صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۴۰

کریدور ITI یا قطار «اکو» در کما؟

احیای مجدد قطار کانتینربر اکو باعث تقویت مناسبات اقتصادی ترکیه با ایران و پاکستان می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

کریدور اکو سه پایتخت مهم سازمان همکاری اکو شامل استانبول، تهران و اسلام آباد را به یکدیگر متصل میکند.

این خط راه آهن مسیر ۶۵۰۰ کیلومتری میان پاکستان و ترکیه از مسیر جمهوری اسلامی ایران را طی می‌کند که شامل ۲۶۰۰ کیلومتر در ایران، ۱۹۵۰ کیلومتر در ترکیه و در پاکستان ۱۹۹۰ کیلومتر می‌شود.

احیای مجدد قطار کانتینربر اکو باعث تقویت مناسبات اقتصادی ترکیه با ایران و پاکستان می‌شود.

قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام‌آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.

فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. دولت پاکستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ تفاهم نامه‌ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد.

البته این کریدور با ارسال دو محموله آزمایشی از کراچی به استانبول در سپتامبر ۲۰۲۱ دوباره احیا شد، اما گویا دوباره به کما رفته است .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات