صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۲۶۷۸۸۸
امیر خدادادهمدانی - اشاره: کانادا که سیاستی خصمانه در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد، کشوری به شدت وابسته به آمریکا و انگلیس است و اساسا یکی از توابع ملکه انگلیس محسوب می شود. ساختار حکومت در کانادا از پادشاه یا ملکه بریتانیا، دولت محوری فدرال، دو مجلس سنا و عوام، دولت‌های ایالتی و فرماندار کل که به عنوان نماینده ملکه الیزابت (یا به طور کلی پادشاه) ایفای نقش می‌کند، تشکیل شده‌ است. مناسبات سیاست خارجی این کشور تا حد بسیار زیادی وابسته به آمریکا و تابعی از سیاست های واشنگتن است، تا جایی که برخی شخصیت های سیاسی و رسانه ای کانادایی هم این سیاست ها را‌ مورد انتقاد قرار داده اند. «جاشوا بلیکنی» روزنامه نگار کانادایی و فعال سیاسی معتقد است که هیچ سیاست‌مداری در کشور کانادا نمی‌تواند خلاف خواسته‌های آمریکا و اسرائیل دست به عمل یا تصمیم گیری بزند و در صورت تخطی به‌سختی مجازات می‌شود. همچنین «ایو انگلر» که یک تحلیلگر کانادایی در مسائل بین المللی است با تاکید بر وابسته بودن مقامات این کشور سیاست دولت اتاوا را بر پایه سلطه آمریکا و پشتیبانی از موقعیت و مواضع اسرائیل می داند. در این بین مقامات وابسته کانادا برای اثبات وفاداری خود به صهیونیست ها دست به اقداماتی در راستای سیاست های اسرائیل و آمریکا می زنند که برخی از رویکردهای ایران هراسی آنها را در ذیل شرح می دهیم؛

حکم دادگاه انتاریو در توقیف اموال ملت ایران

براساس تصمیم ناعادلانه نظام حاکم برکانادا بیش از ۷ میلیون دلار از دارایی های ملت ایران در کانادا - شامل حسابهای بانکی و ساختمان -  توقیف شده است.

بهانه واهی حمایت از حقوق بشر، دلیل قاضی دادگاه اونتاریو کانادا برای توقیف اموال ایران ذکر شده است  و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اعلام اینکه روند متعارف و کامل قضایی در مورد این پرونده طی نشده است، رای صادر شده را فاقد ارزش قانونی دانست.

خوش خدمتی به صهیونیست‌ها با تعطیلی سفارتخانه

در ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ "کامبیز شیخ حسنی" کاردار ایران در کانادا به همراه کارمندان این سفارتخانه بعد از بستن سفارت ایران در کانادا چمدان به دست وارد فرودگاه مهرآباد شدند، در حالی دیپلمات های ایرانی خاک کانادا را ترک کردند که دیپلمات های این کشور در یک عملیات پنهانی خاک تهران را ترک کرده بودند.

همان زمان، پروفسور "ميشل چوسوردوفسکي" تحليلگر مسائل سياسي در مصاحبه با شبکه تلويزيوني راشا تودي در خصوص بسته شدن سفارت ایران در کانادا گفت: تصميم بسته شدن سفارت کانادا در تهران، در واشنگتن گرفته شده بود. پس از این اقدام کانادا که برخی رسانه های غربی آن را مضحک خواندند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اولین کسی بود که از این تصمیم استقبال کرد و طی بیانیه‌ای اقدام نخست وزیر کانادا را «شجاعانه» دانست ! وچون از برگزاری موفق اجلاس سران غیرمتعهد در تهران عصبانی بود، مدعی شد: «این تصمیم مسئولانه یک هفته پس از نمایش یهودستیزی در تهران گرفته شده است».

حمایت از گروهک تروریستی منافقین

جالب است کانادا که  خود کارنامه جنايتکارانه ای در  موضوع نقض حقوق بشردارد،  با شعار حمایت از حقوق بشر همایشی را برگزار می کند که سخنرانان آن خود از بزرگ‌ترین تروریست ها هستند تا آنجا که  حضور مریم رجوی همسر سرکرده گروهک منافقین در مراسم هفته حقوق بشر در پارلمان کانادا مورد انتقاد حاضران در این مراسم قرار می‌گیرد.

شرح اقدامات ضد حقوق بشری دولت اتاوا مجالی دیگر و گزارشی مفصل می طلبد اما به صورت نمونه سازمان عفو بين الملل در زمستان 1391  با انتشار گزارشي اعلام کرد، دولت کانادا با طيف وسيعي از چالش‌هاي جاري و جدي در زمينه حقوق بشر به ويژه در قبال بوميان روبه‌روست. اين گزارش افزود: « دولت کانادا در هر زمينه‌اي چه در خصوص رعايت حقوق زمين و معاهدات، سطوح فقر، متوسط طول عمر، خشونت عليه زنان و دختران، بازداشت‌هاي گسترده و حبس يا دسترسي به خدمات دولتي همچون مسکن، مراقبت هاي بهداشتي، آموزش، آب و حفاظت از کودکان و بوميان در سراسر اين کشور، با يک بحران بشري نگران کننده روبه‌روست.»

در همين زمينه، «تری نلسون» رهبر بومیان کانادا در دیدار با محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ضمن قدردانی از مواضع ایران در حمایت از بومیان کانادا به گوشه‌ای از موارد نقض حقوق مردم کانادا توسط دولت حاکم بر این کشور که او آنها را دولت مهاجر می‌خواند اشاره کرد.

به گفته این فعال حقوق بشر جوانان بومی کانادا در فقر و بی‌سوادی نگه داشته شده‌اند، شرایطی برای آنها پدید آورده اند تا نتوانند در دانشگاه ها تحصیل کنند و از ابتدایی ترین حقوق شهروندی آنها را محروم نگه داشته‌اند.

نلسون خطاب به محمد جواد لاریجانی گفت: آمریکا و شبکه صهیونی دست به دست هم داده‌اند و ملت ما را از همه حقوق اولیه انسانی خود محروم ساخته اند. با اینکه بومیان کانادا مالکان اصلی این کشور هستند از هیچ یک از ۶۰ نوع مواد معدنی موجود در این کشور بهره‌ای ندارند و سهمی از نفت سرشاری که به آمریکا فروخته می‌شود ندارند. وي در ادامه به تبعیضی که نسبت به زنان بومی کانادا روا داشته می‌شود، اشاره کرد و گفت : تجاوز به زنان بومی در بالاترین سطح قرار دارد. ما لیستی از ۶۰۰ زن بومی کانادایی داریم که در سالهای اخیر ناپدید شده‌اند و ما حتی نمی‌دانیم که آیا آنها کشته شده‌اند یا اینکه به بردگی جنسی وادار شده‌اند.

حال مقامات سر سپرده دولت کانادا علی‌رغم ادعای دموکراسی و حقوق بشر باید پاسخگوی نقض  حقوق جامعه بومیان خود باشند و به جای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، بومیان کشور خود را به عنوان شهروندان درجه دوم به حساب نیاوردند.

کانادا خانه امن مفسدان اقتصادی

پس از آنکه یکی از متهمان پرونده فساد 3000 میلیارد تومانی به کانادا گریخت، سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشورمان گفت: در موضوع «خاوری» ما قانون استرداد مجرمین با کانادا را داریم اما دولت این کشور با ما همکاری نمی‌کند و از زیر این کار شانه خالی می‌کنند آن‌ها ابتدا گفتند که خاوری در کانادا نیست اما ما با سند به آن‌ها ثابت کردیم که خاوری در کانادا است. سپس گفتند ما از او آدرسی نداریم که ما آدرس خاوری را در اختیار آن‌ها قرار دادیم. همچنین سردار رادان جانشین وقت فرمانده ناجا اعلام کرد: کانادا به بهانه‌های مختلف، مبنی بر اینکه خاوری شهروند کانادا محسوب شده از تحویل وی ممانعت می کند.

توهین وزیرخارجه جوان کانادا به وزیر کشور

«جان برد» وزیر خارجه کانادا  اخیرا در جمع یهودیان آمریکا ادعا کرد ایران همچنان بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح جهانی است و از تروریسم حمایت می کند.

وی در حالی که مورد تشویق کمیته یهودیان آمریکا قرار گرفته بود، مدعی شد: یک ایران هسته ای نه تنها  تهدیدی برای آمریکا است بلکه برای کانادا، اسرائیل و هم پیمانان ما تهدید محسوب می شود.

این وزیر جوان دولت وابسته کانادا در اظهاراتی توهین آمیز گفت: وزیر کشور ایران «وزیر قتل» است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به مواضع ضد ایرانی وزیر امور خارجه کانادا، این اظهارات را کاملاً مردود دانست و اظهار داشت: دولت فعلی کانادا به‌عنوان یک دولت افراطی شناخته شده که مواضعش فاقد منطق سیاسی بوده و بی ارزش است و این اظهارات در چارچوب رویکرد افراط گرایانه و به‌عنوان تلاشی شناخته شده در راستای پروژه صهیونیستی ایران هراسی ارزیابی می‌شود.

منتقدان این سیاست های خصمانه بر این باورند که انگیزه‌ کانادا به هیچ وجه انساندوستانه و از سر اهمیت دادن به سرنوشت ایرانیان یا حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در ایران نیست. وگرنه از لحاظ حقوق زنان، آزادی بیان، و حقوق اقلیت‌ها، کارنامه متحدین دولت اتاوا در خاور میانه بسیار غیرقابل قبول است اما منافع دولت وابسته کانادا ایجاب می‌کند با پیروی از آمریکا در برابر ملت ایران ستیزه جویی کند.

نام:
ایمیل:
نظر: