صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۰  ، 
شناسه خبر : ۲۶۴۷۳۲

ارسلان مرشدی

در اسفندماه سال 85 و در جریان حمله به مأموران نیروی انتظامی در تقاطع بلوارهای بزرگمهر و معلم شهر زاهدان ۴ مأمور پلیس و یک نفر غیرنظامی به شهادت رسیدند. ده روز پس از این حادثه، حمله دیگری توسط این گروهک شکل گرفت که در جریان آن اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خودروی حامل مواد منفجره در بلوار ثارالله زاهدان مورد سوءقصد قرار گرفت. در جریان این عملیات تروریستی نیز ۱۳ تن به شهادت رسیده و 30 تن دیگر زخمی شدند. با این حال، اولین واکنش جهانی به حملات تروریستی این گروهک پس از این حادثه رخ داد که سازمان ملل طی بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد.

گروهک ریگی این حمله را عملیاتی تلافی‌جویانه در قبال اعدام اعضای گروهک نامید، اما نصرالله شنبه ‌زهی، دیگر عضو این گروهک در ۳۰ بهمن همان سال به جرم دخالت در بمب‌گذاری در محل انفجار اعدام شد. البته 3 روز پیش از این نیز بمب صوتی در بلوار جمهوری شهر زاهدان منفجر شد که تلفاتی در برنداشت. پس از این و در 8 اسفند 1385 طی حمله به پاسگاه مرزی نگور ۲ مامور مرزبانی به شهادت رسیده و ۴ نفر دیگر به اسارت گرفته‌شده و به پاکستان منتقل شدند. 28 تیر 1386 نیز طی شبیخون به جمعی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روستای دومک در منطقه کورین ۱۱ مأمور سپاه پاسداران کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

حمله به خودروهای عبوری در 28 مرداد در جاده چابهار به ایرانشهر که به گروگان‌گیری ۲۱ غیرنظامی و انتقال آن‌ها به پاکستان انجامید، دیگر عملیات تروریستی این گروه بود. اما در پی همکاری اطلاعاتی و امنیتی ایران و پاکستان ظرف ۱۲ ساعت نیروهای نظامی پاکستان به محل انتقال گروگان‌ها یورش برده و با به هلاکت رساندن سرکرده و جمعی از اعضای گروهک ریگی گروگان‌ها را آزاد کردند. ترور روحانی شیعه مهدی توکلی در دهم مهرماه در روستای افتخار آباد شهرستان خاش توسط دو راکب اقدام دیگر گروهک ریگی بود. آخرین حادثه تروریستی این گروهک در سال 1386 واقعه درگیری مسلحانه در مدرسه علمیه روستای چاه‌ جمال شهرستان ایرانشهر بود.

شش ماه بعد و در 23 خرداد 1387 اعضای این گروهک عملیات دیگری را ترتیب دادند که با حمله به پاسگاه مرزی منطقه سراوان اقدام به گروگان‌گیری ۱۶ مأمور مرزبانی و انتقال آن‌ها به پاکستان نمودند که بعدها 15 نفر از آن‌ها به شهادت رسیده و تنها یک نفر آزاد شد. چهار روز پس از این حمله نیز ابراهیم کریمی معاون دادگستری سراوان طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. با تشدید عملیاتهای ضدتروریستی جمهوری اسلامی ۳ عضو این گروهک دستگیرشده و یکی از اعضای آن به نام علیرضا براهویی در زاهدان اعدام شد.

در 6 مهر نیز فضل‌الله شهبازی دادستان عمومی و انقلاب خاش هدف ترور این گروه قرار گرفت که البته وی تنها زخمی شد. اما در 20 آبان مولوی شیخ علی دهواری امام جمعه مسجد صدیق اکبر شهرستان سراوان در یک عملیات تروریستی توسط گروهک ریگی به شهادت رسید.

پس از این حادثه نیز در 9 دی ماه، حمله انتحاری به صبحگاه مشترک نیروی انتظامی شهرستان سراوان توسط عبدالغفور ریگی برادر کوچک عبدالمالک رخ داد که طی آن وی با انفجار بمب همراه خود ۴ نفر از پرسنل نیروی انتظامی را شهید و ۱۲ نفر دیگر را نیز مجروح کرد. در 6 بهمن نیز شبیخون به وانت تدارکات نیروهای نظامی انجام شد. انفجار بمب صوتی در مسجد الغدیر زاهدان در 30 بهمن، عملیات دیگر گروهک جندالله بود که تنها خسارات اندکی به ساختمان مسجد رسید.

پس از این حجم وسیع حملات تروریستی در 7 خرداد 1388 حمله انتحاری به مسجد علی ‌بن ‌ابیطالب شهر زاهدان حادثه دیگری بود که طی آن ۲۵ نمازگزار شهید و 120 تن دیگر زخمی شدند. رهبر انقلاب اسلامی، آمریکا را در این بمب‌گذاری دخیل دانست. رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز مسئولیت انفجار را از اهل سنت دور دانسته و به آمریکا نسبت داد.

سه نفر در ارتباط با این بمب‌گذاری، پیش از خاک‌سپاری قربانیان به اتهام افساد فی‌الارض 2 روز پس از این انفجار اعدام شدند. دو تن دیگر نیز در ۱۶ خرداد اعدام شدند. عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک و ۱۵ عضو دیگر گروهک ریگی نیز 25 خرداد دستگیر شدند. پس از این حادثه یکی از خونین‌ترین حوادث تروریستی سال‌های اخیر توسط گروهک جندالله به وقوع پیوست. حجم وسیع عملیاتهای تروریستی گروهک جندالله علیه ایران را وزارت امور خارجه امریکا نیز می‌پذیرد. چنانچه بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تاکید دارد که عملیات انتحاری این گروه در مهرماه سال ۱۳۸۸ که دست کم 40 کشته بر جای گذاشت، یکی از مرگبارترین حملات تروریستی از دهه ۱۹۸۰ به بعد در ایران است.

این حادثه با حمله انتحاری به نمایشگاه صنایع‌دستی شهرستان سرباز در 26 مهرماه 1388 صورت گرفت که طی آن 41 تن شهید و 150 تن دیگر مجروح شدند. در این حادثه علاوه بر سردار سرتیپ پاسدار نورعلی شوشتری و سردار سرتیپ پاسدار محمد زاده، فرمانده سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان، فرمانده سپاه ایرانشهر و سردار علی علویان فرمانده تیپ پیاده صاحب‌الزمان سپاه ثارالله به همراه بسیاری از سران قبایل و طوایف سیستان و بلوچستان نیز به شهادت رسیدند.

پس از این حادثه رئیس‌جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد پاکستان را به کوتاهی در دستگیری اعضای این گروهک متهم کرد و وزیر کشور مصفی محمد نجار برای انجام مذاکراتی در جهت دستگیری اعضای گروهک ریگی توسط نیروهای پاکستانی به این کشور سفر کرد. دیگر حادثه خونین ترویستی این گروهک 24 تیرماه در حمله انتحاری به مسجد جامع زهدان رخ داد که طی آن 27 نفر شهید و 169 نفر دیگر مجرح شدند. این بمب‌گذاری در روز تولد امام حسین(ع) و روز پاسدار صورت گرفت. اولین انفجار در حالی رخ داد که مردم در حال خواندن دعای کمیل بودند و در جلوی درب ورودی مسجد عامل انتحاری خود را منفجر کرد.

انفجار بعدی زمانی که مردم برای کمک‌رسانی به قربانیان انفجار اول آمده بودند، صورت گرفت. در انفجار اول تعدادی از مأمورین سپاه پاسداران که برای بازرسی در درب مسجد ایستاده بودند به شهادت رسیدند. این حملات انتحاری را دو عضو گروهک ریگی با نام‌های محمد ریگی و عبدالباسط ریگی انجام دادند. این در حالی بود که بامداد سه ‌شنبه 4 اسفند 1388 طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و امنیتی عبدالمالک ریگی به همراه نفر دوم این گروهک دستگیرشده بودند. پس از آن نیز عبدالمالک ریگی، رهبر گروهک جندالله ۳۰ خردادماه به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض در زندان اوین به دار آویخته شده است.

دادسرای انقلاب اسلامی درباره اقدامات گروه جندالله گفته بود که این گروه به رهبری عبدالمالک ریگی از سال ۱۳۸۲ تاکنون ۳۵ مورد گروگان‌گیری از اتباع داخلی و خارجی و ۲۵ مورد اخاذی و 40 فقره عملیات راه‌بندی مسلحانه توأم با انفجار انجام داده است. با این وجود ایران علیه گروهک ریگی رویکرد مسالمت‌جویانه توأم با رافت اسلامی در پیش گرفته بود. به شکلی بود که پس از دست‌گیری ریگی توسط وزارت اطلاعات، به پیشنهاد دولت، عفو عمومی در قبال این گروه به اجرا درآمد. دولت پیشنهاد عفو عمومی را به شرط خلع سلاح اعضای گروه و دست ‌کشیدن از ترور و خشونت ارائه داد و که البته با استقبال نیز همراه شد؛ چنان که تا اردیبهشت 1389 حدود ۱۱۰ نفر از اعضای گروه این پیشنهاد را پذیرفته و تسلیم شدند.

حمایت‌های خارجی از جنایت‌های تروریستی:

بازخوانی موضع‌گیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال اقدامات تروریستی گروهک جندالله نشان می‌دهد که این جنایت‌ها همواره با استقبال حامیان غربی و عربی این گروهک همراه شده است. گستره این استقبال هم همواره طیف وسیعی از بسته‌های حمایتی ـ پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای را شامل می‌شود. البته این مسئله در مورد کشورهای منطقه نظیر عربستان با شور و اشتیاق خاصی دنبال می‌شود؛ چنانکه پوشش و پخش منظم فعالیت‌های تروریستی گروهک جندالله از سوی شبکه العربیه سبب شده تا این شبکه هم‌نوای با شبکه‌های آمریکایی، اروپایی و اسراییلی این اقدامات تروریستی را «اقداماتی انقلابی و آزادی خواهانه» توصیف کند.

اگر چه العربیه در این میان همواره گوی سبقت را از دیگر رسانه‌ها ربوده و در پوشش خبری این فعالیت‌ها بیش‌ترین و بهترین زمان را اختصاص می‌دهد. از این رو پیشینه این حمایت‌ها نیز به خوبی تایید کننده وابستگی این گروهک به خارج از کشور است. ملاقات ملاجلیل قنبرزهی با مپکو ژنرال آمریکایی در فرودگاه قندهار و انفجار 7 بمب در یک هفته بعد در 7 نقطه زاهدان، دیدار یک سال بعد مولوی محمود و مولوی صلاح‌الدین با 5 تن از نیروهای اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (آی.اس.آی) در کویته و اخذ پول و مقادیر قابل‌توجهی تجهیزات و مهمات، گوشه دیگری از دخالت‌های آشکار خارجی و دست‌های مخرب امنیتی است.

البته حمایت این دست‌های پیدا و پنهان را اعضای این گروهک نیز تأیید کرده‌اند. چنانچه عبدالحمید برادر بازداشت‌شده و معدوم ریگی نیز در دادگاه به ارتباط عبدالمالک با نیروهای آمریکایی اذعان کرد. از سوی دیگر، مجاورت نیروهای آمریکایی در آن سوی مرزهای مشترک ایران با افغانستان و پاکستان به بهانه مقابله با القاعده و طالبان، زمینه دخالت و حمایت هر چه بیشتر از گروهک‌های‌ تروریستی که علیه ایران فعالیت دارند، را فراهم کرده است. اعترافات عبدالمالک در زندان نیز تأییدی دیگر بر این مسئله است، بنا بر اعترافات عبدالمالک ریگی در زندان، آمریکا به او و گروهش قول همکاری و حمایت داده بود.

با این حال حامیان این جنایت‌ها نیز در اعترافاتی این حمایت‌ها و پشتیبانی از گروهک ریگی را تأیید کرده‌اند. چنانکه ژنرال اسلم بیگ رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان در یک گفت و گو اظهار داشته بود که روستای مرزی مند، محل ارتباط آمریکائی‌ها و اعضای گروهک جندالله بوده و کمک‌های آمریکائی‌ها از طریق دو بندر پاکستانی «کوت کلمت» و «جیوانی» وارد منطقه می ‌شده ‌است. این اعتراف رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان تأیید نکته‌ای است که بارها مقامات ایران بر آن تاکید داشته‌اند؛ ایران همواره اظهار داشته که مختصات حملات تروریستی صورت گرفته توسط این گروه با حمایت و پشتیبانی خارجی صورت می‌گیرد.

تهران انگشت این همکاری مغرضانه را به سوی سیا، اس.آی.اس، موساد، آی.اس.آی و البته نیروهای ناتو (ایساف) نشانه گرفته است. واین مارسن افسر سابق نیروی دریایی آمریکا نیز با انتشار اطلاعاتی از نقش شرکت خصوصی و امنیتی بلک واتر در حملات گروهک تروریستی جندالله در ایران پرده برداشته است. وی که اکنون پیشه خبرنگاری را در پیش‌گرفته و پایگاه اطلاع‌رسانی واین مارسن ریپورت را اداره می‌کند در گفته‌هایی اعتراف کرده است که شرکت خصوصی و امنیتی بلک واتر در حملات گروهک تروریستی جندالله در ایران و حملات تروریستی بر ضد شیعیان پاکستان، عراق و همچنین در حملات افغانستان و مناطق دیگر دست دارد.          ادامه دارد...

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
نظر: