هنگامی که یکی از فرزندانم احساس غم یا ناراحتی دارد، سعی میکنم کنارش بنشینم، دستانش را بگیرم و به او یادآوری کنم که هر اتفاقی که بیفتد، من کنارش هستم. سعی میکنم خود را به جای او بگذارم و احساسات لطیف و کودکانهاش را درک کنم. این کار ضمن اینکه حس دوست داشته شدن و عزت نفس به فرزند من میدهد، سبب یادگیری مهارت مهمی به نام «مهارت همدلی» میشود. در دنیای پیچیده و پویای امروز، مهارت همدلی به یکی از ارزشمندترین و حیاتیترین مهارتها تبدیل شده است. همدلی، توانایی درک و شریک شدن در احساسات و تجربیات دیگران است که سبب میشود بتوانیم با همدیگر بهتر ارتباط برقرار کنیم و جامعهای متحدتر و پایدارتر بسازیم. همدلی نه تنها در روابط فردی، بلکه در محیطهای آموزشی، کاری و حتی اجتماعی نیز اهمیت دارد. این مهارت به ما کمک میکند تا بتوانیم با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنیم، نگرانیهایشان را درک کنیم و پاسخهای متناسبی ارائه دهیم. همدلی به تقویت روابط فردی کمک میکند و سبب میشود افراد بتوانند ارتباطات عمیقتر و معنادارتری با یکدیگر برقرار کنند. وقتی بتوانیم احساسات و نیازهای دیگران را درک کنیم، میتوانیم بهتر به آنها پاسخ دهیم و روابطی مبتنی بر احترام و اعتماد بسازیم. در محیطهای آموزشی، همدلی معلمان و دانشآموزان میتواند به ایجاد فضای یادگیری مثبت و حمایتکننده منجر شود. معلمان همدل میتوانند نیازهای دانشآموزان را بهتر درک کرده، به آنها کمک کنند تا با چالشهای آموزشی و اجتماعی بهتر مقابله کنند. همدلی در محیط آموزشی همچنین حس مسئولیتپذیری و همکاری بین دانشآموزان را تقویت میکند. تقویت مهارت همدلی به تمرین و آگاهی نیاز دارد. ابتدا باید گوش کردن فعال را تمرین کنیم. گوش دادن به دیگران بدون قطع کردن صحبتهایشان و با تمرکز بر احساسات و نیازهایشان، اولین قدم برای توسعه همدلی است. همچنین، باید سعی کنیم خودمان را در موقعیت دیگران قرار دهیم و از دید آنها به مسائل نگاه کنیم.