صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴  ، 
شناسه خبر : ۲۵۱۸۴۱
طرح نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه

در حالی که مسئولان امریکایی و ترکیه ای مذاکرات سیاسی خود را برای فشار به دولت سوریه آغاز کرده اند وزارت امور خارجه امریکا تاکید کرد که این کشور قصد دخالت نظامی در سوریه را ندارد.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دیپلمات ها، نظامیان و کارکنان سرویس های مخفی امریکا و ترکیه برای نخستین بار در آنکارا، پایتخت ترکیه گرد هم آمدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه هدف از این گردهمایی رایزنی برسر یک طرح اضطراری است که باید برای دخالت نظامی احتمالی مشترک در سوریه تهیه شود.
بنا به گفته دیپلمات های شرکت کننده در این نشست حاضران مسئله احتمال استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی و چگونگی تعامل با آن را مورد بررسی قرار می دهند. در این نشست که در آن مسئولان امنیتی، سیاسی، نظامی دو طرف حضور دارند قرار است رویکردهای آنکارا و واشنگتن در قبال سوریه هماهنگ شود و از این پس دو کشور با هماهنگی بیشتری در خصوص سوریه موضع گیری کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با اشاره به اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور مبنی بر احتمال دخالت نظامی امریکا در سوریه گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر این که باراک اوباما در حال آماده کردن نیروهای نظامی برای دخالت در سوریه است صحیح نیست و واشنگتن تنها در حال برنامه ریزی برای وضعیت کنونی است اما هنوز تصمیم خاصی اتخاذ نکرده است.
در همین حال روزنامه لس آنجلس تایمز امریکا به نقل از یک مقام «مسئول» در وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، اعلام کرد که واشنگتن طرح ضربتی را برای ارسال نیروهای ویژه به سوریه در دستور کار دارد که در صورت احساس خطر واشنگتن از سلاح های شیمیایی سوریه این نیروها فوراً به سوریه اعزام می شوند. بنا به نوشته لس آنجلس تایمز نیروهای ویژه امریکا ماموریت حمایت و یا نابودی سلاح های شیمیایی سوریه را دارند که احتمال افتادن آن به دست شبه نظامیان و گروه های تندرو در این کشور وجود دارد.
این روزنامه همچنین فاش کرد که ماهواره های جاسوسی و هواپیماهای بدون سرنشین امریکا هم اکنون به طور بی سابقه ای ذخایر سلاح و تجهیزاتی که گمان می رود تجهیزات شیمیایی باشند را زیر نظر دارند. در همین حال معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد دولت سوریه به مقامات مسکو اطمینان داده است که سلاح های شیمیایی موجود در این کشور تحت امنیت کاملاً تضمین شده قرار داشته و ممکن نیست به دست گروه های مسلح مخالف بیفتد.به گزارش روزنامه «وزگلاد»، دولت سوریه به روسیه اطمینان داده است که همه اقدامات لازم برای حفاظت تضمین شده از انبارهای ذخیره سلاح های شیمیایی موجود در این کشور را انجام داده و اجازه نخواهد داد تا این تسلیحات بدست دیگر طرفین مناقشه داخلی در این کشور بیفتد.
«گنادی گاتیلوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای که در سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد، گفته است: مقامات سوری به ما اطمینان داده اند که تسلیحات شیمیایی موجود در این کشور بطور جدی تحت کنترل و حفاظت قرار داشته و در حال حاضر هیچ تهدیدی آنها را در معرض خطر قرار نداده و تحت هر شرایطی تامین امنیت انبارهای آنها تحت کنترل کامل دولت سوریه قرار خواهد داشت. ما در این رابطه تماس های نزدیکی با مقامات دمشق داشته و در این خصوص اطمینان پیدا کرده ایم.
لازم به یادآوری است که «قدری جمیل» معاون نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی که به مسکو سفر کرده بود، در کنفرانس مطبوعاتی بعد از مذاکرات خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: کشورهای غربی که از خطر وجود سلاح های شیمیایی در سوریه صحبت می کنند، تنها به دنبال بهانه برای دخالت نظامی در امور این کشور هستند.
تغییرات جدید در کابینه سوریه
دولت سوریه وزرای جدید بهداشت، صنعت و دادگستری این کشور را منصوب کرد.به گزارش المیادین، بشار اسد رئیس جمهور سوریه عدنان عبدو السخنی و نجم حمد الاحمد را به عنوان وزرای صنعت و دادگستری این کشور منصوب کرد.همچنین سعد عبدالسلام النایف نیز به عنوان وزیر بهداشت جدید سوریه معرفی شده است.عبدالسلام النایف جانشین وائل الحلقی شده که هم اکنون سمت نخست وزیری را در اختیار دارد. وائل الحلقی پس از آن نخست وزیر سوریه شد که ریاض حجاب از نخست وزیری سوریه برکنار و سپس با حمایت مخالفان مسلح به اردن گریخت.تغییرات در کابینه سوریه در شرایطی صورت می گیرد که عملیات گسترده ارتش این کشور برای سرکوب مخالفان مسلح با موفقیت در حال پیشروی است.سفیر سوریه در اردن نیز با بیان این که نخست وزیر سابق این کشور در ازای 20 میلیون دلار از سوریه فرار کرد، از توانمندی دمشق برای نابودی تاسیسات هسته ای رژیم صهیونیستی در صورت تجاوز به سوریه خبر داد.

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
نظر: