صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۳  ، 
شناسه خبر : ۲۶۰۷۳۲
معرفي مركز پژوهشي

مينو محرمي

«ارزيابي جايگاه تبليغات در سازمان‌هاي دولتي و خصوصي» يكي از طرح‌هاي پژوهشي مؤسسه پژوهشي واحه سبز است كه با مشاركت انجمن روابط عمومي ايران در دست اجراست. طرح مذكور داراي سه هدف است كه عبارتند از: 1- شناخت مخاطبان 2- رشد بينش مخاطبان و ايجاد تغييرات رفتاري 3- اطلاع‌رساني. روش به كار رفته در اين طرح شامل دو روش ميداني و كتابخانه‌اي است و تقريباً صدنفر پژوهشگر در اجراي اين طرح همكاري دارند.

وظايف طرح «ارزيابي جايگاه تبليغات در سازمان‌هاي دولتي و خصوصي» شامل مواردي چون: ايجاد تفاهم و اعتماد متقابل ميان سازمان‌ها و افكار عمومي، سرهم كردن زمينه‌هاي تبادل اطلاعات و تجربيات و افكار، ايفاي نقش منبع مستند و معتبر علمي و تخصصي، انعكاس ديدگاه‌هاي دست‌اندركاران و... است.

«واحه سبز» عنوان مؤسسه‌اي است كه فعاليت‌هاي پژوهشي خود را از سال 1375 به صورت رسمي آغاز نموده است، عمده فعاليت اين مركز، انجام طرح‌هاي تحقيقاتي سازمان‌ها، نهادها و مراكز مختلف در زمينه ارتباطات و بخصوص روابط عمومي است. مؤسسه پژوهشي واحه سبز تاكنون طرح‌هاي تحقيقاتي زيادي را به انجام رسانده كه طرح‌هاي «خودروسازي؛ بررسي نيازها و بازار»، «بافت‌شناسي و نيازشناسي جامعه روابط عمومي و آسيب‌شناسي آن»، «ارزيابي توسعه پايدار صادرات غيرنفتي و بررسي توان بازرگانان ما»، «نيازسنجي بازرگانان و تجار براي ورود به بازار جهاني صادرات غيرنفتي»، «ارزيابي جايگاه مديران روابط عمومي در سازمان‌ها»، «تك تاكو كه مخفف چهار كلمه تحقيق، كارشناسي، توليد و آموزش است»، «بررسي نيازهاي جامعه ارتباطي»، «ارزيابي جايگاه نظام آموزشي دانشگاه آزاد در رشته آموزشي دانشگاه آزاد در رشته ارتباطات»، «ارزيابي جايگاه رشته ارتباطات در دانشگاه آزاد و «كتاب جامع روابط عمومي ايران» از جمله آنهاست.

بيتا شاه منصوري از اعضاي هيأت مديره مؤسسه درباره چگونگي انتخاب اعضاء غيرثابت مجموعه در پژوهش‌ها مي‌گويد: تمام سعي و تلاش ما اين است كه زماني كه مي‌خواهيم براي سازمان يا نهادي كار پژوهشي انجام دهيم، قبل از استفاده از متخصصان و نيروي بيروني، از متخصصان داخلي همان مجموعه استفاده نماييم. حتي اگر آن طرح در اندازه‌هاي ملي و كشوري باشد، اگر بتوانيم ترجيح مي‌دهيم از كارشناسان بومي و منطقه‌اي و يا سازماني استفاده كنيم. زيرا اين افراد تجربه، شناخت و اشراف بيشتري نسبت به موضوع دارند و فقط ممكن است كه دانسته‌هاي آنها سازماندهي شده باشد و در قالب پژوهشي در نيامده باشد.

اين‌گونه افراد بهترين نيروهايي هستند كه بعد از يك دوره آموزشي مي‌توانند در اختيار ما قرار گيرند. به عنوان مثال مي‌توان به طرح پژوهشي صادرات غيرنفتي اشاره نمود كه براي انجام اين طرح 28 كارشناس زبده از 28 استان كشور انتخاب شدند.

حال اگر بعد از بررسي‌هاي انجام شده، نيروي زبده‌اي را در ميان افراد داخل سازمان نيافتيم، مجبور مي‌شويم كه از نيروهاي سازماني بيروني كه البته متخصصان و كارشناسان زبده هستند، كمك بگيريم.

شاه‌منصوري در مورد اولويت پژوهشي در اين مؤسسه مي‌گويد: اولويت‌هاي ما انجام فعاليت‌هاي پژوهشي در زمينه روابط عمومي است.

ابزارهاي اجرايي را در اختيار داريم اما قبل از انجام هر كاري، برنامه‌اي منسجم تدوين كرده و هدف خود را مشخص مي‌كنيم. به عبارتي قبل از هر كار تحقيقاتي بايد بدانيم كه به دنبال چه نتيجه‌اي هستيم. 

نام:
ایمیل:
نظر: