صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵  ، 
شناسه خبر : ۲۶۳۳۲۲
حمید صادق کوشکی گفت: دانشجویان خارجی و غیرمسلمان زیادی بودند که از مناطق عملیاتی ما دیدن کردند. در دلنوشته‌هایشان می‌خواندم که نوشته بودند ما معنویت حضرت مسیح را در اینجا حس کردیم.

 

 

به گزارش سایت بصیرت به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد صادق کوشکی، محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی و فرهنگی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی سرزمین نور که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه آثار تاریخی هشت سال دفاع مقدس، هویت ما را نشان می‌دهد، اظهار داشت: رفتن راهیان نور و مشاهده مناطق عملیاتی دفاع مقدس باعث می‌شود که بخش مهمی از هویت تاریخی خود را ببینیم. اگر به دیدن ویرانه‌های تخت جمشید و بناهای تاریخی اصفهان و شیراز و ... می رویم، به دلیل یافتن هویت تاریخ ماست.

 

وی ادامه داد: ساخت و ساز شهرهای جنگ زده مثل خرمشهر، زمانی خوب است که شناسنامه‌اش در دستمان باشد. خرابه‌های خرمشهر را یک آدم ظاهر بین خرابه می‌بیند اما باطن این خرابه‌ها، تاریخ جنگ را نشان می‌دهد. مثلا اگر بگویند خرابه‌های خرمشهر باعث تخریب روحیه مردم می‌شود، باید گفت که  این خرابه ها هویت تاریخ ماست. مثلا اگر بگویند که تخت جمشید تخریب شده و آن را نابود یا بازسازی کنیم، نشان دهنده نادانی است. خرابه‌های تخت جمشید ما را یاد اسکندر مقدونی می‌اندازد که این بنا را به آتش کشید و درس عبرتی برایمان است که دیگر نگذاریم مشابه این داستان‌ها برای کشورمان تکرار شود.

 

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بازدید اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس، گفت: با اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای دو روز به مناطق عملیاتی جنوب کشور رفتیم. برای این اساتید جالب بود که از بیمارستان‌های صحرایی زمان جنگ هم بازدید کنند. بعضی از این اساتید در زمان جنگ، خارج از کشور بودند و با دیدن این بیمارستان‌های صحرایی، احساس ندامت می‌کردند که چرا  زودتر به آنجا نیامده‌اند. اساتیدی که در زمان جنگ در جبهه بودند، دیدن این صحنه‌ها برایشان تجدید خاطره شد. واکنش آن‌ها خیلی برایم جالب بود. مرا سرزنش می‌کردند که چرا کاری نکردم که آن‌ها زودتر عازم بازدید از این مناطق جنگی و بیمارستان‌های صحرایی شوند. این فضای جغرافیایی بخشی از میراث جنگ ماست.

 

معنویت حضرت مسیح در راهیان نور

 

وی مشاهده مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس را یکی از لازمه‌های جوانان و دانشجویان دانست و تاکید کرد: اگر برای نسل امروز یا یک دانشجو می‌خواهیم آموزش دهیم که در شرایط سخت چگونه مشکل را حل کند یا چگونه تهدید را به فرصت تبدیل نماید یا به عبارتی تحریم همیشه پایان راه نیست را نشان دهیم، باید چه کنیم؟ در این شرایط هر چه به دانشجو توضیح دهیم، دوست دارد تا تجربه‌های گذشتگان را مشاهده کند. اگر او را به رودخانه اروند رود ببریم و نشانش دهیم که در زمان جنگ، یک عده مهندس با شرایط سخت تحریم‌ها و کمبود امکانات، زیر بمباران‌های دشمن پل بعثت را ساختند و بعد از پایان جنگ، شرکت فرانسوی برای تخریب آن وارد عمل شد، با مشاهده این ابتکار رزمندگان می‌فهمد که او هم می‌تواند.جنگ ما پر از خلاقیت‌ها بود. ما توکل به خدا، تلاش و نوآوری، ابتکار و کار علمی در جنگ هشت ساله خلاقیت‌های زیادی را به بار آوردیم.

 

کوشکی به تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور در دانشجویان غیرمسلمان و خارجی اشاره کرد و افزود: دانشجویان خارجی و غیرمسلمان زیادی بودند که از مناطق عملیاتی ما دیدن کردند. در دلنوشته‌هایشان می‌خواندم که نوشته بودند ما معنویت حضرت مسیح را در اینجا حس کردیم. دانشجویانی از اروپا به این مناطق آمده بودند و اظهار داشتند که ما معنویت خاصی را در اینجا حس کردیم و این نشان از تاثیرگذاری مناطق جنگی است. من دانش آموز 14 ساله بودم که متقلبانه به جبهه رفتم؛ این گونه که سنم را یک سال بیشتر نشان دادم و با اینکه مسئولان اعزام متوجه این موضوع شدند، اما به روی خودشان نیاورند.

 

نام:
ایمیل:
نظر: