به گزارش بصیرت، موضوع تغییرات اساسی در نرخ بنزین که ازآن به عنوان قیمتگذاری واقعی یاد میشود سالهاست محل بحث دولتمردان و کارشناسان بوده است، اما با ناترازی بنزین و جدی شدن خطر واردات بنزین در اشکال بزرگتر موجب شده این بحث دوباره رونق بگیرد که آیا ناچار به اصلاح نرخ بنزین هستیم؟ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این گفتگو با ما سخن گفته و تحلیل خود را ارائه داده است.
حسین محمودی اصل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با اشاره به این موضوع که دولت باید راهکارهایی برای کاهش فشار اقتصادی و تورمی ناشی از افزایش احتمالی بنزین به اقشار متوسط و ضعیف جامعه داشته باشد به موضوع قاچاق بنزین و تبعات اقتصادی مصرف بالای بنزین اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که بنزین وارداتی با نرخ سی هزار تومان برای مردم با نرخ چهل و پنج هزار تومان فاکتور میشود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که بنزین ۳۰ هزار تومانی وارد کشور میشود معادل همان مقدار نیز قاچاق بنزین صورت میگیرد یعنی در حدود ۲ میلیارد دلاری که سال گذشته واردات بنزین داشته ایم بنزین نیز از کشور قاچاق شده است.
حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی معتقد است: به عبارت دیگر هر چند بنزین وارداتی با نرخ ۳۰ هزار تومان وارد کشور میشود، اما به دلیل تورم حاکم در اقتصاد کشور نرخ بنزین وارداتی از مردم نزدیک به ۶۰ هزار تومان ستانده میشود، البته این نرخ در جایگاه از مردم گرفته نمیشود بلکه با قاچاق بنزین و تورمی که در اقتصاد ایجاد میشود از مردم گرفته میشود.
وی در این باره گفت: کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مردم نرخ واقعی بنزین وارداتی یا بیش از آن را به دولت در قالب تورم و تامین کسری بودجه دولت میپردازند، ضمن اینکه بنزین داخلی نیز به عبارتی با محاسبات مختلف از جیب مردم در اصل هر لیتر ۸ هزار تومان برداشت میشود نه ۳ هزار تومان یا نرخ دولتی بنزین.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: متاسفانه دولتها در ایران شرکتهای پالایشی را تحت فشار قرار میدهند تا بنزین را با نرخهای بسیار پایین تراز نرخهای معمول جهانی به آنها عرضه کنند که در اصل اقدام نادرستی است، اما جدای از این موارد که به نوعی ذیل رفتارهای قیمت گذاری دستوری دولت میرود ما ناچار به اصلاح نرخ بنزین هستیم.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: در مجموع باید بر این موضوع مهم تاکید کرد که ناچارا باید به سمت اصلاح قیمت بنزین برویم؛ چرا که در وضعیت فعلی با رقمهای کنونی اصلاح نرخ بنزین، یک انتخاب نیست، بلکه اجبار و اقدام درستی درراستای حفظ منابع ارزی کشور است.
حسین محمودی اصل تاکید کرد: دولت امسال برای واردات بنزین ۲ میلیارد دلار ارز تخصیص داده است. با مدل مصرف بنزین میتوان مطمئن شد که سال آینده برای واردات بنزین باید ۵ میلیارد دلار ارز به این مقوله اختصاص داده شود در حالی که ما در شرایط اقتصاد جنگی قرار داریم.
وی در ادامه بحث یادآور شد: جدای از اینکه باید به سمت تولید خودرهایی با مصرف کم سوخت و صرفه جویی در مصرف بنزین با راهکارهای فرهنگی در بین اقشار مختلف جامعه برویم و توسعه حمل و نقل عمومی مساله بسیار مهمی است، اما برای جلوگیری از پیامدهای منفی واقعی کردن یا بالا بردن نرخ بنزین دولت باید اقداماتی در دستور کار قرار دهد تا به سلامت از این موضوع رد شود.
حسین محمودی اصل گفت: این حجم مصرف بنزین در ایران واقعا معقول نیست لذا دولت باید با شیوههای درست مصرف را بهینه و کنترل کند. به عنوان مثال دولت میتواند در گام اول بنزین لیتری ۳ هزار تومانی را به نرخ ۵ هزار تومان عرضه کند وشصت لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان را همچنان به مردم بدهد.
وی در این باره افزود: کسانی که خودرو ندارند میتوانند سهیمه بنزین خود را مثلا در هر لیتر ۱۰ هزار تومان به دولت بفروشند؛ با این شیوه به جای اینکه دولت بنزین را با نرخ ۳۰ هزار تومان وارد کند با نرخ ۱۰ هزار تومان از مردم خود خریداری میکند و این موضوع باعث تشویق مردم به صرفه جویی و فروش بنزین به دولت میشود.
وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: این شیوه سبب میشود دولت ضمن صرفه جویی یک سومی در قیمت خرید که از مردم خود بنزین خریداری میکند این بنزین را با نرخ واقعی به تولید کنندگان بفروشد و نرخ بنزین یا گازوئیل حمل ونقل عمومی را همچنان پایین نگاه دارد تا وجود بنزین سهمیهای مانع تحمیل تورمهای بزرگ به اقتصاد و فشار قیمتی بر مردم شود.