پايگاه بصيرت،گروه سياسي/ استيضاح وزير علوم چهارشنبه در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت. و در اين ميان موافقين و مخالفين ديدگاه‌هاي مختلفي دارند. اسماعيل کوثري نماينده مردم تهران جزو موافقين استيضاح وزير است که در اين گفتگو پاي صحبت‌هاي وي نشسته ايم. * استيضاح وزير علوم چه پيام هايي براي دولت و جامعه دارد و آيا اين اقدام مثبت تلقي مي‌شود؟ رئيس مجلس شوراي اسلامي طي جلسات گذشته اتفاقات و برنامه هاي پيرامون استيضاح فرجي دانا وزير علوم و همچنين اقدامات جديد ايشان در طول اين يک ماه را با هدف شناسايي ضعف ها و کمبود ها مورد بررسي و ارزيابي قرار دادند. نقد وزير علوم را نبايد نقد دولت برشمرد زيرا استيضاح وزرا در حکومت اسلامي با محور مردم سالاري ديني در راستاي سرعت دهي به حل مشکلات جامعه و مردم در ابعاد مختلف اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي است . * وزير علوم را با چه هدف و توقعاتي استيضاح کردند و در حال حاضر چه انتظاراتي براي استيضاح وجود دارد با توجه به اينکه براي برطرف کردن نواقص فرصت يک ماهه داده بودند؟ متاسفانه قول‌ها و وعده و وعيدهايي که وزير علوم در مورد مسئله رفع استيضاح خود به مجلس شوراي اسلامي داده بود هنوز عملي نشده است. به همين خاطر چهارشنبه استيضاح وزير علوم با قرائت حکم استيضاح وزير در مجلس علني خواهد شد. مجلس شوراي اسلامي در راس امور و سياست هاي نظارتي و اجرايي خود مصلحت نظام جمهوري اسلامي را در نظر مي‌گيرد و تاکنون با گذشت بيش از 30 سال از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامي شاهد انحرافي از مجلس نبوده‌ايم، بلکه در مسائل مختلف داخلي و حتي خارجي کشور با يک قاطعيت خاصي مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است . * به نظر شما رويارويي و تقابل دولت و مجلس مي‌تواند منجر به حل مشکل شود؟ قواي سه گانه " قضائيه، مقننه و مجريه " در راستاي حراست از نظام جمهوري اسلامي ايران، استيضاح وزرا را بخشي از سياست‌هاي نهادهاي نظارتي و اجرايي کشور در راستاي اعتلاي نظام جمهوري اسلامي و برداشتن موانع موجود از سر راه پيشرفت و تحقق اهداف کلان انقلاب اسلامي مي‌دانند و استيضاح وزرا به معني تخريب جايگاه مديريت افراد و تقابل نيست. نمايندگان مجلس با دقت بر روي عملکرد نهادها و به ويژه وزارتخانه‌هاي مختلف با مر قانون ضعف‌ها و کمبودها در ساختار مديريتي وزرا را در قالب استيضاح آنها شفاف سازي مي‌کنند و به عنوان نمايندگان مردم در سياست‌هاي کلان کشور موارد بررسي شده در زمينه‌هاي مختلف توسط مجلس شوراي اسلامي را به مردم با اعمال شفاف‌سازي‌هاي لازم منعکس مي‌کنند. * دولت تدبير و اميد با شعار اعتدال وارد صحنه مديريت کشور شده است ، عملکرد دولت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد و آيا استيضاح وزير اين دولت ضرورت دارد؟ هم اکنون با گذشت مدت زماني از عمر دولت يازدهم، دولت و مجلس شوراي اسلامي با پيروي از دستورات مقام معظم رهبري و دوري از ايجاد فضاي متشنج و جنجالي زير سايه تعامل و دوستي با پيگيري هدف‌ها رشد، تعالي و توسعه کشور را مورد بررسي قرار مي دهند. استيضاح وزرا در مجلس شوراي اسلامي به عنوان يک قانون اساسي و مدون نهادينه شده است و تنها مختص به وزراي دولت تدبير و اميد نيست بلکه در طول تاريخ انقلاب اسلامي اين مهم براي دولت‌هاي مختلف و در جهت خير جامعه اتفاق افتاده است. استيضاح وزرا به معناي نقد و چالش با دولت نيست، رئيس جمهور براي ارائه کارنامه مطلوب در دوران چهارسال فعاليت خود در راس هدايت امور کشور زير سايه حمايت هاي ولي فقيه براي ساماندهي به امور مختلف در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و علمي با بررسي کارنامه گذشته افراد، مديران کارآمد را براي قبول مسئوليت هاي کلان جامعه انتخاب مي‌کند. شناسايي ضعف در وزارتخانه‌اي و برخورد با آن وظيفه ذاتي نهاد هاي نظارتی مانند مجلس شوراي اسلامي است. مجلس اهرمي بازدارنده به منظور جلوگيري از توسعه و نشر ضعف ها و کمبود ها در وزارت خانه هاي مختلف به شمار مي‌رود و بيان ضعف ها و خلاء هاي مديريتي در وزارت خانه هاي مختلف به معناي مچ‌گيري نيست. * عکس العمل دولت تدبير و اميد نسبت به موضوع استيضاح وزرا چيست؟ دولت يازدهم هم در گذشته با توجه به استيضاح چند وزير با مجلس شوراي اسلامي هم گام بوده است و به عنوان دولتي نقدپذير در برابر هرگونه نقد منصفانه و کارشناسي عکس العمل هاي خوبي را نشان داده است. تعامل دولت و مجلس را بايد ريشه حل مشکلات و تقويت ستون‌هاي نظام جمهوري اسلامي دانست در غير اين صورت تضادها و انتقادات خارج از اين فضا دولت و مجلس را باري بردوش انقلاب معرفي خواهد کرد. * استيضاح‌کنندگان چه ايراداتي به وزير علوم وارد مي‌کنند؟ وضعيت انتصابات و عدم پيشرفت علمي و عدم شفافيت ليست بورسيه دانشجويان در وزارت علوم از جمله ضعف‌هاي وزير علوم محسوب مي‌شود که نمايندگان مجلس بر روي بند بند اين ضعف ها و کمبود ها اظهارات زيادي داشتند و نقد منصفانه را در دستور کار خود قرار داده اند و از دايره انصاف خارج نشده اند. انتصاب افراد در مسندها و مسئوليت‌هاي مختلف به عنوان اساس کار يک وزير از درجه اهميت بالايي برخوردار است زيرا اين افراد بايد با اشراف کامل از مشکلات و مسائل پيرامون مديريت خود ، اداره مجموعه اي را بر عهده بگيرند و سياست هاي خود را در جريان ساماندهي به امور مربوطه تنظيم و به مرحله اجرا بگذارند . * ويژگي‌هاي يک وزير متعهد از ديدگاه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي چيست؟ وزرا بايد بر اساس عيار مديريتي گذشته خود در زمينه‌هاي مختلف متناسب با فضاي حاکم بر وزارت خانه‌ها جهت تزريق بار علمي و تجربه مديريتي در راستاي رفع خلاء هاي موجود قدم بر عرصه مديريت و هدايت وزارت خانه‌ها بگذارند، نمايندگان مجلس شورا اسلامي وزير پيشنهادي دولت براي تکيه بر کرسي مديريت وزارت خانه علوم را از ابعاد مختلف مورد ارزيابي قرار مي دهند. * در صورت برکناري وزير مربوطه چه توصيه اي به دولت تدبير و اميد در انتخاب وزير جديد علوم داريد؟ دولت بايد فردي واجد شرايط و عاري از ضعف هاي وزير گذشته را با بهره گيري از سند و مدرک لازم انتخاب کند تا در آينده بار ديگر شاهد حواشي حول ساختار وزارت علوم نباشيم و تدارک استيضاحي ديگر در مجلس شوراي اسلامي در رابطه با ضعف وزير زورات خانه علوم ديده نشود . مجلس شوراي اسلامي مانعي برسر راه دولت نيست، بلکه اصلاح کننده مسير رشد و توسعه کشور است و دولت‌ها نيز براي رشد و تعالي نظام جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌کنند و در عرصه‌هاي مختلف از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامي پاسداري مي‌کنند. * آيا وزير ديگري به جز وزير علوم در استيضاح مجلسيان قرار دارد ؟ همه وزراي وزارتخانه‌ها در محدوده استيضاح از حاشيه امنيت برخوردار نيستند، وزراي کم کار و عدم متعهد به وظايف محوله در معرض خطر استيضاح هستند. وزرا بايد با دانش و شناخت از حيطه فعاليت خود در جهت تعالي و رشد روز افزون کشور قدم بردارند. وزير بايد با مسلح شدن به دانش و علوم مديريت روز و اشراف به مشکلات و مسائل پيرامون مديريت خود حوزه مربوط به خود را با بهره گيري از استاندارد هاي تعريف شده ساماندهي کند . عدم رسيدن به نقطه مشترک و شفافي در پرونده عملکرد وزارايي مانند وزير علوم، پرونده وزرا را در ايستگاه استيضاح متوقف مي کند و از وزير مربوطه سلب مسئوليت شده و مسئوليت آن وزارت خانه بر عهده فردي ديگر گذاشته مي شود برچسب استيضاح به وزرا نشانه زير سئوال بردن شخصيت افراد نيست و تنها معيار ارزشگذاري عملکرد وزرا شمرده مي شود. نقص مديريتي در وزارت خانه ها يک خلاء زير ساختي به شمار مي رود و بايد از افزايش دامنه آن جلوگيري کرد و اين مسئوليت را با ساختاري پر رنگ تر مجلس شوراي اسلامي برعهده دارد .نمايندگان مجلس به دور از افراط و تفريط اظهارات خود را در صحن علني مجلس در مورد موضوعات مختلف بازگو مي کنند . تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک