صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴  ، 
شناسه خبر : ۲۶۳۸۱۱
بسياري از فعالان و تحليلگران بازار سرمايه افت شاخص طي روزهاي گذشته و به خصوص ديروز را ناشي از رفتارهاي هيجاني از سوي سرمايه‌گذاران مي‌دانند
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مهدی صفری
-
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
مفهوم غرر در کتب لغت متفاوت است مثلا در مفهوم غرر، برخي خديعه، برخي ضرر، برخي غفلت، برخي خطر و برخي جهالت را مطرح مي کنند. در روايات هم مفهوم غرر متفاوت است و روايات هم مفهوم منسجمي را ارائه نمي‌کنند. اهل تسنن هم در اين زمينه توافق ندارند. به عنوان مثال مصطفي الزرقا جهالت فاحشي که عقد را در حدود قمار قرار مي دهد را غرر معرفي مي نمايد. ولي حنفيه قائل است که غرر جهالتي است که به نزاع منجر مي‌شود. بنابراين مفهوم شفافي پيدا نشد ولي آنچه همه اهل تسنن و شيعه بر اين متوافق‌اند که غرر اندک اشکالي ندارد. مثال: در عقد بيمه از اينطرف همه چيز مشخص است مثلا اقساط و ... مشخص است ولي اينکه بيمه چقدر بايد بدهد اصلا مشخص نمي‌باشد. برخي از فقها اين غرر را پذيرفته و برخي آن را مردود مي‌دانند. نکته‌اي که هست اين است که غرري که در بيمه هست منتهي به نزاع نيست و علاوه بر اينکه فقها غرر را در مورد عقود تعاوني پذيرفته اند و مسلما عقد بيمه يک عقد تعاوني است به خصوص در بيمه درماني، عقد بيمه بهداشتي، يک عقد تعاوني است و شما مي‌توانيد دو جامعه که يکي داراي بيمه و يکي بدون بيمه است را مقايسه کنيد مي‌بينيد که تعاون در کشوري که بيمه دارد بيشتر است . پس عقد بيمه تعاوني است و غرر در عقود تعاوني نيست. اکثر فقهاي شيعه بيمه را قبول کرده‌اند ولي اهل سنت عقد بيمه را تحريم کرده‌اند و داراي مشکلاتي جدي شده‌اند چون بحث صادرات و واردات آنها مختل مي‌شود. پس از بيمه مفري نيست لذا دنبال عقود جايگزين رفتند اما جايگزين‌هاي ناقص؛ مثلا به جاي بيمه تجاري گفتند ما از شرکتي بخواهيم که اداره صندوق تکافل را به عهده بگيرد. اين صندوق تکافل اموال خود را اينگونه به دست مي آورد که هر شخصي که قصد بيمه شدن دارد بايد به قصد تبرع مبلغي را به اين صندوق بپردازد. برخي هم اين وجه را با هبه و برخي هم با وقف و با ... توجيه نموده‌اند. مثال ديگر: بيع الشرط شيعيان، همان عقد الوفاء اهل تسنن مي‌باشد. اهل تسنن گفته اند که اين بيع وفا غرري است ولي روايات اهل بيت عليهم السلام بر صحت اين عقد تاکيد مي‌کنند زيرا نه غرري است و نه خلاف مقتضاي عقد (هر چند خلاف اطلاق عقد مي‌باشد ، که اشکالي ندارد.) و نه صوري. ولي با اين حال اهل تسنن عقد بيع شرط را بيع غرري مي‌دانند. http://islamicec.ir/index.aspx?siteid=88&pageid=8179&newsview=307321&pro=nobak گزارش اختصاصی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه از نشست علمي بررسي غرر در معاملات جديد نشست علمي بررسي غرر در معاملات جديد با حضور آيت الله تسخيري مشاور عالي رهبري در امور جهان اسلام در روز پنجشنبه مورخ 16-9-91 رأس ساعت 15:30 در محل سالن همايش انجمن هاي علمي حوزه برگزار شد.
یا لثارات الحسین یا مهدی ادرکنی
محمد مهدی صفری
-
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
سلام علیکم
سلام علیکم
ایا تصرف در اموال وقفی جایز است؟؟؟
ایا میدانستیید فقه امامیه بیمه را بر اساس وقف پذیرفته ..........................حال چگونه است که ما داریم شرکت های بیمه خصوصی با نام های متفاوت ایجاد میکنیم و عده ای هم دارند سود های کلان یا خرد میبرنددر صورتی که این اموال وقفی است ...................................جالب اینجاست صدای کسی هم در نمی اید http://islamicec.ir/index.aspx?siteid=88&pageid=8179&newsview=307321&pro=nobak
نام:
ایمیل:
نظر: