صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۲۶۶۳۶۹
محمد هاشمی در گفت‌وگو با «ایرنا»:
مقدمه: «محمد هاشمی بهرمانی» برادر کوچکتر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، عضو مؤسس و شورای مرکزی حزبی است که حزب متبوعش چهار سال در دوره دوم دولت محمود احمدی‌نژاد سکوت پیشه کرد و حال، با باز شدن فضای سیاسی کشور می‌خواهد حیات سیاسی‌اش را از سرگیرد. «حزب کارگزاران سازندگی» که پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 88 سکوت پیشه کرد، به گفته محمد هاشمی تا انتخابات سال 92هیچ فعالیت حزبی نداشت و فقط «ممکن بود اعضایش در یک مهمانی دور هم جمع می‌شدند». در انتخابات سال 92 نیز این حزب ابتدا برای حمایت از پیروزی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خود را آماده کرده بود که پس از عدم احراز صلاحیت وی، از «حسن روحانی» حمایت کرد. به گفته هاشمی، این حزب که در دولت تدبیر و امید «حداقل نیرویی دارد»، درصدد است طبق اساسنامه‌اش با تکمیل اعضای شورای مرکزی خود، فعالیت سیاسی‌اش را از سرگیرد تا «اگر شرایط اجازه دهد» همانند سایر احزاب دارای «رسانه» باشد تا بتواند در انتخابات آتی «حضور تأثیرگذاری» داشته باشد. محمد هاشمی در گفت‌و‌گویی تفصیلی با خبرنگاران سیاسی ایرنا ضریب نفوذ اجتماعی جبهه اعتدالگرا و اصلاحات را بیشتر از سایر جریان‌های سیاسی می‌داند اما در عین حال می‌گوید: اندیشه کارگزاران که برگرفته از اندیشه‌های آقای هاشمی است امروز در کشور حاکمیت دارد؛ یعنی خواست این حزب که همانا عزت اسلامی و تداوم سازندگی برای ایرانی آباد است، در کشور حاکم شده است. این سیاستمدار کهنه کار 72 ساله از «تشابه گرایش فکری اندیشه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» سخن می‌گوید اما تصریح می‌کند که برادرش در سیاستی دخالت نمی‌کند مگر آن‌که مشورتی از وی بخواهند. هاشمی در عین حال می‌افزاید اصولگرایان نیز از آقای هاشمی مشورت می‌گیرند و شماری از وزرای دولت تدبیر و امید در حوزه‌های تأمین اجتماعی، بیمه، بهداشت و اقتصاد از وی مشورت خواسته‌اند. وی می‌گوید: اما در حوزه سیاست خارجی با باز شدن فضا برای دیدار مقامات خارجی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، وی نظرات خود را به مهمانان می‌گوید تا مسئولان وزارت امور خارجه. هاشمی پرده از رفتارهای دولت محمود احمدی‌نژاد با برادرش برمی دارد و می‌گوید: «در دولت‌های نهم و دهم، دولتی‌ها در پاسخ به درخواست ملاقات شخصیت‌های خارجی با آقای هاشمی به آن‌ها می‌گفتند که وی وقت نداده است!» هاشمی که تحصیلکرده دانشگاه برکلی کالیفرنیا بوده و مدتی نیز در وزارت امور خارجه، قائم مقام و سرپرست دستگاه دیپلماسی بوده است، از عملکرد دستگاه سیاست خارجی به سکانداری «محمد جواد ظریف» دفاع می‌کند و می‌گوید: «توافق ژنو» کار بسیار بزرگی بود و این توافق به نفع ایران است چرا که طرف ایرانی توانست امتیازات بزرگی را از طرف مقابل بگیرد. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصریح می‌کند: مقام معظم رهبری رهنمود دادند که اکنون استراتژی ما برد - برد است و تیم مذاکره‌کننده این هنر را داشت که این خواسته رهبری را محقق کند در حالی که همین اختیارات را تیم قبلی داشت اما هیچ حرکتی انجام نشد. هاشمی تأکید می‌کند: در جدال دیپلماتیک نباید پشت رزمنده هایمان را خالی کنیم زیرا این خواست دشمن است که تیم مذاکره‌کننده را تضعیف کنیم. وی رفتار منتقدان توافق ژنو را مشابه موضعگیری 99 نفر از نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی علیه دولت وقت می‌داند و تصریح می‌کند: «در مجلس اول 99 نفر علیه دولت موضع گرفتند. امام(ره) وقتی این صحبت را شنیدند، شب در سخنان خود خطاب به آن‌ها گفتند: «این تذهبون» به کجا می‌روید؟ جایی که اسرائیل بیاید از گفته‌های شما علیه دولت استفاده کند؟» عضو حزب کارگزاران سازندگی، جبهه پایداری را «فاقد مبنا» می‌داند و می‌گوید: جریانی مانند پایداری اگر چیزی نگوید فراموش می‌شود، پس مخالفت می‌کند تا در صحنه بماند. هاشمی در عین حال تأکید می‌کند: در میان اصولگرایان جریان‌هایی وجود دارند که «عاقلانه» رفتار می‌کنند و «دلسوزانه» تذکر می‌دهند. این مطالب بخش‌هایی از مصاحبه دو ساعته خبرنگاران سیاسی ایرنا با «محمد هاشمی» عضو مؤسس و شورای مرکزی حزب کارگزان سازندگی و رئیس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در دفتر کار وی در «مؤسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان» در عصر یک روز بهاری انجام شده است. متن کامل این گفت‌و‌گو امروز روی سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته است. در زیر بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید.

* جنابعالی مهمترین دلایل پیروزی دکتر روحانی در انتخابات را چه می‌دانید؟

** یکی از عوامل مهمی که باعث انتخاب آقای روحانی شد به «اراده مردم برای تغییر» برمی‌گردد که ناشی از عملکرد منفی دولت‌های نهم و دهم بود؛ عامل مؤثر دیگر این بود که در هشت سال گذشته قوه مجریه، مقننه و قضائیه همه از یک جناح بودند.

* با توجه به نفوذ آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در کشورهای منطقه، آیا دولت در حوزه سیاست خارجی از وی مشورت خواسته است؟

** در حوزه سیاست خارجی در زمان دولت‌های نهم و دهم معمولاً کسانی از کشورهای مختلف بخصوص کشورهای منطقه به ایران می‌آمدند و درخواست دیدار با آقای‌ هاشمی را داشتند اما توسط میزبانان‌شان که دولتی‌ها بودند به آنها گفته می‌شد که آقای‌ هاشمی وقت نداده است. آقای‌ هاشمی نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه سیاست خارجی در دیدار با مقامات خارجی مطرح می‌کند که این دیدارها توسط برخی از رسانه‌ها منتشر می‌شود البته از نظر رسانه ملی که تحریم است یعنی صدا و سیما هیچ کدام از این دیدارها را منعکس نمی‌کند. شیوه آقای‌ هاشمی یا تأثیرگذاری وی درحوزه سیاست خارجی بیشتر از طریق مهمانانی است که به ایران می‌آیند و حرف‌هایش را به آنان می‌زند و ممکن است تأثیراتی هم در داخل داشته باشد.

* به نظر شما، دولت تدبیر و امید در مدت کوتاه فعالیت خود چقدر توانسته است اهداف مورد نظرش را اجرایی کند؟ و در این مسیر چه موانعی را بر سر راه دارد؟

** ارزیابی عملکرد یک دولت در کوتاه مدت یک مقدار مشکل است؛ من تنها این نکته را می توانم بگویم که «جهت حرکت دولت» تغییر کرده و دستاوردهای بزرگی هم داشته است که از جمله آن بحث سیاست خارجی و توافقنامه ژنو است. حدود 6 قطعنامه علیه کشور ما در این هشت سال صادر شد و جهتی هم که داشت این بود که هر سال یک قطعنامه اضافه می‌شد.

کاری که دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده انجام دادند با چند مذاکره، جهت را تغییر دادند و جلوی صدور قطعنامه‌ها را گرفتند و گفتند هیچ قطعنامه‌ای صادر نمی‌شود و باید به طرف برداشتن قطعنامه‌ها حرکت کرد. وارد محتوای توافق ژنو نمی‌شوم چون این یک سند بین‌المللی حقوقی و بسیار پیچیده است و متخصص حقوق بین‌الملل باید روی آن نظر دهد و من نمی‌توانم در یک گفت‌وگوی ژورنالیستی این سند را تبیین کنم. مقام معظم رهبری رهنمود دادند که استراتژی ما الان برد - برد است و دیگر برد و باخت نیست. معنای برد - برد این است که باید مذاکره کنیم و یک چیز بدهیم و یک چیز بگیریم و یک معامله است. تیم مذاکره کننده این هنر را داشت که توانست این خواسته رهبری را محقق کند. همین اختیارات یک سال قبل از این به دیگران هم داده شد ولی دیدیم هیچ حرکتی انجام نشد.

در دولت جدید جهت حرکت عوض شد، حالا آمریکا و اسرائیل و اروپایی ها سنگ اندازی و بهانه جویی می کنند. بالاخره آن ها کفر می گویند و یک ملت واحد هستند و آن طرف سنگ اندازی می کنند اما این طرف که باید همه ما با هم باشیم در برابر جبهه متحد کفر، متحد نیستیم و تیم مذاکره کننده را تضعیف می کنیم و در مجلس و جاهای دیگر مسایلی را مطرح می کنیم که آن ها سوء استفاده می کنند.

جهت حرکت دولت آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل از آنچه که بود تغییر کرد و این هم کار بسیار مشکلی بود چرا که 10 سال بر یک مدار می رفتند. در حوزه اقتصاد یکی از مسایل رو به رشد بودن تورم بود و نرخ بیکاری روند افزایشی را دنبال می کرد اما در حال حاضر براساس آنچه دولت می گوید تورم را کنترل کردیم و کمی کاهش یافته است.

در حوزه اشتغال نیز حرکتی آغاز شده است. براساس قانون 50 درصد درآمد ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها باید در حوزه تولید هزینه می شد تا تولید رونق بگیرد اما در دولت گذشته یک ریال آن را به تولید ندادند و در حال حاضر دولت یازدهم می گوید ما به تولید توجه می کنیم. به تولید که توجه شود، رونق تولید باعث رشد اقتصادی می شود پس در حال حاضر براساس سیاست هایی که اعلام کردند و حرف هایی که می زنند این جهت در حوزه اقتصاد هم در حال تغییر است.

* با توجه به انتقادتان از صدا و سیما و نیز با توجه به اینکه سال‌ها مسئولیت این رسانه را برعهده داشتید، عملکرد صدا و سیما را در قبال دولت تدبیر و امید چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** عملکرد آنها از نظر سیاسی منفی است، همراهی آنان خیلی کمتر از علیه بودنشان است. نه اینکه همراهی نداشته باشند، در مواردی همراهی دارند و کمک می کنند اما در مجموع اگر بخواهیم سرجمع مسائل را بسنجیم، می‌بینیم که همسو با دولت حرکت نمی‌کند.

* فشارها و هجمه‌های داخلی بر تیم مذاکره کننده را چگونه ارزیابی می‌کنید و به جریان‌های منتقد چه توصیه‌ای دارید؟

** من خیلی اینها را مثبت نمی‌دانم، منافع ملی ما در اینجا در گرو این توافق و نحوه اجرای آن است. اگر کمک شود که به بهترین وجه اجرا شود و از ایران یک صدا شنیده شود و سوژه دست طرف مقابل ندهیم، این به نفع و عقلانی است. وقتی یک کشور در مبارزه یا جدال یا جنگ قرار دارد، پشت جبهه آن را نباید ضعیف کرد.

امریکایی‌ها ضرب‌المثلی دارند و آن این است که «وقتی در جنگ هستیم، حتی اگر دوره رئیس جمهورمان تمام شده باشد، او را تغییر نمی‌دهیم.» ما نیز در حال یک مبارزه و جدال دیپلماتیک هستیم و در این جدال نباید پشت رزمنده‌هایمان را که پیشقراول هستند، خالی کنیم. این خواست دشمن است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای را تضعیف کنیم.

* عملکرد جریان‌های اصولگرا را در قبال دولت تدبیر و امید چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** جریان‌ها و شخصیت‌ها و رسانه‌هایی در درون اصولگرایان هستند که هم جنبه حمایتی و هم جنبه نقادی دارند و نصیحت‌های آنان دلسوزانه است؛ البته تندروی هم در برخی جاها وجود دارد که تندروی را من بر مبنای اصل حضور می‌دانم.

* ارزیابی شما از آرایش سیاسی کشور بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی چیست؟

** آرایش سیاسی را یک وقت در قالب مردم و ضریب نفوذ و یک وقت در قالب مسئولیت‌ها و امکانات و توانمندی‌ها می‌گوییم. در آرایش سیاسی فقط دولت تغییر کرده است و قوه قضائیه و مجلس سر جای خود قرار دارند. درخصوص احزاب و تشکل‌ها نیز به ضریب نفوذ اجتماعی آنان برمی‌گردد. از نظر ترکیبی این گونه به نظر می‌رسد که ضریب نفوذ اجتماعی مردمی جبهه اعتدالگرا و اصلاحات بیشتر از جبهه اصولگرا است.

نام:
ایمیل:
نظر: