشداردهنده ضربات سختی را به دنبال خواهد داشت.

2ـ جزئیات توافق اخیر ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آژانس ادعا دارد سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفری که در هفته‌های اخیر به وین داشتند، با آقای گروسی در خصوص نقشه راهی برای پاسخ به سؤالات آژانس به توافق رسیدند. با صراحت به سه کشور اروپایی و طرف آمریکایی اعلام کردیم حاضر نیستیم چند پرونده ادعایی بی‌اساس علیه ایران در آژانس باز بماند. امیدوار هستیم در قالب نقشه راه توافق شده با آژانس، در مسیر فنی به اتهامات پاسخ دهیم. همزمان با طرف آمریکایی توافق کردیم نسبت به تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی بر اساس مذاکراتی که انجام خواهد شد، اقدام کنیم. آمریکایی‌ها نماینده خود را از یک کشور ثالث تعیین کردند و حدود سه هفته پیش بر سر چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک قدم انسان‌دوستانه توافق کردیم.

3ـ اغتشاش‌گران نقره‌داغ شدند

دادستان تهران گفت: قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۳۱۵ نفر از متهمین آشوب‌های اخیر در تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» صادر شد. قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۴ نفر از اغتشاش‌گران به اتهام «محاربه» از طریق کشیدن سلاح به منظور ایجاد رعب و وحشت در جامعه و بین مردم، مجروح کردن مأموران حافظ نظم و امنیت، تخریب و تحریق اموال عمومی و دولتی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

4ـ بررسی ادعای اوکراین بر میز کارشناسی

وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در دیدار با مدیران عضو اتحادیه اوآنا با اشاره به شایعه فروش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: همکاری‌های روسیه و ایران به دور از جنگ اوکراین، ادامه پیدا خواهد کرد. ما با روسیه دارای همکاری‌های متنوع از جمله در حوزه دفاعی هستیم؛ در گذشته تسلیحاتی را از روسیه گرفته‌ایم و در اختیار روسیه قرار داده‌ایم اما در جریان جنگ اوکراین خیر. در تماس با آقای جوزف بورل گفتم: آماده‌ام تیمی از کارشناسان نظامی ایران و اوکراین ادعای استفاده از پهپاد ساخت ایران در جنگ اوکراین را بررسی کند.

▼ اخبار کوتاه

3000 مگاوات برق برای سال 1402/ تابستان امسال با وجود چالش‌های متعدد در تأمین برق و پیش‌بینی احتمال خاموشی، بدون مشکل سپری شد؛ اما تضمینی وجود ندارد که سال آینده و حتی زمستان پیش‌رو با مشکل تأمین برق مواجه نشویم. به همین دلیل وزارت نیرو مکلف شده برنامه‌های جدی را در این راستا تدوین کند که یکی از آنها احداث بیش از ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در نقاط مختلف طی یک سال آینده است.

هر ثانیه یک حمله سایبری/ رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: دیگر نباید بگوئیم تهدید سایبری بلکه ما در دوره جنگ سایبری هستیم. حوادث اخیر سایبری نشان داد این تهدیدات لحظه به لحظه رو به افزایش است و باید خود را در این زمینه به روزرسانی کنیم. ایران در هر ثانیه یک حمله‌ سایبری را پشت سر می‌گذارد اما این حملات ما را قوی‌تر و محکم‌تر می‌کند.

پرزیدنت لب گور/ بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها درباره سلامتی خود و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی گفت: من به سرنوشت احترام زیادی می‌گذارم. ممکن است فردا مریض شوم و بیفتم و بمیرم. در حال حاضر بزنم به تخته، نمی‌خواهم خودم را چشم بزنم ولی سلامت خوبی دارم. از همه لحاظ از نظر فیزیکی و روانی درست کار می‌کنم.

ترس صهیونیست‌ها از نزدیکی ایران و روسیه/ لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که بخشی از کاری که ما انجام می‌دهیم به نزدیکی خطرناک ایران و روسیه مرتبط است. این مسئله‌ای نیست که ما آن را نادیده بگیریم یا کاری در رابطه با آن انجام ندهیم. ما باید به طور روزانه مجددا ارزیابی‌های‌مان را انجام داده و مطابق با آن واکنش نشان بدهیم.

سازش اعراب با چراغ سبز بن‌سلمان/ نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در سخنانی فاش کرد که عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی با تل‌آویو با موافقت و چراغ سبز عربستان سعودی صورت گرفته است و ریاض در مسیر سازش تدریجی با این رژیم گام نهاده است.

رسانه‌های تروریست پای میز محاکمه/ وزیر ارشاد گفت: شکایت‌ حقوقی ایران علیه رسانه‌های ضدایرانی را به‌زودی تسلیم مراجع بین‌المللی خواهیم کرد. قواعد جهانی باید علیه رسانه‌هایی که جنگ نظامی را آموزش می‌دهند و به‌ دنبال ایجاد تروریسم هستند، اعمال شود.

یک هندی جایگزین لیز تراس/ با کناره‌گیری پنی موردانت از رقابت بر سر رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس، ریشی سوناک هندی‌الاصل به ‌عنوان تنها نامزد باقی مانده، رهبر حزب و نخست‌وزیر می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات