پايگاه بصيرت، گروه سياست داخلي/ فرماندهي معظم کل قوا در ديدار با فرماندهان و جمعي از پايوران سپاه به سپاه بر موضوع فهم سياسي سپاه پاسداران تاکيد فرموده و با اشاره به کارنامه درخشان سپاه که متاثر از فهم و درک عميق پاسداران از مسائل کشور در طول سالهاي گذشته بوده، بر لزوم تفکيک فهم سياسي از کار سياسي در اين نهاد مقدس و شجره طيبه تاکيد فرمودند. اما اينکه فهم سياسي چيست؟ چه تفاوتي ميان کار سياسي با فهم سياسي وجود دارد و فهم سياسي چه پيامدهاي مثبتي براي سپاه دارد؟ پرسش هاي مهمي است که پاسخ آن را مي توان از همين فرمايشات مقام معظم رهبري استخراج کرد. 1- سپاه براي ورود به مسائل راهبردي، عميق و بلند مدت نياز به فهم سياسي دارد. رهبر معظم انقلاب به مناسبت ميلاد با سعادت امام رضا(عليه السلام) به برکات فراوان و تاثير ژرف دوره 19 ساله امامت امام هشتم (عليه السلام) اشاره و فرمودند: «کار براي اهداف بلند مدت را اينجوري بايد انجام داد، نگاه به بلند مدت را با اين انگيزه ها، با اين نيتها، با اين اميدها بايد انجام داد سپاه در يک چنين موضعي قرار دارد.» 2- سپاه براي شناخت جريانات انحرافي از غير انحرافي به فهم سياسي نياز دارد. مقام معظم رهبري با تصريح بر اينکه لزومي ندارد حتما سپاه در عرصه سياسي به پاسداري بپردازد مي فرمايند: « اين خلط مبحثى كه بعضى ميكنند بايد بدقّت روشن بشود؛ نميشود يك مجموعه‌اى به عنوان بازوى نگاهبان و پاسدار انقلاب در كشور تعريف بشود، امّا در زمينه‌ى جريانهاى گوناگون سياسى - بعضى انحرافى، بعضى غيرانحرافى، بعضى واب��ته به اينجا و آنجا - چشمِ بسته و ناآگاه و نابينا داشته باشد، اين معنى ندارد؛ بايد بداند كه از چه ميخواهد دفاع كند.» 3- سپاه براي شناخت چالش اصلي انقلاب، فهم سياسي مي خواهد. فرمانده کل قوا در ادامه بر پرهيز از فروکاستن چالش انقلاب به دعواهاي جناحي و اختلافات ميان دو يا چند نفر تاکيد مي فرمايند: « اينكه ما بياييم چالش انقلاب را فرو بكاهيم به چالشهاى سياسى و خطّى و جناحى و مقابله‌ى زيد و عمرو با يكديگر، اين سهل‌نگ��ى است، مسامحه است، سهل‌انگارى است؛ چالش انقلاب اينها نيست. اينكه يك خطّ سياسى، يك جريان سياسى با يك جريان سياسى ديگر دعوا دارند، يا زيدى با عمرواى اختلاف دارد، اينها چالش انقلاب نيست؛ چالش اساسى انقلاب عبارت است از اينكه انقلاب يك نظم جديدى را براى بشريّت ارائه كرده.» 4- سپاه براي شناخت ماهيت انقلابي که مي خواهد از آن دفاع کند به فهم سياسي نياز دارد. رهبر معظم انقلاب با تصريح بر اينکه «آنچه که مهم است اين است که سپاه، پاسدار انقلاب اسلامي است.» مي فرمايند: « آنچه كه مهم است اين است که سپاه، پاسدار انقلاب اسلامى است؛ نميخواهم بگويم اين پاسدارى به معناى اين است كه در همه‌ى عرصه‌ها - عرصه‌ى علمى، عرصه‌ى فكرى، عرصه‌ى فرهنگى، عرصه‌ى اقتصادى - سپاه بايد بيايد پاسدارى كند؛ نه، منظورم اين نيست؛ لكن مقصود اين است كه سپاه به عنوان يك موجود زنده بايد بداند كه از چه ميخواهد پاسدارى كند؛ اين انقلاب چيست.» 5- سپاه براي شناخت پيام انقلاب بايد فهم سياسي داشته باشد. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ماهيت انقلاب به تشريح پيام انقلاب پرداخته و فرمودند: «نميگوييم انقلاب از اول با مخاطب قرار دادن كلّ بشر آمد؛ نه، انقلاب اسلامىِ «ايران» بود، متوجّه مسائل ايران بود، متوجّه ايجاد تغييرات بنيادى در ايران بود؛ امّا زبان اين انقلاب و پيام اين انقلاب پيامى بود و زبانى بود كه نميتواند و نميتوانست - به طبع حال - در مرزهاى ايران منحصر بماند؛ يك مفهوم جهانى، يك حقيقت جهانى، يك حقيقت بشرى به وسيله‌ى انقلاب پيام داده شد كه هر كسى در دنيا آن را بشنود احساس ميكند كه به اين پيام دلبسته است. آن پيام چيست؟ اگر بخواهيم آن پيام را در شكل اجتماعى و انسانى آن در يك جمله بيان بكنيم: مقابله‌ى با نظام سلطه است؛ اين پيام انقلاب است. 6- سپاه براي شناخت علل دشمني مخالفان انقلاب اسلامي، فهم سياسي مي خواهد. مقام معظم رهبري در ادامه فلسفه همه دشمني هاي صورت گرفته عليه انقلاب اسلامي را مقابله با نظام سلطه و نرفتن زير بار زور توصيف فرموده و تاکيد مي فرمايند: « نظام سلطه، نظام تقسيم دنيا به ظالم و به مظلوم است؛ منطق انقلاب كه منطق اسلام است، «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» است؛ نبايد ظلم كنيد و نبايد بگذاريد به شما ظلم بشود. كيست در همه‌ى صفحه‌ى بشرى و عرصه‌ى وجود انسان كه از اين پيام خرسند نباشد، به اين پيام دلبسته نشود؟ نه ظلم كن، نه ظلم بشو. اين درست نقطه‌ى مقابل نظم حاكم بر جهان است از بعد از پيدا شدن تمدّن جديد صنعتى و شيوع ابزارهاى صنعتى و به تبع آن، شيوع فرهنگ سلطه در عالم. هر دستگاهى در دنيا كه وابسته‌ى به نظام سلطه باشد، با اين پيام مخالف است.» 7- گونه شناسي مخالفان انقلاب اسلامي، فهم سياسي نياز دارد. رهبر معظم انقلاب با تاکيد بر اينکه هر دستگاهي که به نظام سلطه وابستگي داشته باشد مخالف انقلاب اسلامي و پيام آن است، به معرفي گونه هاي دشمنان انقلاب در چند دسته جداگانه پرداخته و فرمودند: «آن كسانى كه خودشان سلطه‌گرند – يعنى دولتهاى جبّار، شبكه‌هاى اقتصادى مكنده‌ى ثروتهاى ملّى، ثروتهاى ملّتها - با اين پيام مخالفند، چون ظلم ميكنند. دولتهاى زيردست و فرودستى كه بر ملّتهاى فقير يا ثروتمند حكومت ميكنند و تابع آن نظام سلطه‌ى جهانى هستند، خودشان اقتدارى ندارند، سلطه‌اى ندارند، امّا تابع آنها هستند، دنبال آنها راه مى‌افتند، مخالف اين پيامند. فلان دولتى كه سياستهاى نظام سلطه را، سياستهاى فرضاً آمريكا را يا يك روزى سياستهاى انگليس را موبه‌مو در كشور خود اجرا ميكند، اين با پيام «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» به طور طبيعى مخالف است. كمپانى‌هاى بين‌المللى و چند ملّيّتى و تك ملّيّتى و جمع كنندگان ثروتهاى عمومى [با اين‌] مخالفند؛ آن سياستهايى كه در دنيا سه عنصرِ جنگ و فقر و فساد را گسترش ميدهند، با اين مخالفند.» 8- شناخت کارکردهاي نظام سلطه هم فهم سياسي مي خواهد. توزيع فقر و فساد و راه اندازي جنگ هاي مختلف را سه کارکرد مهم نظام سلطه برشمرده و فرمودند: «جنگهاى دنيا در اين برهه‌ى اخير، در اين دو سه قرن اخير، غالباً تحت تأثير نفوذ نظام سلطه بوده؛ يا خودشان با كسى جنگ داشتند يا دو گروه را به جنگ هم انداختند براى اينكه سود ببرند. فقر هم كار آنها است، بسيارى از اين كشورهاى فقيرى كه مردم آن در فقر زندگى ميكنند و از منابع طبيعى خودشان نميتوانند بهره‌بردارى كنند، گناه فقر آنها به گردن اينها است. خب، نظام سلطه جنگ را، فقر را، فساد را گسترش ميدهد، با همان سازوكار مشخّص تقسيم دنيا به ظالم و مظلوم. اسلام - يعنى انقلاب اسلامى كه برگرفته‌ى از همان مفاهيم اسلامى است - مى‌آيد ميگويد: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون، يعنى همه‌ى اين عوامل را نفى ميكند؛ چالش اصلى اينجا است؛ دعواى اصلى اينجا است؛ دعواى با انقلاب اينها است؛ بقيّه‌ى حرفها بهانه است. 9- ثبات قدم در هويت بر افتخار سپاه، نياز به فهم سياسي دارد. رهبر معظم انقلاب بار ديگر بر لزوم اينکه سپاه همواره بايد بداند که چه کار مي خواهد بکند و از چه چيزي مي خواهد پاسداري کند مي فرمايند: « ثبات قدم خود را كه مؤلّفه‌ى اصلى هويّت پُرافتخار سپاه است، فراموش نبايد بكند؛ اين را همه، در همه‌ى سطوح توجّه داشته باشند.» 10- فهم سياسي به حفظ معنويت در کنار پيشرفت هاي علمي سپاه کمک مي کند. دستيابي به تکنولوژي هاي نوين و تجهيزات پيشرفته ممکن است گاهي فاصله با معنويات را افزايش داده و سبب ضعف اعتقادي گردد، برخي نيز بر اين تصورند که گرايش به معنويت با تلاش براي رشد و پيشرفت همخواني ندارد. لذا رهبر معظم بر لزوم معنويت گرايي در سپاه تاکيد داشته و مي فرمايند: « مكرّر عرض كرده‌ايم كار سپاه متّكى به معنويّت است؛ معنويّت منافات با پيشرفتهاى علمى و ابتكارات گوناگون علمى و عملى و شيوه‌هاى نو و سازماندهى‌هاى هوشمندانه ندارد. نه اينكه خيال كنيم وقتى چشم انسان به معنويّت است، به ظواهر [نپردازد]؛ نخير، بهترين و هنرمندانه‌ترين شيوه‌هاى رزمى را در صدر اسلام، پيغمبر اكرم و اميرالمؤمنين و مسلمانها در عرصه‌هاى جنگ از خودشان نشان ميدادند؛ در دوره‌ى ما هم در دفاع مقدّس، نيروهاى انقلابى - چه سپاه، چه ارتش، چه مجموعه‌ى نيروهاى انقلاب - هنرمندانه‌ترين تاكتيك‌ها و روشها و شيوه‌هاى كارى را در پيش ميگرفتند. معنويّت منافات ندارد با پرداختن به اصول مادّى كار و تنظيم درست كار؛ بايستى اين معنويّت را حفظ كرد. اين معنويّت اساس كار است.»