رئیس دولت اصلاحات با اشاره به مشکلات متعدد پیش روی دولت و عدم بهرهمندی این دولت از هاله نور و معجزه حل کردن یک شبه مشکلات، بر یاری رساندن بر دولت تدبیر و امید تاکید کرد و خطاب به دانشجویان اظهار داشت: "بهنگام نقد نباید فقط سراغ دولت بروید. دولت توسعهگرا و برآمده از خواست مردم و اهل تحمل است. در ابتدا برای نقد باید به سراغ بخشهایی از قدرت بروید که تحمل کمتری دارد." به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با اشاره به انتخابات اخیر یادآور شد: "مردم ما تا آخرین لحظات تردید داشتند نمیدانستند چه بکنند سه روز فرصت کمی برای تصمیمگیری بود معتقدم اگر زمان بیشتری در انتخاب در اختیار بود مردم بیشتر از این اشتیاق خود را نشان میدادند. ابتدا جناب آقای هاشمی ثبتنام کردند به نظر میرسید رای ایشان یک رکورد باشد حوادثی پیش آمد که میدانید و بعد معلوم نبود چه کسی کاندیدای نهایی است و خوشبختانه این شعور و روشنبینی و تدبیر وجود داشت که با یک کاندیدا به صحنه بیاید و در نتیجه حاصل کار هم همین شد که میبینید." رئیس موسسه بینالمللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: "امروز همه احساس میکنند که فضا تغییر کرده است و واقعا باید قدر فرصت پیش آمده را برای انقلاب و کشور دانست شما و نباید خیلی ایدهآلی فکر کنیم باید با توجه به واقعیتها سعی کرد که انشاءالله امور به خوبی پیش برود." وی ادامه داد: "خیال نکنید دولتی که سر کار میآید هر آنچه را که میخواهد میتواند انجام دهد خیلی چیزها را نمیتواند انجام دهد. باید امکانات و نیز موانع را در نظر گرفت و واقعبینانه داوری کرد. الان وقتی خودم را جای آقایان میگذارم درک میکنم که چقدر مشکلات سنگین است. مشکلات بسیار زیاد است و توقعات فراوان و کسانی هم با حسن نیت یا سوءنیت ممکن است به انتظارات و توقعات دامن بزنند ولی باید دید در مقام عمل چه چیز شدنی است و در شدنیها اولویت کدام است؟" خاتمی تصریح کرد: "به عنوان نمونه عرض بکنم برای اینکه توجیه شوید چگونه با مسائل برخورد کنید به قول مسئولان محترم 210 هزار میلیارد تومان بودجه سال 92 بوده است یعنی دولت میبایستی همین مقدار درآمد داشته باشد و آن را هزینه بکند بودجه جاری کشور 128 هزار میلیارد بوده است، یعنی حقوق و مزایا و یارانهها و... دوستان میگویند ممکن است تا آخر سال بتوان حدود 100 هزار میلیارد تومان درآمد داشت؛ خوب با این کسری بودجه واقعا اداره مملکت دشوار است. میخواهم شما را متوجه مشکلات کنم تا در برخورد با مسائل و طرح مطالبات واقعبین باشید." رئیس دولت اصلاحات افزود: "قرار بوده است حاملهای انرژی از اول سال گران شود که نکردهاند و در حالیکه بخش مهمی از یارانهها را میبایست از این محل پرداخت کنند دولت مجبور است برای نیمسال دوم قیمت انرژی را بالا ببرد و این یعنی گرانی بیشتر؛ چارهای هم نیست. خاتمی افزود: "در حادثه مثبتی که در جریان انتخابات رخ داد نقش و مواضع رهبری معظم تاثیر مثبت داشت واقعا باید به آن اعتراف بکنیم و قدر بدانیم." رئیس بنیاد باران با بیان اینکه "امروز با کمال تاسف بعضی تلاشها صورت میگیرد تا دولت را ناکارآمد نشان دهند"، اظهار داشت: "مگر چقدر از عمر دولت گذشته است که بخواهیم همه چیز را حل کند؟ امید این است که گشایشی بیشتر ایجاد شود و ما هم نباید دولت را تحت فشار قرار دهیم و باید نسبت به آنان که میخواهند دولت را تحت فشار قرار دهند نصیحت کنیم و احیانا برنامههای نادرست آنان را افشاء کنیم." وی یادآور شد: "مثلا در زمینه روابط خارجی ابدا دولت نمیخواهد اصول و منافع ملت را زیر پا بگذارد ولی وقتی میخواهد با حفظ اصول منطقیتر با دنیا برخورد کند کسانی و محافلی جوسازی میکنند و فشار میآورند. این نیاز جامعه ماست. اگر بخواهیم تحرکی در جامعه ایجاد گردد و امور بهبود یابد، باید بتوانیم این فشارها را تا حدودی کم کنیم، نه اینکه زیاد کنیم." رئیس دولت اصلاحات هشدار داد: "میخواهند آقای رئیسجمهور را از عقبهاش جدا کنند و از طرفی چنان وانمود کنند که دولت ناکارآمد است. باید متوجه باشیم خیلی در زمین صاف و همواری راه نمیرویم." وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فعالیتهای دانشجویی و رویکرد انجمن اسلامی دانشجویان، اظهار داشت: "دانشجو اگر میخواهد دانشجو بماند و وفادار به آرمانها باشد باید نقد کند، اگر نقد نکند و بله قربانگو باشد از حرکت دانشجویی انحراف پیدا کرده است و نمیتواند نمایندگی جامعه را بکند. حرکت دانشجویی یک رو به مردم دارد تا نیازها و مقتضیات و دردها را بشناسد؛ یک رو به حکومت دارد برای نقد خیرخواهانه و این وظیفه همه نهادهای مدنی است." خاتمی با بیان اینکه "محیط دانشگاه بدون نقد، محیط مردهای است"، گفت: "همیشه هم همینطور است ولی بهنگام نقد نباید فقط سراغ دولت بروید. دولت توسعهگرا و برآمده از خواست مردم و اهل تحمل است. برای نقد ابتدا باید به سراغ بخشهائی از قدرت بروید که تحمل کمتری دارد." رئیس بنیاد باران تصریح کرد: "باید متوجه باشیم نباید در این مرحله که دولت از هر جهت در فشار است هدف نقد را دولت بگذاریم البته باید همه حرفهایمان را محترمانه بگوئیم. منتهی باید با تامل و تحقیق مشخص کنیم که کشور ما و دولت در چه موقعیتی است."