صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۰۱۴

مشخصه‌های کابینه شاخص

کابینه شاخص بایستی با نگاه مردمی و خدمت به کشور طوری اجرای قوانین را پیش ببرد که خود سبب‌ساز امید و امید آفرینی در کشور شود پس باید کاربلد و لایق و متعهد به نظام و انقلاب باشد.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ صابر محمدی

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری یکسال پیش از موعد مقرر و درحالی انجام شد که دولت سیزدهم هنوز یکسال تا اتمامش مانده بود؛ اما در پی وقوع اتفاق ناگواری در ارتفاعات ورزقان رئیس‌جمهور خادم کشور به شهادت رسید. این اتفاق ناگوار و خدمات رییس جمهور شهید و کابینه کارآمدش به سبب خدملات بیشمار و بسیار زیاد دولت سیزدهم در عمر کوتاهش  برای همیشه در اذهان ملت ایران و در حافظه تاریخی این مرز و بوم باقی می‌ماند. 
مردم پای صندوقها آمدند تا بار دیگر انتخاب کنند اما انتظارشان از دولت جدید در حد و اندازه دولت شهید رئیسی است لذا انتخاب اعضای هیئت دولت و کابینه دولت چهاردهم اهمیت بسیار زیادی برای مردم جامعه دارد.

انتظار مردم   
باید عنوان کرد به انضمام دولت شهید رئیسی طی دهه‌های گذشته، سیزده دولت مسئولیت اجرایی کردن قوانین مصوب در مجلس را بر عهده داشتند و هر کدام به سبک و سیاقی آن را اجرا کردند و در قامت قوه مجریه قوانین قوه مقننه را به منصه ظهور رساندند. هرچند برخی از این دولت ها کم کاری های عجیبی کردند و همه امور را به برخی مذاکرات بی حاصل سپردند و مردم را ناامید کردند اما برخی دیگر هم خوب کار کردند و توانستند کارهای بزرگی به انجام برسانند که به گفته مسئولان امر و وکلای ملت و کارشناسان و نخبگان و تشخیص ملت همه این موارد به اعضای کارآمد دولت در انجام وظایف و اجرای قوانین مصوب مجلس بر می گردد.  
با این حال  امروز نوبت به دولت جدید یعنی چهاردهمین دولت از جمهوری اسلامی ایران رسیده است تا با انتخاب گفتمان و کابینه خود اجرای امور کشور را به دست افراد لایق برای کارگزاری کشور بسپارند.

گفتمان‌های دولتی  
 انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی، عدالت محوری و اعتدال، تدبیر و امید و دولت و خدمت و مردم  از اهم گفتمان‌هایی بوده اند که در تشکیل دولت‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون تاثیر گذاری داشته اند. امروز هم دولت چهاردهم با گفتمان برای ایران می خواهد کابینه خود را به مجلس معرفی کند و بعد از دریافت رای اعتماد کار خود را آغاز کند. 
به اجرا در آوردن قوانین اسلامی، ولایت پذیری و نیز توجه و سیاست گذاری در امور داخلی و بین المللی، خدمت به مردم از صعب العبورترین تا سهل الوصولترین مناطق از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت‌های انقلابی طی دهه‌های گذشته در کشور بوده اند. امروز در میانه‌ی دهه چهارم پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت نقشی اساسی در اجرایی کردن امور را دارد. اموری که در قوه مقننه توسط وکلای مردم به تصویب رسیده، قوه‌ی قضاییه به لحاظ حقوقی از آن حمایت می‌کند و نهایتا توسط دولت اجرا می‌شود.

ویژگی‌های کابینه شاخص 
دولت چهاردهم تا چند روز آینده برسرکار خواهد آمد و باید کابینه خود را معرفی کند کابینه ای که برای انتخاب آنها تشکیل شورای راهبری داده تا بهترین مردان را از میان سیاستمداران، نخبگان و افراد لایق  برگزیند و برای این انتخاب از همه احزاب و گروه ها خواسته تا پیشنهاد خود را معرفی کنند. اما کابینه کارآمدی که بتواند کشور را از سنگلاخ ها و پستی و بلندی ها عبور دهد و به منزل برساند چه ویژگی ها و شاخص هایی داشته باشد تا بتواند به خوبی از عهده ای که بر گردنش می نهند بر بیاید و در راستای مصالح نظام و جامعه اقدام و عمل کند. 
به صورت کلی، پیروی از ولایت فقیه، اطاعت و اجرایی کردن قوانین کشوری، رسیدگی به سیاست گذاری‌های داخلی و توجه به موضوعات فراملی، امروزه از مهم‌ترین وظایف دولت و کابینه آن به شمار می‌رود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که دولتی می‌تواند موفق باشد که نه فقط شرایط کنونی را در نظر داشته باشد بلکه برای آینده و آیندگان نیز طرح، برنامه و هدف گذاری داشته باشد و مهمتر از آن فراجناحی و ملی نگاه کند و افراد کابینه هم به دور از هر سوگیری و بغضی به امور رسیدگی کنند تا همه با هم برای ایران با دنیایی از فرصت ها ایرانی آباد و مردمی خوشحال و راضی داشته باشیم.

کابینه امیدساز  
کابینه شاخص بایستی با نگاه مردمی و خدمت به کشور طوری اجرای قوانین را پیش ببرد که خود سبب‌ساز امید و امید آفرینی در کشور شود پس باید کاربلد و لایق و متعهد به نظام و انقلاب باشد. رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم هم با اعتقاد راسخ به ولی فقیه طی درخواستی از همه احزاب و گروه ها و ضمن برشمردن برخی ویژگیهای افرادی که مد نظر دارد به دنبال تشکیل کابینه ای کار آمد برای اداره امور کشور است.

آقای پزشکیان برای انتخاب با صلاحیت‌ترین همکاران در دولت چهاردهم (اعم از وزرا، معاونان و رؤسای سازمان‌های بزرگ دولت) درخواست مشورت و مشارکت از همه انجمن‌ها و نهاد‌های علمی و تخصصی، سازمان‌های مردم نهاد و احزاب کرده است. تا  ساز و کار شفافی تعیین و با مشارکت نمایندگان این نهاد‌ها و بر اساس شاخص‌های تعیین شده تواناترین اعضای کابینه پیشنهاد و انتخاب شود.

اما همه این درخواست در شرایطی مثمر ثمر خواهد بود که در نهایت یک جناح و گروه خاص بر انتخاب اعضا دخل و تصرف نداشته باشند هر چند در نهایت این افراد باید از وکلای مردم رای اعتماد بگیرند.

از اعتقاد به قانون اساسی تا پاکدستی   
اما ویژگی های مدنظر این افراد در وهله نخست باید اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی و در وهله بعدی اشتهار به پاکدستی، صداقت و شجاعت و داشتن نگرش ملی به مسائل باشد. 
دوری از گرایش‌های جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای و همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان و رویکرد رئیس‌جمهور و باور به ضرورت توسعه و عدالت از دیگر شاخصه های کابینه شاخص و کارآمدی است که می تواند این کشتی را از دریای مواج عبور دهد. 
معتقد و عامل به تخصص گرایی و شایسته گزینی، باورمند به ضرورت همراهی و توامانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی و  شناخت مأموریت دستگاه و برخوردار از توانایی حل مسئله از دیگر شاخصه های است که می تواند با مد نظر قرار دادن آنها کابینه ای کارآمد و شاخص برای اداره کشور برگزیند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات